• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Spännande :) har en äldre dam ett par hus bort ifrån vårat som man passerar varje dag under kvällspromenaden. Hon har en precis likadan ståendes fast kombi full med alger. Varje kväll tänker jag att ringa på och fråga om hon vill sälja, men strax efter varje kväll så säger min fru Nej.
Fruar är fantastiska men kan sätta käppar i hjulen ;)
 
Monterar nya bälten i m3an :)
163CBE36-50BE-4A3F-AA13-79D863C7F5A6.jpeg
 

Bilagor

  • 7BA859C2-70C8-4065-996D-1405DA1449B9.jpeg
    7BA859C2-70C8-4065-996D-1405DA1449B9.jpeg
    676.8 KB · Visningar: 3
  • 20E31740-D15E-4046-958C-0E43A88DDB17.jpeg
    20E31740-D15E-4046-958C-0E43A88DDB17.jpeg
    794.6 KB · Visningar: 2
Spännande :) har en äldre dam ett par hus bort ifrån vårat som man passerar varje dag under kvällspromenaden. Hon har en precis likadan ståendes fast kombi full med alger. Varje kväll tänker jag att ringa på och fråga om hon vill sälja, men strax efter varje kväll så säger min fru Nej.

kolla upp det, E30 touring är ovanliga. Byggdes inte jättemånga, absolut värd att bevara.
 
Någon som rattar nyare Volvo med deras mörkbruna skinnstolar?

Specar en V60 CC åt kollega som vill ha svart innertak. Går tydligen inte att få ihop med svarta skinnstolar på årsm. 2021. Funderar på hur gubbigt det blir med brunt (som kommer med svart innertak och ej ljust...).
 
Ja och påminn mig inte om jag kunde köpt en cab i fint skick för 12500€ men stod över....

Alla har vi varit där.

Har sett en M3 E30 cabriolet till salu senaste 20 åren i omgångar. Givetvis med en prisbild uppåt men knappt körd av milen att döma på den. Kan inte finnas många cabrioleter i landet.

Nåväl, jag var intresserad av en Sport Evolution modell med 238 hk motorn som då kostade under 100 000. Man var ung och oerfaren på den tiden. Köpa en 10- 12 år gammal M3:a som var importerad kändes riskabelt. Kan ångra att jag inte köpte en då för att få erfarenheten av dem medan de var relativt aktuella och man kunde köra dem med gott samvete. Idag är det mer eller mindre ett samlareobjekt tyvärr. Gäller inte bara M3:an utan ett gäng bilar. Allt har sin tid. Det var inte meningen helt enkelt.

Var även intresserad av M3 E36, men det blev aldrig något köp. Flertalet var importerade. Miltalen redan då 12000- 16000 mil. Prisbild 250 000- 300 000+. Jag avstod.
 
Har sett en M3 E30 cabriolet till salu senaste 20 åren i omgångar. Givetvis med en prisbild uppåt men knappt körd av milen att döma på den. Kan inte finnas många cabrioleter i landet.

Nåväl, jag var intresserad av en Sport Evolution modell med 238 hk motorn som då kostade under 100 000. Man var ung och oerfaren på den tiden. Köpa en 10- 12 år gammal M3:a som var importerad kändes riskabelt. Kan ångra att jag inte köpte en då för att få erfarenheten av dem medan de var relativt aktuella och man kunde köra dem med gott samvete. Idag är det mer eller mindre ett samlareobjekt tyvärr. Gäller inte bara M3:an utan ett gäng bilar. Allt har sin tid. Det var inte meningen helt enkelt.

Du är inte ensam om missade tillfällen, en av dem som jag grämer mig mest över är en Urquattro från 1990 20V motor med lite RS2 grejer och andra uppgraderingar ≈ 400hk, uppgraderad koppling och tror det även satt en nyare 6 växlad låda i den, uppgraderad fjädring, vill minnas att det var fullt justerbara koni samt rejäla bromsar och helbur, S1 (grupp B) huv och vinge, kylkare flyttad till bagaget osv, bilen var svartlackerad och med vita magnesium S1 fälgar, rejäla racestolar, diverse annat små-godis, allt i mintcondition, siliconslangar osv, 6 punktsbälten, och som jag sa, den var reg-besiktad med allt, infört i protokollet som ombyggt fordon, ett mycket seriöst bygge.

