• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det låter som om du har drabbas av Alfa viruset.

Ett sundare alternativ till en Alfa sexa frågar du. Det finns det nog, men frågan är om det är det du vill ha egentligen?

Är det exotisk motorkaraktär du är ute efter? Behöver bilen vara praktiskt? Budget? Hur gammal får den vara? Är det spannet t om 2005 då 156 GTA fanns eller ska den vara nyare?

Få motorer ger samma karaktär som den gamla Alfa sexan. Ägde en GTV under många år och jag kan snegla på sista inkarnationen med den motorn ibland. Man köpte motorn och fick bilen på köpet. Sammanfattar det hela rätt bra. Nu är det inga nya bilar med allt vad det innebär så att köpa en Idag kräver engagemang på en annan nivå som alla andra bilar i den åldern. Man får köpa ett välskött exemplar.

Nästa nivå är väl en Maserati Quattroporte föregående generationen.

Om man ska vara lite seriös så får man läsa på lite om olika bilar. Kolla upp driftkostnader och så vidare. Hade nog stått en Quattroporte på gatan då vid det här laget bara för motorn. I brist på att Alfa inte hade någon bra motor efter 156 Gta under flertalet år letade man efter annat.

Giulia Quadrifoglio är såklart bilen många väntat på. Den ger dock inte old school karaktär utan är en modern bil rakt igenom. Fantastisk sådan, men en helt annan budget så klart.

Om du inte har ett skriande behov efter en andra bil i familjen hade jag nog köpt en äldre klassiker. En sådan går att använda till vardags vid behov och kan tjäna som en extrabil. Det skulle kunna vara allt från en 70- talare till en semi modern bil från 2000- talet. Sätt en budget och leta reda på någon gammal dröm. Man lever bara en gång och det är bara att sälja bilen igen om det inte passar in i livspusslet.

Tack för utförligt svar.

Detta handlar i grunden om två saker:
1. jag har alltid velat äga en bil med rolig motor och därtill fler än 4 cylindrar, det känns som att man bör skaffa en sådan nu innan de blir museiföremål.
2. Jag vill även ha något som är roligare att köra och äga än den familjebil jag har idag, helst en klassiker. Modern eller ej.

Naturligtvis står en Busso-sexa högt i kurs men som du skriver är det lite att man får bilen på köpet, och i de flesta fall är de nog så vackra och kul men sällan är det bara motorn man behöver lägga pengar på i form av underhåll. Det vore fantastiskt med en 156 GTA men tror att det bara finns en handfull i gott skick där
man inte behöver plöja ner tiotusentals kronor ganska omgående och de lär kosta därefter att köpa.

Någon praktiskt bil behöver jag inte, men visst underlättar det med ett baksäte så att barnen kan åka med.. Jag funderar just nu på om jag skall titta på en ok bruksbil från 90-tal till tidigt 2000-tal på en prisnivå där jag i värsta fall står ut med att skrota bilen om det rasar för mycket saker eller om jag skall försöka hitta en äldre GTV6 eller annan modell med den äldre 4-cylindriga (före twinspark) motorn. Vi pratar alltså Alfa här.

Jag är dock inte helt låst vid Alfa, men det finns helt klart något oförlöst där som vill komma ut. Jag borde köpt en v6:a förra gången jag köpte alfa, men jag var liksom dumförnuftig då.

Delar ditt sug. Har senaste tiden tittat efter Alfa 156 GTA, Brera 3.2 och 159 3.2 men nu i princip gett upp. Tittat på runt 10st. De ser ut som skit hela högen. Alfas lack ramlar formligen av efter bara några år. Dessutom åldras färgen på plast och plåt olika på de äldre. De tål inte normal användning lackmässigt och även om de nu är entusiastbilar så har de ju använts tidigare och det tål de inte.

Ja, lacken på 15-20 år gamla Alfor är inte av toppkvalitet. Mycket klarlacksläpp och skiftningar.. Sen beror det på hur petig man är, om man kan leva med att göra punktinsatser och hur mycket man tänkt lägga på bilen.
Dock så har jag inte kollat så mycket på 159 eller Brera då v6:an i dem inte alls är samma motor som tidigare. Busso-sexan fanns i 156, 166, 147 GTA och GT men sen var det slut. GT:n är tilltalande, framifrån. Bakifrån.. nja.
Knepigt dock att bilda sig en prisuppfattning på det begränsade utbudet.. börjar överväga att hitta ett billigt ex som har gått igenom besiktning och sen vara beredd att lägga in lite deg i upprustning.. Måste besinna mig något känner jag. :)
 

Urtyp

Audemars
:heart: I år firar jag och min 951:a 14 år tillsammans. Vroom Vroom :heart:
951.jpg
 
Tack för utförligt svar.

