• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Det där avsnittet är briljant och ett roligt tidsdokument. Testförare Valentino Balboni är kung. Just Countach räknade jag länge som en överkomlig drömbil, den kostade då strax över halvmiljonen. Tyvärr är det länge sedan så var fallet.. Men den är fortfarande en av mina absoluta drömbilar. Men drömbilar har jag rätt många, dock är de flesta av dem utom räckhåll för mig och säkert de flesta andra. Vad man personligen föredrar har naturligtvis mycket med ens ålder att göra, men även annat spelar in. Hjärta vs hjärna och mycket annat därtill. Självfallet är en Ferrari F8 eller en Lamborghini Aventador avgjort bättre bilar än 80-talets Ferrari 328 eller Lamborghini Countach, men i mitt fall saknar det betydelse. Tvivlar starkt på att de roligare.

Precis som vi föredrar olika typer av klockor, jag främst vintage, trots vetskapen om att moderna motsvarigheter i nästan alla avseenden är bättre ur. I alla avseenden utom förmågan att tala till mitt hjärta, samt ofta utseendemässigt, vilket förstås också ligger i betraktarens öga. Jag gillar också ovanliga bilar, precis som jag föredrar ovanliga klockor. Tycker om att inte möta eller se andra likadana som jag själv kör. Av samma anledning är det nog 6-7 år sedan jag sålde min senaste vintage Rolex. Jag har inte superobskyra märken och modeller men i alla fall ovanligare än Rolex, och det passar mig. Men vi är alla olika med olika preferenser, inget konstigt med det. Det finns f ö Rolex som jag också kan tänka mig äga.

Och skulle jag ha 3-4 miljoner att lägga på min nästa hobbybil så blir det en Countach utan minsta tvekan. Skitsamma att den är extremt obekväm, opraktisk som få, och riskerar bli frånkörd av en modern prestandatysk vid nästa trafiksignal. Helt ovidkommande för mig som enbart utgår från känslorna bilen väcker hos mig. Att Countachen sedan innebär en positiv värdeökning även nästkommande decennier i jämförelse med en ”massproducerad” Aventador är bara en trevlig bieffekt. På sidan 706 i tråden postade jag en bild på en perfekt svart 87:a, fotad på Sveavägen i Stockholm förra året.

Jag uppskattar renheten, simpliciteten i äldre sport och GT-bilar där inga som helst elektroniska hjälpmedel finns att tillgå. Det är helt upp till föraren att lära känna och behärska sin bil. Jag vill inte ha alla dessa assistanser som finns numera, inte i min entusiastbil. Jag vill heller inte ha artificiellt eller ”designat” motor- och avgasljud i den. I bruksfordonet som ska frakta familjen är det en helt annan sak. Där går säkerheten och bekvämligheten främst.

Listor är onödiga, men kan vara lite kul för vissa och nedan följer en med mina ”drömbilar” från sub-miljonen till astronomiska summor, helt utan inbördes rangordning. Och nej, jag har inte glömt 250 GTO, den kanske exklusivaste och dyraste av dem alla. Den är bara inte just min drömbil då flera andra 250 är snyggare i mina ögon. Tyvärr finns oerhört få bilar av den här kalibern i Sverige vilket inte är konstigt, bara synd. Minns att @Aurum spottade en 250 utomlands för några år sedan och postade här. En av få rara ärter försvann ur vårt land tidigare i år efter auktion i Paris då Randers 275 GTB-65 såldes för dryga 2,5 miljoner Euro. Timingen för auktionen var perfekt strax innan coronautbrottet. Med få undantag är som anas italienska bilar min passion:


Aston Martin V8 Vantage Coupé (1984-1987)
De Tomaso Mangusta
Ferrari 250 GT Berlinetta SWB
Ferrari 250 GT California Spyder SWB
Ferrari 250 GT Lusso
Ferrari 250 GTE
Ferrari 365 GTC
Ferrari 365 GTB/4 Daytona och GTS/4
Ferrari BB512i
Ferrari 308 och 328
Ferrari 288 GTO
Ferrari F40
Ferrari F355
Ferrari F50
Lancia Stratos HF Stradale
Lancia 037 Stradale
Maserati A6GCS
Maserati A6G/54
Maserati Bora
Maserati Khamsin
Maserati Ghibli 4900
Maserati Shamal
Lamborghini 400GT
Lamborghini Islero 400GTS
Lamborghini Miura P400SV
Lamborghini Countach LP5000S (QV)
Lamborghini Diablo VT 2WD
Porsche 928 GTS (1994 el. 1995 och 5vxl manuell = nästan hopplös att finna)

