• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

En fråga, varför funderar man på att byta bil efter 40 mil?
Det låter som ett väldigt ogenomtänkt köp från första början

Du har helt rätt, köpet var ganska spontant då jag länge gått och drömt om en Audi RS3 vilket sedan visade sig inte vara i paritet med min bild/känsla hur bilen skulle vara. Så absolut, en stor förlust ekonomiskt är det ju.
Men nu har jag fått prova och bilen var inte den drömbil jag var ute efter eller hoppades den skulle vara.

Tanken med den var en sportig åretruntbil i mindre format, men jag känner i hjärtat att det inte var som de RS och S modeller jag tidigare ägt därför får jag söka vidare. Fortfarande en lite skojigare åretruntbil. Bilar som kommit upp har varit bla denna GLC och även E63 AMG S, BMW M5 Comp. fyrhjulsdrivna modellen (men kände att den är för dyr), BMW X3 Comp. eller kanske en Volvo XC60 Polestar (hybrid). Det är väl några som funnits/finns med i funderingarna.
 
Du har helt rätt, köpet var ganska spontant då jag länge gått och drömt om en Audi RS3 vilket sedan visade sig inte vara i paritet med min bild/känsla hur bilen skulle vara. Så absolut, en stor förlust ekonomiskt är det ju.
Men nu har jag fått prova och bilen var inte den drömbil jag var ute efter eller hoppades den skulle vara.

Tanken med den var en sportig åretruntbil i mindre format, men jag känner i hjärtat att det inte var som de RS och S modeller jag tidigare ägt därför får jag söka vidare. Fortfarande en lite skojigare åretruntbil. Bilar som kommit upp har varit bla denna GLC och även E63 AMG S, BMW M5 Comp. fyrhjulsdrivna modellen (men kände att den är för dyr), BMW X3 Comp. eller kanske en Volvo XC60 Polestar (hybrid). Det är väl några som funnits/finns med i funderingarna.

XC60 PE är en jätte trevlig bil men kommer inte att beröra likt de övriga bilarna du nämnt. Vi har 5st av just denna på jobbet och skulle jag själv åka PE så är min favorit chassimässigt S60 följt av V60.
IMG_20200401_215928_810.jpg
IMG_20200402_092322_772.jpg
IMG_20200405_212404_937.jpg
 
Stort tack för din input! Det. Låter ju inte riktigt kul måste jag säga. Allra helst inte för de pengarna. Har kollat lite på X3M Competiton oxå. Hmm.. detta kräver verkligen noggrann tanke.

Har ju några andra bilar på listan oxå men en annan aspekt är ju skatt och försäkring vilken i vissa fall är helt galen även om skatten minskar efter tre år.

SUV’s med lite sportigare attribut är ju fortfarande en bilar på styltor så det blir ju inte någon rolig bil i den bemärkelsen och lägger man till en hybrid drivlina blir de bara tyngre.

En av de absolut värsta körupplevelserna det här året var en Cayenne hybrid (lånebil).
Man kan lika gärna köpa en opretentiös SUV i valfritt märke som har de andra kvalitéerna man söker om man nu vill ha en sådan bil. Hade inte ansträngt mig för att köpa en prestanda SUV från något bilmärke.

Tycker du att skatten är horribel så finns värdeminskningen där och även driftkostnaderna.

Det är inte lika kul att åka till bensinmacken och tanka en törstig SUV som en riktig prestanda sportbil. Man har mer överseende på en sådan bil. Åtminstone har jag det.

Det är väl lite därför många som köper M5:eek:r och dylikt äger dem en kort tid och sedan säljer de dem vidare. Det är ju först och främst en praktisk familjebil som har prestanda som de nästan aldrig får någon användning för på allmänna vägar och de känns vid normal körning som vilken vanlig 5 serie med ett sportchassi om man ska vara lite elak. När värdeminskning och driftkostnaderna blir synliga tröttnar de fort. Kan tycka att dessa bilar blir lite poänglösa när de ska vara en och samma bil i ett - allkonstnärer och samtidigt en stor dos schizofreni.

Kanske är vad dagens köpare uppskattar vid första anblick.
 