Detta handlar i grunden om två saker:
1. jag har alltid velat äga en bil med rolig motor och därtill fler än 4 cylindrar, det känns som att man bör skaffa en sådan nu innan de blir museiföremål.
2. Jag vill även ha något som är roligare att köra och äga än den familjebil jag har idag, helst en klassiker. Modern eller ej.

Naturligtvis står en Busso-sexa högt i kurs men som du skriver är det lite att man får bilen på köpet, och i de flesta fall är de nog så vackra och kul men sällan är det bara motorn man behöver lägga pengar på i form av underhåll. Det vore fantastiskt med en 156 GTA men tror att det bara finns en handfull i gott skick där
man inte behöver plöja ner tiotusentals kronor ganska omgående och de lär kosta därefter att köpa.

Någon praktiskt bil behöver jag inte, men visst underlättar det med ett baksäte så att barnen kan åka med.. Jag funderar just nu på om jag skall titta på en ok bruksbil från 90-tal till tidigt 2000-tal på en prisnivå där jag i värsta fall står ut med att skrota bilen om det rasar för mycket saker eller om jag skall försöka hitta en äldre GTV6 eller annan modell med den äldre 4-cylindriga (före twinspark) motorn. Vi pratar alltså Alfa här.

Jag är dock inte helt låst vid Alfa, men det finns helt klart något oförlöst där som vill komma ut. Jag borde köpt en v6:a förra gången jag köpte alfa, men jag var liksom dumförnuftig då.



Ja, lacken på 15-20 år gamla Alfor är inte av toppkvalitet. Mycket klarlacksläpp och skiftningar.. Sen beror det på hur petig man är, om man kan leva med att göra punktinsatser och hur mycket man tänkt lägga på bilen.
Dock så har jag inte kollat så mycket på 159 eller Brera då v6:an i dem inte alls är samma motor som tidigare. Busso-sexan fanns i 156, 166, 147 GTA och GT men sen var det slut. GT:n är tilltalande, framifrån. Bakifrån.. nja.
Knepigt dock att bilda sig en prisuppfattning på det begränsade utbudet.. börjar överväga att hitta ett billigt ex som har gått igenom besiktning och sen vara beredd att lägga in lite deg i upprustning.. Måste besinna mig något känner jag. :)

Med tanke på hur du skriver tror jag att du hade blivit lyckligast om du följde sitt hjärta mer än ditt förnuft i det här fallet. Bilarna från den eran blir inte nyare och jag tror inte att de som äger de som är i gott skick kommer att släppa dem billigt. Med alla nya reglementen kommer det aldrig att byggas den typen av bilar. Bilar från 90 och en bit in på 2000- talet var fortfarande analoga.

En gammal klassisk GTV6 med sexan. Kör på det om du hittar ett bra exemplar eller ett som du kan fixa till själv beroende på budget och tålamod. Är det inte en bruks eller vardagsbil så kan den säkert fungera lika bra som vilken annan bil om den är i bra välhållet skick.

Om du kan tänka dig andra bilar med sexor finns det ju alternativ till Busso sexan utan att jämföra närmare. Karaktären i Alfa sexa från den epoken slår det mesta. Inte effekt, men sättet den bygger upp sitt register. Man kan lägga i en högre växel och bara njuta av ljudet från den hur den byter karaktär samtligt som den drar silkeslent. Sätt den motorn i en Alfa 4C och man hade haft en modern 246 Dino. Hade köpt en direkt.

Om du ska leta efter en Alfa med Busso sexan hade jag betalt mer för ett fint exemplar och sedan bibehållit och kanske t om lyft skicket därifrån.

Att börja med en bil i dåligt skick som som har klarat besiktningen kanske med nöd och näppe. Det blir en dyr historia i slutändan.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Med tanke på hur du skriver tror jag att du hade blivit lyckligast om du följde sitt hjärta mer än ditt förnuft i det här fallet. Bilarna från den eran blir inte nyare och jag tror inte att de som äger de som är i gott skick kommer att släppa dem billigt. Med alla nya reglementen kommer det aldrig att byggas den typen av bilar. Bilar från 90 och en bit in på 2000- talet var fortfarande analoga.

