• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Med så där mycket mögel och påväxt invändigt så kan man anta att den stått förvarad i ett klart ogynnsamt utrymme, från är bara hur länge den stått där?
Men man kan nog anta att en totalrenovering är vad den behöver.
Totalrenovering känns ju kanske lite väl. Mögel i/på inredningen kommer snabbt om det är fuktigt. Behöver ju inte innebära att den är totalt slut. Sen är det ju som det är med gamla bilar och även 911, rosten kan vara betydligt mycket mer omfattande när man väl börjar riva. Sen är det väl lite så med 930, dom har blivit så dyra att det är nog få som köps och sen rullar i bruksskick. Det blir nog ofta en mer eller mindre omfattande renovering i slutänden.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Någon med en 997:a som kan kolla upp eller kanske vet vad markfrigången är? Gärna 4s.

Har en oskön trottoar att komma upp för.

Tack på förhand! :)
 

Marli

Cartier
Google is your friend....

Ground clearance at maximum gross weight
911 Carrera: 4.1 in./104 mm 911 Carrera 4: 4.1 in./103 mm

Vehicles with PASM
Ground clearance at maximum gross weight
911 Carrera: 3.9 in./99 mm
911 Carrera S: 4.1 in./103 mm
911 Carrera 4: 3.7 in./95 mm
911 Carrera 4S: 3.9 in./98 mm
 

par

Patek
2-Faktor
prior-design-bodykit-audi-coupe-b3-1988-1996-01.jpg


Porrigt
https://teknikensvarld.se/nytt-bodykit-till-audi-coupe/
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Google is your friend....

Ground clearance at maximum gross weight
911 Carrera: 4.1 in./104 mm 911 Carrera 4: 4.1 in./103 mm

Vehicles with PASM
Ground clearance at maximum gross weight
911 Carrera: 3.9 in./99 mm
911 Carrera S: 4.1 in./103 mm
911 Carrera 4: 3.7 in./95 mm
911 Carrera 4S: 3.9 in./98 mm

Tack så mycket!
Jag googlade faktiskt innan men jag fick inte fram något vettigt.

Åter igen, tack!
Nu kan jag börja sälja in en 4s till sambon!
 
Tack så mycket!
Jag googlade faktiskt innan men jag fick inte fram något vettigt.

Åter igen, tack!
Nu kan jag börja sälja in en 4s till sambon!

Tänk på en annan sak. Rätt mycket överhäng framför främre hjulhus. Det krävs inte mycket för att skrapa underredet på främre spoilern och golvet under främre bagageutrymmet.

Så som man bygger om statsmiljöer för att få ner hastigheterna är det något man bör tänka på om man köper en låg bil som en modern 911/Boxster (nyare än 90- tal med sport chassi).

Kör man utomlands. T ex Italien kommer man att dra undersidan på spoilern i hårnålar på alpvägar, i trånga centralgarage, upp på trottoarer till hotellparkeringar etc.

Det är bara att acceptera läget. Finns lackfirmor och rostskydd att applicera där man drar. Det är inte en fråga om utan när det sker.

Lycka till nu.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Tänk på en annan sak. Rätt mycket överhäng framför främre hjulhus. Det krävs inte mycket för att skrapa underredet på främre spoilern och golvet under främre bagageutrymmet.

Så som man bygger om statsmiljöer för att få ner hastigheterna är det något man bör tänka på om man köper en låg bil som en modern 911/Boxster (nyare än 90- tal med sport chassi).

Kör man utomlands. T ex Italien kommer man att dra undersidan på spoilern i hårnålar på alpvägar, i trånga centralgarage, upp på trottoarer till hotellparkeringar etc.

Det är bara att acceptera läget. Finns lackfirmor och rostskydd att applicera där man drar. Det är inte en fråga om utan när det sker.