Varför kom jag osökt att tänka på filmen LeMans'66 (Ford vs Ferrari) ?? :watching:

Filmen är ju rätt aktuell och bygger ju på en sann historia där dessa bilar var högst aktuella. Ford GT40 kommer alltid att vara inskriven i historieböckerna. En fantastisk bil. Ferrari från den tiden var redan legendariska.

Man kan inte annat än älska italienarna för att de räddade kvar Ferrari i Italien. Då Agnelli gick in. Vissa saker är inte till salu oavsett pris.
 
Du har helt rätt, köpet var ganska spontant då jag länge gått och drömt om en Audi RS3 vilket sedan visade sig inte vara i paritet med min bild/känsla hur bilen skulle vara. Så absolut, en stor förlust ekonomiskt är det ju.
Men nu har jag fått prova och bilen var inte den drömbil jag var ute efter eller hoppades den skulle vara.

Tanken med den var en sportig åretruntbil i mindre format, men jag känner i hjärtat att det inte var som de RS och S modeller jag tidigare ägt därför får jag söka vidare. Fortfarande en lite skojigare åretruntbil. Bilar som kommit upp har varit bla denna GLC och även E63 AMG S, BMW M5 Comp. fyrhjulsdrivna modellen (men kände att den är för dyr), BMW X3 Comp. eller kanske en Volvo XC60 Polestar (hybrid). Det är väl några som funnits/finns med i funderingarna.

Tycker alla dessa stora AMG/M bilar/SUV är ok på allt men aldrig riktigt bra på något.
Rolig bil året om, förstår det resonemanget. Men då tycker jag att man ska ha en riktigt jävla rolig sommarbil på det.
Tar hellre en riktigt bonkers sommarbil och en OK vardagsbil.
Tror man tröttnar på en sådan bil rätt fort (t.ex X5M) om du inte har en ännu roligare hobbybil.
 
SUV’s med lite sportigare attribut är ju fortfarande en bilar på styltor så det blir ju inte någon rolig bil i den bemärkelsen och lägger man till en hybrid drivlina blir de bara tyngre.

En av de absolut värsta körupplevelserna det här året var en Cayenne hybrid (lånebil).
Man kan lika gärna köpa en opretentiös SUV i valfritt märke som har de andra kvalitéerna man söker om man nu vill ha en sådan bil. Hade inte ansträngt mig för att köpa en prestanda SUV från något bilmärke.

Tycker du att skatten är horribel så finns värdeminskningen där och även driftkostnaderna.

Det är inte lika kul att åka till bensinmacken och tanka en törstig SUV som en riktig prestanda sportbil. Man har mer överseende på en sådan bil. Åtminstone har jag det.

Det är väl lite därför många som köper M5:eek:r och dylikt äger dem en kort tid och sedan säljer de dem vidare. Det är ju först och främst en praktisk familjebil som har prestanda som de nästan aldrig får någon användning för på allmänna vägar och de känns vid normal körning som vilken vanlig 5 serie med ett sportchassi om man ska vara lite elak. När värdeminskning och driftkostnaderna blir synliga tröttnar de fort. Kan tycka att dessa bilar blir lite poänglösa när de ska vara en och samma bil i ett - allkonstnärer och samtidigt en stor dos schizofreni.

Kanske är vad dagens köpare uppskattar vid första anblick.

Håller med i ditt resonemang, SUVar blir ju inte alls lika sportigt oavsett chassi och annat. Jag är helt öppen för förslag men vill gärna det ska finnas något extra som gör att hjärtat slår lite extra när man sätter sig i för att köra. Det ska kännas kul på något vis. Jag kan uppskatta en trevlig motor och likaväl ett fantastiskt ljudsystem och sköna stolar att sitta i. En trevlig förarmiljö som känns premium. Men som sagt, någonting måste finnas där som ger den där känslan om du förstår hur jag menar.

