• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Parkeringsvärmaren behövs för att hålla värmen under färd vintertid. Annars används batteriet till det och minskar räckvidden. Nån värmepump finns inte.

Så lex Volvo då, man kör på el och använder antik teknik för att värma upp bilen, helt orenat. Hoppas att hybriderna med leksaksbatterier är en kort parentes i bilutvecklingen.
 
tänkte mer på nytt hus :p

Det är rätt många som säljer, Bilmånsson är de som säljer flest!
Säljaren på bilmånsson som sålde min 18 till mig har sålt 270 S550 :)

Du tanker fel min van.
Vad du behover ar ett storre garage. Leksaker far man aldrig for manga av...

Ar det fortfarande Upplands Motor Brandt Bil och Hedins som saljer Mustang i Sverige?
 
Skulle behöva be om lite input rörande farmors E36. Det är något udda med servostyrningen. Ibland dör den helt och blir extremt tung, för att sedan hoppa igång helt plötsligt och hjälpa till (till viss del iallafall). Tycker att den är rätt tung men vet inte om den är tyngre än vad den egentligen ska vara. En annan grej är att det klonkar i ratten när man vrider på den, oavsett hur den står. Vrider man på ratten typ 20 grader åt ena hållet klonkar det och samma sak åt andra hållet. Svårt att avgöra om det är mekaniskt (vore väl skumt) eller hydrauliskt, men mtp att den ibland dör i servon borde det väl vara det. Någon som stött på detta beteendet förut någon gång tro eller har någon gissning? Ny servopump kanske? Lite av ett långskott, men vi har ju en hel del kunniga här
 
Skulle behöva be om lite input rörande farmors E36. Det är något udda med servostyrningen. Ibland dör den helt och blir extremt tung, för att sedan hoppa igång helt plötsligt och hjälpa till (till viss del iallafall). Tycker att den är rätt tung men vet inte om den är tyngre än vad den egentligen ska vara. En annan grej är att det klonkar i ratten när man vrider på den, oavsett hur den står. Vrider man på ratten typ 20 grader åt ena hållet klonkar det och samma sak åt andra hållet. Svårt att avgöra om det är mekaniskt (vore väl skumt) eller hydrauliskt, men mtp att den ibland dör i servon borde det väl vara det. Någon som stött på detta beteendet förut någon gång tro eller har någon gissning? Ny servopump kanske? Lite av ett långskott, men vi har ju en hel del kunniga här
Fråga nr 1.
Finns servoolja i ?
 
Precis hängt med i polarens nya m4 comp 2016 och o ja jäklar vad den går!
20200618_162459.jpg

20200618_155145.jpg
Riktigt bra, 4-serien var lyckad.
 
Skulle behöva be om lite input rörande farmors E36. Det är något udda med servostyrningen. Ibland dör den helt och blir extremt tung, för att sedan hoppa igång helt plötsligt och hjälpa till (till viss del iallafall). Tycker att den är rätt tung men vet inte om den är tyngre än vad den egentligen ska vara. En annan grej är att det klonkar i ratten när man vrider på den, oavsett hur den står. Vrider man på ratten typ 20 grader åt ena hållet klonkar det och samma sak åt andra hållet. Svårt att avgöra om det är mekaniskt (vore väl skumt) eller hydrauliskt, men mtp att den ibland dör i servon borde det väl vara det. Någon som stött på detta beteendet förut någon gång tro eller har någon gissning? Ny servopump kanske? Lite av ett långskott, men vi har ju en hel del kunniga här

Bytte precis servopump på min tråkbil, en Saab 9-5 från 2009.

Symptomen där var att den var väldigt trögstyrd på låga varv men blev bättre om man varvade lite. Överlag kändes den mer trögstyrd än vad som är normalt också.

Med ny pump och olja blev den perfekt. Tog nog 6h att byta pumpen, olja, drivrem och löphjul men då hade jag inte koll på verktyg, lyftpunkter osv. Trångt som tusan var det och skruvarna satt lite elakt till och som berget.

Inte säker att det är samma fel för dig men så var mina symptom och min lösning i alla fall :)
 
Bytte precis servopump på min tråkbil, en Saab 9-5 från 2009.

Symptomen där var att den var väldigt trögstyrd på låga varv men blev bättre om man varvade lite. Överlag kändes den mer trögstyrd än vad som är normalt också.

Med ny pump och olja blev den perfekt. Tog nog 6h att byta pumpen, olja, drivrem och löphjul men då hade jag inte koll på verktyg, lyftpunkter osv. Trångt som tusan var det och skruvarna satt lite elakt till och som berget.

Inte säker att det är samma fel för dig men så var mina symptom och min lösning i alla fall :)
Se där! Gött att det var mödan värt. Säkert något med servopumpen som är konstigt på vår - den är ju faktiskt död ibland
Yep!
 
Hallå!

Tänkte be om lite råd. Tänkte köpa bil i dagarna och vi väljer nu mellan Audi A6 quattro 2.0 eller bmw 520d xdrive. Har svängt fram och tillbaka men är nu lite mer inne på Audin. Den är lite dyrare i inköp men har ganska mycket lägre försäkringspremie. Tar gärna input :)
 
Hallå!

