• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nya Mach 1
Kommer erbjudas med handling package och som "vanlig"

Intressanta fakta(handling pack)
Downforce 150% mer än jämfört med den modell som säljs av GT i Sverige
Tremec manuell låda ifrån GT350 med oljekylning
Diff-kyl
Motor i princip samma som den i Bullitt med GT350 oljekyl
Vissa delar i bakvagnen är ifrån GT500
Uppdaterad magneride, krängningshämmare
Plus annat

Oklart om den kommer till EU, men jag har skickat att jag gärna ställer mig på intresselistan :)

2021-ford-mustang-mach-1.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_2.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_3.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_12.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_22.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_24.jpg
 
Nya Mach 1
Kommer erbjudas med handling package och som "vanlig"

Intressanta fakta(handling pack)
Downforce 150% mer än jämfört med den modell som säljs av GT i Sverige
Tremec manuell låda ifrån GT350 med oljekylning
Diff-kyl
Motor i princip samma som den i Bullitt med GT350 oljekyl
Vissa delar i bakvagnen är ifrån GT500
Uppdaterad magneride, krängningshämmare
Plus annat

Oklart om den kommer till EU, men jag har skickat att jag gärna ställer mig på intresselistan :)

2021-ford-mustang-mach-1.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_2.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_3.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_12.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_22.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_24.jpg
Ser hemmagjord ut.
 
Gick och köpte en sånhär för att bocka av på listan. Körde 150 mil och sålde sen. Vilken otrolig maskin (åkte jämnt med GT3 -15 på motorväg) men lådan var fruktansvärd att "leva" med. Fattar inte hur man bara kunde lansera manuell i USA.

EB795664-FC2B-420B-A6C8-955B5A826B00.jpeg
F1925EC1-F32B-4741-978C-1EE56F55EF8E.jpeg
Har hört att DCT lådan skulle vara jobbig. Inte den manuella, vad är det som var jobbigt med den?
 
Har hört att DCT lådan skulle vara jobbig. Inte den manuella, vad är det som var jobbigt med den?
Den har inte DCT. Den har en äldre SMGII lådan som är enkelkopplingslåda där en robot sköter växlingarna = otroligt seg om man inte kör all in. Så dom har bara tagit bort kopplingspedalen typ. Jag vill ha den manuella lådan men den såldes bara på USA marknaden. Då hade bilen varit guld.
 
Den har inte DCT. Den har en äldre SMGII lådan som är enkelkopplingslåda där en robot sköter växlingarna = otroligt seg om man inte kör all in. Så dom har bara tagit bort kopplingspedalen typ. Jag vill ha den manuella lådan men den såldes bara på USA marknaden. Då hade bilen varit guld.
Ah nu förstår jag. Glömde bort det, ja juste den där lådan har man hört mycket om också. Såg en video på den på YouTube när datorn typ havererade så bilen kördes som att det var en 16 åring som skulle lära sig manuell växellåda som sitter bakom ratten ;)

Det var någon annan BMW med DCT som hade problem, kanske M3? Kanske därför BMW tagit bort DCT på typ alla bilar nu? Finns väl fortfarande till M2 och någon till kanske men M5:an är vanlig 8-växlad automatlåda från ZF.
 
Sjukt besviken på Top Gear Sverige. I första avsnittet kör de exakt samma bilar som Top Gear Danmark. Kör på samma områden (i Danmark), nästan samma tester (Danmark hade en öl-test som uppenbarligen inte passade sig i svensk TV). Samma Top Gear-test bil (resonable priced car) som Danmark.

Blir så fejk när man sett samma i ett annat program. "Oj, nu kommer gubben, klart han valde Bentley" och "En Lamborghini, vilken överraskning, hur tänkte han där" när de uppenbarligen var de enda tre bilarna de hade att välja på.

Kul att se bilarna ändå och jag hade ändå lite svårt att hänga med i Top Gear Danmark, men ändå. Kändes fattigt.
 
Den har inte DCT. Den har en äldre SMGII lådan som är enkelkopplingslåda där en robot sköter växlingarna = otroligt seg om man inte kör all in. Så dom har bara tagit bort kopplingspedalen typ. Jag vill ha den manuella lådan men den såldes bara på USA marknaden. Då hade bilen varit guld.

