Det låter som om du har drabbas av Alfa viruset.
Ett sundare alternativ till en Alfa sexa frågar du. Det finns det nog, men frågan är om det är det du vill ha egentligen?
Är det exotisk motorkaraktär du är ute efter? Behöver bilen vara praktiskt? Budget? Hur gammal får den vara? Är det spannet t om 2005 då 156 GTA fanns eller ska den vara nyare?
Få motorer ger samma karaktär som den gamla Alfa sexan. Ägde en GTV under många år och jag kan snegla på sista inkarnationen med den motorn ibland. Man köpte motorn och fick bilen på köpet. Sammanfattar det hela rätt bra. Nu är det inga nya bilar med allt vad det innebär så att köpa en Idag kräver engagemang på en annan nivå som alla andra bilar i den åldern. Man får köpa ett välskött exemplar.
Nästa nivå är väl en Maserati Quattroporte föregående generationen.
Om man ska vara lite seriös så får man läsa på lite om olika bilar. Kolla upp driftkostnader och så vidare. Hade nog stått en Quattroporte på gatan då vid det här laget bara för motorn. I brist på att Alfa inte hade någon bra motor efter 156 Gta under flertalet år letade man efter annat.
Giulia Quadrifoglio är såklart bilen många väntat på. Den ger dock inte old school karaktär utan är en modern bil rakt igenom. Fantastisk sådan, men en helt annan budget så klart.
Om du inte har ett skriande behov efter en andra bil i familjen hade jag nog köpt en äldre klassiker. En sådan går att använda till vardags vid behov och kan tjäna som en extrabil. Det skulle kunna vara allt från en 70- talare till en semi modern bil från 2000- talet. Sätt en budget och leta reda på någon gammal dröm. Man lever bara en gång och det är bara att sälja bilen igen om det inte passar in i livspusslet.
Tack för utförligt svar.
Detta handlar i grunden om två saker:
1. jag har alltid velat äga en bil med rolig motor och därtill fler än 4 cylindrar, det känns som att man bör skaffa en sådan nu innan de blir museiföremål.
2. Jag vill även ha något som är roligare att köra och äga än den familjebil jag har idag, helst en klassiker. Modern eller ej.
Naturligtvis står en Busso-sexa högt i kurs men som du skriver är det lite att man får bilen på köpet, och i de flesta fall är de nog så vackra och kul men sällan är det bara motorn man behöver lägga pengar på i form av underhåll. Det vore fantastiskt med en 156 GTA men tror att det bara finns en handfull i gott skick där
man inte behöver plöja ner tiotusentals kronor ganska omgående och de lär kosta därefter att köpa.
Någon praktiskt bil behöver jag inte, men visst underlättar det med ett baksäte så att barnen kan åka med.. Jag funderar just nu på om jag skall titta på en ok bruksbil från 90-tal till tidigt 2000-tal på en prisnivå där jag i värsta fall står ut med att skrota bilen om det rasar för mycket saker eller om jag skall försöka hitta en äldre GTV6 eller annan modell med den äldre 4-cylindriga (före twinspark) motorn. Vi pratar alltså Alfa här.
Jag är dock inte helt låst vid Alfa, men det finns helt klart något oförlöst där som vill komma ut. Jag borde köpt en v6:a förra gången jag köpte alfa, men jag var liksom dumförnuftig då.
Delar ditt sug. Har senaste tiden tittat efter Alfa 156 GTA, Brera 3.2 och 159 3.2 men nu i princip gett upp. Tittat på runt 10st. De ser ut som skit hela högen. Alfas lack ramlar formligen av efter bara några år. Dessutom åldras färgen på plast och plåt olika på de äldre. De tål inte normal användning lackmässigt och även om de nu är entusiastbilar så har de ju använts tidigare och det tål de inte.
Ja, lacken på 15-20 år gamla Alfor är inte av toppkvalitet. Mycket klarlacksläpp och skiftningar.. Sen beror det på hur petig man är, om man kan leva med att göra punktinsatser och hur mycket man tänkt lägga på bilen.
Dock så har jag inte kollat så mycket på 159 eller Brera då v6:an i dem inte alls är samma motor som tidigare. Busso-sexan fanns i 156, 166, 147 GTA och GT men sen var det slut. GT:n är tilltalande, framifrån. Bakifrån.. nja.
Knepigt dock att bilda sig en prisuppfattning på det begränsade utbudet.. börjar överväga att hitta ett billigt ex som har gått igenom besiktning och sen vara beredd att lägga in lite deg i upprustning.. Måste besinna mig något känner jag.