• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Motoroptimering. Skulle inte skada med lite mera klös i bilarna. Min nyinförskaffade Caravelle är mest i behov av mer hästar men vore kul i min Golf med.

Tror ni det skulle minska livslängden eller ge några andra negativa konsekvenser på en VW Caravelle 2.0 Tdi 140 hk -14 eller en Golf 1.4 tsi 140 hk?

Hur är det med försäkringar, skatt och dylikt? Något annat att tänka på?
 
Tråkig bil att snacka om kanske men riktigt intressant ur ett ekonomiskt perspektiv.
Suzuki Vitara? 1.4L bensinmotor med 140hk och fyrhjulsdrift men automatlåda, glastak, navigation, vettig AC, CarPlay, Android Auto osv går helt ny för ca 240,000kr hos handlare. Drar ca 0.6L.
Är det inte typ den mest prisvärda bilen för den som vill ha ny bil som är ganska välutrustad och med AWD?

Suzuki's ska väl gå rätt så länge också och inte kosta så mycket att äga?

Jag ska själv inte köpa någon ny bil men det är kul att titta på hur marknaden ser ut idag. Vad säger ni om Vitaran?
vitara-1-scaled.jpg
Säkert en kanonbil. Men som med de flesta bilar idag = bullerkaos.
Kör den i 120 på svensk motorväg( grov jävla skitasfalt) kam du leva med det kör.
 
Motoroptimering. Skulle inte skada med lite mera klös i bilarna. Min nyinförskaffade Caravelle är mest i behov av mer hästar men vore kul i min Golf med.

Tror ni det skulle minska livslängden eller ge några andra negativa konsekvenser på en VW Caravelle 2.0 Tdi 140 hk -14 eller en Golf 1.4 tsi 140 hk?

Hur är det med försäkringar, skatt och dylikt? Något annat att tänka på?
Optimering där det är bilens ordinarie motorstyrning som ändras brukar funka rätt bra. En dieselbox skulle jag aldrig montera i bilen. Det enda den gör är att förvränga signaler exempelvis för bränsletryck så motorn tror att den går för tunt och häller i mera diesel. Effekt = igenkorkat partikelfilter, automatlådor som växlar fel, färddator som inte visar rätt osv.

Golfen torde gå att få fart på i och med att den är överladdad. Men välj alltid en erfaren tillverkare. Gå inte efter lågt pris.
 
Tack för alla goda råd! Ibland går det snabbt. Slog till på en Subaru Forester 2011 diesel nyss. :D
Hade en 2010 eller om det va 2011 Legacy för ja, 9 eller 10 år sedan. Riktigt bra bil om man kan stå ut med manuellt. Gissar att det är samma drivlina? Hursomhelst, riktigt pålitlig bil som lär lösa dina behov galant!
 
30D449B2-13AC-4A15-A71E-BBC8D375A4F1.jpeg


Söndagstvätt + grundlig städning. Känns finfint inför en tidig arbetsdag imorgon att sätta sig i en klinisk bil med fossingarna på en mycket tjock och mjuk tygmatta, och med en kaffe i mugghållaren samt ett avsnitt av podden Nere på noll i högtalarna.

Jag har igenom åren ofta fått frågan hur jag kan stå ut med att pendla 15 mil dagligen men det är riktigt trevligt att sitta en stund helt ensam i en trivsam miljö och njuta.

Jag har alltid haft trevliga långfärdsbilar och pendlandet skulle snabbt bli riktigt tragiskt om jag hade haft värsta liket som såg ut som en soptipp inuti när jag åker till och från jobbet. :)
 
Har alltid haft ganska tråkiga svenssonbilar likt de två vi har för just nu (Kia Sorento och Volvo V60). Kian är bara 5-sitsig eftersom jag inte räknade med att det skulle finnas behov av en 7-sitsig inom överskådlig tid vilket vi nu bestämt oss för att skaffa eftersom vi kommer flytta ut strax utanför stan och vill kunna ta med barnens kompisar hem efter skolan.

