• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

M235xi (och M240xi) är svinkul året runt. M-Performanceljuddämpare rekommenderas, prisvärd. Gillade faktiskt 235:an mer är M2:an då den var en så grym allrounder.

Edit: Noll koll på priser på fossiler numer :D Givet att den passar budgeten då.


Dessa finns på radarn också! Enda ”tråkiga” med det är att jag måste gå igenom exakt samma procedur med moddar som jag redan har gjort för att få den att gå likvärdigt som min.
 
helt värdelös video, men detta bör ge en hint om hur snabba 992 4s är
Spola fram till runt 8:15


är det verkligen så? 20+ hästar känns inte riktigt som att det kommer mig så mycket. Sämre ljudbild än vad jag har idag med sportsystem.

Jag spetsar lite på en 991.2 Turbo S om inte en Touring.
men som allt - man får se när det väl kommer till kritan :)

ska faktiskt förbi handlarn imorgon med lillgrabben. De har en GT2 RS i hallen.. hmm.
 
Senast ändrad:
är det verkligen så? 20+ hästar känns inte riktigt som att det kommer mig så mycket. Sämre ljudbild än vad jag har idag med sportsystem.

Jag spetsar lite på en 991.2 Turbo S om inte en Touring.
men som allt - man får se när det väl kommer till kritan :)

ska faktiskt förbi handlarn imorgon med lillgrabben. De har en GT2 RS i hallen.. hmm.
20hk på pappret ja:) Men även helt annan leverans av effekten och vridet.
 
Teslas strategi; vi låter folk över hela världen betala små struntsummor för att förboka en bil de aldrig kommer kunna köp. Då kan vi tillfälligt skryta om hur många vi har ”sålt” och höja aktiekursen.

https://www.mestmotor.se/recharge/a...Ep322gLSq40Jj-_b0t-NOPF4zFX8oQI0eoF0ONOEvjy5Y
Det är lugnt enligt Elon :)
han bygger bara en annan.., Elon är inte långt ifrån att vara en Bondskurk
vem tror på allvar att den trucken med sylvassa kanter skulle få köra omkring..
 
Dessa finns på radarn också! Enda ”tråkiga” med det är att jag måste gå igenom exakt samma procedur med moddar som jag redan har gjort för att få den att gå likvärdigt som min.

En bil med N55 får du inte lika bra snurr på som en N54 utan rejäla moddar typ annan turbo men som jag förstått det är B58 (40i) en annan historia, ~ 420hk med bara mjukvara. Plattformen har bla vattenkyld ic från fabrik.
 
  • Like
Reactions: par
En bil med N55 får du inte lika bra snurr på som en N54 utan rejäla moddar typ annan turbo men som jag förstått det är B58 (40i) en annan historia, ~ 420hk med bara mjukvara. Plattformen har bla vattenkyld ic från fabrik.

Nja håller inte riktigt med så länge man kör på liknande setup jag har idag (plus 200 cells kat för att komma igenom besiktningen). Finns folk som kör 700whp oöppnat på N55 utan konstigheter. Men jag håller med dig om att ska du krama ur galna siffror så är N54 nästan ett måste.

I mitt fall som kör på ca 420-440hk (inte bänkat så vet inte exakt) så hade nästan N55 varit bättre egentligen för att den är generellt mer pålitlig när det gäller bränslepumpar, vattenpump, spridare, inget wg rassel etc.

Jag har dock haft en jävla tur med min N54 som bara behövt byta vattenpumpen och stift och spolar två gånger utöver vanligt oljebyte osv.


Håller med dig helt ang B58, inte hängt med supermycket det senaste men bara hört gott om den innan iaf.
 
Verkligen. Så underbart att lyssna på någon som redan bevisat vad han kan så han behöver inte boosta sig själv eller varumärket så mycket. Utan kan bara lugnt och sansat gå igenom bilen och låta konstruktionen vara det imponerande, inte språket. Christian von Koenigsegg har samma lugna men ändå imponerande approach när han berättar om sina bilar.
Nej det är inte ens samma bollplan.
 