Lycka till nu.
Tack för input!
Den trottoarkanten jag oroat mig mest för har en höjd på 6-6,5cm men med kapat hörn.
Ja man får onekligen ha koll, men det är jag van med sen tidigare bilar.
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Finns det någon eller några här som kör senaste GLE? Jag har lite funderingar om det finns någon manuell justering av baksätet som standard, eller om man måste välja till elektrisk justering för att kunna göra något alls? De jag har testat har enbart haft elektrisk justering och säljaren verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan..
 

EssexX

Panerai
2-Faktor

M.B.

Cartier
Nu är man utan tvättplats för bilen fram tills huset är färdig runt mars 2021.
Har ni några tips på handtvätt man kan lita på runt Malmö/Vellinge?
 

Duckie

Omega
Tänk på en annan sak. Rätt mycket överhäng framför främre hjulhus. Det krävs inte mycket för att skrapa underredet på främre spoilern och golvet under främre bagageutrymmet.

Så som man bygger om statsmiljöer för att få ner hastigheterna är det något man bör tänka på om man köper en låg bil som en modern 911/Boxster (nyare än 90- tal med sport chassi).

Kör man utomlands. T ex Italien kommer man att dra undersidan på spoilern i hårnålar på alpvägar, i trånga centralgarage, upp på trottoarer till hotellparkeringar etc.

Det är bara att acceptera läget. Finns lackfirmor och rostskydd att applicera där man drar. Det är inte en fråga om utan när det sker.

Lycka till nu.


Jo, Nypenslat rostskydd förra året. Får se hur det ser ut i år under bilen? Har ju skarpat botten i år också. Sportschassi är toppen på bana, mindre bra på allmän väg och garage uppfarter.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Finns det någon eller några här som kör senaste GLE? Jag har lite funderingar om det finns någon manuell justering av baksätet som standard, eller om man måste välja till elektrisk justering för att kunna göra något alls? De jag har testat har enbart haft elektrisk justering och säljaren verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan..
Jag kör den.
Det är ingen justering som standard.
Du måste välja elektriskt, jag har det i min 350d nu. Jag har beställt hybriden då valde jag bort det.
 
Jo, Nypenslat rostskydd förra året. Får se hur det ser ut i år under bilen? Har ju skarpat botten i år också. Sportschassi är toppen på bana, mindre bra på allmän väg och garage uppfarter.

Det är bara att gilla läget annars kan man lägga ner det där med sportbilar på allmänna vägar. Det är bara en tidsfråga innan man drar något. Värre nu än tidigare. Man verkar inte ha låga bilar i åtanke när man bygger om för att få ner hastigheterna i städer och omnejd. Här i Sverige har jag mindre överseende egentligen över hur korkat man bygger om vägar som faktiskt fungerade alldeles utmärkt innan. Man drar ändtipparna på avgasrören över farthinder när man har passerat dem. Sjukt.

Värst var ändå Italien och Frankrike och alpvägarna med hårnålarna. Miljöer där det är oerhört snävt. Vi talar ju historiska miljöer så där får man nog böja sig och acceptera att bilen tar stryk.

Parkeringshus i t ex Milano med branta nerfarter och tighta nerfarter. De har ju tryckt in p-husen där det går. Det är omöjligt att inte dra undersidan på stötfångaren fram. Samma sak om man ska in på vissa hotellparkeringar. Man kan trösta sig att det står betydligt exklusivare sportbilar som omöjligen kan ha tagit sig in utan att skrapa sina spoilers och undersida.
 

Duckie

Omega
Förhoppningsvis kommer denna option på flera modeller framöver?
Hjälper förstås inte om du skrapar i avgasrören. I mitt fall klarar jag fronten och bakdelen (hittills), men inte mellan axlarna.
upload_2020-10-3_9-1-46.png

upload_2020-10-3_9-1-46.png
 

M.B.

Cartier
kom in till mig så hjälper jag dig billigt! ;)

Köp bil få gratis tvätt? :D
Ska faktiskt in och träffa GG snart, ska vi ta lunch då?

Förhoppningsvis kommer denna option på flera modeller framöver?
Hjälper förstås inte om du skrapar i avgasrören. I mitt fall klarar jag fronten och bakdelen (hittills), men inte mellan axlarna.
upload_2020-10-3_9-1-46.png

upload_2020-10-3_9-1-46.png

Front lift är bra att ha, skulle inte ens klara min egen parkering annars. Problemet är som ni säger; att farthinder och vägar idag tar inte hänsyn till lägre bilar och det är oftast baksidan som skrapar då trotts liftsystem.

Pic related: myggsamlingen på framfångaren som behöver tvättas och farthindret bakom bilen som sidokjolen (svenska?) skrapade duktigt.
20201002_122651-01.jpeg
 

demondave

Rolex
Köp bil få gratis tvätt? :D
Ska faktiskt in och träffa GG snart, ska vi ta lunch då?



Front lift är bra att ha, skulle inte ens klara min egen parkering annars. Problemet är som ni säger; att farthinder och vägar idag tar inte hänsyn till lägre bilar och det är oftast baksidan som skrapar då trotts liftsystem.

Pic related: myggsamlingen på framfångaren som behöver tvättas och farthindret bakom bilen som sidokjolen (svenska?) skrapade duktigt.
20201002_122651-01.jpeg

Kidsen som kör riktigt böttat här, nu snackar vi alltså extrema sänkningar way bortom vett och sans, tar alla hinder på diagonalen :D
 
Förhoppningsvis kommer denna option på flera modeller framöver?
Hjälper förstås inte om du skrapar i avgasrören. I mitt fall klarar jag fronten och bakdelen (hittills), men inte mellan axlarna.
upload_2020-10-3_9-1-46.png

upload_2020-10-3_9-1-46.png

Har läst att ägare har haft en del tekniska problem med tekniken i fråga. Vissa väljer bort det när de beställer sin nästa GT3:á har jag noterat.

Många moderna låga bilar har ännu sämre markfrigång än äldre låga bilar. De har länge hjulbas och mer överhäng. Det ser man med blotta ögat när man tittar på dem. Det är väl där tekniken kommer in i bilden. Men den ska ju fungera också. När den typen av teknik strular är det inte roligt.

På min ena bil sticker avgasrören sedan ut lite mer och att det är ett överhäng per design (luftkyld 911:a). Så är fartguppen eller nivåskillnaderna höga mellan olika vägavsnitt höga och branta så drar man dem på vägen ner ibland.

Det problemet har jag inte i Boxstern på samma ställen. Där är risken större att dra underredet på stötfångare och plåten bakom. Den har ett större överhäng än en luftkyld 911:a. Det har alla moderna 911:eek:r.

Man kanske skulle anmäla alla platser där man råkar ut för det. Inte för att kräva ersättning, men göra kommunerna och Trafikverket eller vad det nu heter idag uppmärksam om problemet. För det blir inte bättre där ute.
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Hej på er alla,

Går i funderingarna på att ev. byta ut en av mina bilar (Audi RS3 sedan) mot en Mercedes GLC 63S AMG (2019).

Tänkte höra om det är någon som skulle vilja berätta om sin erfarenhet av att äga en GLC. Något speciellt jag bör tänka på när jag kollar den eller vad som bör finnas med på utrustningslistan? Bilen är tänkt som åretruntbil. (Helt rookie vad gäller Mercedes och har aldrig ägt någon förutom en väldigt gammal som jag hade i ca två veckor innan den kollapsade). :)

Vad tycker ni skulle vara ett vettigt inbytespris för min Audi RS3 Sedan 2019 (köpt ny av mig) med all utrustning (Största stereopeketet m.m.) utom backkamera. Bilen har rullat snart 40mil. :)
 
Senast ändrad:
Topp