Har oxå kikat på exempelvis BMW 5-serier som 530-550, såna Ultimate edition. Men det finns ju säkerligen bilar som jag inte ens tänkt på som skulle kunna vara något. :)
 
Senast ändrad:
Tycker alla dessa stora AMG/M bilar/SUV är ok på allt men aldrig riktigt bra på något.
Rolig bil året om, förstår det resonemanget. Men då tycker jag att man ska ha en riktigt jävla rolig sommarbil på det.
Tar hellre en riktigt bonkers sommarbil och en OK vardagsbil.
Tror man tröttnar på en sådan bil rätt fort (t.ex X5M) om du inte har en ännu roligare hobbybil.
Jo precis, håller med dig. :)

Har två sommarbilar just nu som är lite olika segment men båda roliga på olika sätt. Det ena är en M2 Black Shadow Edition och det andra en Cheva Nova 1969 som är lite ombyggd och tillfixad.

Härligt att prata lite med er alla och få input och ideer. Det är lätt att stirra sig blind och bli enkelspårig i sina egna funderingar ibland. Tack för input, det uppskattas. :)
 
Om ni bilintresserade fränder skulle vilja ge mig förslag på åretruntbil, vad skulle ni då föreslå?
Spontant tänker jag mig att det bör vara fyrhjulsdrift och god kvalitet samt önskemål vore ett trevligt ljudpaket av hög nivå, sköna stolar och/eller ev. trevlig motor. Men måste inte vara massor av hk. Kan njuta av en trevlig bil med komfort oxå och andra kvaliteer.

Kom gärna med förslag om ni vill, prislappen bör inte överstiga sjusiffrigt helst. Då börjar mina tokiga idéer om att lägga pengarna på en sportbil istället så som en Ferrari F12 eller en Porsche GT3 och istället nöja mig att åka i vår andra vardagskärra som jag delar med frun, en 320d 2019. :)

Någon som har erfarenhet av eller kunskap om F12 eller GT3 (991 gen2) eller ev. 997 GT3 RS som vill dela med sig?
Oj, nu kom jag in på den tankebanan i hjärnan igen. ;):)
 
Om ni bilintresserade fränder skulle vilja ge mig förslag på åretruntbil, vad skulle ni då föreslå?
Spontant tänker jag mig att det bör vara fyrhjulsdrift och god kvalitet samt önskemål vore ett trevligt ljudpaket av hög nivå, sköna stolar och/eller ev. trevlig motor. Men måste inte vara massor av hk. Kan njuta av en trevlig bil med komfort oxå och andra kvaliteer.

Kom gärna med förslag om ni vill, prislappen bör inte överstiga sjusiffrigt helst. Då börjar mina tokiga idéer om att lägga pengarna på en sportbil istället så som en Ferrari F12 eller en Porsche GT3 och istället nöja mig att åka i vår andra vardagskärra som jag delar med frun, en 320d 2019. :)

Någon som har erfarenhet av eller kunskap om F12 eller GT3 (991 gen2) eller ev. 997 GT3 RS som vill dela med sig?
Oj, nu kom jag in på den tankebanan i hjärnan igen. ;):)

Är ju redan fanboystämplad, så vafan! Med den vagnparken i övrigt och den budgeten, Model 3 Performance. Sjuk AWD, drift mode, grym stereo och du slipper dyr malus. Du får ju 60 brak bonus istället. Det du kört med S3:an fixar du ju på en laddning typ, så räckviddsångest lär inte vara ett problem. Troligtvis markant bättre andrahandsvärde än S3:an dessutom.

Löjligt nöjd efter ha bytt LR AWD:n mot en Performance i veckan. Mycket har tydligen hänt i produktionen på drygt året sedan LR:en byggdes, och Performancen är definitivt roligare att köra än M2:an jag avslutade fossileran med. Gissningsvis blir den skillnaden ännu större när snön kommer med dual motor och drift mode :D
 
Är ju redan fanboystämplad, så vafan! Med den vagnparken i övrigt och den budgeten, Model 3 Performance. Sjuk AWD, drift mode, grym stereo och du slipper dyr malus. Du får ju 60 brak bonus istället. Det du kört med S3:an fixar du ju på en laddning typ, så räckviddsångest lär inte vara ett problem. Troligtvis markant bättre andrahandsvärde än S3:an dessutom.