Jaja, jag stoppar där, listan kan göras ännu längre men skonar er som orkat läsa ända hit ;)
Bjussar istället på några snodda bilder på några av dem

A6G/54
C80EF88E-9BF3-4A77-88EF-5CD5DDD281C1.jpeg

A6GCS
AFADEB08-5443-4F54-86E5-E49A0E4F580C.jpeg

Mangusta
E0C614DD-B1A0-4EDC-B88D-5B1E06F1B9B6.jpeg

Stratos Stradale
80E38681-9868-4ED1-A0D1-262F02DD61CC.jpeg

250 California SWB
B76B24F2-EB1C-4FE8-96D2-04D82427AA5C.jpeg

365 GTC
6BADC52A-B20B-4A47-97B2-DA97E7BC54B6.jpeg

Islero (i Sverige sedan 1975)

Countach
EF7BA64D-38B1-4CE5-A303-84E4EC8030FC.jpeg

V8 Vantage
3816B2C7-EBE6-4C51-90F7-2D1DD4AD01D3.jpeg

Bra lista!
Den grå Isleron var ju sällsynt hård!
 
Det där avsnittet är briljant och ett roligt tidsdokument. Testförare Valentino Balboni är kung. Just Countach räknade jag länge som en överkomlig drömbil, den kostade då strax över halvmiljonen. Tyvärr är det länge sedan så var fallet.. Men den är fortfarande en av mina absoluta drömbilar. Men drömbilar har jag rätt många, dock är de flesta av dem utom räckhåll för mig och säkert de flesta andra. Vad man personligen föredrar har naturligtvis mycket med ens ålder att göra, men även annat spelar in. Hjärta vs hjärna och mycket annat därtill. Självfallet är en Ferrari F8 eller en Lamborghini Aventador avgjort bättre bilar än 80-talets Ferrari 328 eller Lamborghini Countach, men i mitt fall saknar det betydelse. Tvivlar starkt på att de roligare.

Precis som vi föredrar olika typer av klockor, jag främst vintage, trots vetskapen om att moderna motsvarigheter i nästan alla avseenden är bättre ur. I alla avseenden utom förmågan att tala till mitt hjärta, samt ofta utseendemässigt, vilket förstås också ligger i betraktarens öga. Jag gillar också ovanliga bilar, precis som jag föredrar ovanliga klockor. Tycker om att inte möta eller se andra likadana som jag själv kör. Av samma anledning är det nog 6-7 år sedan jag sålde min senaste vintage Rolex. Jag har inte superobskyra märken och modeller men i alla fall ovanligare än Rolex, och det passar mig. Men vi är alla olika med olika preferenser, inget konstigt med det. Det finns f ö Rolex som jag också kan tänka mig äga.

Och skulle jag ha 3-4 miljoner att lägga på min nästa hobbybil så blir det en Countach utan minsta tvekan. Skitsamma att den är extremt obekväm, opraktisk som få, och riskerar bli frånkörd av en modern prestandatysk vid nästa trafiksignal. Helt ovidkommande för mig som enbart utgår från känslorna bilen väcker hos mig. Att Countachen sedan innebär en positiv värdeökning även nästkommande decennier i jämförelse med en ”massproducerad” Aventador är bara en trevlig bieffekt. På sidan 706 i tråden postade jag en bild på en perfekt svart 87:a, fotad på Sveavägen i Stockholm förra året.

Jag uppskattar renheten, simpliciteten i äldre sport och GT-bilar där inga som helst elektroniska hjälpmedel finns att tillgå. Det är helt upp till föraren att lära känna och behärska sin bil. Jag vill inte ha alla dessa assistanser som finns numera, inte i min entusiastbil. Jag vill heller inte ha artificiellt eller ”designat” motor- och avgasljud i den. I bruksfordonet som ska frakta familjen är det en helt annan sak. Där går säkerheten och bekvämligheten främst.

