• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?


Flera (många) intressanta bilar på Sothebys uppkommande auktion. E60:n är en av dem, tror det endast tillverkades runt 150 stycken av dessa.
https://rmsothebys.com/en/auctions/mo20/shift-monterey/lots/r0091-1994-mercedes-benz-e60-amg/951861

edit: såg nu att det var en konverterad E60 och således inte en "true" sådan.

och givetvis 964 Turbo 3.6 https://rmsothebys.com/en/auctions/mo20/shift-monterey/lots/r0043-1994-porsche-911-turbo-36/926758
 
Blev en liten v10 på uppfarten
F56185DB-4D5B-4538-820B-A7C27645A223.jpeg
Snyggt :cigar:, lätt sugen själv.
 
Flera (många) intressanta bilar på Sothebys uppkommande auktion. E60:n är en av dem, tror det endast tillverkades runt 150 stycken av dessa.
https://rmsothebys.com/en/auctions/mo20/shift-monterey/lots/r0091-1994-mercedes-benz-e60-amg/951861

edit: såg nu att det var en konverterad E60 och således inte en "true" sådan.

och givetvis 964 Turbo 3.6 https://rmsothebys.com/en/auctions/mo20/shift-monterey/lots/r0043-1994-porsche-911-turbo-36/926758


Wow. Grymma båda två!! :hungry:
 
Verkligen. Så underbart att lyssna på någon som redan bevisat vad han kan så han behöver inte boosta sig själv eller varumärket så mycket. Utan kan bara lugnt och sansat gå igenom bilen och låta konstruktionen vara det imponerande, inte språket. Christian von Koenigsegg har samma lugna men ändå imponerande approach när han berättar om sina bilar.
Jag skäms lite för att jag helt missat utvecklingen av denna bil tills häromdagen. Men jag verkligen älskar detta - så fantastisk konstruktion och med fokus på helt rätt saker. Allt är fantastiskt förutom den märkliga fläkten i aktern.
Verkligen det bästa sedan, surprise, surprise - Mac Daddy själv.
Mycket bra länk tack!

Jag är ju inte ingenjör och det lilla jag vet om strömninglära kommer från segelbåtar, segel/köl/roder. Men Gordon Murray är ju obviously ett geni och jag tänkte jag skulle försöka förstå hur T50-fläkten funkar.

Min tidigare förståelse är att strömning huvudsakligen är laminär eller turbulent. När farten blir för hög eller anfallsvinklarna för stora så klarar inte strömmen att följa profilen utan då "släpper" den laminära strömmen och blir turbulent.
Lyftkraften (LIFT) minskar och motståndet (DRAG) ökar då dramatiskt, flyplanet "stallar" och trillar ner, segelbåten med för hårt skotade segel bara lutar...
Slide1.JPG

Lift/drag kollapsar när anfallsvinkeln blir för stor
Slide2.JPG


Jag gissar att en bil lyder ungefär samma lagar. Fast "lift" motsvaras av "downforce".
Sen är ju seglingsproblemet enkelt såtillvida att man nästan alltid vill ha så mycket lift och så lite drag som möjligt.
På en bil kan jag tänka mig att det finns flera olika fall, kanske:
Raksträcka: downforce nog att kunna styra bilen, minimum drag,
Kurva: max downforce, minimum drag,
Bromsa: max downforce, max drag,
Accelerera: max downforce, drag inte så viktigt?

Slide3.JPG

Om jag har fattat GMA T.50-fläkten rätt så ska bilen i "Downforce Mode" kunna öppna kanaler och "suga fast" den turbulenta luftströmmen till att bli laminär och ge högre downforce och mindre drag? Låter ju som svart magi, men om Gordon säger att det funkar så gör det ju det...
Slide4.JPG


Slide6.JPG

Men betyder inte det att man i normalläget åker runt med en massa turbulens under andra halvan av bilen? Med onödigt drag som följd?
Slide5.JPG

Bakvingen kan ju lätt användas för att skapa massor av downforce och drag, det är ju inget nytt
Slide7.JPG


Sen i "streamline" mode så "trippar" man diffusern, dvs skapar turbulens under bilen, men genom att styra ner luftströmmen från fläkten så "lurar" man strömmen att tro att bilen är längre, vilket är snabbare på samma sätt som en båt med längre vattenlinje är snabbare?
Slide8.JPG


Jämfört med en båt eller ett flygplan så är ju en bil en rätt stabil plattform med konstant anfallsvinkel - kan man inte bara ändra formen på "diffusern" eller hela undersidan av bilen för att skapa den downforce/drag-kombo man vill ha i olika situationer?

