• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nu när man ställt av skrotet för säsongen så är det rätt mysigt med en tidig garagekväll där man säkerställer att allt är ok inför vinterdvalan. Då även inräknat gamla leksaksbilar från barndomen :D






8DAC4723-BD05-405F-8D1A-1907C42A63FD.jpeg


D384868B-C924-402F-AF58-364267D1E551.jpeg
 
Senast ändrad:
Hej på er alla,

Går i funderingarna på att ev. byta ut en av mina bilar (Audi RS3 sedan) mot en Mercedes GLC 63S AMG (2019).

Tänkte höra om det är någon som skulle vilja berätta om sin erfarenhet av att äga en GLC. Något speciellt jag bör tänka på när jag kollar den eller vad som bör finnas med på utrustningslistan? Bilen är tänkt som åretruntbil. (Helt rookie vad gäller Mercedes och har aldrig ägt någon förutom en väldigt gammal som jag hade i ca två veckor innan den kollapsade). :)

Vad tycker ni skulle vara ett vettigt inbytespris för min Audi RS3 Sedan 2019 (köpt ny av mig) med all utrustning (Största stereopeketet m.m.) utom backkamera. Bilen har rullat snart 40mil. :)
40 mil?!
Och jag som tyckte min hade gått ”för lite” när jag sålde den och gått 1800mil på 2 år :D
 
40 mil?!
Och jag som tyckte min hade gått ”för lite” när jag sålde den och gått 1800mil på 2 år :D
Jo, jag vet, det känns ju lite lite men känner att den inte riktigt var vad jag var ute efter och beslutat mig för att den får gå vidare även om det varit en av mina ”vill ha bilar” länge. :)

Två bilar jag alltid velat ha som båda känns höra hemma inom samma segment är just RS3 sedan och BMW M2. Hade därför en tanke på att jag skulle införskaffa dessa och låta M2:an vara ute på sommaren och den andra året runt. Men efter att ha kört ett litet tag kände jag att den inte riktigt var så som jag hade målat upp i mina drömmar. Absolut inget fel på den alls men just känslan bara. Har ägt andra RS och S bilar som jag mindes på ett visst sätt och denna fick inte mitt hjärta att slå lite extra trots att den är otroligt snygg och har allt man kan önska sig. Tänkte därför prova vidare i mitt sökande fast det tar emot att göra sig av med denna.
 
Jo, jag vet, det känns ju lite lite men känner att den inte riktigt var vad jag var ute efter och beslutat mig för att den får gå vidare även om det varit en av mina ”vill ha bilar” länge. :)

Två bilar jag alltid velat ha som båda känns höra hemma inom samma segment är just RS3 sedan och BMW M2. Hade därför en tanke på att jag skulle införskaffa dessa och låta M2:an vara ute på sommaren och den andra året runt. Men efter att ha kört ett litet tag kände jag att den inte riktigt var så som jag hade målat upp i mina drömmar. Absolut inget fel på den alls men just känslan bara. Har ägt andra RS och S bilar som jag mindes på ett visst sätt och denna fick inte mitt hjärta att slå lite extra trots att den är otroligt snygg och har allt man kan önska sig. Tänkte därför prova vidare i mitt sökande fast det tar emot att göra sig av med denna.
Har du ens hunnit känna in den på 40 mil då? Brukar ju ta typ ett år / 1000 mil innan man fått lite känsla.
 
Har du ens hunnit känna in den på 40 mil då? Brukar ju ta typ ett år / 1000 mil innan man fått lite känsla.
Har känt på den men självklart inte några fullgas-vändor eller så (då jag är galet försiktig med mina bilar och denna är ju inte ens inkörd), så jag kan inte säga att jag fått den att bekänna färg på det viset. Den har helt klart tillräckligt med effekt för att vara kul för den som gillar bra acceleration. Den är ju ett litet monster så att säga, det märks.

Men känner att den inte tilltalade mig lika mycket som exempelvis min gamla RS2:a som jag hade en gång i tiden. Men du har helt rätt i att denna RS3:à säkerligen skulle växa med tiden om den fick chansen. Den har ju en massa saker som denna virtuella cockpit bland annat där man har Google Maps rakt framför ögonen och allt. Nypriset ut var ju iaf lite över 700k så den har ju verkligen en fullsmetad utrustningslista men det är i hjärtat det känns som något saknas om jag får uttrycka mig lite känslomässigt. ;)
 
Har känt på den men självklart inte några fullgas-vändor eller så (då jag är galet försiktig med mina bilar och denna är ju inte ens inkörd), så jag kan inte säga att jag fått den att bekänna färg på det viset. Den har helt klart tillräckligt med effekt för att vara kul för den som gillar bra acceleration. Den är ju ett litet monster så att säga, det märks.

