• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Lite fräcka linjer, koola lampor mem helheten/silhuetten blir lidande. Rörig design.

Kollat in äldre Vipers, hade varit en sjukt kul andrabil som cab. Idiotisk men det är en del av charmen. Tyvärr har jag ingen plats för bil nr två.

Blir för mycket...
Misstro mig inte,jag älskar groteska bilar. Jag älskar annorlunda. Men det behöver nödvändigtvis inte vara bra (se på min Lincoln som exempel...).

Äldre Viper är bra bil som står sig säkerligen väldigt bra i pris. Kostar inte en förmögenhet att äga heller (otroligt nog). Men som du säger, fullständigt idiotisk på alla sätt och vis men ändock på något universum så jävla rätt :D
 
Omöjligt att säga att du har fel, men gillar de renare linjerna och sammanhängande silhuetten på din gamla.

Gillar vad du gjort med din, men i det hela stora är jag inte helt överens med det nya spåret. Dock jäkligt bra färgval, gillar när det sticker ut lite från normen.
Föregående generation var absolut inte ful, sen så är jag nog mycket mer förtjust i den nya delvis på grund av interiören med, som är 10 resor bättre än föregående.
Kan dock hålla med om att föregående generationens RS5:a var estetiskt mer tilltalande.
73F557DD-8AA7-4E49-9DC4-569D1E59D6B9.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja färgen är riktigt bra.
Är svårt att fånga hur allt flyter ihop på bild.

De svarta detaljerna gör mycket. Det som jag ogillar mest är att den är för hög och har rft-däcken som är som lakritssnören (bara 35 profil bak på 255or) som förstärker höjden. Jag kommer på sin höjd ändra till däck med högre profil, sänkning blir det tyvärr ej.

Omöjligt att säga att du har fel, men gillar de renare linjerna och sammanhängande silhuetten på din gamla.

Gillar vad du gjort med din, men i det hela stora är jag inte helt överens med det nya spåret. Dock jäkligt bra färgval, gillar när det sticker ut lite från normen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej på er! Någon som har en BMW E60 550i eller har haft som kan uttala sig om dessa? :)
Har haft en E60 facelift med lilla åttan (540) som fysiskt är motor. Mysig motor men inte oerhört snabb med dagens mått. Enligt uppgift har den motortypen problem med ventiltätningar som måste bytas med jämna mellanrum. Min behövde dock aldrig bytas så jag vet inte hur ofta det egentligen händer. Men söker man på E60 550 valve seals får du väldigt mycket info som kommer göra dig lite rädd ;)
 

Olaola

Panerai
Har haft en E60 facelift med lilla åttan (540) som fysiskt är motor. Mysig motor men inte oerhört snabb med dagens mått. Enligt uppgift har den motortypen problem med ventiltätningar som måste bytas med jämna mellanrum. Min behövde dock aldrig bytas så jag vet inte hur ofta det egentligen händer. Men söker man på E60 550 valve seals får du väldigt mycket info som kommer göra dig lite rädd ;)
Tack för info! Ska undersöka detta :) men om man nu då skulle utföra ett sådan byte borde det rimligen inte behöva göras igen på ett bra tag? Sen är naturligtvis kostnaden för arbetet av intresse :shifty:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Föregående generation var absolut inte ful, sen så är jag nog mycket mer förtjust i den nya delvis på grund av interiören med, som är 10 resor bättre än föregående.
Kan dock hålla med om att föregående generationens RS5:a var estetiskt mer tilltalande.
73F557DD-8AA7-4E49-9DC4-569D1E59D6B9.jpeg

Tycker Audi och Merca är de som gör snyggast bilar nu för tiden. Nya BMW 4-serie är så ful så man blir ledsen. Lite samma sak med G20 fast den är ändå cool på något sätt.
 

