• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

IMG_4651.jpg

Så trevlig. :heart:

Fan, jag gubbkör ju i vardagen, det lilla jag kör, men den här tråden får mig snart att köpa något med en boxersexa i skuffen...
 
  • Like
Reactions: Tim
Går utmärkt att gubbköra i :cool:

Sist jag körde Porsche var 20 år sen och det var ändå en ganska modest bil - en 924:a utan turbo. När jag höll hastighetsgränserna (vilket kanske inte var alltid *vissel vissel*) så hände det att framförallt yngre killar gjort en del riktigt dumma omkörningar. Jag antar att de ville kunna säga "jag körde om en Porsche med min Volvo 240 igår" eller nåt liknande. :/ Det kändes inte riktigt säkert.

Folk som kör om i kurvor eller mot möte eller backkrön, gärna i dåligt väder, förtjänar förakt. :(

Nog för att jag hoppas att folk är bättre idag, men 18-åriga grabbar har nog fortfarande lika mycket testosteron idag. :)
 
Vilken högtidsstund! ...den här går att se många gånger:
Verkligen. Så underbart att lyssna på någon som redan bevisat vad han kan så han behöver inte boosta sig själv eller varumärket så mycket. Utan kan bara lugnt och sansat gå igenom bilen och låta konstruktionen vara det imponerande, inte språket. Christian von Koenigsegg har samma lugna men ändå imponerande approach när han berättar om sina bilar.
 
Vilken högtidsstund! ...den här går att se många gånger:


Jag skäms lite för att jag helt missat utvecklingen av denna bil tills häromdagen. Men jag verkligen älskar detta - så fantastisk konstruktion och med fokus på helt rätt saker. Allt är fantastiskt förutom den märkliga fläkten i aktern.

Verkligen det bästa sedan, surprise, surprise - Mac Daddy själv.
 
Verkligen. Så underbart att lyssna på någon som redan bevisat vad han kan så han behöver inte boosta sig själv eller varumärket så mycket. Utan kan bara lugnt och sansat gå igenom bilen och låta konstruktionen vara det imponerande, inte språket. Christian von Koenigsegg har samma lugna men ändå imponerande approach när han berättar om sina bilar.
Håller helt med dig gällande Christian!
 
Tackar! Ska kika lite:)

Ja, sorry borde kanske ha varit lite mer tydlig.
Slltså jag vill gärna ha en "äldre bil" kanske tidigt 80tal.
Jag är ingen fartfantom eg, men det är väl kul om man kan göra en ofarlig omkörning iaf.. så 500hp är onödigt, men 250 eller 300 välkommet men inte helt nödvändigt.
Jag vill ha en "snygg" bil, gärna lite äldre aom sagt. Som är rolig att köra (framförallt trevlig att köra på landsväg)
Hade aom sagt gärna haft både en äldre Porsche, Cheva Chevelle (ss..? , men då ska det nog vara från 1970..), pontiac firebird..
Men även nyare bilar skulle funka, jag är dock inte miljonär, men jag, som de flesta lägger gärna pengar på RÄTT bil, därför frågade jag om mini coopern tidigare.
Jag har heller ingen lust att ha en "Harley" på fyra hjul, där jag blir tvungen att skruva åtminstone var 100:e mil.

Drömmen hade ju varit en 911 från första halvan av 80 talet, men det drar iväg alldeles för mycket i pris.

Jag har haft en mustang från 70(?..om jag inte missminner mig helt, kanske 71) tror den hette Grande. Men det var 13, 14 år sedan..

Men ja, landsvägstrevlig körning, gärna några år på nacken och fin att se på. Helst inte ett föräldramord med efterföljande arv om någon slitdel behöver bytas..

Da sager jag absolut nagon kul jankebil fran sent 70-80tal.
Snorbilliga slitdelar
Ofta enkelt byggda sa bymeken kan skruva
Aker gott i dem om man gillar att kora lugnt pa landsvag.
Far ofta plats med hela familjen ol&mat
Drar bensin...men inte sa hemskt som man kan tro.

Lincoln MKV-MKVIII
Olds 98 tom 1984
Cadillac DeVille
Cadillac Fleetwood
Cadillac Alliente [udda val]
Buick Roadmaster
Imperial FrankSinatra edition
ChryslerCordoba
Etc etc etc etc....

Bor alla ga att hitta valvardade lagmilare for runt en hundring+-25pengar.
Import nu nar dollarn rasar kanske ar en vag att ga?
 