Finns det forum som inte handlar om klockor där folk reder ut sånt här?

lite intressanta animeringar här vid 2min

och diskussioner här vid 10min
 
Är ute efter en extrabil. Den ska tåla lite stryk, ha 4wd och helst inte enorma fasta kostnader då den inte kommer användas jättemycket. 50-100tkr. Testade en X3 3.0i -04 i dag. Hjärtat sa ja men hjärnan tvekar. Dock gått kort och inte dyr i inköp. Kikar också på RAV4 och XC70 2.5T men Toyotan är väldigt mycket Toyota och XC70 är svår att hitta med rimliga miltal.
Förslag? Tanken är att det ska vara en dedikerad extra-/jaktbil som kommer användas rätt sällan men ändå inte ska vara obekväm att köra några timmar med samt kunna gå en del grusvägar och över diverse ojämnheter.
 
Är ute efter en extrabil. Den ska tåla lite stryk, ha 4wd och helst inte enorma fasta kostnader då den inte kommer användas jättemycket. 50-100tkr. Testade en X3 3.0i -04 i dag. Hjärtat sa ja men hjärnan tvekar. Dock gått kort och inte dyr i inköp. Kikar också på RAV4 och XC70 2.5T men Toyotan är väldigt mycket Toyota och XC70 är svår att hitta med rimliga miltal.
Förslag? Tanken är att det ska vara en dedikerad extra-/jaktbil som kommer användas rätt sällan men ändå inte ska vara obekväm att köra några timmar med samt kunna gå en del grusvägar och över diverse ojämnheter.
Subaru Outback?
 
Kolla in:
https://www.racecar-engineering.com/

Jag är ju inte ingenjör och det lilla jag vet om strömninglära kommer från segelbåtar, segel/köl/roder. Men Gordon Murray är ju obviously ett geni och jag tänkte jag skulle försöka förstå hur T50-fläkten funkar.

Min tidigare förståelse är att strömning huvudsakligen är laminär eller turbulent. När farten blir för hög eller anfallsvinklarna för stora så klarar inte strömmen att följa profilen utan då "släpper" den laminära strömmen och blir turbulent.
Lyftkraften (LIFT) minskar och motståndet (DRAG) ökar då dramatiskt, flyplanet "stallar" och trillar ner, segelbåten med för hårt skotade segel bara lutar...
Slide1.JPG

Lift/drag kollapsar när anfallsvinkeln blir för stor
Slide2.JPG


Jag gissar att en bil lyder ungefär samma lagar. Fast "lift" motsvaras av "downforce".
Sen är ju seglingsproblemet enkelt såtillvida att man nästan alltid vill ha så mycket lift och så lite drag som möjligt.
På en bil kan jag tänka mig att det finns flera olika fall, kanske:
Raksträcka: downforce nog att kunna styra bilen, minimum drag,
Kurva: max downforce, minimum drag,
Bromsa: max downforce, max drag,
Accelerera: max downforce, drag inte så viktigt?

Slide3.JPG

Om jag har fattat GMA T.50-fläkten rätt så ska bilen i "Downforce Mode" kunna öppna kanaler och "suga fast" den turbulenta luftströmmen till att bli laminär och ge högre downforce och mindre drag? Låter ju som svart magi, men om Gordon säger att det funkar så gör det ju det...
Slide4.JPG


Slide6.JPG

Men betyder inte det att man i normalläget åker runt med en massa turbulens under andra halvan av bilen? Med onödigt drag som följd?
Slide5.JPG

Bakvingen kan ju lätt användas för att skapa massor av downforce och drag, det är ju inget nytt
Slide7.JPG


Sen i "streamline" mode så "trippar" man diffusern, dvs skapar turbulens under bilen, men genom att styra ner luftströmmen från fläkten så "lurar" man strömmen att tro att bilen är längre, vilket är snabbare på samma sätt som en båt med längre vattenlinje är snabbare?
Slide8.JPG


Jämfört med en båt eller ett flygplan så är ju en bil en rätt stabil plattform med konstant anfallsvinkel - kan man inte bara ändra formen på "diffusern" eller hela undersidan av bilen för att skapa den downforce/drag-kombo man vill ha i olika situationer?

