• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

EF06A36E-7AF3-495A-B56E-48D109FD1E9E.jpeg


Så ful så man tappar ord.
https://www.bytbil.com/nyheter/ny-bildlacka-kolla-in-nya-bmw-m4-28775

o_O:facepalm::D
 
Biltillverkarna verkar tycka att dollargrin ska vara högsta modet. Några har sedan några år inlett den trenden.

De flesta bilarna ser ungefär likadana ju numera. Har ingen särpräglad identitet så detta kanske är det som krävs för att man ska kunna säga att det är en Audi eller BMW eller något annat.
 
Biltillverkarna verkar tycka att dollargrin ska vara högsta modet. Några har sedan några år inlett den trenden.

De flesta bilarna ser ungefär likadana ju numera. Har ingen särpräglad identitet så detta kanske är det som krävs för att man ska kunna säga att det är en Audi eller BMW eller något annat.
Tycker tyskarna har tydligt formspråk, även volvo.
Asiaterna däremot apar ju efter o där.ser jag knapppt skillnad.
 
Tycker tyskarna har tydligt formspråk, även volvo.
Asiaterna däremot apar ju efter o där.ser jag knapppt skillnad.

Om man är bilintresserad så ser man detaljerna. Den stora massan som inte är så intresserade de vet nog knappt vad det är för märke som precis körde förbi dem. Volvo har valt ett eget designspråk, men flertalet andra tillverkare inklusive de tyska närmar sig varandra. Ett en av Cayenne generationerna tyckte jag t ex såg ut som en Kia bakifrån. Alltså något som är framtaget för en icke europeisk marknad. Nu kanske jag spetsar till det lite. Det råder ingen tvekan om att biltillverkarna har haft vissa marknader i fokus när de designat sina bilar. Kinesiska marknaden har ju varit i blickfånget många år och det har säkert andra marknader också varit där man har kunnat öka sina volymer. Östeuropa, Mellanöstern etc. Samtidigt som man så klart har velat ha kvar sin försäljning på de mogna marknaderna i Europa och Amerika.

Kan för egen del tycka att många biltillverkare har tappat sin identitet. Kör man en BMW, Audi eller Porsche så är det onekligen så att grundidentiteten finns där även om formspråket har ändrats.
 
Om man är bilintresserad så ser man detaljerna. Den stora massan som inte är så intresserade de vet nog knappt vad det är för märke som precis körde förbi dem. Volvo har valt ett eget designspråk, men flertalet andra tillverkare inklusive de tyska närmar sig varandra. Ett en av Cayenne generationerna tyckte jag t ex såg ut som en Kia bakifrån. Alltså något som är framtaget för en icke europeisk marknad. Nu kanske jag spetsar till det lite. Det råder ingen tvekan om att biltillverkarna har haft vissa marknader i fokus när de designat sina bilar. Kinesiska marknaden har ju varit i blickfånget många år och det har säkert andra marknader också varit där man har kunnat öka sina volymer. Östeuropa, Mellanöstern etc. Samtidigt som man så klart har velat ha kvar sin försäljning på de mogna marknaderna i Europa och Amerika.

Kan för egen del tycka att många biltillverkare har tappat sin identitet. Kör man en BMW, Audi eller Porsche så är det onekligen så att grundidentiteten finns där även om formspråket har ändrats.

Snackar vi identitet skall BMW ha rak 6a, Mazda ska ha Wankel, jänkare V8 och porsche pannkakor.
Tyvärr så glider allt detta bort med iochmed miljökrav som i sig låter små tråkiga turbomotorer ta över.
 
Snackar vi identitet skall BMW ha rak 6a, Mazda ska ha Wankel, jänkare V8 och porsche pannkakor.
Tyvärr så glider allt detta bort med iochmed miljökrav som i sig låter små tråkiga turbomotorer ta över.

Håller med.

Den utvecklingen satte igång för länge sedan. Bilarna var intressantare när tillverkarna gick sin egen väg med val av motorer och andra egensinniga tekniska lösningar. Sedan började jakten på klassledaren. Köparna ville ha tysk kvalitetskänsla och japansk driftsäkerhet. En italiska bil i golfklassen blev allt mer ”tysk”. Tyskarna tittade på japanerna hur de kunde hålla nere tillverkningskostnaderna och så vidare.

Motorljud är inte vad det var oavsett hur många artificiella avgasknallar som kommer från Golf R, AMG, Porsche, Ferrari och Lamborghini. Låter mest fejk ärligt talat och mest ett irritationsmoment likt en Harley Davidson som dånar förbi när man sitter på en uteservering en fin eftermiddag.

Jämför med en äldre Ferrari 355:a, en 10 år gammal Maserati Quattroporte, gamla Alfa sexan, BMWs raka sexor från förr, Porsches boxersexa, Ducati V-Twin som man hör vad det är på håll.
 
Någon som är duktig på BMW och som kan svara.
I min förra BMW hade jag M Sports Suspension och i min nuvarande BMW har jag Adaptive M Chassis. Vad är skillnader på dessa två?
 
Någon som är duktig på BMW och som kan svara.
I min förra BMW hade jag M Sports Suspension och i min nuvarande BMW har jag Adaptive M Chassis. Vad är skillnader på dessa två?

Fan vet alltså då det är Audi som gäller. Men ska jag ge mig på att gissa så är det sportchassie på den ena och adaptivt chassi på den andra.
 
Någon som är duktig på BMW och som kan svara.
I min förra BMW hade jag M Sports Suspension och i min nuvarande BMW har jag Adaptive M Chassis. Vad är skillnader på dessa två?
M-sport - Lägre och hårdare fjädrar än original.
Adaptive - Elektroniskt ställbart. Sport/eco osv. Tror det bara ställer styvhet och inte höjd dock.
 
M-sport - Lägre och hårdare fjädrar än original.
Adaptive - Elektroniskt ställbart. Sport/eco osv. Tror det bara ställer styvhet och inte höjd dock.
Gott! Tack! Trodde att det var samma men misstänkte ändå att det var skillnad då jag känner att det mer skillnad i nuvarande än i förra bilen i olika lägen sport/comfort/eco.
 
M adaptive är golden
Som det tidigare nämnts så är det ställbar och det är rätt stor skillnad mellan lägena och M suspension. Speciellt om man kör med OEM RFT-däcken
Någon som är duktig på BMW och som kan svara.
I min förra BMW hade jag M Sports Suspension och i min nuvarande BMW har jag Adaptive M Chassis. Vad är skillnader på dessa två?
 
Senast ändrad:
Tyska polisen skulle nästan kunna missta dessa bilar för någon som är med i Gumball racet eller något annat illegalt race om någon minns hur hårt de slog ner på dessa aktiviteter med rubriker i alla stora medier i Europa när det var som mest hajpat.

Såg en diskret grön 911 Speedster här om dagen. Inga dekaler så långt ögat kunde se. Elegant och smakfull. Nu råkar grönt vara en populär färg igen på 2019/2020 års modeller. Det var väl sådär 14- 15 år sedan man såg flertalet nya bilar i grönt sist.
 
Har du frågat om han vill sälja?
Nice bil ju även om jag hade velat tvätta den ;)
Spännande :) har en äldre dam ett par hus bort ifrån vårat som man passerar varje dag under kvällspromenaden. Hon har en precis likadan ståendes fast kombi full med alger. Varje kväll tänker jag att ringa på och fråga om hon vill sälja, men strax efter varje kväll så säger min fru Nej.
 
Tillbaka
Topp