• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Folk som gillar bilkörning och inte testat lätta bilar borde prova något under tusen kg och något runt 500 kg.
En helt ny dimension...

Adding power makes you faster in the straight, subtracting weight makes you faster everywhere, C Chapman.

Hade lätt velat testa något sådant.
Har fortfarande en dröm på en budget trackday bil.
Peugeot 206 RC på kina-coilovers och nankang R-däck.
Men nu är jag sugen på att bygga en budget Gasser... Många vill mycket..
 
Oavsett hur snabb Teslan är misstänker jag att dess vikt dödar körglädjen i bilen som alla andra överviktiga prestandabilar oavsett drivlina.

Tillverkarna borde börja banta vikten istället för att vässa fartresurserna.

Är inte det lite som att kritisera en MX-5 eller för den delen en banpreppad Super seven med hojmotor för att ha alldeles för dålig räckvidd i startbatteriet, eller börja gagga om komforten? Man får ju se Plaiden för vad den är, då är den sinnes. Körglädjen sägs ju vara betydligt vassare numer än i elbilar förr i alla fall, men man kommer inte ifrån att batterier är tunga fortfarande. Det är ju inte direkt så att batteriutvecklingen nått vägs ände, så det borde bli bättre med tiden.

Jämfört med andra storsedaner med herrejössesprestanda tror jag att den kan vara rätt mäktig, faktiskt. Men en Model S är en på tok för stor bil för att jag ens skulle överväga den ens om pengarna fanns.
 
Är inte det lite som att kritisera en MX-5 eller för den delen en banpreppad Super seven med hojmotor för att ha alldeles för dålig räckvidd i startbatteriet, eller börja gagga om komforten? Man får ju se Plaiden för vad den är, då är den sinnes. Körglädjen sägs ju vara betydligt vassare numer än i elbilar förr i alla fall, men man kommer inte ifrån att batterier är tunga fortfarande. Det är ju inte direkt så att batteriutvecklingen nått vägs ände, så det borde bli bättre med tiden.

Jämfört med andra storsedaner med herrejössesprestanda tror jag att den kan vara rätt mäktig, faktiskt. Men en Model S är en på tok för stor bil för att jag ens skulle överväga den ens om pengarna fanns.

Nej, jag tycker inte det. En MX-5:a byggdes ursprungligen i samma anda som Lotus Elan. De hade den som förlaga när det begav sig och startade roadster trenden igen. Avsikten var aldrig att bygga en snabb sportbil. Den skulle vara enkel, lätt med körglädje. Något man lyckades väl med.

En banpreppad Lotus Seven är en enkelspårig bil. En motorcykel med fyra hjul.

Prestanda sedaner oavsett drivlina ska vara en familjebil samtidigt som den ska vara en sportbil med sinnessjuk prestanda. En personlighetskluven skapelse. De är varken eller hur gärna tillverkaren vill få en att tro det. De väger för mycket för att ha riktig körglädje. Kan inte riktigt se tjusningen med 0- 100 tider, topphastigheter över 300 km/h eller för den delen optimerade varvtider eftersom det säger väldigt lite om hur bilarna uppleva bakom ratten. Man kan sminka en gris rätt mycket med dagens teknologi.

Hade mycket väl kunnat tänka mig en mellanklassbil med ett fint chassi som väger mindre än dagens bilar med sämre fartresurser med dagens mått mätt. Där man haft fokus på sann körglädje som möjliggjort att man hade kunnat utnyttja bilens resurser mer av tiden på allmänna vägar. Där farten upplevdes som att man kör fortare än det går.

Det kan man lösa genom att köpa en äldre prestandabil som är i toppskick maskinellt. Så det finns lösningar där. Det är bara synd att tillverkarna idag är så fokuserade på onödig prestanda som inte går att nyttja på allmän väg eller ens på bana eftersom däcken och bromsar inte klarar bilarnas vikt mer än några varv. Så vad spelar det för roll så om en bil slår ett varv på rekordtid när den knappast hade klarat hålla ett högre tempo över tid?

