• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ja, det har du rätt i. Ringar man in en modell man gillar som är på väg ner prismässigt kan man göra ett bra köp.
Budget? Ja, jag vet inte riktigt. Man brukar ju börja med en naiv uppfattning om vad man kan få för några tiotusenlappar och så får man jobba sig uppåt vartefter :)

Max 100K, helst en bit under. Vet inte hur mycket fix idé detta är ännu, även om tankarna gått i några år nu.

Man måste börja någonstans som du säger. Börja med vad du kan få för 100’ och neråt och sedan öka den så långt som du är bekväm och se vad du kan få där. Därefter kan du nog bestämma dig för om du ska gå vidare eller släppa idén.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Jag genomgår nån slags ålderskris och börjar tänka att jag kanske skulle ha en Alfa v6 någon gång i mitt liv.
Med två barn i hushållet och ett intensivt jobb har jag egentligen ingen tid att vårda en känslig italienare, och vi har heller inte något skriande behov efter två bilar i familen även om det emellanåt är lite begränsande med bara en. Samtidigt har jag alltid gillat bilar och man kan inte bara jobba och ta hand om familjen och vara förnuftig heller.

Anyway - finns det något sundare alternativ jag kan överväga? Ägde en 156 Sportwagon 2.0 JTS för några år sedan och det var ju inte helt billigt eller rogivande. Härlig bil dock. Han som köpte den för 9 år sedan äger den fortfarande, så kanske fixade jag en problemfri bil åt honom. :)

Alternativen är ju
Jänkare: Camaro/Firebird/Mustang v6
Tysk: Audi TT/A3/Golf 3,2liters motorn
Japan: Nissan 350z

Jänkarna är ju glidarbilar, typ åka till glasskiosken.
Tyskarna känns som sportigare bruksbilar.
Nissan är väl en kompetent blandning.

Jänke 6:eek:r är väl inga roliga motorer direkt, Folkas 3,2 hade ju en del sjukdomar.
TT/350z är ju lite som Alfa Gtv/Gt en 2+2sits bil med hyfsat bagage.
 

Måberg

Panerai
Numera har jag en tämligen tråkig Opel Astra som bruksbil, men har faktiskt kvar min första bil som jag ägt i över 11år nu(!), en C70 coupe från 1998. Står avställd i nuläget, tanken är att börja renovera och fixa iordning nån gång när det nu blir...

Var och varmkörde den en sväng idag i vart fall!
20200927_174159.jpg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Alternativen är ju
Jänkare: Camaro/Firebird/Mustang v6
Tysk: Audi TT/A3/Golf 3,2liters motorn
Japan: Nissan 350z

Jänkarna är ju glidarbilar, typ åka till glasskiosken.
Tyskarna känns som sportigare bruksbilar.
Nissan är väl en kompetent blandning.

Jänke 6:eek:r är väl inga roliga motorer direkt, Folkas 3,2 hade ju en del sjukdomar.
TT/350z är ju lite som Alfa Gtv/Gt en 2+2sits bil med hyfsat bagage.
Bra förslag.
Just nu känns det som att det är alfa som gäller ändå, annars Japanskt. Jänkejärnen är ju lite skrymmande även om en törstig v8 hade suttit fint. :)
Tyskt är tråkigt, men bra såklart.
 
Tidigt ni ställer undan era bilar beroende på var i landet ni nu bor. Man kan ju utan problem köra in i december och även under vintermånaderna när vädret tillåter det i södra delar av landet. Frosten kanske kommer i de norra delarna, men det går ju att köra ett tag till. Finns inget bättre än en kall höstdag med fint väder. Möjligtvis då en tidig vårdag när man börjar se fram emot sommaren.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Tidigt ni ställer undan era bilar beroende på var i landet ni nu bor. Man kan ju utan problem köra in i december och även under vintermånaderna när vädret tillåter det i södra delar av landet. Frosten kanske kommer i de norra delarna, men det går ju att köra ett tag till. Finns inget bättre än en kall höstdag med fint väder. Möjligtvis då en tidig vårdag när man börjar se fram emot sommaren.
Hade jag bara haft mitt eget garage/hall byggt så hade det vart en annan femma:)
Idag var det dessutom en perfekt blåsig men ändå varm dag att göra den där sista tvätten så bilarna torkade innan inställningen.
 
Hade jag bara haft mitt eget garage/hall byggt så hade det vart en annan femma:)
Idag var det dessutom en perfekt blåsig men ändå varm dag att göra den där sista tvätten så bilarna torkade innan inställningen.

Jag förstår absolut. Brukar själv ställa undan motorcyklarna vid den här tiden på året. Kanske kör man någon gång i oktober om det är torrt och fint en sista runda. Det är kylan som stoppar en om man nu inte har bra kläder. Dessutom är däcken på sporthojar inte så bra när temperaturen sjunker så det är en säkerhetsfråga också.

Bilar har värme och är inte lika känsliga. Man kan tvätta rent en bil och ta ut den någon dag senare när det är torrt och fint. Köra en runda och försäkra sig att allt är ok och ställa in den igen. Då är den så gott som ren och fin till nästa tillfälle ges.

Brukar passa på när det har regnat och torkar upp av vind och sol. Då kan vägarna vara torra långt in på hösten och vissa vinterdagar här i söder.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tidigt ni ställer undan era bilar beroende på var i landet ni nu bor. Man kan ju utan problem köra in i december och även under vintermånaderna när vädret tillåter det i södra delar av landet. Frosten kanske kommer i de norra delarna, men det går ju att köra ett tag till. Finns inget bättre än en kall höstdag med fint väder. Möjligtvis då en tidig vårdag när man börjar se fram emot sommaren.

