• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tråkig bil att snacka om kanske men riktigt intressant ur ett ekonomiskt perspektiv.
Suzuki Vitara? 1.4L bensinmotor med 140hk och fyrhjulsdrift men automatlåda, glastak, navigation, vettig AC, CarPlay, Android Auto osv går helt ny för ca 240,000kr hos handlare. Drar ca 0.6L.
Är det inte typ den mest prisvärda bilen för den som vill ha ny bil som är ganska välutrustad och med AWD?

Suzuki's ska väl gå rätt så länge också och inte kosta så mycket att äga?

Jag ska själv inte köpa någon ny bil men det är kul att titta på hur marknaden ser ut idag. Vad säger ni om Vitaran?
vitara-1-scaled.jpg
Jag sålde min Vitara 1,4 S AllGrip -18 för några månader sedan. Körde strax under 4000 mil med den innan den såldes!
Kanonbil på många sätt, men den är rätt bullrig och kvalitetskänslan är väldigt plastig. Allt håller ihop bra dock och inte ett enda fel under tiden jag ägde bilen.

Det är en pigg och driftsäker bil som klarar av mycket tuffare terräng än många tror. Bytte bort lågprofildäcken mot lite biffigare A/T-däck för att få bättre komfort på grus- och skogsvägar. Detta byte gjorde även bilen tystare på landsvägen!
Min förbrukning låg på ca. 0,7 l/mil med A/T-däck och takbox.

Senast ändrad:
Det tror jag :)
Lång tur på lördag och jämfört med BMWn så behöver jag inte planera underhåll & reparationer inför resan :D
Det visar verkligen hur olika det kan slå med äldre begagnade bilar. Det KAN gå bra, och då är det extremt billigt jämfört med nyare bilar, eller så går det åt skogen hela tiden. Som jag skrivit tidigare, min bror har en likadan. Den har han fått byta batteriet på och ventilkåpspackningen - that's it.

edit: En PDC sensor är trött också och funkar inte när det regnar. Den byter vi framöver, finns på ebay för 500kr.

Det visar verkligen hur olika det kan slå med äldre begagnade bilar. Det KAN gå bra, och då är det extremt billigt jämfört med nyare bilar, eller så går det åt skogen hela tiden. Som jag skrivit tidigare, min bror har en likadan. Den har han fått byta batteriet på och ventilkåpspackningen - that's it.

edit: En PDC sensor är trött också och funkar inte när det regnar. Den byter vi framöver, finns på ebay för 500kr.

Ja det är det som är med bilar. Varför skall en 200'00kr bil vara driftsäkra än en för 2'000kr?
Kan slå helt åt andra hållet med.
Jag köpte E60 för polaren har en E61 525d som gått 36k mil och känns helt ny.
Min hade gått 20k vid köp och gick bara utför. Hans rullar än idag, helt klanderfritt. Fantastisk bil.

Kvällstvätt och lite insmorning av Meguiars Quick Detailer. Len och fin blev hon. Men behöver sig en grundlig polering sen.
3 veckor imorgon och inga fler missöden än bromsar och batteriet.
Lite över en vecka till så har den passerat 30 dagars gränsen som BMWn aldrig klarade.
Klarar den en vecka till utan att gå sönder? :D

Förbannat mysig bil måste jag säga, njuter av att köra den.
20200810_205555.jpg
20200810_205527.jpg
Bromsar och batteri, gick det på garanti från återförsäljare?

Ja det är det som är med bilar. Varför skall en 200'00kr bil vara driftsäkra än en för 2'000kr?
Kan slå helt åt andra hållet med.
Jag köpte E60 för polaren har en E61 525d som gått 36k mil och känns helt ny.
Min hade gått 20k vid köp och gick bara utför. Hans rullar än idag, helt klanderfritt. Fantastisk bil.
Sedan så vill jag väl minnas att du köpte en utav de billigaste E60 med motsvarande mil osv i Sverige? Då kanske man får räkna med en bil som kan strula en del ;)

Jag sålde min Vitara 1,4 S AllGrip -18 för några månader sedan. Körde strax under 4000 mil med den innan den såldes!
Kanonbil på många sätt, men den är rätt bullrig och kvalitetskänslan är väldigt plastig. Allt håller ihop bra dock och inte ett enda fel under tiden jag ägde bilen.

Det är en pigg och driftsäker bil som klarar av mycket tuffare terräng än många tror. Bytte bort lågprofildäcken mot lite biffigare A/T-däck för att få bättre komfort på grus- och skogsvägar. Detta byte gjorde även bilen tystare på landsvägen!
Min förbrukning låg på ca. 0,7 l/mil med A/T-däck och takbox.
Ungefär vad jag tänkte mig då. För det priset kan man inte förvänta sig en lyxbil ur ett bullerperspektiv och kvalitetskänsla. Men de verkar ju ha lyckats väl på alla andra plan i.o.m priset! :)

C4056F12-5277-4751-B517-E58BC9CFE08E.jpeg

On the road again. Har snittat nästan 100 mil/vecka sedan i våras och i princip samtliga med släpvagn.
Här ett sällsynt tillfälle vid en Supercharger. Det var inte för att det behövdes utan mer för att testa laddhastigheten efter den senaste uppdateringen.
Köpte en snickers och en Cola Zero och innan jag var ute från butiken igen så hade jag tankat ca 30 mil från det att jag anlände.

Ruggigt bra!

Är också på jakt (no pun intended) efter liknande, för exakt samma syfte som dig. Har du hunnit vara ute lite i skog och mark med den?
Inte än. Tänkte ta den till landet (södra dalarna), där det finns lite roliga skogsvägar, i går men fick inte in våra väldigt otympliga bakåtvända stolar i baksätet utan att sitta helt ihopklämd så den fick stanna hemma. Om någon har tips på bra testvägar i stockholmsområdet är jag tacksam. Tänk enkel offroad.
Jag har inte helt fattat de olika X:en. Verkar finnas X, XE och XT? Men de allra flesta på Blocket har inget X alls och det hade inte heller denna i annonsen. Försökte mig på en googling men blev inte klokare då heller. Det är ingen speciell utrustning iaf så verkar vara en enklare modell.

C4056F12-5277-4751-B517-E58BC9CFE08E.jpeg

On the road again. Har snittat nästan 100 mil/vecka sedan i våras och i princip samtliga med släpvagn.
Här ett sällsynt tillfälle vid en Supercharger. Det var inte för att det behövdes utan mer för att testa laddhastigheten efter den senaste uppdateringen.
Köpte en snickers och en Cola Zero och innan jag var ute från butiken igen så hade jag tankat ca 30 mil från det att jag anlände.

Ruggigt bra!

Kantskydd och förstängning kommer nog en gammal tunggruppare hugga på om dom ser det där. Älskar ekipaget dock, låt den jobba!

Tillbaka
Topp