Listor är onödiga, men kan vara lite kul för vissa och nedan följer en med mina ”drömbilar” från sub-miljonen till astronomiska summor, helt utan inbördes rangordning. Och nej, jag har inte glömt 250 GTO, den kanske exklusivaste och dyraste av dem alla. Den är bara inte just min drömbil då flera andra 250 är snyggare i mina ögon. Tyvärr finns oerhört få bilar av den här kalibern i Sverige vilket inte är konstigt, bara synd. Minns att @Aurum spottade en 250 utomlands för några år sedan och postade här. En av få rara ärter försvann ur vårt land tidigare i år efter auktion i Paris då Randers 275 GTB-65 såldes för dryga 2,5 miljoner Euro. Timingen för auktionen var perfekt strax innan coronautbrottet. Med få undantag är som anas italienska bilar min passion:


Aston Martin V8 Vantage Coupé (1984-1987)
De Tomaso Mangusta
Ferrari 250 GT Berlinetta SWB
Ferrari 250 GT California Spyder SWB
Ferrari 250 GT Lusso
Ferrari 250 GTE
Ferrari 365 GTC
Ferrari 365 GTB/4 Daytona och GTS/4
Ferrari BB512i
Ferrari 308 och 328
Ferrari 288 GTO
Ferrari F40
Ferrari F355
Ferrari F50
Lancia Stratos HF Stradale
Lancia 037 Stradale
Maserati A6GCS
Maserati A6G/54
Maserati Bora
Maserati Khamsin
Maserati Ghibli 4900
Maserati Shamal
Lamborghini 400GT
Lamborghini Islero 400GTS
Lamborghini Miura P400SV
Lamborghini Countach LP5000S (QV)
Lamborghini Diablo VT 2WD
Porsche 928 GTS (1994 el. 1995 och 5vxl manuell = nästan hopplös att finna)

Jaja, jag stoppar där, listan kan göras ännu längre men skonar er som orkat läsa ända hit ;)
Bjussar istället på några snodda bilder på några av dem

A6G/54
C80EF88E-9BF3-4A77-88EF-5CD5DDD281C1.jpeg

A6GCS
AFADEB08-5443-4F54-86E5-E49A0E4F580C.jpeg

Mangusta
E0C614DD-B1A0-4EDC-B88D-5B1E06F1B9B6.jpeg

Stratos Stradale
80E38681-9868-4ED1-A0D1-262F02DD61CC.jpeg

250 California SWB
B76B24F2-EB1C-4FE8-96D2-04D82427AA5C.jpeg

365 GTC
6BADC52A-B20B-4A47-97B2-DA97E7BC54B6.jpeg

Islero (i Sverige sedan 1975)

Countach
EF7BA64D-38B1-4CE5-A303-84E4EC8030FC.jpeg

V8 Vantage
3816B2C7-EBE6-4C51-90F7-2D1DD4AD01D3.jpeg

Ingen dålig lista där. Den finns nog hos många entusiaster. Det finns otroligt många bilar som man skulle kunna lägga till. Härligt att det finns folk som äger och vårdar dessa kulturskatter för framtiden oavsett var på jorden de finns. Man kommer aldrig att bygga den typen av bilar igen.

Minns också när Countach gick för runt halvmiljonen. Fortfarande mycket pengar då och den har alltid haft en ikonisk design. Lika extrem när den kom som idag. Nästan mer idag eftersom den är så kompakt och vulgär även jämfört med det som säljs idag. En annan favorit där är Muiran. Otroligt vacker bil i verkligheten. Såg en i Monaco här om året när jag besökte franska solkusten. Man kan inte annat än följa den med blicken.

För två år sedan satt jag på ett lokalt café. På andra sidan gatan dubbelparkerade en Maserati Mexico. Ut kliver en avslappnat välklädd äldre herre. Går in på bageriet och eskorterar en dam i sin egen ålder till bilen. Verkligen elegant rakt igenom. Bilen, klädseln och uppförandet. Class act.

60 minutes avsnittet är ett skönt tidsdokument. Mitt dåtidens högkonjunktur, precis som Miami Vice tv-serien.

Här är en liten kortfilm som för tankarna till den tidsepoken med glimten i ögat. Valentino Balboni och Stefan Roser är med och givetvis då Ruf Yellowbird och Countach samt en Testarossa och en V8 Vantage. Ni kanske har sett den redan.

 
Ingen dålig lista där. Den finns nog hos många entusiaster. Det finns otroligt många bilar som man skulle kunna lägga till. Härligt att det finns folk som äger och vårdar dessa kulturskatter för framtiden oavsett var på jorden de finns. Man kommer aldrig att bygga den typen av bilar igen.

Minns också när Countach gick för runt halvmiljonen. Fortfarande mycket pengar då och den har alltid haft en ikonisk design. Lika extrem när den kom som idag. Nästan mer idag eftersom den är så kompakt och vulgär även jämfört med det som säljs idag. En annan favorit där är Muiran. Otroligt vacker bil i verkligheten. Såg en i Monaco här om året när jag besökte franska solkusten. Man kan inte annat än följa den med blicken.