Löjligt nöjd efter ha bytt LR AWD:n mot en Performance i veckan. Mycket har tydligen hänt i produktionen på drygt året sedan LR:en byggdes, och Performancen är definitivt roligare att köra än M2:an jag avslutade fossileran med. Gissningsvis blir den skillnaden ännu större när snön kommer med dual motor och drift mode :D
Tack för förslag, ska absolut kollas upp och läsas på om, kika på youtube och så. :)
Detta är ett helt nytt område för mig och det är ju spännande. Ska kolla, stort tack!

Är det något du upplever som negativt och hur tycker du kvaliten är?

Är det alltså en sådan här vi pratar om? Så jag är med på banan.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/tesla_model_3_performance_awd_autopilot_460hk/91313855
 
Senast ändrad:
Tack för förslag, ska absolut kollas upp och läsas på om, kika på youtube och så. :)
Detta är ett helt nytt område för mig och det är ju spännande. Ska kolla, stort tack!

Är det något du upplever som negativt och hur tycker du kvaliten är?

Är det alltså en sådan här vi pratar om? Så jag är med på banan.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/tesla_model_3_performance_awd_autopilot_460hk/91313855

Stolreglagen ser riktigt premium ut. Får ju Ford-komponenterna i tidigare Jaguar-generationer att verka riktigt lyxiga.
 
Toyota GR Yaris verkar bli en hit. Helt ok prismässigt och troligtvis grymt mycket kul året om på bana och väg :)

Inte riktigt i klass med de bilar du tittar på men låg vikt och den motorn den kommer ha i kombinerat med 4wd ...

Alla har olika preferenser om vad som är bra, kul, snabbt, snyggt, skall det låta en del eller inte, skall bilen sticka ut eller inte, el eller inte, hybrid eller inte.....

Om ni bilintresserade fränder skulle vilja ge mig förslag på åretruntbil, vad skulle ni då föreslå?
Spontant tänker jag mig att det bör vara fyrhjulsdrift och god kvalitet samt önskemål vore ett trevligt ljudpaket av hög nivå, sköna stolar och/eller ev. trevlig motor. Men måste inte vara massor av hk. Kan njuta av en trevlig bil med komfort oxå och andra kvaliteer.

Kom gärna med förslag om ni vill, prislappen bör inte överstiga sjusiffrigt helst. Då börjar mina tokiga idéer om att lägga pengarna på en sportbil istället så som en Ferrari F12 eller en Porsche GT3 och istället nöja mig att åka i vår andra vardagskärra som jag delar med frun, en 320d 2019. :)

Någon som har erfarenhet av eller kunskap om F12 eller GT3 (991 gen2) eller ev. 997 GT3 RS som vill dela med sig?
Oj, nu kom jag in på den tankebanan i hjärnan igen. ;):)
 
Senast ändrad:
Jo precis, håller med dig. :)

Har två sommarbilar just nu som är lite olika segment men båda roliga på olika sätt. Det ena är en M2 Black Shadow Edition och det andra en Cheva Nova 1969 som är lite ombyggd och tillfixad.

Härligt att prata lite med er alla och få input och ideer. Det är lätt att stirra sig blind och bli enkelspårig i sina egna funderingar ibland. Tack för input, det uppskattas. :)

Då har du ju roliga sommarbilar, då kanske inte en X5M eller liknande (kan inte mercedes motsvarighet) känns urvattnad efter några månader.
Tror inte du egentligen kan göra fel med någon av dom men en stor diesel 7 serie är nog inte heller så tråkig. Typ 740d, om du gillar lyx och lull-lull som en annan gör.
 
Ändå lite kul det där, tror aldrig jag sett en Tesla köra om en annan bil på landsväg eller köra fort. Märkligt.

Vi bor tydligen inte i samma landsände.
Nu är vi inne på topic för den andra tråden, men det är ju faktiskt så att man genom att hålla en vettig hadtighet kan komma fram fortare på långfärd. Jag laddar hellre om det är så :)
 
Är ju redan fanboystämplad, så vafan! Med den vagnparken i övrigt och den budgeten, Model 3 Performance. Sjuk AWD, drift mode, grym stereo och du slipper dyr malus. Du får ju 60 brak bonus istället. Det du kört med S3:an fixar du ju på en laddning typ, så räckviddsångest lär inte vara ett problem. Troligtvis markant bättre andrahandsvärde än S3:an dessutom.

Löjligt nöjd efter ha bytt LR AWD:n mot en Performance i veckan. Mycket har tydligen hänt i produktionen på drygt året sedan LR:en byggdes, och Performancen är definitivt roligare att köra än M2:an jag avslutade fossileran med. Gissningsvis blir den skillnaden ännu större när snön kommer med dual motor och drift mode :D
Ska vi prata upplevd kvalité, stolar och stereo (B&W) så är ju faktiskt XC60 ljusår längre fram än den bilen du nämner, samma sak ljudvolym i kupén längs E4an är rätt dålig och med lite snöslask på en relativt vanlig väg så vill jag inte veta hur det låter i bilen. Dock är ju Tesla ljusår framför övriga med tekniken så gillar man sånt är det såklart ingen match.
 
Ställt in stolen en gång, ser dom ju inte när jag kör.. Ifrån bilar.
Så, nä, det är faktiskt ingen dealbreaker.

Nu är jag ju inget större fan av teslas prylar (annat än det rent tekniska) och har förstått att det finns fanboys utan direkt motstycke, men du måste väl ändå hålla med om att detta i princip är oacceptabelt i en bil för närmare miljonen?
 
Nu är jag ju inget större fan av teslas prylar (annat än det rent tekniska) och har förstått att det finns fanboys utan direkt motstycke, men du måste väl ändå hålla med om att detta i princip är oacceptabelt i en bil för närmare miljonen?

Nä. Jag har inte betalt närmare miljonen och bilen är bättre och roligare än det andra fabriksnya jag haft, M235xi och M2. Är det oacceptabelt finns det plenty andra bilar för dig.
 
Ska vi prata upplevd kvalité, stolar och stereo (B&W) så är ju faktiskt XC60 ljusår längre fram än den bilen du nämner, samma sak ljudvolym i kupén längs E4an är rätt dålig och med lite snöslask på en relativt vanlig väg så vill jag inte veta hur det låter i bilen. Dock är ju Tesla ljusår framför övriga med tekniken så gillar man sånt är det såklart ingen match.

Det här är ju inte Teslatråden, men efter några sidor utan är ni så utsvultna :D

Jag hade en bra LR för att vara relativt tidig sverigeleverans. P:n som jag hämtade ut nu är tystare trots 20” Michelin Pilot 4S och sportchassi än den gamla med standardchassi och 19”. Stolen är faktiskt riktigt bra, men Volvo är erkänt bra på stolar.
Jag är tämligen audiofil av mig och är nöjd, utan att ha koll på volvos gissningsvis tillvalspaket. Vad kostar det?

Just XC60 är en bil jag aldrig, under några omständigheter skulle skaffa. Går inte i gummistövlar i stan heller.
 
Fast just vägljudet är tämligen högt i Model 3 tycker jag. Åkte en LR nyligen med aerofälgarna t om min sambo som inte bryr sig om bilar något nämnvärt kommenterade just vägljudet.

Om man inte pumpar långsträckor så funkar det säkerligen.

Det här är ju inte Teslatråden, men efter några sidor utan är ni så utsvultna :D

Jag hade en bra LR för att vara relativt tidig sverigeleverans. P:n som jag hämtade ut nu är tystare trots 20” Michelin Pilot 4S och sportchassi än den gamla med standardchassi och 19”. Stolen är faktiskt riktigt bra, men Volvo är erkänt bra på stolar.
Jag är tämligen audiofil av mig och är nöjd, utan att ha koll på volvos gissningsvis tillvalspaket. Vad kostar det?

Just XC60 är en bil jag aldrig, under några omständigheter skulle skaffa. Går inte i gummistövlar i stan heller.
 
Fast just vägljudet är tämligen högt i Model 3 tycker jag. Åkte en LR nyligen med aerofälgarna t om min sambo som inte bryr sig om bilar något nämnvärt kommenterade just vägljudet.

Om man inte pumpar långsträckor så funkar det säkerligen.

Det får du tycka. Jag var okej i LR:en, den nya är klart bättre. Men jag långåkte i M2:an också, som ju inte direkt är känd för att vara tyst. Så troligtvis viktigare för din sambo och dig :)
 
Tillbaka
Topp