149 000 SEK var det begärda priset, jag tyckte då att det var för mycket pengar för en redan då rätt gammal bil, detta var i slutet på 90-talet, blev istället en modern Audi S4 som vässades, men vilket missbedömning med facit i hand.

Urisen hade säkert stått kvar i garaget än idag, värd 500 KSEK eller mer :)
 
Du är inte ensam om missade tillfällen, en av dem som jag grämer mig mest över är en Urquattro från 1990 20V motor med lite RS2 grejer och andra uppgraderingar ≈ 400hk, uppgraderad koppling och tror det även satt en nyare 6 växlad låda i den, uppgraderad fjädring, vill minnas att det var fullt justerbara koni samt rejäla bromsar och helbur, S1 (grupp B) huv och vinge, kylkare flyttad till bagaget osv, bilen var svartlackerad och med vita magnesium S1 fälgar, rejäla racestolar, diverse annat små-godis, allt i mintcondition, siliconslangar osv, 6 punktsbälten, och som jag sa, den var reg-besiktad med allt, infört i protokollet som ombyggt fordon, ett mycket seriöst bygge.

149 000 SEK var det begärda priset, jag tyckte då att det var för mycket pengar för en redan då rätt gammal bil, detta var i slutet på 90-talet, blev istället en modern Audi S4 som vässades, men vilket missbedömning med facit i hand.

Urisen hade säkert stått kvar i garaget än idag, värd 500 KSEK eller mer :)
500 hade inte stoppat...
 
Det jag grämer mig allra mest över är en vit 3,3l 930 turbo, 5 vxl 1989 på knappa 10k mil i toppskick. 295000:- det var nära men jag vågade inte riktigt, mycket pengar osv. Var väl ca 20 år sedan. Om man ändå klippt den och framförallt haft den kvar :)

Nu pratar vi om något annat.....
 
Du är inte ensam om missade tillfällen, en av dem som jag grämer mig mest över är en Urquattro från 1990 20V motor med lite RS2 grejer och andra uppgraderingar ≈ 400hk, uppgraderad koppling och tror det även satt en nyare 6 växlad låda i den, uppgraderad fjädring, vill minnas att det var fullt justerbara koni samt rejäla bromsar och helbur, S1 (grupp B) huv och vinge, kylkare flyttad till bagaget osv, bilen var svartlackerad och med vita magnesium S1 fälgar, rejäla racestolar, diverse annat små-godis, allt i mintcondition, siliconslangar osv, 6 punktsbälten, och som jag sa, den var reg-besiktad med allt, infört i protokollet som ombyggt fordon, ett mycket seriöst bygge.

149 000 SEK var det begärda priset, jag tyckte då att det var för mycket pengar för en redan då rätt gammal bil, detta var i slutet på 90-talet, blev istället en modern Audi S4 som vässades, men vilket missbedömning med facit i hand.

Urisen hade säkert stått kvar i garaget än idag, värd 500 KSEK eller mer :)

Har nog något vagt minne om en ombyggd Urquattro med bl.a. RS2 grejer till salu.

Har också varit svag för Urquattron. En släkting köpte en ny som han fortfarande har kvar.

När jag nämnde att det var en till salu för 150 000 med rätt låga mil sa han att det var en dyr bil att äga. Det var också sent 90- tal och man var ung. En annan bil i rallytemat var Lancia Delta Integrale EVO 2. Sedan några klassiker redan då som man bara kan fantisera om idag.

M3 E30, Urquattro, Integrale, är bilar jag aldrig hade sålt. Det är heller inte bilar jag hade köpt idag.
 
Kommer säljas (nåja, det är väl lite tveksamt) en 325iX på Bilweb Auctions nästa vecka.
Ovanlig modell, men väl risigt skick kontra värdering i det fallet - kan jag tycka.