Marli

Cartier
Tack för info! Ska undersöka detta :) men om man nu då skulle utföra ett sådan byte borde det rimligen inte behöva göras igen på ett bra tag? Sen är naturligtvis kostnaden för arbetet av intresse :shifty:

Gäller det (ventilstyrningar) inte främst N63 (4,4l dubbelturbo V8) motorn i senare F karosser? E60 har N62B48. Tidiga N63 (2011/12) har det varit massor med problem med och motorer har rasat men det finns en uppdaterad version som håller, från 2013 tror jag.

Fin bil, minns en imolaröd e61 550 manuell med m sport på kvd som väckte habegär!
 

Olaola

Panerai
Gäller det (ventilstyrningar) inte främst N63 (4,4l dubbelturbo V8) motorn i senare F karosser? E60 har N62B48. Tidiga N63 (2011/12) har det varit massor med problem med och motorer har rasat men det finns en uppdaterad version som håller, från 2013 tror jag.

Fin bil, minns en imolaröd e61 550 manuell med m sport på kvd som väckte habegär!
Ja motorn i e60 heter N62 och jag hittade en hel del på nätet om just Valve sealing och problem med dessa.
Grejen är ju den att jag tycker E60 karossen är så jäkla fin och vill gärna ha en med V8. Räknar med att den kommer rulla Max 500mil/ år så det kanske kan hjälpa något :nailbiting:
Ja manuell är ett måste, Imolaröd hade vart drömmen!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ja motorn i e60 heter N62 och jag hittade en hel del på nätet om just Valve sealing och problem med dessa.
Grejen är ju den att jag tycker E60 karossen är så jäkla fin och vill gärna ha en med V8. Räknar med att den kommer rulla Max 500mil/ år så det kanske kan hjälpa något :nailbiting:
Hade själv en 550iA under 1,5år. Fantastisk bil! Självklart ska du gå för m-paket och gärna komfortstolarna som jag minns som magiska. Tycker inte heller att man ska vara särskilt rädd för det som skrivs om dessa motorer. Många har blivit drabbade och många har åtgärdats och jag vill tro att en 10-15år gammal bil antingen har varit ut för det och fått det fixat eller så är den helt enkelt inte drabbad.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur står sig volvos AWD-lösning i det sällskapet? Jag tänker att volvos variant alltid driver på framhjulen fram tills det att något hjul spinner och att det då skickas kraft till bakhjulen också.

Jag har tänkt att Quattro, 4-matic, Xdrive osv var annorlunda i att de alltid drev på alla 4?
Volvos system är identiskt med Volkswagens, är samma tillverkare (Haldex) av grejerna.

Saken är att det här med "konstant" fyrhjulsdrift är ett låtsasbehov för vanliga bilar på landsväg. De är så snabba att koppla in att de har gjort det innan du ens känner av någonting. Även det absolut äldsta Haldex systemet behöver bara 1/6 varv hjulspinn för att koppla in. Mina senaste bilar har varit Subaru Outback (mekanisk 4wd), BMW 5-serie Xdrive (elektrisk slirkoppling), VW Passat (Haldex) och nu Audi A4 (Ultra Quattro, dvs inkopplingsbar Torsen). Den första har "riktig" fyrhjulsdrift enligt vissa då men i verkligheten märker man ingen skillnad. Däremot är skillnaden GIGANTISK mot fwd-bilar för alla system. Då har jag också testat av systemen en del såsom dra tung släpvagn vintertid osv. Det är absolut inget praktiskt problem att drivhjulen spinner innan nästa hjulpar kopplar in.

Systemen är numera såpass smarta att de vet när drivning sannolikt behövs och kopplar in drivningen innan hjulen börjat spinna. Exempelvis under 30 km/h, stort rattutslag, stort gaspådrag osv. I högre fart sen så kopplar de ur drivningen eftersom det inte behövs och det är onödigt att driva i onödan.
 

demondave

Rolex
Volvos system är identiskt med Volkswagens, är samma tillverkare (Haldex) av grejerna.