Det är bara att hoppas att man får ner vikten på elbilarna. Det är ett måste. Tyckte inte ens att Taycan kunde kompensera för sin höga vikt och Porsche är väl den tillverkaren som har ett av de bästa anseenden när det kommer till prestandabilar oavsett klass.
 
Höst och lite foton som skickats till MHRF-försäkringen.

50376551046_66df067e6e_b.jpg


Det här är vad man fick för pengarna i en av marknadens dyraste bilar 1971... en tunn gummimatta...

50375895263_bb01886de0_b.jpg

50376723007_e9e761effc_b.jpg


Nu får den stå till våren.

35953439943_417366bd13_b.jpg
 
Nu har jag en MX-5 och den är grymt rolig att köra
- kört den på kringelikrokvägar, vanliga vägar, bana, konbana och go-cartbana

Hade den haft 100hk så hade den varit perfekt. Saknar prestandan en hel del

Man hade nog kunnat få in en motor med mer prestanda i en MX-5:a om man hade velat. En det är inte vad den bilen handlar om.

Partytricks med 0- 100 på 2- 3 sekunder tröttnar man snabbt på. Likaså extrem acceleration i högre hastigheter. Det krävs något mer för att en bil ska vara intressant över tid. Ett bra chassi med bra körkänsla. Vikten dödar körkänslan. Det är min upplevelse genom åren. Så att ha flera hundra hästar för att kompensera en fet gris. Det hjälper föga.
 
Nu handlade det inte om en kit-car ifrån england utan en familjesedan som åker 50 mil på el som troligtivis kommer åka ifrån det mesta på bana och väg.
Sen att körglädjen inte är den samma må vara en sak men att med en sedan åka de tiderna som förmedlats är nästa för bara för att vara sanna.

Folk som gillar bilkörning och inte testat lätta bilar borde prova något under tusen kg och något runt 500 kg.
En helt ny dimension...

Adding power makes you faster in the straight, subtracting weight makes you faster everywhere, C Chapman.
 
Nu har jag en MX-5 och den är grymt rolig att köra
- kört den på kringelikrokvägar, vanliga vägar, bana, konbana och go-cartbana

Hade den haft 100hk så hade den varit perfekt. Saknar prestandan en hel del

Har faktiskt inte kört någon MX-5:a, men har vänner som gjort det som gillat dem för vad de är. Kan tänka mig att de kanske saknar motorprestanda men uppenbarligen väger andra aspekter upp det. Kan relatera till det.

Har en 986 Boxster S och första gången jag körde en var när de var nya för 20 år sedan. Då tyckte jag att den var klen och tam. Det var inte vad jag förväntade mig en Porsche skulle vara. För ett par år sedan behövde jag en bil som komplement till den jag har. Insåg hur mycket bil det var för vad de kostar begagnade så jag åkte och tittade på en och insåg hur annorlunda jag bedömer bilen idag. Fartresurserna är bra avvägd för en bil som körs på landsväg och den har mittmotor, fin balans och bra väghållning och fin känsla i styrning, växellåda och övriga reglage.

Kan inte säga att jag hade velat ha 100 hk till i bilen. Sedan kan man såklart fundera på hur bilen hade upplevts om Porsche hade slängt in en GT3 Metzler motorn från 996:an när det begav sig. En högvarvig torrsump motor i en bil med ett så fint chassi som sitter i Boxstern. Den hade varit grym på bana.
 
nya GTS 4.0, GT4/Spyder låter som en perfect match :)

Har faktiskt inte kört någon MX-5:a, men har vänner som gjort det som gillat dem för vad de är. Kan tänka mig att de kanske saknar motorprestanda men uppenbarligen väger andra aspekter upp det. Kan relatera till det.

Har en 986 Boxster S och första gången jag körde en var när de var nya för 20 år sedan. Då tyckte jag att den var klen och tam. Det var inte vad jag förväntade mig en Porsche skulle vara. För ett par år sedan behövde jag en bil som komplement till den jag har. Insåg hur mycket bil det var för vad de kostar begagnade så jag åkte och tittade på en och insåg hur annorlunda jag bedömer bilen idag. Fartresurserna är bra avvägd för en bil som körs på landsväg och den har mittmotor, fin balans och bra väghållning och fin känsla i styrning, växellåda och övriga reglage.