Har kollat VW Sharan & Multivan, Ford S-Max, Mercedes V-klass m.m där någon av dessa kanske är det klokaste valet även om vi bara kommer åka mer än 5 i bilen korta turer någon/några gånger i veckan. Med tanke på att vi har 150m grusväg innan allmän väg vore det smidigt med en bil som även tar sig fram i värsta vinterväglaget och då går ovanstående bort.

Det finns ju dock en del roliga & rymliga bilar som tar sig fram var som så det kanske är dags att köpa något som jag villa ha istället för att vara praktisk? Det blir förvisso en bil med fler år och mil, t.ex. Mercedes GL, Land Rover Discovery alt. Range Rover, Toyota Landcrusier, Jeep Grand Cherokee m.m.

Land/Range Rover och Cherokee inbillar jag mig har väldigt mycket problem när de har 5-10 år på nacken och 15k mil på mätaren så de går nog bort såvida min förutfattning stämmer?

Landcrusier antar jag är bra för de har ju sjukt högt andrahandsvärde, dock går de bort eftersom jag inte vill köpa en 10 år gammal bil som gått 25k mil för över 200 tkr.

Mercedes GL gillar jag men frågan är hur pålitliga dessa är jämfört med Toyota och Range Rover? Någonstans mitt emellan?

Finns det några andra lämpliga kandidater?
Tänkte lägga max 300 tkr.
 
Har alltid haft ganska tråkiga svenssonbilar likt de två vi har för just nu (Kia Sorento och Volvo V60). Kian är bara 5-sitsig eftersom jag inte räknade med att det skulle finnas behov av en 7-sitsig inom överskådlig tid vilket vi nu bestämt oss för att skaffa eftersom vi kommer flytta ut strax utanför stan och vill kunna ta med barnens kompisar hem efter skolan.

Har kollat VW Sharan & Multivan, Ford S-Max, Mercedes V-klass m.m där någon av dessa kanske är det klokaste valet även om vi bara kommer åka mer än 5 i bilen korta turer någon/några gånger i veckan. Med tanke på att vi har 150m grusväg innan allmän väg vore det smidigt med en bil som även tar sig fram i värsta vinterväglaget och då går ovanstående bort.

Det finns ju dock en del roliga & rymliga bilar som tar sig fram var som så det kanske är dags att köpa något som jag villa ha istället för att vara praktisk? Det blir förvisso en bil med fler år och mil, t.ex. Mercedes GL, Land Rover Discovery alt. Range Rover, Toyota Landcrusier, Jeep Grand Cherokee m.m.

Land/Range Rover och Cherokee inbillar jag mig har väldigt mycket problem när de har 5-10 år på nacken och 15k mil på mätaren så de går nog bort såvida min förutfattning stämmer?

Landcrusier antar jag är bra för de har ju sjukt högt andrahandsvärde, dock går de bort eftersom jag inte vill köpa en 10 år gammal bil som gått 25k mil för över 200 tkr.

Mercedes GL gillar jag men frågan är hur pålitliga dessa är jämfört med Toyota och Range Rover? Någonstans mitt emellan?

Finns det några andra lämpliga kandidater?
Tänkte lägga max 300 tkr.

Enkelt
https://www.blocket.se/annons/stockholm/x5_30d_7_sitsig_m_sport/90896991

Ta bara en 2016 med typ 6000 mil på mätaren så är du i land.
Glöm Sharan, S-Max, Toyota och andra dunkbärare. Satsa på ett erkänt kvalitetsfabrikat (BMW) så åker du ståndsmässigt och visar för din omgivning att du har en god känsla för kvalitet.

Detta är viktigt på många sätt, bla när du söker ett nytt jobb, ska välja skola till ungarna, anlitat hantverkare osv. En bil är så mycket mer än bara fyra hjul och en ratt.
 
Har alltid haft ganska tråkiga svenssonbilar likt de två vi har för just nu (Kia Sorento och Volvo V60). Kian är bara 5-sitsig eftersom jag inte räknade med att det skulle finnas behov av en 7-sitsig inom överskådlig tid vilket vi nu bestämt oss för att skaffa eftersom vi kommer flytta ut strax utanför stan och vill kunna ta med barnens kompisar hem efter skolan.