Skoförbud? Så du kommer på riktigt be en vän/kollega/kund eller whatever, som kanske bara ska få lite skjuts, att ta av sig skorna innan de sätter sig i din bil?

Givetvis,
Jag skulle aldrig komma på tanken att själv sätta mig med mina skor i någons bil där det är uppenbart att ägaren vill ta hand om sina saker. Är det välstädat och fint så är inte jag den som stökar med.
Jag är inget vilddjur. :)

Alla som sätter sig i någon av mina bilar upptäcker innan dom sätter sig att det här är inte en plats för svinerier så det är i princip aldrig som jag behöver påminna någon i skofrågan.
 
Givetvis,
Jag skulle aldrig komma på tanken att själv sätta mig med mina skor i någons bil där det är uppenbart att ägaren vill ta hand om sina saker. Är det välstädat och fint så är inte jag den som stökar med.
Jag är inget vilddjur. :)

Alla som sätter sig i någon av mina bilar upptäcker innan dom sätter sig att det här är inte en plats för svinerier så det är i princip aldrig som jag behöver påminna någon i skofrågan.
Följdfråga; vart gör dina passagerare av sina skor när dem åker?
Har du en skolåda till dem i bagaget?
 
Vad skulle ni rekommendera för lite roligare bil för ca 250k? Har en E92 335i idag som jag egentligen är supernöjd med men har haft den i över 3.5 år nu och förra bilen var dessutom en E90 330i.

Har spanat i några månader nu men är svårt att hitta ett bra substitut av någon anledning, vill inte heller betala 3k i månaden för försäkring utan helst landa omkring 1800 som allra mest (omöjligt för er att veta vad bilar kostar att försäkra på mig givetvis, 335an ligger strax under tusenlappen för att få någon form av kontext.

E60 M5, C63 och C6 RS6 går bort pga just försäkringskostnader men framför allt att det blir en löjligt dyr historia när saker börjar ge upp.

De jag har på min intresselista för tillfället (i vissa fall får budgeten stretchas en del)

RS4 B7
RS3 8P
S3 8V
S4 B8
Golf R
Golf GTI Clubsport
Jaguar XF SV8
435i

Bubblare:
Abarth 595 Pista/Competizione/Essesse


Värt att nämna är att den inte kommer brukas mer än på fritiden, MEN den kommer stå på uppfarten då jag inte har tillgång till garage längre. Lite därför jag sneglar mycket på fyrhjulsdrivet också då den kommer att vara i bruk på vintern.

Hade varit kul att höra om ni har någon erfarenhet av nämnda bilar eller kanske har något förslag jag ännu inte tänkt på.
 
Vad skulle ni rekommendera för lite roligare bil för ca 250k? Har en E92 335i idag som jag egentligen är supernöjd med men har haft den i över 3.5 år nu och förra bilen var dessutom en E90 330i.

Har spanat i några månader nu men är svårt att hitta ett bra substitut av någon anledning, vill inte heller betala 3k i månaden för försäkring utan helst landa omkring 1800 som allra mest (omöjligt för er att veta vad bilar kostar att försäkra på mig givetvis, 335an ligger strax under tusenlappen för att få någon form av kontext.

E60 M5, C63 och C6 RS6 går bort pga just försäkringskostnader men framför allt att det blir en löjligt dyr historia när saker börjar ge upp.

De jag har på min intresselista för tillfället (i vissa fall får budgeten stretchas en del)

RS4 B7
RS3 8P
S3 8V
S4 B8
Golf R
Golf GTI Clubsport
Jaguar XF SV8
435i

Bubblare:
Abarth 595 Pista/Competizione/Essesse


Värt att nämna är att den inte kommer brukas mer än på fritiden, MEN den kommer stå på uppfarten då jag inte har tillgång till garage längre. Lite därför jag sneglar mycket på fyrhjulsdrivet också då den kommer att vara i bruk på vintern.

Hade varit kul att höra om ni har någon erfarenhet av nämnda bilar eller kanske har något förslag jag ännu inte tänkt på.