Finns det forum som inte handlar om klockor där folk reder ut sånt här?

lite intressanta animeringar här vid 2min

och diskussioner här vid 10min
 
Är ute efter en extrabil. Den ska tåla lite stryk, ha 4wd och helst inte enorma fasta kostnader då den inte kommer användas jättemycket. 50-100tkr. Testade en X3 3.0i -04 i dag. Hjärtat sa ja men hjärnan tvekar. Dock gått kort och inte dyr i inköp. Kikar också på RAV4 och XC70 2.5T men Toyotan är väldigt mycket Toyota och XC70 är svår att hitta med rimliga miltal.
Förslag? Tanken är att det ska vara en dedikerad extra-/jaktbil som kommer användas rätt sällan men ändå inte ska vara obekväm att köra några timmar med samt kunna gå en del grusvägar och över diverse ojämnheter.


BMW X1?
 
Senast ändrad:
Är ute efter en extrabil. Den ska tåla lite stryk, ha 4wd och helst inte enorma fasta kostnader då den inte kommer användas jättemycket. 50-100tkr. Testade en X3 3.0i -04 i dag. Hjärtat sa ja men hjärnan tvekar. Dock gått kort och inte dyr i inköp. Kikar också på RAV4 och XC70 2.5T men Toyotan är väldigt mycket Toyota och XC70 är svår att hitta med rimliga miltal.
Förslag? Tanken är att det ska vara en dedikerad extra-/jaktbil som kommer användas rätt sällan men ändå inte ska vara obekväm att köra några timmar med samt kunna gå en del grusvägar och över diverse ojämnheter.
https://www.dacia.se/duster/
 
Dustern är cool. Spanat lite på dem också men de har lite väl klena motorer även om de säkert är helt ok.

Skulle avråda från Dacia. God kvalitet förvisso men de vi hade på firman avskyddes av grabbarna. Klena motorer och allmänt ”B” i allt. Däremot billiga som satan både i inköp - och drift. Skulle dock aldrig transportera mitt barn i dem. Riktiga plåtburkar...
 
Hur långe håller en glödlampa till halvljus tex?

Dags att byta igen nu efter ca 1.5år när jag bytta båda senast, minns inte att jag bytte dem så ofta i den förra bilen jag hade!

Är det skillnad på lampa och lampa? Jag köper bara rätt modell från närmsta mack.
 
Är ute efter en extrabil. Den ska tåla lite stryk, ha 4wd och helst inte enorma fasta kostnader då den inte kommer användas jättemycket. 50-100tkr. Testade en X3 3.0i -04 i dag. Hjärtat sa ja men hjärnan tvekar. Dock gått kort och inte dyr i inköp. Kikar också på RAV4 och XC70 2.5T men Toyotan är väldigt mycket Toyota och XC70 är svår att hitta med rimliga miltal.
Förslag? Tanken är att det ska vara en dedikerad extra-/jaktbil som kommer användas rätt sällan men ändå inte ska vara obekväm att köra några timmar med samt kunna gå en del grusvägar och över diverse ojämnheter.
Det är nu man skapar ursäkten till en go gammal Land Rover! Huvudvärk och problem för livet lär väl ingå dock...

Gillar också de äldre X3 men mest förnuftigt är nog en Outback, finns mycket som är vettigt för 50 tkr.
 
Hur långe håller en glödlampa till halvljus tex?

Dags att byta igen nu efter ca 1.5år när jag bytta båda senast, minns inte att jag bytte dem så ofta i den förra bilen jag hade!

Är det skillnad på lampa och lampa? Jag köper bara rätt modell från närmsta mack.

H7? Sämre hållbarhet jämfört med H4 och andra gamlingar, men är mer förfinade och ska ge lite bättre ljus. Jäkla skillnad på lampor, typ Philips eller Osram gäller före noname. Lamporna som ger mer ljus gör det på bekostnad av livslängd, så man får helt enkelt prioritera där. Enda bilen som har halogen i min närhet är firmaskåpet, där är det lätt att byta så det bli Philips Vision Plus där. Skönt att se något när man kör :) Hade det varit jobbigare att byta hade jag kört på någon longlifelampa.
 
Hur långe håller en glödlampa till halvljus tex?

Dags att byta igen nu efter ca 1.5år när jag bytta båda senast, minns inte att jag bytte dem så ofta i den förra bilen jag hade!

Är det skillnad på lampa och lampa? Jag köper bara rätt modell från närmsta mack.
Låter som för ofta ja för standard.
Passa på att köpa lite starkare varianter. Förvisso dyrare o sämre hållbarhet men bra mkt bättre ljus.
Har du möjlighet kan du köra positionsljus+dimljus istället dagtid för att spara.
Antar att du har halogen.

Vissa bilar käkar lampor. Gamla saabar o även franska bilar.
 