Men känner att den inte tilltalade mig lika mycket som exempelvis min gamla RS2:a som jag hade en gång i tiden. Men du har helt rätt i att denna RS3:à säkerligen skulle växa med tiden om den fick chansen. Den har ju en massa saker som denna virtuella cockpit bland annat där man har Google Maps rakt framför ögonen och allt. Nypriset ut var ju iaf lite över 700k så den har ju verkligen en fullsmetad utrustningslista men det är i hjärtat det känns som något saknas om jag får uttrycka mig lite känslomässigt. ;)

Tror inte många moderna bilar kryper en under skinnet på samma sätt som äldre mekaniska bilar gjorde. De är för digitala för det.

Har RS3:an någon känsla eller är det en "standardbil" med schysst motor som kanske upplevs lite endimensionell när allt kommer omkring? Det hedrar ju Audi att de tog fram en 5 cylindrig motor med tanke på arvet från Urquattro/S2/RS2. Har kört Urquattro och ägde själv en RS2:a också en period. Det var en småskalig produktion på dessa i jämförelse med idag. Man tänker tillbaka på dessa med nostalgi då det var en annan tid. RS märket precis som M hos BMW har blivit urvattnat kan jag själv tycka.
 
Det lilla jag kört och petat och känt på RS3:an vill jag ändå påstå att det är mer än en standardbil med värre motor. Den känns gediget bra i chassi och respons samt den upplevelse man får men det är inte som du själv säger som exempelvis att köra en RS2:a.

En RS3:à är ju något helt annat i och med utvecklingen och ska verkligen inte förringas, det är en trevlig bil som många bilar har svårt att hänga med på lagom slingriga vägar.

Vad gäller styrningen tycker jag ändå att man har en bra känsla i ratten och så. Kul att du ägt en RS2 och fått prova urquattro (har aldrig testat någon sådan). Hade däremot en finfin S2 som jag var väldigt nöjd med, den med ABY-motorn.
 
Det lilla jag kört och petat och känt på RS3:an vill jag ändå påstå att det är mer än en standardbil med värre motor. Den känns gediget bra i chassi och respons samt den upplevelse man får men det är inte som du själv säger som exempelvis att köra en RS2:a.

En RS3:à är ju något helt annat i och med utvecklingen och ska verkligen inte förringas, det är en trevlig bil som många bilar har svårt att hänga med på lagom slingriga vägar.

Vad gäller styrningen tycker jag ändå att man har en bra känsla i ratten och så. Kul att du ägt en RS2 och fått prova urquattro (har aldrig testat någon sådan). Hade däremot en finfin S2 som jag var väldigt nöjd med, den med ABY-motorn.

Har faktiskt sneglat lite på RS3:an genom åren, men har aldrig gått vidare. Gillar det kompakta formatet, den femcylindriga motorn (i dagens motorutbud är det fantastiskt), fyrhjulsdriften och att den är rätt diskret med rätt tillval. Den lär ju vara något annat med den utveckling som varit. Det ska man inte förringa. Tyvärr har det kört runt rätt många idioter i dem på vägarna, men det är ju inte bilens fel. Har dock skrivit av RS bilar delvis för att de drar till sig fel klientel. Även om de är diskreta är de inte tillräckligt diskreta för detta klientel. De som vet de vet.

En släkting äger en Urquattro 20v sedan ny så den har jag kört några gånger genom åren sedan jag gick körkort och åkt som passagerare sedan barnsben. Nu var det många år sedan jag körde den sist. Man sitter lågt i den, bilen är förhållandevis lätt, styrningen är väldigt bra (med audi mått). Sedan är den rätt mjukt satt i chassit. En väldigt fin långfärdsbil faktiskt med bra vägkänsla. Man sitter t om bra i baksätet faktiskt trots bilens kompakta yttermått. I jämförelse sitter man högt i en RS2:a. Styrningen lämnar mycket att önska. Den är endimensionell i sitt väguppförande. Kommer till sin rätt först när det är absolut de allra sämsta väderförhållandena vintertid. Oerhört diskret exteriört. De allra flesta tog den för en Audi 80 Avant, vilket i min mening var positivt. Jämför det idag när en i grunden trött diesel ser ut som en M, AMG eller RS. Idag ska allt se ut att gå i 300 km/h.
 
F362F089-B1BD-4BC5-8102-F24CDF18BE10.jpeg
QUOTE="MaziK, post: 3551158, member: 1852"]El hybrider miljö i alla ära, fan gör vi om 20 år.....