Har kollat VW Sharan & Multivan, Ford S-Max, Mercedes V-klass m.m där någon av dessa kanske är det klokaste valet även om vi bara kommer åka mer än 5 i bilen korta turer någon/några gånger i veckan. Med tanke på att vi har 150m grusväg innan allmän väg vore det smidigt med en bil som även tar sig fram i värsta vinterväglaget och då går ovanstående bort.

Det finns ju dock en del roliga & rymliga bilar som tar sig fram var som så det kanske är dags att köpa något som jag villa ha istället för att vara praktisk? Det blir förvisso en bil med fler år och mil, t.ex. Mercedes GL, Land Rover Discovery alt. Range Rover, Toyota Landcrusier, Jeep Grand Cherokee m.m.

Land/Range Rover och Cherokee inbillar jag mig har väldigt mycket problem när de har 5-10 år på nacken och 15k mil på mätaren så de går nog bort såvida min förutfattning stämmer?

Landcrusier antar jag är bra för de har ju sjukt högt andrahandsvärde, dock går de bort eftersom jag inte vill köpa en 10 år gammal bil som gått 25k mil för över 200 tkr.

Mercedes GL gillar jag men frågan är hur pålitliga dessa är jämfört med Toyota och Range Rover? Någonstans mitt emellan?

Finns det några andra lämpliga kandidater?
Tänkte lägga max 300 tkr.
Suvarna du pratar om har alla mindre utrymmen bakerst än MPV bilarna. Finns inga vettiga argument att välja dem om du faktiskt letar efter utrymme och inte "coolhetsfaktor" ;). Multivan är den enda dock med fullstora säten. V-klass är mest skåpbil av de du tänker på. Sharan och S-max har helt vanlig personbilskomfort. Multivan ännu bättre. 150m oplogad grusväg klarar de lätt lika bra i 4wd utförande som vilken suv som helst.
 
Enkelt
https://www.blocket.se/annons/stockholm/x5_30d_7_sitsig_m_sport/90896991

Ta bara en 2016 med typ 6000 mil på mätaren så är du i land.
Glöm Sharan, S-Max, Toyota och andra dunkbärare. Satsa på ett erkänt kvalitetsfabrikat (BMW) så åker du ståndsmässigt och visar för din omgivning att du har en god känsla för kvalitet.

Detta är viktigt på många sätt, bla när du söker ett nytt jobb, ska välja skola till ungarna, anlitat hantverkare osv. En bil är så mycket mer än bara fyra hjul och en ratt.
Man ska allt vara glad om man får behålla ratten i en BMW!
 
Enkelt
https://www.blocket.se/annons/stockholm/x5_30d_7_sitsig_m_sport/90896991

Ta bara en 2016 med typ 6000 mil på mätaren så är du i land.
Glöm Sharan, S-Max, Toyota och andra dunkbärare. Satsa på ett erkänt kvalitetsfabrikat (BMW) så åker du ståndsmässigt och visar för din omgivning att du har en god känsla för kvalitet.

Detta är viktigt på många sätt, bla när du söker ett nytt jobb, ska välja skola till ungarna, anlitat hantverkare osv. En bil är så mycket mer än bara fyra hjul och en ratt.
:)
Mina föräldrar och svärföräldrar har betat igenom stora delar av BMWs sortiment genom åren men jag tycker BMW gått ner sig rejält i takt med att grillarna blivit större så någon sådan blir det inte.
Hade själv en liten X1 för några år sedan, bullrig och svindyr att serva sett till typ av bil.
 
Suvarna du pratar om har alla mindre utrymmen bakerst än MPV bilarna. Finns inga vettiga argument att välja dem om du faktiskt letar efter utrymme och inte "coolhetsfaktor" ;). Multivan är den enda dock med fullstora säten. V-klass är mest skåpbil av de du tänker på. Sharan och S-max har helt vanlig personbilskomfort. Multivan ännu bättre. 150m oplogad grusväg klarar de lätt lika bra i 4wd utförande som vilken suv som helst.
Har aldrig varit stekartypen och det är lite sent att bli det nu. Kanske kan vara saknaden av att jag aldrig köpt de bilar jag velat ha utan bara tänkt praktiskt & ekonomiskt vid tidigare köp.

