• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Denna graf tar inte med tillverkningen av bilen/batterierna och dessa utsläpp eller var produktionen av elektriciteten som man laddar bilen kommer ifrån i åtanke dock. Visst, i körningen är elbilar mer effektiva, mycket mer effektiva. Jag säger inte att elbilar är mindre miljövänliga än konventionella bilar. Jag vill bara poängtera att även dessa grejer är ganska viktiga.
Denna baserad på amerikansk elmix, som är många gånger smutsigare än svensk :)

här finns massvis med info: http://www.carboncounter.com/

012FF61B-AD6D-434F-9825-9733F0AB2523.jpeg
 
Senast ändrad:
Denna baserad på amerikansk elmix, som är många gånger smutsigare än svensk :)

012FF61B-AD6D-434F-9825-9733F0AB2523.jpeg
750i xDrive är ingen miljövänlig bil direkt.
Men det jag kan få fram ur den jämförelsen är att Tesla Model S är mer miljövänlig än likvärdiga prestandabilar/lyxbilar, inte så mycket om man bor i länder med smutsig elproduktion. Men i länder som Sverige är den mer miljövänlig.

Däremot skulle man kunna köpa en dieselbil som drar 5L/100km, istället för 750i xDrive som drar 11-15L/100km och vara nästan lika miljövänlig som Teslan.

I länder med smustig elproduktion tjänar man inte så märkvärdigt på att köra elbil (miljömässigt)

Vad som behöver ske då är en revolution i elproduktionen i alla länder samt en förbättring av batteritekniken som gör produktionen av elbilar mer miljövänlig.

Man ska inte tro att man är miljöbov om man kör en 2 liters 4cyl med 190hk som drar ca 5L/100km. Många försöker få en att tro det men i nuläget ser det ut som att man nästan är lika "miljövänlig" som en Tesla, iallafall i länder med smutsig elproduktion, alltså typ alla länder med några få undantag.

Samtidigt får man tänka på att om man vill att tekniken ska utvecklas så måste det finnas köpare som kan betala summan för utvecklingen. Och då är det väl mest hållbart om dessa människor bor i länder med ren elproduktion.

Det är inte lätt det här med elbil. I Sverige och länder med ren elproduktion är det enklare, men övriga världen har mycket att göra. Jag är rädd för att människor nöjer sig med "Men jag kör ju elbil", så därför är man miljövänlig. Att köra elbil blir liksom en täckmantel. Och så händer det ingenting på de fronter där det behöver ske förbättring.

Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig i framtiden.
 
750i xDrive är ingen miljövänlig bil direkt.
Men det jag kan få fram ur den jämförelsen är att Tesla Model S är mer miljövänlig än likvärdiga prestandabilar/lyxbilar, inte så mycket om man bor i länder med smutsig elproduktion. Men i länder som Sverige är den mer miljövänlig.

Däremot skulle man kunna köpa en dieselbil som drar 5L/100km, istället för 750i xDrive som drar 11-15L/100km och vara nästan lika miljövänlig som Teslan.

I länder med smustig elproduktion tjänar man inte så märkvärdigt på att köra elbil (miljömässigt)

Vad som behöver ske då är en revolution i elproduktionen i alla länder samt en förbättring av batteritekniken som gör produktionen av elbilar mer miljövänlig.

Man ska inte tro att man är miljöbov om man kör en 2 liters 4cyl med 190hk som drar ca 5L/100km. Många försöker få en att tro det men i nuläget ser det ut som att man nästan är lika "miljövänlig" som en Tesla, iallafall i länder med smutsig elproduktion, alltså typ alla länder med några få undantag.

Samtidigt får man tänka på att om man vill att tekniken ska utvecklas så måste det finnas köpare som kan betala summan för utvecklingen. Och då är det väl mest hållbart om dessa människor bor i länder med ren elproduktion.

Det är inte lätt det här med elbil. I Sverige och länder med ren elproduktion är det enklare, men övriga världen har mycket att göra. Jag är rädd för att människor nöjer sig med "Men jag kör ju elbil", så därför är man miljövänlig. Att köra elbil blir liksom en täckmantel. Och så händer det ingenting på de fronter där det behöver ske förbättring.

Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig i framtiden.

Räkna lite mer i länken jag la med, så kan du se skillnaden för sverige mellan lite olika bilar, inte bara Model S & 750 :)
 
Är det så alltså? Får åka och prova en utan Bose och se.
Läst på internet där folk säger att Bose är som natt och dag jämfört med standard och att steget upp till B&O från Bose var väldigt litet.
Skönt att höra, men jag får prova själv och se vad jag tycker.
Folk pratar så förbannat mycket. De som pratar mest är alltid de som aldrig ägt bilarna. Mellansteget ljudmässigt heter Audi Sound System och inte Bose (men vem som tillverkar det egentligen vet jag inte). Jag har mellansteget i min A4 och är rätt nöjd men jag är ingen "ljudkille" på det sättet.

A6 3.0 är bland det mest driftsäkra du kommer hitta men försäkring, servive och skatt kostar sina pengar. Men det är värt det jämfört med en 2.0 tdi som är den tråkigaste motorn på jorden (men väldigt effektiv och vettig).
 
Räkna lite mer i länken jag la med, så kan du se skillnaden för sverige mellan lite olika bilar, inte bara Model S & 750 :)
Intressant att Toyota Prius Prime (alltså plug-in hybrid) är lika miljövänlig som Tesla Model 3 och mer miljövänlig än Model S 60D.
Från denna statistik verkar ju Hyundai Ioniq vara den mest prisvärda och miljövänliga bilen. BMW i3 ungefär lika miljövänlig men så klart dyrare.
 
Folk pratar så förbannat mycket. De som pratar mest är alltid de som aldrig ägt bilarna. Mellansteget ljudmässigt heter Audi Sound System och inte Bose (men vem som tillverkar det egentligen vet jag inte). Jag har mellansteget i min A4 och är rätt nöjd men jag är ingen "ljudkille" på det sättet.

A6 3.0 är bland det mest driftsäkra du kommer hitta men försäkring, servive och skatt kostar sina pengar. Men det är värt det jämfört med en 2.0 tdi som är den tråkigaste motorn på jorden (men väldigt effektiv och vettig).

Jaha se där. Finner dålig info om ljudstegen.
Vad heter lägsta och hur vet jag om en bil har Audi Sound System? Något sätt att se det på eller måste jag slå upp VIN för det?

Ja 3.0an känns trygg att köpa. Den duger nog gott och väl för att frakta arslet i.
 
Folk pratar så förbannat mycket. De som pratar mest är alltid de som aldrig ägt bilarna. Mellansteget ljudmässigt heter Audi Sound System och inte Bose (men vem som tillverkar det egentligen vet jag inte). Jag har mellansteget i min A4 och är rätt nöjd men jag är ingen "ljudkille" på det sättet.

A6 3.0 är bland det mest driftsäkra du kommer hitta men försäkring, servive och skatt kostar sina pengar. Men det är värt det jämfört med en 2.0 tdi som är den tråkigaste motorn på jorden (men väldigt effektiv och vettig).
Håller med, dock har A6an andra ”steg” än A4. Audi Soundsystem har varit standard länge, sen var det Bose(på 2014) och högst B&O. A6an har alltså bättre ljudsystem standard.
 

Om sanningen skall fram så är det kul ett tag, sedan blir det väldigt "too much". Har känt samma sak varje gång jag väljer lite mer utstickande färger.

Skönt med en riktig bil för en gångs skull och inte massa symaskiner/elbilar/dildos och annat batteridrivet. :D

Haha, det finns ett par entusiaster kvar... Men kan erkänna att jag kollade länge på en Polestar 2 som låg bredvid mig i stan idag. Jag gillar dock inte elbilar för miljöns skull utan enbart pga att det är rolig teknik.
 
Håller med, dock har A6an andra ”steg” än A4. Audi Soundsystem har varit standard länge, sen var det Bose(på 2014) och högst B&O. A6an har alltså bättre ljudsystem standard.