Tror M5:an fick en uppdaterad version på SMGII lådan som satt i E46 M3:an. Har inte kört M5:an. Jag provade en SMGII utrustad M3:a när bilarna var aktuella och kunde inte acceptera hur den var att köra under normala omständigheter. Visst gick det att anpassa sig så att bilen gick att köra, men det var inget jag kunde se mig leva med. På full attack var SMGII lådan kul. På bana eller väldigt aktiv körning på landsväg. I normal trafik var det bara irriterande. Jag provade en manuell också. En short shift i den och man är hemma. Blev aldrig någon M3:a den gången.

Jag kan förstå att man gick ifrån dem även om robot lådorna ger lite råare mekanisk känsla i hur de bankar i växlarna i de snabbaste lägena vid aktiv körning. De flesta vill nog ha något som fungerar bra övriga tiden också samt driftsäkerhet. Det är väl därför man går tillbaka till traditonella automatlådorna från ZF. Man har förbättrat dem så pass att de är jämförbara med dubbelkopplingslådorna.
 
Tror M5:an fick en uppdaterad version på SMGII lådan som satt i E46 M3:an. Har inte kört M5:an. Jag provade en SMGII utrustad M3:a när bilarna var aktuella och kunde inte acceptera hur den var att köra under normala omständigheter. Visst gick det att anpassa sig så att bilen gick att köra, men det var inget jag kunde se mig leva med. På full attack var SMGII lådan kul. På bana eller väldigt aktiv körning på landsväg. I normal trafik var det bara irriterande. Jag provade en manuell också. En short shift i den och man är hemma. Blev aldrig någon M3:a den gången.

Jag kan förstå att man gick ifrån dem även om robot lådorna ger lite råare mekanisk känsla i hur de bankar i växlarna i de snabbaste lägena vid aktiv körning. De flesta vill nog ha något som fungerar bra övriga tiden också samt driftsäkerhet. Det är väl därför man går tillbaka till traditonella automatlådorna från ZF. Man har förbättrat dem så pass att de är jämförbara med dubbelkopplingslådorna.
Exakt min uppfattning och åsikt :)
 
Tror M5:an fick en uppdaterad version på SMGII lådan som satt i E46 M3:an. Har inte kört M5:an. Jag provade en SMGII utrustad M3:a när bilarna var aktuella och kunde inte acceptera hur den var att köra under normala omständigheter. Visst gick det att anpassa sig så att bilen gick att köra, men det var inget jag kunde se mig leva med. På full attack var SMGII lådan kul. På bana eller väldigt aktiv körning på landsväg. I normal trafik var det bara irriterande. Jag provade en manuell också. En short shift i den och man är hemma. Blev aldrig någon M3:a den gången.

Jag kan förstå att man gick ifrån dem även om robot lådorna ger lite råare mekanisk känsla i hur de bankar i växlarna i de snabbaste lägena vid aktiv körning. De flesta vill nog ha något som fungerar bra övriga tiden också samt driftsäkerhet. Det är väl därför man går tillbaka till traditonella automatlådorna från ZF. Man har förbättrat dem så pass att de är jämförbara med dubbelkopplingslådorna.

Krävs inte mycket för att en gammal "slushbox" att växla på bra.
Nu är de nya elektroniskt styrda via solenoider men principen är densamma ändock i slutändan mot en gammal hydrauliskt styrd.
Bara borra upp lite hål i växelplattan och voila, snabbare växlingar. Gjort det på min Lincoln och den stoppar i växlar rätt hårt.
Har ett helt ombyggt ventilhus i min Tbird (manuellt) som bara har nästa växel redo direkt, slänger inte i eller något, men när du byter växel är den nya växel i direkt. Snabbt som en DCT.

Gamla slushboxes är inte dåliga. Det gäller bara att dom är rätt byggda :)
 
Hade ju automat i 235:an och DCT i M2:an. Var mer impad av automaten, verkligen ingen slushboxkänsla i den, ruggit snabb i sportläget, men riktigt bekväm när man ville. DCT var iaf klart bättre än det jag upplevt av DSG iaf, men det är ju inte så konstigt ;)
 
Tror M5:an fick en uppdaterad version på SMGII lådan som satt i E46 M3:an. Har inte kört M5:an. Jag provade en SMGII utrustad M3:a när bilarna var aktuella och kunde inte acceptera hur den var att köra under normala omständigheter. Visst gick det att anpassa sig så att bilen gick att köra, men det var inget jag kunde se mig leva med. På full attack var SMGII lådan kul. På bana eller väldigt aktiv körning på landsväg. I normal trafik var det bara irriterande. Jag provade en manuell också. En short shift i den och man är hemma. Blev aldrig någon M3:a den gången.

Jag kan förstå att man gick ifrån dem även om robot lådorna ger lite råare mekanisk känsla i hur de bankar i växlarna i de snabbaste lägena vid aktiv körning. De flesta vill nog ha något som fungerar bra övriga tiden också samt driftsäkerhet. Det är väl därför man går tillbaka till traditonella automatlådorna från ZF. Man har förbättrat dem så pass att de är jämförbara med dubbelkopplingslådorna.

Det är väl inte riktigt korrekt att säga att man ”går tillbaka” till autolådor från ZF då någon sådan aldrig suttit i en M-modell tidigare, om vi nu bara ska prata M?
Efter SMG, 1 och 2 kom vi till vart många prestandabilar är idag är och har varit de senaste åren, alltså rent generellt, dubbelkopplingslådor, dessa erbjuder blixtsnabb växling, låg vikt och bra driftsäkerhet, dessutom bra svarstid på manuella paddlar om man gillar det.

Automatlådorna har genom historien varit tröga, rent långsamma och framförallt sjunkt tunga.
Men så är det inte längre.
Det största problemen för automatlådorna var att övervinna vikten, växlingshastigheten har dom haft i paritet med DCT (DSG whatever) några år nu, vikten har dom forsatt kämpa med..
Men idag väger en konventionell top-of-the-line-automatlåda inte mycket mer än en DCT, den är mindre komplicerad och kan lättare och billigare byggas till att klara höga vridmoment, av vad jag förstått.

Men att alla nya sportbilar går på (eller tillbaka) till konventionell automalåda är inte sant, nya Corvette C8 har t.ex en dubbelkopplingslåda har jag läst mig till, har någon annan information så delge gärna.
Jag tror att vi kommer fortsatt se dubbelkopplingslådor i mer rena sportbilar, men t.ex AMG C, E, M5 och M6 mfl tror jag inte kommer att ingå där, jag tror inte ens det är säkert att nästa M3/M4 kommer få DCT (vilket jag iofs inte bryr mig om då nya M4 coupen ser ut som en påse skit )
T.ex Porsche mfl tror jag kommer fortsätta utveckla sina dubbelkopllingslådor.
 
Det är väl inte riktigt korrekt att säga att man ”går tillbaka” till autolådor från ZF då någon sådan aldrig suttit i en M-modell tidigare, om vi nu bara ska prata M?
Efter SMG, 1 och 2 kom vi till vart många prestandabilar är idag är och har varit de senaste åren, alltså rent generellt, dubbelkopplingslådor, dessa erbjuder blixtsnabb växling, låg vikt och bra driftsäkerhet, dessutom bra svarstid på manuella paddlar om man gillar det.

Automatlådorna har genom historien varit tröga, rent långsamma och framförallt sjunkt tunga.
Men så är det inte längre.
Det största problemen för automatlådorna var att övervinna vikten, växlingshastigheten har dom haft i paritet med DCT (DSG whatever) några år nu, vikten har dom forsatt kämpa med..
Men idag väger en konventionell top-of-the-line-automatlåda inte mycket mer än en DCT, den är mindre komplicerad och kan lättare och billigare byggas till att klara höga vridmoment, av vad jag förstått.

Men att alla nya sportbilar går på (eller tillbaka) till konventionell automalåda är inte sant, nya Corvette C8 har t.ex en dubbelkopplingslåda har jag läst mig till, har någon annan information så delge gärna.
Jag tror att vi kommer fortsatt se dubbelkopplingslådor i mer rena sportbilar, men t.ex AMG C, E, M5 och M6 mfl tror jag inte kommer att ingå där, jag tror inte ens det är säkert att nästa M3/M4 kommer få DCT (vilket jag iofs inte bryr mig om då nya M4 coupen ser ut som en påse skit )
T.ex Porsche mfl tror jag kommer fortsätta utveckla sina dubbelkopllingslådor.

Syftar rätt generellt i sista stycket. Inte på något sätt specifikt på BMW. Har noterat att några tillverkare av prestandamodeller har valt att installera konventionella automatlådor istället för dubbelkopplingslådor som var dit utvecklingen pekade för ett par år sedan. Av den anledningen att de antagligen har högre driftsäkerhet och att de har snarlik prestanda. Alfa Romeo valde t ex en konventionell automatlåda i sin Quadrifoglio. Fantastisk bil att köra rakt igenom.
 
Jag har något fruktansvärt att skriva. Min tid är kommen och Karman har hunnit ifatt mig.

Tvingad att beställa VW passst GTe!

Min fråga, must have options?
 
Nya Mach 1
Kommer erbjudas med handling package och som "vanlig"

Intressanta fakta(handling pack)
Downforce 150% mer än jämfört med den modell som säljs av GT i Sverige
Tremec manuell låda ifrån GT350 med oljekylning
Diff-kyl
Motor i princip samma som den i Bullitt med GT350 oljekyl
Vissa delar i bakvagnen är ifrån GT500
Uppdaterad magneride, krängningshämmare
Plus annat

Oklart om den kommer till EU, men jag har skickat att jag gärna ställer mig på intresselistan :)

2021-ford-mustang-mach-1.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_2.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_3.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_12.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_22.jpg
2021-ford-mustang-mach-1_24.jpg

Mycket trevlig vagn om man nu maste ha tak och en Shelby ar for mycket !
En sadan
En Challenger HellcatRedeye
En F150Raptor 2021
Sedan blir det trangt i garaget och nagot maste saljas...
 
Jag har något fruktansvärt att skriva. Min tid är kommen och Karman har hunnit ifatt mig.

Tvingad att beställa VW passst GTe!

Min fråga, must have options?

Min specades -17 så det kan ju skett förändringar men följande tillval från den tiden uppskattar jag;

-stora displayen framför föraren
-stora radiodiplayen
-stolar med utdragbart lårstöd
-bensinvärmare

Jag är mycket nöjd, den får kritik här i tråden men den är inte tråkigare än någon annan bil i den klassen, även om jag nog tycker att BMW:s 530 är ett par strån vassare på det mesta.

Jag tror dock att BMW:n är dyrare? För något år sedan kunde man ju köpa en 530e för helt otroliga 449’, det var svårslaget.

Visst, den är inte supersexig men den kostar otroligt lite för den som har förmånsbil och den är väldigt, väldigt allround.
 
Ah nu förstår jag. Glömde bort det, ja juste den där lådan har man hört mycket om också. Såg en video på den på YouTube när datorn typ havererade så bilen kördes som att det var en 16 åring som skulle lära sig manuell växellåda som sitter bakom ratten ;)

Det var någon annan BMW med DCT som hade problem, kanske M3? Kanske därför BMW tagit bort DCT på typ alla bilar nu? Finns väl fortfarande till M2 och någon till kanske men M5:an är vanlig 8-växlad automatlåda från ZF.

Du syftar på E46 m3 som har SMG II, den är bättre än SMG I i e36 men fortfarande inget vidare. MEN i vart fall II’an är en 6 vxl manuell med bolt on robotväxling - den går att, med relativt enkla medel konvertera till manuell för de som gillar att mecka. Som prisbilden/utvecklingen ser ut på E46 m3 vore det idé att hitta en fin SMG och bygga om. Sen är det bara sprickor i bakvagnens infästningar kvar att oroa sig över ;-)
 
Gick och köpte en sånhär för att bocka av på listan. Körde 150 mil och sålde sen. Vilken otrolig maskin (åkte jämnt med GT3 -15 på motorväg) men lådan var fruktansvärd att "leva" med. Fattar inte hur man bara kunde lansera manuell i USA.

EB795664-FC2B-420B-A6C8-955B5A826B00.jpeg
F1925EC1-F32B-4741-978C-1EE56F55EF8E.jpeg
Härlig bil tog ut min idag efter två år i garaget hade nästan glömt vilken grym maskin det är om man ignorerar växellådan:angel: inte omöjligt att ja bygger om till manuel om jag behåller den.
 
Tillbaka
Topp