Nja, den E30'n såg inget vidare ut. Mycket plåtjobb för att få stil på den, har sett E30's i liknande skick där hela bakstammen varit kexchoklad.... Chevy Blazern de har däremot var riktigt cool - hög villhöver faktor :)
 
Till ett mycket intressantare ämne, vilka är dagens M3E30, Delta integrale osv? Det mesta är ju tillverkat i mycket större volymer men BMW E82 1M borde vara en klar kandidat, stora sugmotorer typ MB 63 AMG & BMW M3 E9X med V8 fler idéer?
 
Har nån testat att plastidipa fälgar? Blir det OK finish? Håller ett par-tre säsonger?

Vore lite kul att helfoliera nästa tjänste-Tesla i firmafärgen, om det ens finns folie i RAL 7000. Det är ju lätt fixat, men känns som att brandbilsröda fälgar kan vara lite av en andrahandsvärdesdödare om man lackar :D
 
Till ett mycket intressantare ämne, vilka är dagens M3E30, Delta integrale osv? Det mesta är ju tillverkat i mycket större volymer men BMW E82 1M borde vara en klar kandidat, stora sugmotorer typ MB 63 AMG & BMW M3 E9X med V8 fler idéer?

Jag tror att de flesta ”sportbilar” med stora NA-motorer kommer att bli framtida klassiker av den enkla anledningen att sådana motorer kommer aldrig mer att hamna i ”vanliga” personbilar så som RS4, RS6, M3, C63, M5 mfl, den tiden är helt enkelt förbi. Tyvärr.
Även stöddiga turbo och kompressormatade varianter spår jag en fin framtid, samma skit med avgaskrav där, dock lite enklare att få dem på rätt sida.
 
Intressant det det där med dåtid kontra nutid. Självklart ser man idag bla. prestanda 0-100 som en norm för mkt klös. Prestandabilar förfinas med eminenta chassin och elektroniska hjälpmedel.. men har man erfarenhet av banracing och följt utvecklingen låt oss säga, 20-30år så vet nog dom flesta vad David o Goliath betyder. Man lär sig apex, bromspunkter och satsar på rätt material, då kan man matcha många av dom moderna dunderbilarna. Min slutsats är i stil med: det går att åka mkt fort med gamla bilar.. har erfarenhet och har haft mycket kul både på bana och gata med bla. M3/E30, Alpina, Porsche och Alfa. Jag värnar om historisk racing, och vet att vi i Sverige är starkt rustade för framtiden, och hoppas naturligtvis att man kollar in vad en sugmotor kan prestera....
 
Får se om Mach 1 kommer till Sverige och vad priset blir, kanske.....
Går lite rykten om att de försöker få ut 525hk och 610NM NA.
Hoppas på att det blir Tremec-låda och diverse kylare ifrån GT350(som kommer sluta tillverkas)
Mach-1-Teaser-1.jpg
 
Tror mycket är en generationsfråga. Ser man på folk som är födda runt andra halvan av 70- talet och 80- talets mitt. De hade nog sina drömbilar som barn, tonåringar upp i vuxen ålder. Man har en liten koppling till 50- 70 tals bilarna. Man uppskattar dem av andra anledningar. Nostalgi och dess enkelhet. Mer bekant är de bilarna som man växte upp med. Dvs 80- 90 talet och mitten på 2000- talet. Gränsen för min del är nog 2010- 2013 någonstans innan bilarna blev allt för ”digitala”. Sista superbilen är för min del Carrera GT från 2004. Noll intresse av allt som kom efteråt. Givetvis många bilar dessförinnan som 288 GTO/F40 och F50. Inget därefter. Analoga bilar, manuell låda och förhållandevis låg vikt.

De som växt upp senare eller nu har säkert helt andra preferenser. De anammar det digitala. Tycker att det är viktigt att bilen är uppkopplad och att man kan vara uppkopplad till den digitalt. Ändra på meningslösa menyer bara för att man kan.

På frågan om dagens Integrale, Urquattro, M3 E30 som framtogs för motorsport och reglementen. Ingen aning faktiskt. Dagens bilar har inte samma koppling till motorsport.