Kan inte säga att jag hade velat ha 100 hk till i bilen. Sedan kan man såklart fundera på hur bilen hade upplevts om Porsche hade slängt in en GT3 Metzler motorn från 996:an när det begav sig. En högvarvig torrsump motor i en bil med ett så fint chassi som sitter i Boxstern. Den hade varit grym på bana.
 
nya GTS 4.0, GT4/Spyder låter som en perfect match :)

Om man nu skulle köpa en modern Boxster så hade det nog varit så.

Såg din video med eftermarknadssystemet. Tror de duger original också med sportavgassystem om man ska använda dem frekvent. Risken med den typen av eftermarknadssystem är att det blir för mycket dån och resonansljud.
 
Jag genomgår nån slags ålderskris och börjar tänka att jag kanske skulle ha en Alfa v6 någon gång i mitt liv.
Med två barn i hushållet och ett intensivt jobb har jag egentligen ingen tid att vårda en känslig italienare, och vi har heller inte något skriande behov efter två bilar i familen även om det emellanåt är lite begränsande med bara en. Samtidigt har jag alltid gillat bilar och man kan inte bara jobba och ta hand om familjen och vara förnuftig heller.

Anyway - finns det något sundare alternativ jag kan överväga? Ägde en 156 Sportwagon 2.0 JTS för några år sedan och det var ju inte helt billigt eller rogivande. Härlig bil dock. Han som köpte den för 9 år sedan äger den fortfarande, så kanske fixade jag en problemfri bil åt honom. :)
 
Jag genomgår nån slags ålderskris och börjar tänka att jag kanske skulle ha en Alfa v6 någon gång i mitt liv.
Med två barn i hushållet och ett intensivt jobb har jag egentligen ingen tid att vårda en känslig italienare, och vi har heller inte något skriande behov efter två bilar i familen även om det emellanåt är lite begränsande med bara en. Samtidigt har jag alltid gillat bilar och man kan inte bara jobba och ta hand om familjen och vara förnuftig heller.

Anyway - finns det något sundare alternativ jag kan överväga? Ägde en 156 Sportwagon 2.0 JTS för några år sedan och det var ju inte helt billigt eller rogivande. Härlig bil dock. Han som köpte den för 9 år sedan äger den fortfarande, så kanske fixade jag en problemfri bil åt honom. :)

Det låter som om du har drabbas av Alfa viruset.

Ett sundare alternativ till en Alfa sexa frågar du. Det finns det nog, men frågan är om det är det du vill ha egentligen?

Är det exotisk motorkaraktär du är ute efter? Behöver bilen vara praktiskt? Budget? Hur gammal får den vara? Är det spannet t om 2005 då 156 GTA fanns eller ska den vara nyare?

Få motorer ger samma karaktär som den gamla Alfa sexan. Ägde en GTV under många år och jag kan snegla på sista inkarnationen med den motorn ibland. Man köpte motorn och fick bilen på köpet. Sammanfattar det hela rätt bra. Nu är det inga nya bilar med allt vad det innebär så att köpa en Idag kräver engagemang på en annan nivå som alla andra bilar i den åldern. Man får köpa ett välskött exemplar.

Nästa nivå är väl en Maserati Quattroporte föregående generationen.

Om man ska vara lite seriös så får man läsa på lite om olika bilar. Kolla upp driftkostnader och så vidare. Hade nog stått en Quattroporte på gatan då vid det här laget bara för motorn. I brist på att Alfa inte hade någon bra motor efter 156 Gta under flertalet år letade man efter annat.

Giulia Quadrifoglio är såklart bilen många väntat på. Den ger dock inte old school karaktär utan är en modern bil rakt igenom. Fantastisk sådan, men en helt annan budget så klart.

Om du inte har ett skriande behov efter en andra bil i familjen hade jag nog köpt en äldre klassiker. En sådan går att använda till vardags vid behov och kan tjäna som en extrabil. Det skulle kunna vara allt från en 70- talare till en semi modern bil från 2000- talet. Sätt en budget och leta reda på någon gammal dröm. Man lever bara en gång och det är bara att sälja bilen igen om det inte passar in i livspusslet.
 
Jag genomgår nån slags ålderskris och börjar tänka att jag kanske skulle ha en Alfa v6 någon gång i mitt liv.
Med två barn i hushållet och ett intensivt jobb har jag egentligen ingen tid att vårda en känslig italienare, och vi har heller inte något skriande behov efter två bilar i familen även om det emellanåt är lite begränsande med bara en. Samtidigt har jag alltid gillat bilar och man kan inte bara jobba och ta hand om familjen och vara förnuftig heller.

Anyway - finns det något sundare alternativ jag kan överväga? Ägde en 156 Sportwagon 2.0 JTS för några år sedan och det var ju inte helt billigt eller rogivande. Härlig bil dock. Han som köpte den för 9 år sedan äger den fortfarande, så kanske fixade jag en problemfri bil åt honom. :)
Delar ditt sug. Har senaste tiden tittat efter Alfa 156 GTA, Brera 3.2 och 159 3.2 men nu i princip gett upp. Tittat på runt 10st. De ser ut som skit hela högen. Alfas lack ramlar formligen av efter bara några år. Dessutom åldras färgen på plast och plåt olika på de äldre. De tål inte normal användning lackmässigt och även om de nu är entusiastbilar så har de ju använts tidigare och det tål de inte.
 
Delar ditt sug. Har senaste tiden tittat efter Alfa 156 GTA, Brera 3.2 och 159 3.2 men nu i princip gett upp. Tittat på runt 10st. De ser ut som skit hela högen. Alfas lack ramlar formligen av efter bara några år. Dessutom åldras färgen på plast och plåt olika på de äldre. De tål inte normal användning lackmässigt och även om de nu är entusiastbilar så har de ju använts tidigare och det tål de inte.

Har gjort samma iakttagelser. Många bilar har vanvårdats. Ägarna är inte de entusiaster de utger sig för att vara alla gånger.

Nog tål de användning, men jag tror inte att ägarna har tagit hand om den som de ska. Sköter man om lacken och håller efter bilen rent allmänt så kan man hålla dem i gott skick. Problemet är att många köper en Alfa för att de har dåligt andrahandsvärde och bilarna vi diskuterar har visserligen stagnerat och kanske t om ökat i värde något under senare tid, men de var länge billiga jämfört med mycket annat och det drar till sig fel typer av ägare. Även om bilarna är billiga i inköp relativt sett och har varit det länge kostar de att vårda. Ägarna kör helt enkelt ner dem och undviker att fixa det som dyker upp längst vägen.

De håller inte tysk kvalitet. Stolarna i t ex GTA har sidostöd som slits hårt. Vissa plastdetaljer i inredningen håller sämre kvalitet än tyskarna. Rostskydd lämnar övrigt att önska. Inte så genomtänkt alla gånger. Vid det här laget är alla kända problem dokumenterade. Sanna entusiasterna åtgärdar dem. Gäller att leta reda på en sådan bil om man ska ha en eller vara beredd att lägga ner pengar som man inte får tillbaka.

Det stora problemet med t ex en GTA eller för den delen en GTV 916 är att de har kommit till den åldern där tillverkaren inte backar upp dem. Kan bli svårt att få tag i vissa reservdelar. Det är bilar för entusiaster idag. Kräver en del engagemang av ägarna.

Hade en röd Alfa från den var i princip ny. Efter 8 års användning kunde man se att backspeglarna började solblektas lite. I övrigt var lacken i väldigt fint skick. Vidare hade den ingen rost trots att den var körd vintertid. Hade inga bekymmer med bilen. Servade den enligt rekommendationer. Bytte oljan tätare än 2000 mils intervallerna. Bytte kamrem, vattenpump och sträckare vart 5:e år.

På nöjeskonto satte jag dit Bilstein dämpare och Eibach fjädrar och modifierade bakvagnen så att man skulle få rätt hjulinställningar. Satte dit ett Supersprint avgassystem också och ett sportluftfilter.

Om jag hade haft plats hade jag inte gjort mig av med den bilen. Som sagt kan jag själv ägna tid ibland och titta efter klassiska Alfa Romeo. Vissa ränder går inte ur en. En dag kanske man köper en Alfa igen.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp