• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Liten uppdatering kring min BMW M2 Competition och de moddar jag gjort på bilen såhär långt. Först så blev det ett par lite bredare fälgar, både för att få lite mer gummi i backen men även med syfte att öka avståndet mellan fälgens inside och det enorma bromsok som sitter fram (om du valt M Performance bromsar dvs). Köpte först en omgång BBS FI-R av BaanVelgen som nämnts ovan, men de fick gå tillbaka pga att de är så tunna och känsliga för skrap på insidan. Såg att jag på originalfälgen redan hade små report efter lite drygt 200 försiktiga mil. Skyr grusvägar och kasst lagade vägar som pesten och kör i krypfart om det inte är så att jag kan vända och ta en annan väg. Var inte sugen på att lägga 25 papp per år på att byta framfälg som fått repor av sten som kilats fast mellan fälg och bromsok. Kom till slut över de fälgar jag ursprungligen ville ha, men som hade enormt lång leveranstid och i högsta grad osäker sådan) nämligen smidda Rays Volk G025 i 9,5" resp 10,5" bredd. Denna fälg lämnar mer utrymme mellan fälg och ok än t o m original 437M-fälgen, och är dessutom lättare per fälg trots ökad bredd.
Jag har även monterat Akrapovic slip-on och är kanonnöjd med ljudet trots OPF. Kan verkligen rekommenderas. Tittade på Lightweight som alternativ, men samlat så verkade Akrapovic vara snäppet bättre i passning och kvalitet, så det fick det bli. Jag har även monterat en större bakspoiler i kolfiber, och i avvaktan på CS-spoilern så sitter det en M Performance bakspoiler. Efter att ha kört 991.2 Carrera och 981 GT4 så var jag osäker på om bilen skulle hålla måttet på bana, men efter en session "open pitlane" på Knutstorp så kan jag säga att min oro kom på skam. Är fantastiskt nöjd med bilen, och glad att frugan numera gärna åker med, och att jag även kan sätta ungarna bak i bilen på en dagstur till Öland eller Österlen. Det enda negativa är kanske att motorn är rätt så törstig, men det är smällar man får ta. Lägger med (en lågupplöst bild) på min nya kelgris.:D
IMG_0691.JPG

Mycket fin!

Smakfulla moddar!
 
Jaha se där. Finner dålig info om ljudstegen.
Vad heter lägsta och hur vet jag om en bil har Audi Sound System? Något sätt att se det på eller måste jag slå upp VIN för det?

Ja 3.0an känns trygg att köpa. Den duger nog gott och väl för att frakta arslet i.

När jag spanade på Audi så fanns det en sida som hette auditillbehor eller liknande, där petade man in reg nummer så fick man fram vilka tillbehör som passar, man fick även fram vilka utrustningspaket bilen hade från fabrik. Vet inte om sidan är aktuell längre. Men det var en sida som Audi Sverige hade, hittade den dock via Google.
 
Du som har koll.

3.0 TDI 204, 218 och 245hk modeller.
Är det någon fysisk skillnad mellan dessa eller är det samma hårdvara med olika motor mappningar?
Beroende på årsmodell så har vissa av motorvarianterna Tiptronic låda istället för S-tronic. Motorn ska dock vara väldigt lik, svarar oerhört bra på chiptrim de mindre varitanterna...
 
Du som har koll.

3.0 TDI 204, 218 och 245hk modeller.
Är det någon fysisk skillnad mellan dessa eller är det samma hårdvara med olika motor mappningar?
De är alla snarlika men 218 är den modernaste av dem 3. Finns säkert endel fysiska skillnader även om block tex är snarlikt. Hittar du en 218(2015 facelift och framåt så är den trevligast).
 
Konfigurerar V60 Cross Country på volvos hemsida (gillar att hålla på med sådant då och då)
Varför heter dieseln B4 och en bensinmotor B5? Det går ju inte längre att särskilja diesel och bensin då om man bara tittar på motorbetäckningen på en bil. Är det bara en miss eller har de döpt om motorerna igen?
9d92622473796fb9adcfadb5cca6edeb.png

1331b9beb2ceb40f8e9eba31ba4a8917.png
 
Dom har döpt om dom sedan en tid tillbaka, är väl något om att de är mildhybrider. Diesel lär ju försvinna inom några år, det har dom iaf sagt sedan ett tag.
 
Du behöver inte oroa dig för S-tronic lådorna i Allroad - de håller.

Fast Allroad är en gummistövelbil och jag har redan uttryckt mitt hat mot dom i denna tråden :D
Samma skit som citroen cactus och annat skrot.

De är alla snarlika men 218 är den modernaste av dem 3. Finns säkert endel fysiska skillnader även om block tex är snarlikt. Hittar du en 218(2015 facelift och framåt så är den trevligast).

Perfekt! Då vet jag.
Provkörde en 218hk igår, gick rätt bra faktiskt. För att vara en familjepulka.
 
Du får luftfjädring om du går på allroad.

Har redan läckande luftfjädring på min Lincoln :D

Dock sjukt imponerande, 25 år gamla bälgar bak som läcker lite lite grann. Fram som också är 25 år gamla läcker nada-enchilada. Helt sjukt att det kan hålla tätt i fronten än idag....

Tyckte xc70 var horribel att köra jämfört med v70.
Antar att allroad är densamma.
Och påklistrade plast breddare i tattar-look utan färg... blä
 
Har redan läckande luftfjädring på min Lincoln :D

Dock sjukt imponerande, 25 år gamla bälgar bak som läcker lite lite grann. Fram som också är 25 år gamla läcker nada-enchilada. Helt sjukt att det kan hålla tätt i fronten än idag....

