Det där avsnittet är briljant och ett roligt tidsdokument. Testförare Valentino Balboni är kung. Just Countach räknade jag länge som en överkomlig drömbil, den kostade då strax över halvmiljonen. Tyvärr är det länge sedan så var fallet.. Men den är fortfarande en av mina absoluta drömbilar. Men drömbilar har jag rätt många, dock är de flesta av dem utom räckhåll för mig och säkert de flesta andra. Vad man personligen föredrar har naturligtvis mycket med ens ålder att göra, men även annat spelar in. Hjärta vs hjärna och mycket annat därtill. Självfallet är en Ferrari F8 eller en Lamborghini Aventador avgjort bättre bilar än 80-talets Ferrari 328 eller Lamborghini Countach, men i mitt fall saknar det betydelse. Tvivlar starkt på att de roligare.
Precis som vi föredrar olika typer av klockor, jag främst vintage, trots vetskapen om att moderna motsvarigheter i nästan alla avseenden är bättre ur. I alla avseenden utom förmågan att tala till mitt hjärta, samt ofta utseendemässigt, vilket förstås också ligger i betraktarens öga. Jag gillar också ovanliga bilar, precis som jag föredrar ovanliga klockor. Tycker om att inte möta eller se andra likadana som jag själv kör. Av samma anledning är det nog 6-7 år sedan jag sålde min senaste vintage Rolex. Jag har inte superobskyra märken och modeller men i alla fall ovanligare än Rolex, och det passar mig. Men vi är alla olika med olika preferenser, inget konstigt med det. Det finns f ö Rolex som jag också kan tänka mig äga.
Och skulle jag ha 3-4 miljoner att lägga på min nästa hobbybil så blir det en Countach utan minsta tvekan. Skitsamma att den är extremt obekväm, opraktisk som få, och riskerar bli frånkörd av en modern prestandatysk vid nästa trafiksignal. Helt ovidkommande för mig som enbart utgår från känslorna bilen väcker hos mig. Att Countachen sedan innebär en positiv värdeökning även nästkommande decennier i jämförelse med en ”massproducerad” Aventador är bara en trevlig bieffekt. På sidan 706 i tråden postade jag en bild på en perfekt svart 87:a, fotad på Sveavägen i Stockholm förra året.
Jag uppskattar renheten, simpliciteten i äldre sport och GT-bilar där inga som helst elektroniska hjälpmedel finns att tillgå. Det är helt upp till föraren att lära känna och behärska sin bil. Jag vill inte ha alla dessa assistanser som finns numera, inte i min entusiastbil. Jag vill heller inte ha artificiellt eller ”designat” motor- och avgasljud i den. I bruksfordonet som ska frakta familjen är det en helt annan sak. Där går säkerheten och bekvämligheten främst.
Listor är onödiga, men kan vara lite kul för vissa och nedan följer en med mina ”drömbilar” från sub-miljonen till astronomiska summor, helt utan inbördes rangordning. Och nej, jag har inte glömt 250 GTO, den kanske exklusivaste och dyraste av dem alla. Den är bara inte just min drömbil då flera andra 250 är snyggare i mina ögon. Tyvärr finns oerhört få bilar av den här kalibern i Sverige vilket inte är konstigt, bara synd. Minns att @Aurum spottade en 250 utomlands för några år sedan och postade här. En av få rara ärter försvann ur vårt land tidigare i år efter auktion i Paris då Randers 275 GTB-65 såldes för dryga 2,5 miljoner Euro. Timingen för auktionen var perfekt strax innan coronautbrottet. Med få undantag är som anas italienska bilar min passion:
Aston Martin V8 Vantage Coupé (1984-1987)
De Tomaso Mangusta
Ferrari 250 GT Berlinetta SWB
Ferrari 250 GT California Spyder SWB
Ferrari 250 GT Lusso
Ferrari 250 GTE
Ferrari 365 GTC
Ferrari 365 GTB/4 Daytona och GTS/4
Ferrari BB512i
Ferrari 308 och 328
Ferrari 288 GTO
Ferrari F40
Ferrari F355
Ferrari F50
Lancia Stratos HF Stradale
Lancia 037 Stradale
Maserati A6GCS
Maserati A6G/54
Maserati Bora
Maserati Khamsin
Maserati Ghibli 4900
Maserati Shamal
Lamborghini 400GT
Lamborghini Islero 400GTS
Lamborghini Miura P400SV
Lamborghini Countach LP5000S (QV)
Lamborghini Diablo VT 2WD
Porsche 928 GTS (1994 el. 1995 och 5vxl manuell = nästan hopplös att finna)
Jaja, jag stoppar där, listan kan göras ännu längre men skonar er som orkat läsa ända hit
Bjussar istället på några snodda bilder på några av dem
A6G/54
A6GCS
Mangusta
Stratos Stradale
250 California SWB
365 GTC
Islero (i Sverige sedan 1975)
Countach
V8 Vantage
Bra lista!
Den grå Isleron var ju sällsynt hård!