Vill gärna ha en bil som är skön att köra, tyst kupé (för att kunna njuta av total tystnad när ungarna och frun somnat på en långtur) samt med vettig acceleration så man inte behöver planera en omkörning flera kilometer i förväg.

Är övertygad om att du har helt rätt avseende utrymmet. Jag är i normalfallet bara är i behov av 7-säten korta sträckor (typ 2km) men samtidigt är det jäkligt skönt att kunna sprida ut familjen på 3 rader så de slipper sitta 3st i bredd.
 
Har aldrig varit stekartypen och det är lite sent att bli det nu. Kanske kan vara saknaden av att jag aldrig köpt de bilar jag velat ha utan bara tänkt praktiskt & ekonomiskt vid tidigare köp.

Vill gärna ha en bil som är skön att köra, tyst kupé (för att kunna njuta av total tystnad när ungarna och frun somnat på en långtur) samt med vettig acceleration så man inte behöver planera en omkörning flera kilometer i förväg.

Är övertygad om att du har helt rätt avseende utrymmet. Jag är i normalfallet bara är i behov av 7-säten korta sträckor (typ 2km) men samtidigt är det jäkligt skönt att kunna sprida ut familjen på 3 rader så de slipper sitta 3st i bredd.

Skönt att kunna tänka så!

Förutom sista bilen, en SUV, så här jag aldrig tänkt ekonomiskt när jag köpt en bil. Enda bilen jag ångrar var en 325i kupé från -93 (köptes... 95?).

Halvrolig att köra men krånglade konstant. Enda BMW jag haft och har svårt att tro att jag skulle köpa en BMW igen.
 
Optimering där det är bilens ordinarie motorstyrning som ändras brukar funka rätt bra. En dieselbox skulle jag aldrig montera i bilen. Det enda den gör är att förvränga signaler exempelvis för bränsletryck så motorn tror att den går för tunt och häller i mera diesel. Effekt = igenkorkat partikelfilter, automatlådor som växlar fel, färddator som inte visar rätt osv.

Golfen torde gå att få fart på i och med att den är överladdad. Men välj alltid en erfaren tillverkare. Gå inte efter lågt pris.
Tack! Skall fundera vidare och läsa på lite. Är rädd mest rädd att en optimering skall förkorta livslängden på bilarna men jag är säkert bra nojig.

Har aldrig varit stekartypen och det är lite sent att bli det nu. Kanske kan vara saknaden av att jag aldrig köpt de bilar jag velat ha utan bara tänkt praktiskt & ekonomiskt vid tidigare köp.

Vill gärna ha en bil som är skön att köra, tyst kupé (för att kunna njuta av total tystnad när ungarna och frun somnat på en långtur) samt med vettig acceleration så man inte behöver planera en omkörning flera kilometer i förväg.

Är övertygad om att du har helt rätt avseende utrymmet. Jag är i normalfallet bara är i behov av 7-säten korta sträckor (typ 2km) men samtidigt är det jäkligt skönt att kunna sprida ut familjen på 3 rader så de slipper sitta 3st i bredd.
Köpte nyss en VW Caravelle på väg till fjällen. Kan inte förstå varför det dröjt så länge. Så sjukt praktisk och smidigt med bra utrymme och 9 säten. Vill man ha bättre komfort och snyggare fordon är väl en Multivan det självklara valet annars även om utrymmet är betydligt mindre i den men säkert fullt tillräckligt.
 
Hade en 2010 eller om det va 2011 Legacy för ja, 9 eller 10 år sedan. Riktigt bra bil om man kan stå ut med manuellt. Gissar att det är samma drivlina? Hursomhelst, riktigt pålitlig bil som lär lösa dina behov galant!
Ja manuell och 147 dieselhästar men förvånansvärt pigg ändå tycker jag. Vardagsbilen är automat så det är kul att få nytta för högerarmen ibland. :)
 
Vad är budgeten? Senaste generationen Q7 börjar krypa neråt 400k nu. Den är riktigt tyst.
Skrev det tidigare men fullt förståeligt att du missa det pga all annan text.
300 tkr är absolut Max, skulle gärna komma ner till 200 tkr men det innebär ju en 6-10 år gammal bil med 10-20k mil på mätaren beroende på val av modell och motor.