N54 el 55 35i? Har du moddat den på ngt sätt? Blir ju en helt annan bil med ganska små medel. Sen är det ju alltid kul att byta bil men det är en annan fråga..... ;-)
 
Båda. Tror farsan helst vill ha en S eller 4S med lite mer kräm än orginal. Sportavgas samt beige inredning är kraven typ
Går han på en 991.2 så är redan en bas 911 snabb. Går man på 991.1 så måste man absolut ha en S. Jag skulle säga beige är ganska ovanligt på de nyare så han får nog leta lite. Jag tycker sportavgas och sport chrono var viktigt. Pasm eller sport pasm helst om du frågar mig. Jag hade inte tvekat att köpa den manuell, men vill man finköra lite kanske automat är enklare.
 
Går han på en 991.2 så är redan en bas 911 snabb. Går man på 991.1 så måste man absolut ha en S. Jag skulle säga beige är ganska ovanligt på de nyare så han får nog leta lite. Jag tycker sportavgas och sport chrono var viktigt. Pasm eller sport pasm helst om du frågar mig. Jag hade inte tvekat att köpa den manuell, men vill man finköra lite kanske automat är enklare.
Jag hade nog valt manuell men han vill ha automat.
När kom 991.2?
Ja beige verkar vara ganska ovanligt konstigt nog med tanke på hur snyggt det är hos just porsche.
 
"Tjejkörd" vad det nu betyder...

Så går det när man kört bromsarna för varma och lite för sen inbromsning.
Har nu beställt Carbotech XP10 belägg och Motul RBP660 vätska


Bra uppdatering! Typ det första man bör göra. Stålomspunnaslangar kan vara trevligt för känslan också när man ändå tömmer systemet. Och eventuellt någon typ av kylning.

Kolla kvaliten på oljan emellanåt också - pro tip.

Jag gjorde typ samma sak första gången jag någonsin var på bana. Kokade oljan efter rakan på Mantorp på typ mitt tredje varv. Gjorde runt 220, blev svettigt.
 
N54 el 55 35i? Har du moddat den på ngt sätt? Blir ju en helt annan bil med ganska små medel. Sen är det ju alltid kul att byta bil men det är en annan fråga..... ;-)

N54, yes jag kör MHD Steg 2+ på 98 oktan, xHp steg 3 för växellådan (steptronic), VRSF 7” intercooler, VRSF tryckrör, VRSF 3” catless downpipes och D2 sport coilovers.
 
Vad skulle ni rekommendera för lite roligare bil för ca 250k? Har en E92 335i idag som jag egentligen är supernöjd med men har haft den i över 3.5 år nu och förra bilen var dessutom en E90 330i.

Har spanat i några månader nu men är svårt att hitta ett bra substitut av någon anledning, vill inte heller betala 3k i månaden för försäkring utan helst landa omkring 1800 som allra mest (omöjligt för er att veta vad bilar kostar att försäkra på mig givetvis, 335an ligger strax under tusenlappen för att få någon form av kontext.

E60 M5, C63 och C6 RS6 går bort pga just försäkringskostnader men framför allt att det blir en löjligt dyr historia när saker börjar ge upp.

De jag har på min intresselista för tillfället (i vissa fall får budgeten stretchas en del)

RS4 B7
RS3 8P
S3 8V
S4 B8
Golf R
Golf GTI Clubsport
Jaguar XF SV8
435i

Bubblare:
Abarth 595 Pista/Competizione/Essesse


Värt att nämna är att den inte kommer brukas mer än på fritiden, MEN den kommer stå på uppfarten då jag inte har tillgång till garage längre. Lite därför jag sneglar mycket på fyrhjulsdrivet också då den kommer att vara i bruk på vintern.

Hade varit kul att höra om ni har någon erfarenhet av nämnda bilar eller kanske har något förslag jag ännu inte tänkt på.

M235xi (och M240xi) är svinkul året runt. M-Performanceljuddämpare rekommenderas, prisvärd. Gillade faktiskt 235:an mer är M2:an då den var en så grym allrounder.

Edit: Noll koll på priser på fossiler numer :D Givet att den passar budgeten då.
 
Testa en 991.2 och 992, hoppet i kraft är väldigt stort. Du kommer bli förvånad

är det verkligen så? 20+ hästar känns inte riktigt som att det kommer mig så mycket. Sämre ljudbild än vad jag har idag med sportsystem.

Jag spetsar lite på en 991.2 Turbo S om inte en Touring.
men som allt - man får se när det väl kommer till kritan :)

ska faktiskt förbi handlarn imorgon med lillgrabben. De har en GT2 RS i hallen.. hmm.
 
Tillbaka
Topp