Bra att få höra från någon som vet :)
Denna baserad på amerikansk elmix, som är många gånger smutsigare än svensk :)

här finns massvis med info: http://www.carboncounter.com/

012FF61B-AD6D-434F-9825-9733F0AB2523.jpeg

Som vanligt tas inte batteriet med i beräkningarna.
Sådan sjuk nivå på lobbyism.
 
Håller med, dock har A6an andra ”steg” än A4. Audi Soundsystem har varit standard länge, sen var det Bose(på 2014) och högst B&O. A6an har alltså bättre ljudsystem standard.

Du som har koll.

3.0 TDI 204, 218 och 245hk modeller.
Är det någon fysisk skillnad mellan dessa eller är det samma hårdvara med olika motor mappningar?
 
Tips på ÅF online?
Kollade tex OCL Brorsson och de hade inte en enda fälg till M2...

Vilken prisklass är du ute efter?

Lättaste är väl att bara kolla på fälgar fritt efter ET och inte förlita sig på siternas sökfunktion, är bilen inte sänkt så sitter fälgarna helt OK så man kan kolla på 5x120 9” ET 25-30 fram och 10” ET 35-40 bak (original är 30 fram och 40 bak). Så ET 25 fram hamnar 5 mm längre ut vid 9” ET 25.

Brukar nästan alltid köpa mina fälgar utomlands (inom EU), bättre grundpris och från många länder bättre moms. De flesta svenska handlarna tar alldeles för mycket betalt.

Har handlat av BaanVelgen i Holland massa gånger. Sjukt trevlig, snabba leveranser och bra pris direkt utan bullshit.

Är det originalfälgar du kollar efter brukar Leebmann24 eller Baum-BMW vara betydligt billigare. Fick t.ex mina delar från M Performance till c:a halva priset mot min svenska ÅF.

Min gamla M2.
Untitled.jpg
 
Senast ändrad:
Liten uppdatering kring min BMW M2 Competition och de moddar jag gjort på bilen såhär långt. Först så blev det ett par lite bredare fälgar, både för att få lite mer gummi i backen men även med syfte att öka avståndet mellan fälgens inside och det enorma bromsok som sitter fram (om du valt M Performance bromsar dvs). Köpte först en omgång BBS FI-R av BaanVelgen som nämnts ovan, men de fick gå tillbaka pga att de är så tunna och känsliga för skrap på insidan. Såg att jag på originalfälgen redan hade små report efter lite drygt 200 försiktiga mil. Skyr grusvägar och kasst lagade vägar som pesten och kör i krypfart om det inte är så att jag kan vända och ta en annan väg. Var inte sugen på att lägga 25 papp per år på att byta framfälg som fått repor av sten som kilats fast mellan fälg och bromsok. Kom till slut över de fälgar jag ursprungligen ville ha, men som hade enormt lång leveranstid och i högsta grad osäker sådan) nämligen smidda Rays Volk G025 i 9,5" resp 10,5" bredd. Denna fälg lämnar mer utrymme mellan fälg och ok än t o m original 437M-fälgen, och är dessutom lättare per fälg trots ökad bredd.
Jag har även monterat Akrapovic slip-on och är kanonnöjd med ljudet trots OPF. Kan verkligen rekommenderas. Tittade på Lightweight som alternativ, men samlat så verkade Akrapovic vara snäppet bättre i passning och kvalitet, så det fick det bli. Jag har även monterat en större bakspoiler i kolfiber, och i avvaktan på CS-spoilern så sitter det en M Performance bakspoiler. Efter att ha kört 991.2 Carrera och 981 GT4 så var jag osäker på om bilen skulle hålla måttet på bana, men efter en session "open pitlane" på Knutstorp så kan jag säga att min oro kom på skam. Är fantastiskt nöjd med bilen, och glad att frugan numera gärna åker med, och att jag även kan sätta ungarna bak i bilen på en dagstur till Öland eller Österlen. Det enda negativa är kanske att motorn är rätt så törstig, men det är smällar man får ta. Lägger med (en lågupplöst bild) på min nya kelgris.:D
IMG_0691.JPG
 
Tillbaka
Topp