Jag är ju inte ingenjör och det lilla jag vet om strömninglära kommer från segelbåtar, segel/köl/roder. Men Gordon Murray är ju obviously ett geni och jag tänkte jag skulle försöka förstå hur T50-fläkten funkar.
Min tidigare förståelse är att strömning huvudsakligen är laminär eller turbulent. När farten blir för hög eller anfallsvinklarna för stora så klarar inte strömmen att följa profilen utan då "släpper" den laminära strömmen och blir turbulent.
Lyftkraften (LIFT) minskar och motståndet (DRAG) ökar då dramatiskt, flyplanet "stallar" och trillar ner, segelbåten med för hårt skotade segel bara lutar...
Lift/drag kollapsar när anfallsvinkeln blir för stor
Jag gissar att en bil lyder ungefär samma lagar. Fast "lift" motsvaras av "downforce".
Sen är ju seglingsproblemet enkelt såtillvida att man nästan alltid vill ha så mycket lift och så lite drag som möjligt.
På en bil kan jag tänka mig att det finns flera olika fall, kanske:
Raksträcka: downforce nog att kunna styra bilen, minimum drag,
Kurva: max downforce, minimum drag,
Bromsa: max downforce, max drag,
Accelerera: max downforce, drag inte så viktigt?
Om jag har fattat GMA T.50-fläkten rätt så ska bilen i "Downforce Mode" kunna öppna kanaler och "suga fast" den turbulenta luftströmmen till att bli laminär och ge högre downforce och mindre drag? Låter ju som svart magi, men om Gordon säger att det funkar så gör det ju det...
Men betyder inte det att man i normalläget åker runt med en massa turbulens under andra halvan av bilen? Med onödigt drag som följd?
Bakvingen kan ju lätt användas för att skapa massor av downforce och drag, det är ju inget nytt
Sen i "streamline" mode så "trippar" man diffusern, dvs skapar turbulens under bilen, men genom att styra ner luftströmmen från fläkten så "lurar" man strömmen att tro att bilen är längre, vilket är snabbare på samma sätt som en båt med längre vattenlinje är snabbare?
Jämfört med en båt eller ett flygplan så är ju en bil en rätt stabil plattform med konstant anfallsvinkel - kan man inte bara ändra formen på "diffusern" eller hela undersidan av bilen för att skapa den downforce/drag-kombo man vill ha i olika situationer?
Finns det forum som inte handlar om klockor där folk reder ut sånt här?
lite intressanta animeringar här vid 2min
och diskussioner här vid 10min