H7? Sämre hållbarhet jämfört med H4 och andra gamlingar, men är mer förfinade och ska ge lite bättre ljus. Jäkla skillnad på lampor, typ Philips eller Osram gäller före noname. Lamporna som ger mer ljus gör det på bekostnad av livslängd, så man får helt enkelt prioritera där. Enda bilen som har halogen i min närhet är firmaskåpet, där är det lätt att byta så det bli Philips Vision Plus där. Skönt att se något när man kör :) Hade det varit jobbigare att byta hade jag kört på någon longlifelampa.

Låter som för ofta ja för standard.
Passa på att köpa lite starkare varianter. Förvisso dyrare o sämre hållbarhet men bra mkt bättre ljus.
Har du möjlighet kan du köra positionsljus+dimljus istället dagtid för att spara.
Antar att du har halogen.

Vissa bilar käkar lampor. Gamla saabar o även franska bilar.
Det är en Bmw 3-serie från 2010, det är lite meck att byta lamporna då man måste in via hjulhuset där det är en trång öppning.
Så hade gärna sluppit byta så ofta.

Jag ska nog testa köpa märkes lampor istället då låter det som?
Kör oftast stadskörning så lyskraften är kanske mindre prioriterad än livslängden då.

Finns inställning på bilen där den stänger av lyset när det är ljust automatiskt men fick så många blinkningar och tutar från mötande trafik som antagligen trodde lamporna var trasiga så jag slutade med det.
 
Det är en Bmw 3-serie från 2010, det är lite meck att byta lamporna då man måste in via hjulhuset där det är en trång öppning.
Så hade gärna sluppit byta så ofta.

Jag ska nog testa köpa mörkes lampor istället då låter det som?
Kör oftast stadskörning så lyskraften är kanske mindre prioriterad än livslängden då.

Finns inställning på bilen där den stänger av lyset när det är ljust automatiskt men fick så många blinkningar och tutar från mötande trafik som antagligen trodde lamporna var trasiga.

Kör longlife då men från ett bra märke. Min erfarenhet är att philips håller bäst.
 
Låter som för ofta ja för standard.
Passa på att köpa lite starkare varianter. Förvisso dyrare o sämre hållbarhet men bra mkt bättre ljus.
Har du möjlighet kan du köra positionsljus+dimljus istället dagtid för att spara.
Antar att du har halogen.

Vissa bilar käkar lampor. Gamla saabar o även franska bilar.

Ja skillnad på el och el. Varken Saab eller fransoser är kända för bra elektronik :D

Jag har faktiskt (som tur är) aldrig haft någon bil som ätit lampor trots otaliga skitbilar.
 
Dustern är cool. Spanat lite på dem också men de har lite väl klena motorer även om de säkert är helt ok.
Dustern är nog ett förnuftigt val, poppis bland sånna som behöver en billig bruks 4wd, lite modern defender över den. Jag köpte själv en första generationens Touareg för ändamålet. Bokstavligen i klass med en Range Rover både på och vid sidan av vägen. Den var dock ”för” bra så den blev körd lite väl mycket.
 
Dustern är cool. Spanat lite på dem också men de har lite väl klena motorer även om de säkert är helt ok.

Jah tror att du kommer få svårt att finna en billigare bil än Duster när man också slår in värdeminskning i ekvationen.
Sedan är det antagligen racklig, tråkig och allmänt kass att köra. Men den skall ju inte användas särskilt mycket.
Annars på Peugeot 306 eller liknande som kanske gått en 10k mil? Kostar inte mycket i varken inköp, skatt eller försäkring. Värdeminskning blir därmed väldigt lite då den är knappt värd något från första början.

Edit; läste inte ditt ändamål ordentligt. Skit i pegga :D
Duster hade jag tagit med 110hk dieseln. Alternativt Lada Niva (hyggligt ny) om du enbart vill åka fränt!
 
Tråkig bil att snacka om kanske men riktigt intressant ur ett ekonomiskt perspektiv.
Suzuki Vitara? 1.4L bensinmotor med 140hk och fyrhjulsdrift men automatlåda, glastak, navigation, vettig AC, CarPlay, Android Auto osv går helt ny för ca 240,000kr hos handlare. Drar ca 0.6L.
Är det inte typ den mest prisvärda bilen för den som vill ha ny bil som är ganska välutrustad och med AWD?

Suzuki's ska väl gå rätt så länge också och inte kosta så mycket att äga?

Jag ska själv inte köpa någon ny bil men det är kul att titta på hur marknaden ser ut idag. Vad säger ni om Vitaran?
vitara-1-scaled.jpg
 
Tillbaka
Topp