[/QUOTE]
Tror jag o några andra nördar fortsätter köra alfor:) Spider är en grym bil. Kan rekommendera lite 911:a med höfläkt som komplement om man vill ha lite olika körupplevelser
 
Har faktiskt sneglat lite på RS3:an genom åren, men har aldrig gått vidare. Gillar det kompakta formatet, den femcylindriga motorn (i dagens motorutbud är det fantastiskt), fyrhjulsdriften och att den är rätt diskret med rätt tillval. Den lär ju vara något annat med den utveckling som varit. Det ska man inte förringa. Tyvärr har det kört runt rätt många idioter i dem på vägarna, men det är ju inte bilens fel. Har dock skrivit av RS bilar delvis för att de drar till sig fel klientel. Även om de är diskreta är de inte tillräckligt diskreta för detta klientel. De som vet de vet.

En släkting äger en Urquattro 20v sedan ny så den har jag kört några gånger genom åren sedan jag gick körkort och åkt som passagerare sedan barnsben. Nu var det många år sedan jag körde den sist. Man sitter lågt i den, bilen är förhållandevis lätt, styrningen är väldigt bra (med audi mått). Sedan är den rätt mjukt satt i chassit. En väldigt fin långfärdsbil faktiskt med bra vägkänsla. Man sitter t om bra i baksätet faktiskt trots bilens kompakta yttermått. I jämförelse sitter man högt i en RS2:a. Styrningen lämnar mycket att önska. Den är endimensionell i sitt väguppförande. Kommer till sin rätt först när det är absolut de allra sämsta väderförhållandena vintertid. Oerhört diskret exteriört. De allra flesta tog den för en Audi 80 Avant, vilket i min mening var positivt. Jämför det idag när en i grunden trött diesel ser ut som en M, AMG eller RS. Idag ska allt se ut att gå i 300 km/h.
Den femcylindriga motorn har en härlig sång och är ju på sätt o vis kultförklarad. :)
Så den har ju sin egen plats i bilvärldens historia.

Ah, låter kul med Urquattron. Jag var nästan på väg att bli ägare till en sportquattro en gån i tiden (innan de blev så dyra som de är idag). Men tyvärr gick inte affären i lås pga 20.000kr. :banghead:

Håller med dig om att de är hyfsat diskreta men tyvärr flyger de inte under radarn i vissa personers ögon.
Vet inte hur det är att äga eller köra omkring i en GLC 63S AMG men det kommer kanske visa sig om valet faller på en sådan.
 
Den femcylindriga motorn har en härlig sång och är ju på sätt o vis kultförklarad. :)
Så den har ju sin egen plats i bilvärldens historia.

Ah, låter kul med Urquattron. Jag var nästan på väg att bli ägare till en sportquattro en gån i tiden (innan de blev så dyra som de är idag). Men tyvärr gick inte affären i lås pga 20.000kr. :banghead:

Håller med dig om att de är hyfsat diskreta men tyvärr flyger de inte under radarn i vissa personers ögon.
Vet inte hur det är att äga eller köra omkring i en GLC 63S AMG men det kommer kanske visa sig om valet faller på en sådan.

Du lär nog märka vilken uppmärksamhet Amg:n drar till sig. Bara hoppas att det blir en positiv erfarenhet. Vi vet båda att samma klientel som gillar RS även gillar AMG:s.

Det är många bilar som man önskar att man hade köpt när de var inom räckhåll. Det finns alltid skäl varför det inte blev så. Det var helt enkelt inte meningen.

Grymt ljud i rallyversionen av Sport quattron. Grupp B var legendariskt. Vilken epok det var. Även äldre epoken där det fanns lite andra drivlinor från tillverkarna var episk.

 
Du lär nog märka vilken uppmärksamhet Amg:n drar till sig. Bara hoppas att det blir en positiv erfarenhet. Vi vet båda att samma klientel som gillar RS även gillar AMG:s.

Det är många bilar som man önskar att man hade köpt när de var inom räckhåll. Det finns alltid skäl varför det inte blev så. Det var helt enkelt inte meningen.

Grymt ljud i rallyversionen av Sport quattron. Grupp B var legendariskt. Vilken epok det var. Även äldre epoken där det fanns lite andra drivlinor från tillverkarna var episk.

Magiskt!
imsa Gto är ett snäpp till
 
Tja alla biltokar.

Vi har en gammal saab 9000 cse från 98 då vi inte kör mkt alls och inte vill köpa ny bil mitt i skiftet mot el...

Vi hade i natt inbrott och bestämde att byta till en lite nyare bil och tänker en Saab 9-5 2.3t från typ 2007 eller så. Fortfarande bara ett mellansteg men som kan funka ett par år innan det blir en finare sak som kke kör på el... :)

Några tips? Fallgropar? Kanske finns bättre alternativ?
Har kört en 95 2,3t biopower som tredjebil senaste året. Bra utrymmen och ”komfort” för pengarna du betalar men den är RIKTIGT törstig, drar mer än min BMW 550...
Nästa problem är rosten, svårt att hitta en utan rostiga skärmar.
Men trevlig bil att köra och ofta välutrustade!
 