Kör väldigt lite, Sorenton från -14 har bara gått 6 700 mil och V60:n från -13 har gått 8 800 mil, dock räknar jag med att det blir mer körande framöver. Köper jag nu en äldre beg. bil med många mil på mätaren får jag såklart räkna med mer eget skruvande och fler verkstadsbesök. Anser att vi behöver 2 bilar så någon av de vi har kommer bli kvar oavsett vilken bil som köps.
 
Har alltid haft ganska tråkiga svenssonbilar likt de två vi har för just nu (Kia Sorento och Volvo V60). Kian är bara 5-sitsig eftersom jag inte räknade med att det skulle finnas behov av en 7-sitsig inom överskådlig tid vilket vi nu bestämt oss för att skaffa eftersom vi kommer flytta ut strax utanför stan och vill kunna ta med barnens kompisar hem efter skolan.

Har kollat VW Sharan & Multivan, Ford S-Max, Mercedes V-klass m.m där någon av dessa kanske är det klokaste valet även om vi bara kommer åka mer än 5 i bilen korta turer någon/några gånger i veckan. Med tanke på att vi har 150m grusväg innan allmän väg vore det smidigt med en bil som även tar sig fram i värsta vinterväglaget och då går ovanstående bort.

Det finns ju dock en del roliga & rymliga bilar som tar sig fram var som så det kanske är dags att köpa något som jag villa ha istället för att vara praktisk? Det blir förvisso en bil med fler år och mil, t.ex. Mercedes GL, Land Rover Discovery alt. Range Rover, Toyota Landcrusier, Jeep Grand Cherokee m.m.

Land/Range Rover och Cherokee inbillar jag mig har väldigt mycket problem när de har 5-10 år på nacken och 15k mil på mätaren så de går nog bort såvida min förutfattning stämmer?

Landcrusier antar jag är bra för de har ju sjukt högt andrahandsvärde, dock går de bort eftersom jag inte vill köpa en 10 år gammal bil som gått 25k mil för över 200 tkr.

Mercedes GL gillar jag men frågan är hur pålitliga dessa är jämfört med Toyota och Range Rover? Någonstans mitt emellan?

Finns det några andra lämpliga kandidater?
Tänkte lägga max 300 tkr.

Seat Terraco och Peugot 5008 finns ju 7sitsiga och strax under 300' som mer eller mindre nya.

BMW har ju även 2serien som 7sitsig, nu var du ju inte så sugen på BMW.

Vw Caddy Maxi är ju en mindre variant på "folkabussen" och den är ju populär som färdtjänst/taxi så något rätt borde den ha.

Om du ska vara oförnuftig så röstar jag på Audi Q7 med 6,0 v12 diseln på 500hk och 1000nm vilket räcker gott och väl.

Sen måste man ju se skillnaden på dom som är 7sitsiga och dom som är 5sitsiga +2 (nöd) extra säten, men där kom ju det om du ska vara praktisk/förnuftig eller mer gå på känsla/feeling.
 
Kvällstvätt och lite insmorning av Meguiars Quick Detailer. Len och fin blev hon. Men behöver sig en grundlig polering sen.
3 veckor imorgon och inga fler missöden än bromsar och batteriet.
Lite över en vecka till så har den passerat 30 dagars gränsen som BMWn aldrig klarade.
Klarar den en vecka till utan att gå sönder? :D

Förbannat mysig bil måste jag säga, njuter av att köra den.
20200810_205555.jpg
20200810_205527.jpg
 
Kvällstvätt och lite insmorning av Meguiars Quick Detailer. Len och fin blev hon. Men behöver sig en grundlig polering sen.
3 veckor imorgon och inga fler missöden än bromsar och batteriet.
Lite över en vecka till så har den passerat 30 dagars gränsen som BMWn aldrig klarade.
Klarar den en vecka till utan att gå sönder? :D

Förbannat mysig bil måste jag säga, njuter av att köra den.
20200810_205555.jpg
20200810_205527.jpg
Det klarar den säkert :)
 
Tillbaka
Topp