Vad skulle ni rekommendera för lite roligare bil för ca 250k? Har en E92 335i idag som jag egentligen är supernöjd med men har haft den i över 3.5 år nu och förra bilen var dessutom en E90 330i.

Har spanat i några månader nu men är svårt att hitta ett bra substitut av någon anledning, vill inte heller betala 3k i månaden för försäkring utan helst landa omkring 1800 som allra mest (omöjligt för er att veta vad bilar kostar att försäkra på mig givetvis, 335an ligger strax under tusenlappen för att få någon form av kontext.

E60 M5, C63 och C6 RS6 går bort pga just försäkringskostnader men framför allt att det blir en löjligt dyr historia när saker börjar ge upp.

De jag har på min intresselista för tillfället (i vissa fall får budgeten stretchas en del)

RS4 B7
RS3 8P
S3 8V
S4 B8
Golf R
Golf GTI Clubsport
Jaguar XF SV8
435i

Bubblare:
Abarth 595 Pista/Competizione/Essesse


Värt att nämna är att den inte kommer brukas mer än på fritiden, MEN den kommer stå på uppfarten då jag inte har tillgång till garage längre. Lite därför jag sneglar mycket på fyrhjulsdrivet också då den kommer att vara i bruk på vintern.

Hade varit kul att höra om ni har någon erfarenhet av nämnda bilar eller kanske har något förslag jag ännu inte tänkt på.

Har haft en Golf GTI i lite drygt 3år nu. Inte en Clubsport så lite mindre turbo (IS20 istället för IS38 som det sitter i R och Clubsport). Jag har varit helnöjd under hela tiden, billig att äga och går bra. Har bara enklare trim i min (JB4 och tankar runt 20-25% E85 resten 98) men den går jämt med polarens M2a från 100 och uppåt en bra bit. Kopplingen håller dock inte om man trimmar så om det är aktuellt är det DSG som gäller.

Megane RS är ju också rätt potent men personligen föredrar jag Golfen då den är lite lättare att leva med till vardags.
 
Senast ändrad:
512kg lecablock + 100kg murbruk!
Outback vinner.
797DDBCD-8973-47FB-9D55-F3136AEA2646.jpeg
 
Någon som har koll på vad det kan tänkas att reparera fälgar som är kantstötta?

Tjejens bil har två fälgar som är rätt rejält kantstötta och det ser sådär ut. Det rör sig om 19" hjul.

Gärna tips på något ställe som fixar sådant också :)
 
Har haft en Golf GTI i lite drygt 3år nu. Inte en Clubsport så lite mindre turbo (IS20 istället för IS38 som det sitter i R och Clubsport). Jag har varit helnöjd under hela tiden, billig att äga och går bra. Har bara enklare trim i min (JB4 och tankar runt 20-25% E85 resten 98) men den går jämt med polarens M2a från 100 och uppåt en bra bit. Kopplingen håller dock inte om man trimmar så om det är aktuellt är det DSG som gäller.

Megane RS är ju också rätt potent men personligen föredrar jag Golfen då den är lite lättare att leva med till vardags.


Härligt att höra! Clubsport eller R är det som är aktuellt i mitt fall. Ja jag läste nån gång att kopplingarna är rätt klena, hur mycket effekt pallar DSG:n? Hade förmodligen kört på org turbo och det vanliga med ic, dp, sportavgas typ. Gissar att man lägger sig någonstans runt 380-400hk med den setupen?

Vet du om det finns något liknande MHD som finns till BMW till dessa bilar? Alltså att du flashar via telefon/padda och kan göra egna inställningar?
 