I mitt fall är det nog mycket för att ha någon slags tradition att hänga upp det på.
Klart att det finns fina dagar efter sista september och innan första april... Men för mig blir det lite mer speciellt att använda bilarna när jag bara "får" göra det en så pass begränsad del av året.

I dunno. I min egen hjärna låter det logiskt.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Numera har jag en tämligen tråkig Opel Astra som bruksbil, men har faktiskt kvar min första bil som jag ägt i över 11år nu(!), en C70 coupe från 1998. Står avställd i nuläget, tanken är att börja renovera och fixa iordning nån gång när det nu blir...

Var och varmkörde den en sväng idag i vart fall!
20200927_174159.jpg
Riktigt trevlig bil. Inte ofta man ser dom nu för tiden. Var rädd om den :)
 
I mitt fall är det nog mycket för att ha någon slags tradition att hänga upp det på.
Klart att det finns fina dagar efter sista september och innan första april... Men för mig blir det lite mer speciellt att använda bilarna när jag bara "får" göra det en så pass begränsad del av året.

I dunno. I min egen hjärna låter det logiskt.

Förstår det också på ett plan.

Ett år är rätt kort tid och om man bara kör från säg april/maj till september/oktober blir det kanske inte så mycket nyttjande. Under dessa månaderna är det mycket annat som händer.

Det kan vara skönt att ta fram entusiastbilen och kanske använda den under hösten mer än vad man kanske gjorde under vår och sommar. Åka iväg på en roadtrip. Mina planer det här året gick in intet där på grund av Corona.

Vissa år kör man mer än andra. Har jag kört mycket ett år. Kanske så intensivt att det blivit flera hundra mil på kort tid. Då ställer man bara undan bilen en tid. Oavsett vilken bil man kör kan det bli för bra.
 
Är det någon som hört något gällande Toyota Yaris GR, lite sugen att på att byta ut BMWn mot den

Läste några artiklar i början på året där de hade åkt i en prototyp. Verkar vara populär om man ska tror förbeställningarna på vissa marknader.

Får lite vibbar av 90- talet med Subaru Impreza GT eran. Toyotan kan nog bli bra om man gillar den typen av bil. Manuell låda, fyrhjulsdrift och en explosiv turbomotor i ett litet format. Kul liten vinterbil.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Apropå E24 - spottade en av såld 87a i kalasskick igår, 11200 mil vid senaste bes.

Men oj vilken skillnad m paketet och bbs hjulen på Anders bil gör för totalen. Denna ser än mer daterad ut...
12446E8C-3992-4A96-A956-34E4EC570126.jpeg

7-serien "tjocka Berta" hade ju precis kommit och med 12:a dessutom.
Så kunderna väntade nog på 6-seriens uppföljare och hoppades på en coupe med 12:an, vilket också kom men blev 8-serien både dyrare och maffigare.
Men jag tycker en clean 6-serie lever fortfarande rent designgmässigt.
Lite av en modern klassiker.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Apropå E24 - spottade en av såld 87a i kalasskick igår, 11200 mil vid senaste bes.

Men oj vilken skillnad m paketet och bbs hjulen på Anders bil gör för totalen. Denna ser än mer daterad ut...
12446E8C-3992-4A96-A956-34E4EC570126.jpeg

Ja, blir lite skillnad
Sen är det ju, i detta fall, inte enbart fälgarna som skiljer. Man gjorde ju nån slags halvhjärtad sminkning av grisen (snygg gris, men ändå) i slutet av 87. Då hade modellen sett mer eller mindre likadan ut under 10 år - så lite plastpaneler här och var förtjänade den så klart. :)
Den som är på bild är ju lite "renare" i sina former, men själv är jag ganska svag för lite extra åttiotalsplats. Samma anledning som gjorde att jag föll för Mercan jag har.

Angående fälgarna så tycker jag att TRX-hjulen som satt på M635CSi är absolut vassast. Ungefär en tum mindre än mina sjuttontummare men så jäkla snygga.
Stulen bild.

E24_M6_cross-spoke_alloy.jpg


EDIT
Sen är ju mönstret på däcken också så jävla snyggt. Om än säkert sämre än modern dito.
 
Senast ändrad:

Marli

Cartier
@Anders Forsberg trodde det var ett M teknik paket monterat på din bil men det kanske var standard sista åren?
Var en gång spekulant på en vit M635CSi med vitt läder extra allt inklusive instrumentpanel, dörrsidor etcetera och extraplasten, måste varit en 88:a el 89:a import från Saudi Arabien har jag för mig. Mer 80 tal än så blir det knappast ;-)
 

iologen

Omega
@Anders Forsberg trodde det var ett M teknik paket monterat på din bil men det kanske var standard sista åren?
Var en gång spekulant på en vit M635CSi med vitt läder extra allt inklusive instrumentpanel, dörrsidor etcetera och extraplasten, måste varit en 88:a el 89:a import från Saudi Arabien har jag för mig. Mer 80 tal än så blir det knappast ;-)

Inte standard med M teknik vad jag vet på ngn av de tre olika iterationerna av 635an.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Inte standard med M teknik vad jag vet på ngn av de tre olika iterationerna av 635an.

Nu har tråden blivit väldigt E24-inriktad på sistone.
...vilket iofs inte är någonting jag har något emot. ;)

M-Technik fanns väl bara som tillval på modellerna fram till facelift?
Årsmodellerna 88 och 89 såg de ut som min bil (även om jag sett det benämnas M-Technic från gång till annan).
Inte ens M635CSi såg något annorlunda ut under de sista åren.
Blackline fanns som tillval och kanske är lite mer frekvent på "M-modellerna".
 
Topp