För två år sedan satt jag på ett lokalt café. På andra sidan gatan dubbelparkerade en Maserati Mexico. Ut kliver en avslappnat välklädd äldre herre. Går in på bageriet och eskorterar en dam i sin egen ålder till bilen. Verkligen elegant rakt igenom. Bilen, klädseln och uppförandet. Class act.

60 minutes avsnittet är ett skönt tidsdokument. Mitt dåtidens högkonjunktur, precis som Miami Vice tv-serien.

Här är en liten kortfilm som för tankarna till den tidsepoken med glimten i ögat. Valentino Balboni och Stefan Roser är med och givetvis då Ruf Yellowbird och Countach samt en Testarossa och en V8 Vantage. Ni kanske har sett den redan.


En störtskön liten film! Sett annat bra signerat stekaren Kidston men inte just den där. :)
 
8F3032BE-DB24-4655-AA59-F2F297A518DF.jpeg

Sprang på den här fullständigt vanvettigt vackra pjäsen två sommrar sedan, jag gissar att gossarna tagit en matrast på restaurangen som ligger där bak i bild, en vägkrog precis vid E4 i en by som heter Byske, jag antar att dessa racing-herrar antingen var på väg till eller ifrån www.drivecenter.se som ligger i skogen mitt emellan Skellefteå och Piteå inte långt från denna plats.

Min _absoluta_ drömbil, jag kan inte sätta ord på känslan att få beskåda den i verkligheten, den överträffade min fiktion med ljusår.
 
För er som gillar lite äldre BMW kan jag tipsa om en bra kanal, M539 restorations. Pysslar ofta med E39or, E38or och andra BMW av ungefär samma era. Mysigt att titta på någon som är väldigt kunnig och som lägger tid på att plocka isär, rengöra, byta delar etc. Tycker iallafall jag.
 
Lär inte finns allt för många F40 i Sverige. Brukade stå en F40 på Autoropa i Malmö. Kundbil eller om den tillhör(de) företaget låter jag vara osagt. Aldrig brytt mig om att fråga. Bilen brukar i alla fall delta i deras Ferrari dagar på Ring Knutstorp genom åren vilket uppskattas.
 
Har lyssnat runt och det verkar som att det är en Herre i trakterna runt Skellefteå som äger F40`n nått inlägg här ovanför, och enligt samma uppgiftslämnare så används den maskinen precis till vad den byggdes för, bankörning så ofta som tillfälle ges.
De där hacken i frontspoilern skvallrar väl iofs om det, men så sjukt magiskt att ett sådan fordon verkligen används och inte bara står på en piedestal.

Vad som inte framgår av bilden är att den har full bur (kanske den hade det standard?)

Oavsett, hatten av till ägaren.
 
Lär inte finns allt för många F40 i Sverige. Brukade stå en F40 på Autoropa i Malmö. Kundbil eller om den tillhör(de) företaget låter jag vara osagt. Aldrig brytt mig om att fråga. Bilen brukar i alla fall delta i deras Ferrari dagar på Ring Knutstorp genom åren vilket uppskattas.

Googla ’Nessim Classics ab’ så skulle jag tro att du hittar F40’n, och lite annat smått o gott från Maranello.
 
Är ju han som kör runt i en LaFerrari med reg nummer "LAFIAT"

Mer än jag vet. Är inte bosatt i Malmö. Googlar man på namnet som föreslogs ovan så kan man se någon gammal artikel om en incident med en F50 efter en bilmässa. Ligger kanske nära till hands att samma person tillhör de utvalda som får köpa Ferraris limiterade bilar nya. Bara att gratulera. Hatten av.
 
Mer än jag vet. Är inte bosatt i Malmö. Googlar man på namnet som föreslogs ovan så kan man se någon gammal artikel om en incident med en F50 efter en bilmässa. Ligger kanske nära till hands att samma person tillhör de utvalda som får köpa Ferraris limiterade bilar nya. Bara att gratulera. Hatten av.

Se listan av fordon som står reg på ab jag nämnde, kavalkad av limited ferraris.
 
Köpte en V50 inför sommarsemestern, fick ha den i två veckor innan någon tyckte det var roligt att sparka sönder backspegeln...
08FADEAC-9DD4-459D-A6AA-F763DA965599.jpeg
 
Tillbaka
Topp