• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tapiren

Cartier
Suget efter en Porsche 964 Turbo (911) börjar bli otroligt stort...

Någon på forumet som sitter på denna skapelse och vill berätta mer?

Alltid roligare med grafik... Bild från nätet:
971929C2-2650-4743-9396-D4B926A288B8.jpeg
Jag har bara haft en icke-turbo SC men har kört en del 964 med och utan turbo och min samlade bild är väl att jag kanske inte riktigt greppar turbo-modellen.

De är riktigt trevliga även utan turbo och vill man mest ha en härlig hobbybil är de nog så dugliga. Visst är turbon snabbare men behövs det verkligen i den karossen med den väghållningen? Jag är osäker.

Har du kört mycket med luftkylda 911:eek:r och vill ta nästa (stora och dyra) steg så visst, men vill du ha en härlig sommarbil skulle jag nästan föreslå en vanlig 911.

Vill du ha prestanda så känns 996 som ett vettigare val.
 

iologen

Omega
...Men man har också förlorat den där mekaniska interaktionen mellan förare och maskin som jag tror du är inne på. Då får man titta på de äldre bilarna som du själv är inne på.

Idag kanske man inte tar ut en 964/993 turbo på bana i samma utsträckning som när det begav sig. Men det är där man kan utnyttja deras potential så om man vill uppleva det får man bege sig dit. På landsväg i glassätare tempo så kan de upplevas som stumma. Där går de lite under protest. Det är en bil som vill köras med aktivt. Lämna show off stråken i städer och ut på landsvägarna där den kommer till sin rätta mer.

Vore jag dig skulle jag försöka få tillstånd en provkörning. Då får du en uppfattning om det är det du söker. Ibland kan det vara bättre att låta drömmen förbli en dröm. Med det sagt är det en 964 turbo du har drömt om och har medlet att köpa en för att stilla nyfikenheten så är det bara att köra på. Man lever bara en gång.

Får varmt tacka för ett väldigt bra svar! Det är just det du nämner, interaktionen mellan maskin och människa och att växa in i den rollen jag är ute efter. Visst det finns säkert många andra bilar för det också men just 964:an har en speciell plats hos mig. Lite av en graal faktiskt.
Landsvägar och lite bankörning är tanken.
Jag förstår definitivt det du menar med att låta drömmen förbli en dröm men samtidigt lever man bara en gång som du säger. Jag brukar sällan ångra mina val i livet sålänge jag tagit lärdom.
Försöker få till en provkörning i Sverige men vet inte i vilken ände jag ska börja, hade velat testa utan turbo, 3.3 och 3.6. Det lutar mer åt att åka ner till Tyskland där det är enklare och fler bilar finns.

Länkar ett trevligt klipp jag sett mer än en gång. Tycker titeln stämmer fint och jag strävar lite efter samma känsla :)

 

nobblan

Omega
Har hyrt nya A-Klass:en nu under sommaren och tycker att den funkat svinbra. Större än vad man tror för golfbag:ar och så vidare, känns väldigt modern ffa interiört, och drar inte mycket alls.
 
Svar NEJ.

Iallafall inte om du vill ha en bil som inte ar kand for dyra reparationer nar den ar halvgammal. Kul bil nar den ar ny och har garantier men sedan ar det inte lika roligt.
https://www.germanautorepairshop.com/blog/five-mini-cooper-problems-owner-needs-to-know.php

https://axleaddict.com/cars/The-Pros-and-Cons-to-Owning-a-Mini-Cooper
Tack! - nej, jag har wg inga krav på en bil alls, kör gärna en 15år gammal v70, tycker de är trevliga, men jag hade velat ha nån lite "roligare" bil att ha på sidan av familjebilen, kunde ha varit en M3a eller Rs6a om jag haft råd att äga och laga.

Men helst hade jag nog haft den där porschen från 1980.
Eller en Pontiac firebird (like the one in kill Bill)
Eller en chavelle, men de sista vore dels "omöjliga" att köra vintertid och dels jäkligt dyr att hålla efter med delar om man ska ha det original etc..

Tips på en lite skojigare "andrabil , utöver familjevagnen?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tack! - nej, jag har wg inga krav på en bil alls, kör gärna en 15år gammal v70, tycker de är trevliga, men jag hade velat ha nån lite "roligare" bil att ha på sidan av familjebilen, kunde ha varit en M3a eller Rs6a om jag haft råd att äga och laga.

Men helst hade jag nog haft den där porschen från 1980.
Eller en Pontiac firebird (like the one in kill Bill)
Eller en chavelle, men de sista vore dels "omöjliga" att köra vintertid och dels jäkligt dyr att hålla efter med delar om man ska ha det original etc..

Tips på en lite skojigare "andrabil , utöver familjevagnen?

Porsche Boxster
Bmw Z3 / Z4
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tack! - nej, jag har wg inga krav på en bil alls, kör gärna en 15år gammal v70, tycker de är trevliga, men jag hade velat ha nån lite "roligare" bil att ha på sidan av familjebilen, kunde ha varit en M3a eller Rs6a om jag haft råd att äga och laga.

Men helst hade jag nog haft den där porschen från 1980.
Eller en Pontiac firebird (like the one in kill Bill)
Eller en chavelle, men de sista vore dels "omöjliga" att köra vintertid och dels jäkligt dyr att hålla efter med delar om man ska ha det original etc..

Tips på en lite skojigare "andrabil , utöver familjevagnen?
BMW M235i
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vad innebär skojig/kul för dig?
Den skall gå fort, se bra ut, låta bra, svänga bra?



Tack! - nej, jag har wg inga krav på en bil alls, kör gärna en 15år gammal v70, tycker de är trevliga, men jag hade velat ha nån lite "roligare" bil att ha på sidan av familjebilen, kunde ha varit en M3a eller Rs6a om jag haft råd att äga och laga.

Men helst hade jag nog haft den där porschen från 1980.
Eller en Pontiac firebird (like the one in kill Bill)
Eller en chavelle, men de sista vore dels "omöjliga" att köra vintertid och dels jäkligt dyr att hålla efter med delar om man ska ha det original etc..

Tips på en lite skojigare "andrabil , utöver familjevagnen?
 

PJZ

Cartier
Grattis! Hur känns det?
Känns väldigt bra, är stolt haha! Fick till bra deal och allt är över förväntan. Man åker riktigt jävla bekvämt :)

Grattis! US-import? Tenderar att ha gediget med utrustning då iaf!
Det skulle man kunna säga- jag är bosatt i USA så nästan rätt! :) Bilen är fullsmetad och har Ivory White läder invändigt.... vilket också är en bidragande faktor till att jag föll för bilen haha! :hilarious:
 
Topp