Känns lite fattigt att droppa någon av Porsches alla specialmodeller eller Audis RS och BMWs M samt Mercedes AMGs. Tycker det har gått inflation i dem. Det kommer en ny generation hela tiden bättre än den förra och varje generation kommer allt längre från vad RS, M och AMG står för.

Roligare med underdogs då.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - fantastisk bil. Även om jag tycker att den är för digital. Man kommer inte runt det idag. Hyllar Alfa som tog fram en sådan bil. Alfa Romeo 4C också en kul bil. Italiensk Lotus Elise anda. Synd att den inte fanns i manuell låda och en välljudande lätt V6:a. Mini Ferrari som fört tankarna till en Dino.

Renault Alpine A110 - Inte kört själv, men av utlåtanden att döma så är det en rolig bil. Kul att Renault har tagit fram den. Lite i samma skola som vissa Renault Sport modeller. Clio V6, Renault Spider etc.
 
Tror mycket är en generationsfråga. Ser man på folk som är födda runt andra halvan av 70- talet och 80- talets mitt. De hade nog sina drömbilar som barn, tonåringar upp i vuxen ålder. Man har en liten koppling till 50- 70 tals bilarna. Man uppskattar dem av andra anledningar. Nostalgi och dess enkelhet. Mer bekant är de bilarna som man växte upp med. Dvs 80- 90 talet och mitten på 2000- talet. Gränsen för min del är nog 2010- 2013 någonstans innan bilarna blev allt för ”digitala”. Sista superbilen är för min del Carrera GT från 2004. Noll intresse av allt som kom efteråt. Givetvis många bilar dessförinnan som 288 GTO/F40 och F50. Inget därefter. Analoga bilar, manuell låda och förhållandevis låg vikt.

De som växt upp senare eller nu har säkert helt andra preferenser. De anammar det digitala. Tycker att det är viktigt att bilen är uppkopplad och att man kan vara uppkopplad till den digitalt. Ändra på meningslösa menyer bara för att man kan.

På frågan om dagens Integrale, Urquattro, M3 E30 som framtogs för motorsport och reglementen. Ingen aning faktiskt. Dagens bilar har inte samma koppling till motorsport.

Känns lite fattigt att droppa någon av Porsches alla specialmodeller eller Audis RS och BMWs M samt Mercedes AMGs. Tycker det har gått inflation i dem. Det kommer en ny generation hela tiden bättre än den förra och varje generation kommer allt längre från vad RS, M och AMG står för.

Roligare med underdogs då.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - fantastisk bil. Även om jag tycker att den är för digital. Man kommer inte runt det idag. Hyllar Alfa som tog fram en sådan bil. Alfa Romeo 4C också en kul bil. Italiensk Lotus Elise anda. Synd att den inte fanns i manuell låda och en välljudande lätt V6:a. Mini Ferrari som fört tankarna till en Dino.

Renault Alpine A110 - Inte kört själv, men av utlåtanden att döma så är det en rolig bil. Kul att Renault har tagit fram den. Lite i samma skola som vissa Renault Sport modeller. Clio V6, Renault Spider etc.

Är hyfsat gammal och det du skriver stämmer inte in på mig. M5 E34 var min drömbil under många år. Blev fyra M3 istället och sen två M5 av senare generation och en M6. Idag älskar jag snabba bilar, ny teknik och sist men inte minst ny design. Det senaste är helt enkelt det bästa i mina ögon. Men vi är alla olika. Kan förstå att vissa drömmer om en M3 E30. Jag vill ha en F8.
 
Apropå drömbilar så här jag läst att det som var hypat när man var 11-12 år är det som blir drömbil.
Som i mitt fall (11år 1987) så är det Feŕrari F40 och Porsche 959
 
Är hyfsat gammal och det du skriver stämmer inte in på mig. M5 E34 var min drömbil under många år. Blev fyra M3 istället och sen två M5 av senare generation och en M6. Idag älskar jag snabba bilar, ny teknik och sist men inte minst ny design. Det senaste är helt enkelt det bästa i mina ögon. Men vi är alla olika. Kan förstå att vissa drömmer om en M3 E30. Jag vill ha en F8.

Jag är med på vad du skriver.