Tyckte xc70 var horribel att köra jämfört med v70.
Antar att allroad är densamma.
Och påklistrade plast breddare i tattar-look utan färg... blä
Haft audis luftfjädring sedan 2013 inga problem alls. Inte hört ngt heller. Du får mer A6 för pengen med allroad :)
 
Luftfjädring är dock inte alls så komplicerat som folk vill tro. Kompressor, torkare, några solenoider, bälgar och nivågivare.
Ganska simpla system att felsöka och fixa egentligen.

Busenkelt och långt enklare än vissa aktiva konventionella system. Men ohemult dyrt att reparera på premiumbilar, känns billigare på lastbilarna där vi specar luft på axlarna på både bilar och släp.
 
Busenkelt och långt enklare än vissa aktiva konventionella system. Men ohemult dyrt att reparera på premiumbilar, känns billigare på lastbilarna där vi specar luft på axlarna på både bilar och släp.

Såhär står min Lincoln nu.
Problemet är att bälgar ej finns att få tag på, alls.
Men jag har en extra kompressor i reserv när denna säckar ihop. Men som tur är så tar det 1-3 dygn innan det blir såhär så kör man varje dag så är det sällan kompressorn får gå på övertid.
20200717_084855.jpg
 
Såhär står min Lincoln nu.
Problemet är att bälgar ej finns att få tag på, alls.
Men jag har en extra kompressor i reserv när denna säckar ihop. Men som tur är så tar det 1-3 dygn innan det blir såhär så kör man varje dag så är det sällan kompressorn får gå på övertid.
20200717_084855.jpg

Den är ju amerikansk, så typ vilken bälg som helst till en BPW eller SAF släpaxel borde gå att bonka dit. Godkända för 9-10 ton/paret i 90km/h.
 
Den är ju amerikansk, så typ vilken bälg som helst till en BPW eller SAF släpaxel borde gå att bonka dit. Godkända för 9-10 ton/paret i 90km/h.

Antagligen. Bälgarna är ju bara utskurna för hand och sedan ditsatta med metall-buntband.
Så det går nog garanterat också att renovera för att bibehålla infästningarna.
Vet du någon som utför byte av enbart gummit i bälgen?
 
Dom har döpt om dom sedan en tid tillbaka, är väl något om att de är mildhybrider. Diesel lär ju försvinna inom några år, det har dom iaf sagt sedan ett tag.
Jag tycker det är märkligt. De kunde ju bara sagt att alla bilar numera är mildhybrider men behållit D benämningen för diesel och T för bensin. Eller så kunde de byta men då borde de ha gett diesel och bensin olika benämningar.
 
Antagligen. Bälgarna är ju bara utskurna för hand och sedan ditsatta med metall-buntband.
Så det går nog garanterat också att renovera för att bibehålla infästningarna.
Vet du någon som utför byte av enbart gummit i bälgen?

Hade nån fransk trailer byggd under en bättre vinfylla, den hade en lyftbälg som bara var en öppen gummimanchett som stod mellan två pressade plåtar, tätade det så tätade det :)

Borde gå att hitta passande bälgar på måtten snarare än modellista, typ hos Karnag eller någon firma som pysslar med luftfjädringsdelar.
 
Fast Allroad är en gummistövelbil och jag har redan uttryckt mitt hat mot dom i denna tråden :D
Samma skit som citroen cactus och annat skrot.
Jag håller med om det men jag utgick felaktigt från att det var Allroad som var intressant eftersom den har stått för typ 80% av 3.0 försäljningen. Finns dock en del 3.0or utan Allroad nackdelen är bara att rätt många av dem är snikutrustade för att klämmas in i en lägre tjänstebilsbudget. Många har textilklädsel och enda tillval dragkrok och parkeringsvärmare. Men du kanske struntar i lull-lull?
 
9DDB8216-1C2E-4E5E-B3F7-554DEB97D619.jpeg

5C23BFDE-3C17-481C-9789-869102AAB507.jpeg
F67BC3F0-8CDD-4A3A-8E2F-EBCF435B5EA5.jpeg
7C37B9EC-D098-47A3-8B8F-09ED0BF5DF64.jpeg


Snart ett år, som vanligt alltid skoförbud i mina bilar. Jag städar bilen numera var tredje vecka ungefär. Ordning och reda ska det vara och byte vindruta till veckan pga stenskott. Jag kör så mycket att jag byter ofta ruta två gånger per år. :)

Här är det städningsdags om man kikar på golvmattan i baksätet där kidzen sitter.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om det men jag utgick felaktigt från att det var Allroad som var intressant eftersom den har stått för typ 80% av 3.0 försäljningen. Finns dock en del 3.0or utan Allroad nackdelen är bara att rätt många av dem är snikutrustade för att klämmas in i en lägre tjänstebilsbudget. Många har textilklädsel och enda tillval dragkrok och parkeringsvärmare. Men du kanske struntar i lull-lull?

Jo det är nog sant det du säger.
Många är snik. Jag vill ha bra stereo, bra stolar (vilket jag anser sportstolarna faktiskt är), navigation samt dragkrok och parkvärmare.
Så lite lull-lull är jag ute efter. Valet faller nog på en 2015-2016 218hk 3.0. Ska tydligen, enligt bsr, få 100hk av optimering :woot:
 
Jo det är nog sant det du säger.
Många är snik. Jag vill ha bra stereo, bra stolar (vilket jag anser sportstolarna faktiskt är), navigation samt dragkrok och parkvärmare.
Så lite lull-lull är jag ute efter. Valet faller nog på en 2015-2016 218hk 3.0. Ska tydligen, enligt bsr, få 100hk av optimering :woot:
Navi är tyvärr ett rejält sällsynt tillval på sv sålda exemplar
 
Tillbaka
Topp