Tänkte be om lite råd. Tänkte köpa bil i dagarna och vi väljer nu mellan Audi A6 quattro 2.0 eller bmw 520d xdrive. Har svängt fram och tillbaka men är nu lite mer inne på Audin. Den är lite dyrare i inköp men har ganska mycket lägre försäkringspremie. Tar gärna input :)

bmw mot Audi fråga igen.. ny bil eller beg? Mitt val är isf bmw oavsett årsmodell
 
Jävlar vad första generationens facelift Cayenne är snygga! Är det mycket problem med dem? Börjar ju vara ganska "prisvärda"
 
2 val, helt onyanserat, familjebil behövs.

1: Leasa en ny Kia.
Ca 4000sek/mån.

+ Sprillans ny
+ Rätt ok bil
+ 4 års garanti kvar efter 3 års leasing om man vill behålla bilen
- döslö
- tråkig

2: Köpa en begagnad bil för cirka samma summapris på lån. Månadskostnad ca 4000sek. Typ tråk-Passat eller liknande.
+ mer bil för pengarna
+ mer motor
+ roligare
+ mera lyx
- ingen eller liten garanti kvar
- gått cirka 5-6k mil


Vad hade ni valt?
 
2 val, helt onyanserat, familjebil behövs.

1: Leasa en ny Kia.
Ca 4000sek/mån.

+ Sprillans ny
+ Rätt ok bil
+ 4 års garanti kvar efter 3 års leasing om man vill behålla bilen
- döslö
- tråkig

2: Köpa en begagnad bil för cirka samma summapris på lån. Månadskostnad ca 4000sek. Typ tråk-Passat eller liknande.
+ mer bil för pengarna
+ mer motor
+ roligare
+ mera lyx
- ingen eller liten garanti kvar
- gått cirka 5-6k mil


Vad hade ni valt?
Vad skulle motsvarande Kia kosta att köpa?
Är skeptisk till privatleasing. Visst är det bekvämt och förutsägbart. Men du har ju ingenting är tre år är över plus att det kan vara svårt att komma ur kontraktet om det skulle behövas. Jag skulle alltså köpt
 
Vad skulle motsvarande Kia kosta att köpa?
Är skeptisk till privatleasing. Visst är det bekvämt och förutsägbart. Men du har ju ingenting är tre år är över plus att det kan vara svårt att komma ur kontraktet om det skulle behövas. Jag skulle alltså köpt

Extremt många privatleasinglösningar går att räkna hem så jäkla bra som konsument.

Audi hade ett tag en privatleasing på en vettigt utrustad eTron 50 i 24 månader för 4.595 kr/mån.
Då ingick också service.

Hade du gått och köpt densamma så hade du nog inte legat tokigt långt ifrån det dubbla.

Men to each his own, så klart.
Man blir ju onekligen lite mer låst.
 
Senast ändrad:
Extremt många privatleasinglösningar går att räkna hem så jäkla bra som konsument.

Audi hade ett tag en privatleasing på en vettigt utrustad eTron 50 i 24 månader för 4.595 kr/mån.
Då ingick också service.

Hade du gått och köpt densamma så hade du nog inte legat tokigt långt ifrån det dubbla.

Men to each hus own, så klart.
Man blir ju onekligen lite mer låst.
Helt klart.
Värdeminskningen är ju ingen höjdare.
Passat står sig väl. Men för att va på säkra sidan köp volvo. Dom håller värdet. En xc70 funkar ju br.
 
2 val, helt onyanserat, familjebil behövs.

1: Leasa en ny Kia.
Ca 4000sek/mån.

+ Sprillans ny
+ Rätt ok bil
+ 4 års garanti kvar efter 3 års leasing om man vill behålla bilen
- döslö
- tråkig

2: Köpa en begagnad bil för cirka samma summapris på lån. Månadskostnad ca 4000sek. Typ tråk-Passat eller liknande.
+ mer bil för pengarna
+ mer motor
+ roligare
+ mera lyx
- ingen eller liten garanti kvar
- gått cirka 5-6k mil


Vad hade ni valt?
 
Måste du ha kombi? Leasingdeal just nu på Audi A6 sedan, 245hk bensin / aut / quattro inkl den nödvändigaste utrustningen 3295:- / mån / 24 mån / 2000 mil. Löjligt billigt!
 
2 val, helt onyanserat, familjebil behövs.

1: Leasa en ny Kia.
Ca 4000sek/mån.

+ Sprillans ny
+ Rätt ok bil
+ 4 års garanti kvar efter 3 års leasing om man vill behålla bilen
- döslö
- tråkig

2: Köpa en begagnad bil för cirka samma summapris på lån. Månadskostnad ca 4000sek. Typ tråk-Passat eller liknande.
+ mer bil för pengarna
+ mer motor
+ roligare
+ mera lyx
- ingen eller liten garanti kvar
- gått cirka 5-6k mil


Vad hade ni valt?
Köp/leasa inte en bil du inte vill ha. Du kommer ångra dig efter nån månad. Då har du 35 månader ångest framför dig. Inga pengar är värda det.
 
Tillbaka
Topp