Man måste skilja på nostalgi och realitet. Nya bilar är bättre än de gamla som i att de är enklare att leva med. Enklare att köra och mer förlåtande med alla hjälpsystem. Därmed inte sagt att man måste svälja alla nymodigheterna rakt av. Touch screens med undermenyer som drar blicken från körningen. Enkla saker som man på en äldre bil kan göra i blindo eftersom man hittar knappen på känsla. Allt mer plast och billiga material i interiören om vi talar exklusivare bilar. Att bilarna är mer avskärmade från väglag. Ljudnivå, feedback ifrån styrning och chassi. En dator som är där och bevakar inputs. Det blir som ett filter.

Jag hade inte köpt en M3 E30, M5 E34 eller ur M5:an E28 idag. Det är samlare/entusiastbilar idag. Hade inte ens köpt en E90/92:a fast den har kvar analog känsla och en högvarvig V8 utan turbo. Om jag gjort det hade jag köpt DKG lådan eftersom den passar bilens karaktär bättre och jag gillar manuellt. De har helt enkelt övergått mer i hobby/entusiastbil också. Gränsen gick här om året. De börjar bli till åren komna för att användas som vardagsbil.

Vill man ha entusiastbilar från BMW. Då kan man plocka upp valfri generation som man föredrar.

Frågan är vad man vill ha ut av bilen. En nyare M bil är en året runt bruksbil enligt mitt tycke. Likaså nyare konkurenterna i klassen inkl Porsche. Sedan övergår de som entusiastbilar vid något skede i framtiden. Kanske första ägaren som pensionerar den eller någon entusiast som inte hade råd med dem nya men alltid drömt om den.

Bra att det finns något för alla.
 
Apropå drömbilar så här jag läst att det som var hypat när man var 11-12 år är det som blir drömbil.
Som i mitt fall (11år 1987) så är det Feŕrari F40 och Porsche 959

Lamborghini Countach var också en som killar hade som posters. Ferrari Testarossa också från Miami Vice.

Måste dela ett inslag från 60 minutes från -87. Man besöker Italien och Lamborghini fabriken. Lyssna på markering directorn 5.13 in i programmet. Så politiskt inkorrekt det kan bli. Se gärna hela avsnittet.

 
Lamborghini Countach var också en som killar hade som posters. Ferrari Testarossa också från Miami Vice.


Måste dela ett inslag från 60 minutes från -87. Man besöker Italien och Lamborghini fabriken. Lyssna på markering directorn 5.13 in i programmet. Så politiskt inkorrekt det kan bli. Se gärna hela avsnittet.




Det där avsnittet är briljant och ett roligt tidsdokument. Testförare Valentino Balboni är kung. Just Countach räknade jag länge som en överkomlig drömbil, den kostade då strax över halvmiljonen. Tyvärr är det länge sedan så var fallet.. Men den är fortfarande en av mina absoluta drömbilar. Men drömbilar har jag rätt många, dock är de flesta av dem utom räckhåll för mig och säkert de flesta andra. Vad man personligen föredrar har naturligtvis mycket med ens ålder att göra, men även annat spelar in. Hjärta vs hjärna och mycket annat därtill. Självfallet är en Ferrari F8 eller en Lamborghini Aventador avgjort bättre bilar än 80-talets Ferrari 328 eller Lamborghini Countach, men i mitt fall saknar det betydelse. Tvivlar starkt på att de roligare.

Precis som vi föredrar olika typer av klockor, jag främst vintage, trots vetskapen om att moderna motsvarigheter i nästan alla avseenden är bättre ur. I alla avseenden utom förmågan att tala till mitt hjärta, samt ofta utseendemässigt, vilket förstås också ligger i betraktarens öga. Jag gillar också ovanliga bilar, precis som jag föredrar ovanliga klockor. Tycker om att inte möta eller se andra likadana som jag själv kör. Av samma anledning är det nog 6-7 år sedan jag sålde min senaste vintage Rolex. Jag har inte superobskyra märken och modeller men i alla fall ovanligare än Rolex, och det passar mig. Men vi är alla olika med olika preferenser, inget konstigt med det. Det finns f ö Rolex som jag också kan tänka mig äga.