En gammal klassisk GTV6 med sexan. Kör på det om du hittar ett bra exemplar eller ett som du kan fixa till själv beroende på budget och tålamod. Är det inte en bruks eller vardagsbil så kan den säkert fungera lika bra som vilken annan bil om den är i bra välhållet skick.

Om du kan tänka dig andra bilar med sexor finns det ju alternativ till Busso sexan utan att jämföra närmare. Karaktären i Alfa sexa från den epoken slår det mesta. Inte effekt, men sättet den bygger upp sitt register. Man kan lägga i en högre växel och bara njuta av ljudet från den hur den byter karaktär samtligt som den drar silkeslent. Sätt den motorn i en Alfa 4C och man hade haft en modern 246 Dino. Hade köpt en direkt.

Om du ska leta efter en Alfa med Busso sexan hade jag betalt mer för ett fint exemplar och sedan bibehållit och kanske t om lyft skicket därifrån.

Att börja med en bil i dåligt skick som som har klarat besiktningen kanske med nöd och näppe. Det blir en dyr historia i slutändan.
Jo, det är som med klockor. Man kan inte köpa en entusiastbil med hjärnan allena. Det gäller dock att ta en kalkylerad risk och inte bara köpa något billigt.
Jag är visserligen ingen expert men jag har lite koll på vad man behöver kolla på när det gäller chassi och maskineri så jag famlar väl inte helt i blindo.
Hittade en youtubekanal som ger bra tips och insikter. Kanske inte den mest sofistikerade verkstan men väldigt pragmatiska tips om hur man fixar grejer på alfor: https://www.youtube.com/c/ItaliaAutos

Tack för dina råd, synd bara att svenska marknaden är så liten.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hade en röd Alfa från den var i princip ny. Efter 8 års användning kunde man se att backspeglarna började solblektas lite. I övrigt var lacken i väldigt fint skick. Vidare hade den ingen rost trots att den var körd vintertid. Hade inga bekymmer med bilen. Servade den enligt rekommendationer. Bytte oljan tätare än 2000 mils intervallerna. Bytte kamrem, vattenpump och sträckare vart 5:e år.
Jag tittade på en röd GTA precis nyligen (finns inte så många till salu så den är inte svår att hitta) men tappade suget redan innan jag ens kommit fram till bilen. På 10 meters håll syntes att inte en panel på bilen hade samma färg som den andra! Det går ju liksom inte åka runt i sånt. På närmare håll syntes alla stenskott i plåten (inklusive bakre hjulhus och sidokjolar), att sidokjolarna satt löst och hade fel färg, och fågelskitskador i lacken. En entusiastbil måste ju se snygg ut! Den där hade krävt hel omlack för att bli bra. Dock är ju priset bra nog att man nästan skulle kunna kosta på den det ;-)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tittade på en röd GTA precis nyligen (finns inte så många till salu så den är inte svår att hitta) men tappade suget redan innan jag ens kommit fram till bilen. På 10 meters håll syntes att inte en panel på bilen hade samma färg som den andra! Det går ju liksom inte åka runt i sånt. På närmare håll syntes alla stenskott i plåten (inklusive bakre hjulhus och sidokjolar), att sidokjolarna satt löst och hade fel färg, och fågelskitskador i lacken. En entusiastbil måste ju se snygg ut! Den där hade krävt hel omlack för att bli bra. Dock är ju priset bra nog att man nästan skulle kunna kosta på den det ;-)
Jag är väl kass på att leta men hittar ingen röd GTA till salu just nu. Hittar endast två st GTA båda i Stockholm ingen är röd. Men en omlackering är väl inte hela världen om priset är rätt som sagt..
 

Tapiren

Cartier
Då fick han den såld till slut. Den var ute länge trots lågt pris.
upload_2020-9-26_12-11-16.png
Den provkörde jag!

I grunden fin och trevlig men lacken var förstås blekt. Det hade nog räckt med en polering men jag avvaktade då temp-mätare indikerade 120c när den stod på tomgång, säljaren hade en trovärdig förklaring men innan jag han utreda det förefaller det som att bilen såldes.

Men överlag var den fin, och säljaren kändes seriös.
 
Jag tittade på en röd GTA precis nyligen (finns inte så många till salu så den är inte svår att hitta) men tappade suget redan innan jag ens kommit fram till bilen. På 10 meters håll syntes att inte en panel på bilen hade samma färg som den andra! Det går ju liksom inte åka runt i sånt. På närmare håll syntes alla stenskott i plåten (inklusive bakre hjulhus och sidokjolar), att sidokjolarna satt löst och hade fel färg, och fågelskitskador i lacken. En entusiastbil måste ju se snygg ut! Den där hade krävt hel omlack för att bli bra. Dock är ju priset bra nog att man nästan skulle kunna kosta på den det ;-)

Tyvärr är det i det skicket många bilar är i som man ser. Inte bara en 156 GTA utan även andra bilar i den årgången som fallit lite i glömska och fått ägare som inte kan motivera vad det kostar att hålla dem i skick. Det är synd.

Man får räkna med att lägga pengar på en 15- 20 år gammal bil oavsett vad det sitter för emblem på huven. Är det inte lack så är det något annat.

Köper man en entusiastbil så gör man det med hjärtat och det ska kännas rätt. Man vill att det ska bli en positiv upplevelse.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tyvärr är det i det skicket många bilar är i som man ser. Inte bara en 156 GTA utan även andra bilar i den årgången som fallit lite i glömska och fått ägare som inte kan motivera vad det kostar att hålla dem i skick. Det är synd.

Man får räkna med att lägga pengar på en 15- 20 år gammal bil oavsett vad det sitter för emblem på huven. Är det inte lack så är det något annat.

Köper man en entusiastbil så gör man det med hjärtat och det ska kännas rätt. Man vill att det ska bli en positiv upplevelse.
Så är det och det har jag också räknat med. Jag ser nog ganska nyktert på saken och tittar också på annat, det måste inte vara en alfa, en v6:a eller större motor.
En kul sportig bil som kan bo i mitt garage utan att stjäla all plats vore trevligt, men jag fortsätter med min research.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Den provkörde jag!

I grunden fin och trevlig men lacken var förstås blekt. Det hade nog räckt med en polering men jag avvaktade då temp-mätare indikerade 120c när den stod på tomgång, säljaren hade en trovärdig förklaring men innan jag han utreda det förefaller det som att bilen såldes.

Men överlag var den fin, och säljaren kändes seriös.
Tyckte du det verkligen? Framskärmar och huv omlackade med nyansskillnad. Hade enligt mig aldrig gått att polera till övrig lack till samma nyans. Sidokjolar vänster sida satt löst (1cm glapp), inbränd fågelskit i vänster bakdörr, genomblekta strålkastare osv. Bucklad stötfångare fram. Lacksläpp emblem.

Jag har haft gott om "vanliga" bilar med 20k på mätaren i långt bättre skick än den. Är jag verkligen så kräsen alltså?
 
Så är det och det har jag också räknat med. Jag ser nog ganska nyktert på saken och tittar också på annat, det måste inte vara en alfa, en v6:a eller större motor.
En kul sportig bil som kan bo i mitt garage utan att stjäla all plats vore trevligt, men jag fortsätter med min research.

Alfa har gett mycket körglädje för pengarna begagnade i och med att de har haft så dåligt andrahandsvärde de tidiga åren sedan jämnar det ut sig den dagen de övergår i entusiastbil. Smartast är att plocka upp dem på vägen ner innan de övergår i ett ägarskap där ägarna inte längre kan motivera att lägga pengar på dem eller köpa bilen av någon som haft avsikten att äga dem ”för evigt”. Där andra omständigheter kanske får den att ändå ta beslutet.

Nu vet jag inte vilken budget du har. Men det finns ju många bilar att välja bland om man vidgar vyerna. Precis som med klockor finns det modeller som inte ligger i strålkastarljuset som kanske är undervärderade för vad de är.
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Sista turen för i år :(. Tillsammans med vännens w124 E500.

2AF2EF34-FBEC-40C5-A76B-1046A72B26FC.jpeg
72EB9E87-2FE5-49BE-82BE-07D868C79A14.jpeg


Ooh, den där 500:an ser ju helt original ut, enligt ursprungskonfen. Mäktigt! Anar möjligen utbytesauspuff, men för övrigt original. Men är den solidsvart och inte metallic? Din CSI är ju också verkligen finfin, men skulle helt klart behöva sänkas lite med den hjulkonfigurationen. Det är för mycket luft i hjulhusen som den står. Grymma bilar!
 

Tapiren

Cartier
Tyckte du det verkligen? Framskärmar och huv omlackade med nyansskillnad. Hade enligt mig aldrig gått att polera till övrig lack till samma nyans. Sidokjolar vänster sida satt löst (1cm glapp), inbränd fågelskit i vänster bakdörr, genomblekta strålkastare osv. Bucklad stötfångare fram. Lacksläpp emblem.

Jag har haft gott om "vanliga" bilar med 20k på mätaren i långt bättre skick än den. Är jag verkligen så kräsen alltså?

Nja, kräsen vet jag inte men jag bedömde att det mesta hade gått att hantera.

Jag hade en röd 164:a som hade samma typ av nyansskillnader innan polering, och lamporna kan man få fina med enkla medel.

Fågelskiten var förstås tråkig men jag tror att man hade kunnat bättra det snyggare än vad som var gjort, och jag har sett värre skador på fabriksnya bilar.

Emblemet går ju att byta med enkla medel, och sidokjolarna sitter ju alltid löst på 156:eek:r tycker jag.

Den var absolut inte jättefin men ger man den några helger i garaget så tror jag man har en härlig bil till våren. Jag störde mig dels på temp-mätaren men också på inredningen, även den var ju sliten med skabbiga mattor, trasig display, ful ratt osv.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nja, kräsen vet jag inte men jag bedömde att det mesta hade gått att hantera.

Jag hade en röd 164:a som hade samma typ av nyansskillnader innan polering, och lamporna kan man få fina med enkla medel.

Fågelskiten var förstås tråkig men jag tror att man hade kunnat bättra det snyggare än vad som var gjort, och jag har sett värre skador på fabriksnya bilar.

Emblemet går ju att byta med enkla medel, och sidokjolarna sitter ju alltid löst på 156:eek:r tycker jag.

Den var absolut inte jättefin men ger man den några helger i garaget så tror jag man har en härlig bil till våren. Jag störde mig dels på temp-mätaren men också på inredningen, även den var ju sliten med skabbiga mattor, trasig display, ful ratt osv.
Du har rätt. Även med 20-30k i underhåll på bilen hade det varit en rätt bra affär. Men jag tappade sugen när den såg ut som en polkagris med alla nyanser av rött. Fick precis som du bilden av en ärlig ägare men inte en entusiast direkt.
 

Tapiren

Cartier
Du har rätt. Även med 20-30k i underhåll på bilen hade det varit en rätt bra affär. Men jag tappade sugen när den såg ut som en polkagris med alla nyanser av rött. Fick precis som du bilden av en ärlig ägare men inte en entusiast direkt.
Nä, det är tråkigt att de blir sådär. Den hade nog blivit fin med en polering men det håller ju inte för evigt heller....

Fördelarna var väl att den var rostfri och välskött rent mekaniskt
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Alfa har gett mycket körglädje för pengarna begagnade i och med att de har haft så dåligt andrahandsvärde de tidiga åren sedan jämnar det ut sig den dagen de övergår i entusiastbil. Smartast är att plocka upp dem på vägen ner innan de övergår i ett ägarskap där ägarna inte längre kan motivera att lägga pengar på dem eller köpa bilen av någon som haft avsikten att äga dem ”för evigt”. Där andra omständigheter kanske får den att ändå ta beslutet.

Nu vet jag inte vilken budget du har. Men det finns ju många bilar att välja bland om man vidgar vyerna. Precis som med klockor finns det modeller som inte ligger i strålkastarljuset som kanske är undervärderade för vad de är.
Ja, det har du rätt i. Ringar man in en modell man gillar som är på väg ner prismässigt kan man göra ett bra köp.
Budget? Ja, jag vet inte riktigt. Man brukar ju börja med en naiv uppfattning om vad man kan få för några tiotusenlappar och så får man jobba sig uppåt vartefter :)

Max 100K, helst en bit under. Vet inte hur mycket fix idé detta är ännu, även om tankarna gått i några år nu.
 

iologen

Omega
Ooh, den där 500:an ser ju helt original ut, enligt ursprungskonfen. Mäktigt! Anar möjligen utbytesauspuff, men för övrigt original. Men är den solidsvart och inte metallic? Din CSI är ju också verkligen finfin, men skulle helt klart behöva sänkas lite med den hjulkonfigurationen. Det är för mycket luft i hjulhusen som den står. Grymma bilar!

Tror faktiskt e500an är *edit; metallic*.
Jag håller med dig om att den kan sänkas med 20-25 mm, övervägde att göra det denna sommar men jag är en sucker för original :p ev. nästa säsong :)
Tack för dom värmande orden!
 
Senast ändrad:
Topp