Härligt att höra! Clubsport eller R är det som är aktuellt i mitt fall. Ja jag läste nån gång att kopplingarna är rätt klena, hur mycket effekt pallar DSG:n? Hade förmodligen kört på org turbo och det vanliga med ic, dp, sportavgas typ. Gissar att man lägger sig någonstans runt 380-400hk med den setupen?

Vet du om det finns något liknande MHD som finns till BMW till dessa bilar? Alltså att du flashar via telefon/padda och kan göra egna inställningar?

DSGn verkar tåla väldigt mycket så den bör inte vara några problem om du inte har ambitioner att landa på 450-500hk. Man flashar ju mjukvaran till den också lämpligtvis för att öka lamelltrycket, växlingsmönster etc.

Med ett klassiskt steg 2 borde du landa kring 400hk med god driftsäkerhet. Har ju lurkat runt på olika forum sedan jag köpte min och är rätt förvånad över hur lite strul folk verkar ha.

Vet att många använder Cobb accessport som gör det möjligt att enkelt byta mjukvara, logga etc.
 
DSGn verkar tåla väldigt mycket så den bör inte vara några problem om du inte har ambitioner att landa på 450-500hk. Man flashar ju mjukvaran till den också lämpligtvis för att öka lamelltrycket, växlingsmönster etc.

Med ett klassiskt steg 2 borde du landa kring 400hk med god driftsäkerhet. Har ju lurkat runt på olika forum sedan jag köpte min och är rätt förvånad över hur lite strul folk verkar ha.

Vet att många använder Cobb accessport som gör det möjligt att enkelt byta mjukvara, logga etc.


Låter bra, ja det är ju en beprövad platform eftersom dom är så populära. Är cobb ett piggyback eller flash? Finns till min BMW också men känns mest som att det var amerikaner som använde det för typ 5 år sen.

Har även läst lite om att det finns en viss risk för turboras på trimmade IS38, vet du något om det? Självklart är det alltid en risk när man går in och pillar men man vill ju inte ha en bil som är mer benägen till det än andra. Kan dock bara vara så att det är ett marginellt antal måndagsex i den stora massan som uppmärksammas iom internetforum och sociala medier.
 
Låter bra, ja det är ju en beprövad platform eftersom dom är så populära. Är cobb ett piggyback eller flash? Finns till min BMW också men känns mest som att det var amerikaner som använde det för typ 5 år sen.

Har även läst lite om att det finns en viss risk för turboras på trimmade IS38, vet du något om det? Självklart är det alltid en risk när man går in och pillar men man vill ju inte ha en bil som är mer benägen till det än andra. Kan dock bara vara så att det är ett marginellt antal måndagsex i den stora massan som uppmärksammas iom internetforum och sociala medier.

Cobb är en flashplattform som gör det möjligt för tuners att sälja sina mjukvara via dem. Inget jag har testat själv dock, JB4an som jag har är en piggyback. Har inte hört att det ska vara några speciella problem med varken IS20 turbon eller IS38 turbon. Har sett att vissa hävdar att tidiga serier är känsligare än andra men ändå sett förhållandevis lite skräckhistorier under mitt lurkande :) Europabilar kommer dessutom med MPI insprut så igensotade ventiler verkar inte drabba oss på samma sätt som USA bilarna som bara är direktinsprutade. Detta togs tyvärr bort på de allra senaste för att fixa de nya WLTP körcyklerna.

Sen verkar ju många misshandla sina bilar rätt hårt och det är klart att saker går sönder. Den bedömning jag har gjort är att det är en väldigt problemfri plattform (peppar, peppar...). Men det är viktigt att logga ordentligt om man bytt mjukvara så man inte spikar sönder grejerna.

Du kan ju PMa om du fortsatt är intresserad så kan jag berätta lite mer så slipper vi stöka ner tråden med modellspecifikt nörderi :)
 
Någon som har erfarenhet av m3 e92 kontra M5 f10? Har börjat drömma om att byta bort min 550 och det står i så fall mellan dessa.
 
Tillbaka
Topp