Saken är att det här med "konstant" fyrhjulsdrift är ett låtsasbehov för vanliga bilar på landsväg. De är så snabba att koppla in att de har gjort det innan du ens känner av någonting. Även det absolut äldsta Haldex systemet behöver bara 1/6 varv hjulspinn för att koppla in. Mina senaste bilar har varit Subaru Outback (mekanisk 4wd), BMW 5-serie Xdrive (elektrisk slirkoppling), VW Passat (Haldex) och nu Audi A4 (Ultra Quattro, dvs inkopplingsbar Torsen). Den första har "riktig" fyrhjulsdrift enligt vissa då men i verkligheten märker man ingen skillnad. Däremot är skillnaden GIGANTISK mot fwd-bilar för alla system. Då har jag också testat av systemen en del såsom dra tung släpvagn vintertid osv. Det är absolut inget praktiskt problem att drivhjulen spinner innan nästa hjulpar kopplar in.

Systemen är numera såpass smarta att de vet när drivning sannolikt behövs och kopplar in drivningen innan hjulen börjat spinna. Exempelvis under 30 km/h, stort rattutslag, stort gaspådrag osv. I högre fart sen så kopplar de ur drivningen eftersom det inte behövs och det är onödigt att driva i onödan.

Synd att det aldrig blev riktig vinter, kört syncro, quattro och x-drive i olika generationer, från 80-talare (V8 quattro) till nyare x-drive. Nu full e-awd eller vad man ska kalla Dual Motor. Så löjligt snabb, greppet är helt osannolikt. Kan stampa fullt oavsett före och det bara ökar. Hade varit intressant att testa en långkörning i riktigt snöföre, får hålla tummarna för att nästa vinter bjuder på möjligheten för det.
 

Owaysis

Cartier
Volvos system är identiskt med Volkswagens, är samma tillverkare (Haldex) av grejerna.

Saken är att det här med "konstant" fyrhjulsdrift är ett låtsasbehov för vanliga bilar på landsväg. De är så snabba att koppla in att de har gjort det innan du ens känner av någonting. Även det absolut äldsta Haldex systemet behöver bara 1/6 varv hjulspinn för att koppla in. Mina senaste bilar har varit Subaru Outback (mekanisk 4wd), BMW 5-serie Xdrive (elektrisk slirkoppling), VW Passat (Haldex) och nu Audi A4 (Ultra Quattro, dvs inkopplingsbar Torsen). Den första har "riktig" fyrhjulsdrift enligt vissa då men i verkligheten märker man ingen skillnad. Däremot är skillnaden GIGANTISK mot fwd-bilar för alla system. Då har jag också testat av systemen en del såsom dra tung släpvagn vintertid osv. Det är absolut inget praktiskt problem att drivhjulen spinner innan nästa hjulpar kopplar in.

Systemen är numera såpass smarta att de vet när drivning sannolikt behövs och kopplar in drivningen innan hjulen börjat spinna. Exempelvis under 30 km/h, stort rattutslag, stort gaspådrag osv. I högre fart sen så kopplar de ur drivningen eftersom det inte behövs och det är onödigt att driva i onödan.
Tack för ett utförligt svar! Då hade jag fel i min tanke att Volvo hade en ”sämre lösning” och att quattro/xdrive var mer äkta 4wd.

Sedan kanske vissa system är bättre än andra oavsett men det tror jag kanske inte att man märker i vanlig körning.

Jag förmodar att bilar med xDrive dock driver på bakhjulen och istället kopplar på framhjulen vid spinn?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag förmodar att bilar med xDrive dock driver på bakhjulen och istället kopplar på framhjulen vid spinn?
Precis, det är samma sak fast åt andra hållet. Dock behåller BMW en högre andel driv på andra hjulparet än Haldex gör. Lite beroende på version ligger upp till 40% kvar på framhjulen även i ”viloläge”. I motorvägsfart kopplas dock allt bort till slut.
 

Häggvik

Omega
Jo, kikar på nåt liknande. Lokala bilstereo pularen skulle ha 1200:- installerat och klart.
Vågar mig inte på dylik operation själv då mitt bilkunnande sträcker sig till att fylla på diverse vätskor etc:rolleyes:
Absolut inget stort eller svårt jobb att göra själv, men vill du ändå inte så tycker jag att 1200 låter helt okej.
 
Topp