Funderar på att sälja min 996a. Har haft den i 15 år, men den har stått avställd de senaste två åren. Servad fram till avställning. Tänker serva och rekonda innan försäljning till våren. Om någon av sugen redan nu så hör av er.
 
Hej på er alla,

Går i funderingarna på att ev. byta ut en av mina bilar (Audi RS3 sedan) mot en Mercedes GLC 63S AMG (2019).

Tänkte höra om det är någon som skulle vilja berätta om sin erfarenhet av att äga en GLC. Något speciellt jag bör tänka på när jag kollar den eller vad som bör finnas med på utrustningslistan? Bilen är tänkt som åretruntbil. (Helt rookie vad gäller Mercedes och har aldrig ägt någon förutom en väldigt gammal som jag hade i ca två veckor innan den kollapsade). :)

Vad tycker ni skulle vara ett vettigt inbytespris för min Audi RS3 Sedan 2019 (köpt ny av mig) med all utrustning (Största stereopeketet m.m.) utom backkamera. Bilen har rullat snart 40mil. :)
Alltså, den mercan du nämner här är en jäkla skit bil, sorry.

Motorn och dess ljud är magiskt, helt jävla magiskt och kraften när man skickar på är riktigt bra för en bil av den storleken men där slutar det. Utrymmena i bilen är dåliga, men bilen i sig stor, chassit upplevs kanske inte svajigt men rätt oprecist. Styrningen är inte alls rolig och precis som chassit väldigt oprecist. Det är en bil som egentligen inte är bra på någonting men kanske är det därför merca ändå haft visa framgång med den.

Bromsar är värt att se över då det är en stor och tung bil som ofta framförs lite hårdare, vi fick byta bromsar på en 2019 med 1200mil.

För de pengarna så hade jag personligen valt att spana in något annat. Personligen är jag svag för X5M, tycker man får mycket av varje där.
 
Hej på er alla,

Går i funderingarna på att ev. byta ut en av mina bilar (Audi RS3 sedan) mot en Mercedes GLC 63S AMG (2019).

Tänkte höra om det är någon som skulle vilja berätta om sin erfarenhet av att äga en GLC. Något speciellt jag bör tänka på när jag kollar den eller vad som bör finnas med på utrustningslistan? Bilen är tänkt som åretruntbil. (Helt rookie vad gäller Mercedes och har aldrig ägt någon förutom en väldigt gammal som jag hade i ca två veckor innan den kollapsade). :)

Vad tycker ni skulle vara ett vettigt inbytespris för min Audi RS3 Sedan 2019 (köpt ny av mig) med all utrustning (Största stereopeketet m.m.) utom backkamera. Bilen har rullat snart 40mil. :)

En fråga, varför funderar man på att byta bil efter 40 mil?
Det låter som ett väldigt ogenomtänkt köp från första början
 
Underbart att se sådana bilar användas som det är tänkt!
Alltid lika deprimerande att se fullblod puttra fram över gräsmattan i Pebble Beach enda gången de används.

Det finns de som kör dem som var tänkt. Klassisk racing. Här en landsman:


Krävdes något annat förr av dåtidens förare. Inga elektroniska hjälpmedel, däck som inte hade samma egenskaper som idag etc.
 
Alltså, den mercan du nämner här är en jäkla skit bil, sorry.

Motorn och dess ljud är magiskt, helt jävla magiskt och kraften när man skickar på är riktigt bra för en bil av den storleken men där slutar det. Utrymmena i bilen är dåliga, men bilen i sig stor, chassit upplevs kanske inte svajigt men rätt oprecist. Styrningen är inte alls rolig och precis som chassit väldigt oprecist. Det är en bil som egentligen inte är bra på någonting men kanske är det därför merca ändå haft visa framgång med den.

Bromsar är värt att se över då det är en stor och tung bil som ofta framförs lite hårdare, vi fick byta bromsar på en 2019 med 1200mil.

För de pengarna så hade jag personligen valt att spana in något annat. Personligen är jag svag för X5M, tycker man får mycket av varje där.

Stort tack för din input! Det. Låter ju inte riktigt kul måste jag säga. Allra helst inte för de pengarna. Har kollat lite på X3M Competiton oxå. Hmm.. detta kräver verkligen noggrann tanke.

Har ju några andra bilar på listan oxå men en annan aspekt är ju skatt och försäkring vilken i vissa fall är helt galen även om skatten minskar efter tre år.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp