Denna baserad på amerikansk elmix, som är många gånger smutsigare än svensk
750i xDrive är ingen miljövänlig bil direkt.
Men det jag kan få fram ur den jämförelsen är att Tesla Model S är mer miljövänlig än likvärdiga prestandabilar/lyxbilar, inte så mycket om man bor i länder med smutsig elproduktion. Men i länder som Sverige är den mer miljövänlig.
Däremot skulle man kunna köpa en dieselbil som drar 5L/100km, istället för 750i xDrive som drar 11-15L/100km och vara nästan lika miljövänlig som Teslan.
I länder med smustig elproduktion tjänar man inte så märkvärdigt på att köra elbil (miljömässigt)
Vad som behöver ske då är en revolution i elproduktionen i alla länder samt en förbättring av batteritekniken som gör produktionen av elbilar mer miljövänlig.
Man ska inte tro att man är miljöbov om man kör en 2 liters 4cyl med 190hk som drar ca 5L/100km. Många försöker få en att tro det men i nuläget ser det ut som att man nästan är lika "miljövänlig" som en Tesla, iallafall i länder med smutsig elproduktion, alltså typ alla länder med några få undantag.
Samtidigt får man tänka på att om man vill att tekniken ska utvecklas så måste det finnas köpare som kan betala summan för utvecklingen. Och då är det väl mest hållbart om dessa människor bor i länder med ren elproduktion.
Det är inte lätt det här med elbil. I Sverige och länder med ren elproduktion är det enklare, men övriga världen har mycket att göra. Jag är rädd för att människor nöjer sig med "Men jag kör ju elbil", så därför är man miljövänlig. Att köra elbil blir liksom en täckmantel. Och så händer det ingenting på de fronter där det behöver ske förbättring.
Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig i framtiden.