Och skulle jag ha 3-4 miljoner att lägga på min nästa hobbybil så blir det en Countach utan minsta tvekan. Skitsamma att den är extremt obekväm, opraktisk som få, och riskerar bli frånkörd av en modern prestandatysk vid nästa trafiksignal. Helt ovidkommande för mig som enbart utgår från känslorna bilen väcker hos mig. Att Countachen sedan innebär en positiv värdeökning även nästkommande decennier i jämförelse med en ”massproducerad” Aventador är bara en trevlig bieffekt. På sidan 706 i tråden postade jag en bild på en perfekt svart 87:a, fotad på Sveavägen i Stockholm förra året.

Jag uppskattar renheten, simpliciteten i äldre sport och GT-bilar där inga som helst elektroniska hjälpmedel finns att tillgå. Det är helt upp till föraren att lära känna och behärska sin bil. Jag vill inte ha alla dessa assistanser som finns numera, inte i min entusiastbil. Jag vill heller inte ha artificiellt eller ”designat” motor- och avgasljud i den. I bruksfordonet som ska frakta familjen är det en helt annan sak. Där går säkerheten och bekvämligheten främst.

Listor är onödiga, men kan vara lite kul för vissa och nedan följer en med mina ”drömbilar” från sub-miljonen till astronomiska summor, helt utan inbördes rangordning. Och nej, jag har inte glömt 250 GTO, den kanske exklusivaste och dyraste av dem alla. Den är bara inte just min drömbil då flera andra 250 är snyggare i mina ögon. Tyvärr finns oerhört få bilar av den här kalibern i Sverige vilket inte är konstigt, bara synd. Minns att @Aurum spottade en 250 utomlands för några år sedan och postade här. En av få rara ärter försvann ur vårt land tidigare i år efter auktion i Paris då Randers 275 GTB-65 såldes för dryga 2,5 miljoner Euro. Timingen för auktionen var perfekt strax innan coronautbrottet. Med få undantag är som anas italienska bilar min passion:


Aston Martin V8 Vantage Coupé (1984-1987)
De Tomaso Mangusta
Ferrari 250 GT Berlinetta SWB
Ferrari 250 GT California Spyder SWB
Ferrari 250 GT Lusso
Ferrari 250 GTE
Ferrari 365 GTC
Ferrari 365 GTB/4 Daytona och GTS/4
Ferrari BB512i
Ferrari 308 och 328
Ferrari 288 GTO
Ferrari F40
Ferrari F355
Ferrari F50
Lancia Stratos HF Stradale
Lancia 037 Stradale
Maserati A6GCS
Maserati A6G/54
Maserati Bora
Maserati Khamsin
Maserati Ghibli 4900
Maserati Shamal
Lamborghini 400GT
Lamborghini Islero 400GTS
Lamborghini Miura P400SV
Lamborghini Countach LP5000S (QV)
Lamborghini Diablo VT 2WD
Porsche 928 GTS (1994 el. 1995 och 5vxl manuell = nästan hopplös att finna)

Jaja, jag stoppar där, listan kan göras ännu längre men skonar er som orkat läsa ända hit ;)
Bjussar istället på några snodda bilder på några av dem

A6G/54
C80EF88E-9BF3-4A77-88EF-5CD5DDD281C1.jpeg

A6GCS
AFADEB08-5443-4F54-86E5-E49A0E4F580C.jpeg

Mangusta
E0C614DD-B1A0-4EDC-B88D-5B1E06F1B9B6.jpeg

Stratos Stradale
80E38681-9868-4ED1-A0D1-262F02DD61CC.jpeg

250 California SWB
B76B24F2-EB1C-4FE8-96D2-04D82427AA5C.jpeg

365 GTC
6BADC52A-B20B-4A47-97B2-DA97E7BC54B6.jpeg

Islero (i Sverige sedan 1975)
5C18DAC1-605F-42A2-BA40-0968EEDDBB2A.jpeg

Countach
EF7BA64D-38B1-4CE5-A303-84E4EC8030FC.jpeg

V8 Vantage
3816B2C7-EBE6-4C51-90F7-2D1DD4AD01D3.jpeg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp