• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag kör inga långsträckor så för mig är det egal.
Men den var nästan i paritet med min förra bil med 20" 305 med 40 profil

Men burkigheten, materialkänslan, ljudnivån är inte riktigt där än på model 3. Finns mycket som är bra med den, men dem punkterna är inte dess starka sida.

Det får du tycka. Jag var okej i LR:en, den nya är klart bättre. Men jag långåkte i M2:an också, som ju inte direkt är känd för att vara tyst. Så troligtvis viktigare för din sambo och dig :)
 
Good for you. Få gamla fordar kvar av någon outgrundlig anledning, så sällan jag kör om 50-åriga Ford ;)

Vi kan väl jämföra en 100 år gammal Ford mot en 50 år gammal Tesla om 50 år ;)

Men helt ärligt, skäms inte folk när man kommer med en ful gammal flakbil och kör om dom? Det är inte så att man kan vara en fartdåre i en bil som gungar som en finlandsfärja precis...
Men likväl är det absolut inga problem att ligga i 120.
 
Jag kör inga långsträckor så för mig är det egal.
Men den var i paritet med min förra bil med 20" 305 med 40 profil

Men burkigheten, materialkänslan, ljudnivån är inte riktigt där än på model 3. Finns mycket som är bra med den, men dem punkterna är inte dess starka sida.

Fast det var inte direkt frågan som han ställde och jag svarade på.

När var den producerad? Tesla kör uppenbarligen väldigt mycket förändringar i löpande produktion, ser till och med skillnad på vissa lister och grejer på drygt ett års produktion. Upplevelsen är rejält mycket solidare och tystare, tro’t den som vill. Vill man inte så är det ju såklart helt frivilligt att skaffa en :)
 
Vi kan väl jämföra en 100 år gammal Ford mot en 50 år gammal Tesla om 50 år ;)

Men helt ärligt, skäms inte folk när man kommer med en ful gammal flakbil och kör om dom? Det är inte så att man kan vara en fartdåre i en bil som gungar som en finlandsfärja precis...
Men likväl är det absolut inga problem att ligga i 120.

Jag brukade köra om en hel del när jag körde OJ-Bronco med 33”, så jag är nog fel person att svara på det :D
 
Jag brukade köra om en hel del när jag körde OJ-Bronco med 33”, så jag är nog fel person att svara på det :D

Jaså du?
Farsan åkte kompressormatad 89 Bronco på 33or under hela min uppväxt.
Älskade den bilen.

Morsan tog den i skilsmässan och sålde iväg :(
Väldigt fin bronco, tror den gick till en person som uppskattar en superfin, rostfri, Bronco. Såg lika fin ut för 3 år sedan när jag såg den sist.
 
Jaså du?
Farsan åkte kompressormatad 89 Bronco på 33or under hela min uppväxt.
Älskade den bilen.

Morsan tog den i skilsmässan och sålde iväg :(
Väldigt fin bronco, tror den gick till en person som uppskattar en superfin, rostfri, Bronco. Såg lika fin ut för 3 år sedan när jag såg den sist.

Rostfri kan kan inte påstå att min var. -87 om jag minns rätt med en rätt frisk 302:a. Köpte för 17 brak, bytte bort mot en Fiat Coupé 20vT på krogen strax innan stängning :)

Perfekt stadsbil, ganska exakt lika lång som en 245:a, så väldigt fickparkeringsbar. Fanns om inte annat alltid nån snöhög att parkera ovanpå på vintern. Ingen höll på högerregeln när den grillen med båge och extraljus kom farandes från vänster heller :D

Ljuva, svunna ungdom!
 
Rostfri kan kan inte påstå att min var. -87 om jag minns rätt med en rätt frisk 302:a. Köpte för 17 brak, bytte bort mot en Fiat Coupé 20vT på krogen strax innan stängning :)

Perfekt stadsbil, ganska exakt lika lång som en 245:a, så väldigt fickparkeringsbar. Fanns om inte annat alltid nån snöhög att parkera ovanpå på vintern. Ingen höll på högerregeln när den grillen med båge och extraljus kom farandes från vänster heller :D

Ljuva, svunna ungdom!

Existerar ytterst få rostfria Broncos. Det är som att hitta en enhörning typ....
 
Existerar ytterst få rostfria Broncos. Det är som att hitta en enhörning typ....

Enhörningar är långt vanligare, det går 13 på broncodussinet.

Hittade originalpapprena i min. Ford gav på riktigt 6 MÅNADERS garanti mot genomrostning! Garantin bestod i att man fick ekonomiplåten gratis :D Min var parallellimport, kan det ha varit av Ostermans tro? Den hade i alla fall fått Tuff Kote Dinol-behandling innan leverans, såg inte ut som att det gjorde någon större skillnad.
 
I normala fall ja, men detta är en Teslaägare vi pratar om.

Tror du på riktigt att jag är så jävla dum att jag hade bytt från en Model 3 till en ny, dyrare Model 3 om jag var ens lite missnöjd?

Konstigt nog hörde jag inget sådant när jag bytte från en M235 till en M2 innan den fyllde två år. Fick möjligheten att göra en okej affär på roligare bil då, så nu också. Och den är mycket roligare än M2:an, så valet var inte svårt :)
 
Håller med i ditt resonemang, SUVar blir ju inte alls lika sportigt oavsett chassi och annat. Jag är helt öppen för förslag men vill gärna det ska finnas något extra som gör att hjärtat slår lite extra när man sätter sig i för att köra. Det ska kännas kul på något vis. Jag kan uppskatta en trevlig motor och likaväl ett fantastiskt ljudsystem och sköna stolar att sitta i. En trevlig förarmiljö som känns premium. Men som sagt, någonting måste finnas där som ger den där känslan om du förstår hur jag menar.

Har oxå kikat på exempelvis BMW 5-serier som 530-550, såna Ultimate edition. Men det finns ju säkerligen bilar som jag inte ens tänkt på som skulle kunna vara något. :)

Såg att du fick några andra förslag inkl Tesla.

Skulle fundera på vilka behov du verkligen har och sedan sätta upp kriterierna. Det är väldigt svårt att ge andra råd.

Behöver ni två bilar vintertid? Tänkte mot bakgrund av att du nämnde att ni kunde dela bil med frun.

Kör du inte så mycket eller behöver en extra bil ibland vintertid skulle du t ex kunna köra med en M2:an utan problem med en uppsättning vinterdäck. Det bör inte vara några som helst bekymmer. Det är en ny bil med alla säkerhetssystem som finns. Det är rätt få tillfällen fyrhjulsdrift egentligen är nödvändigt. Kan vara trevligt att ha men inte mer än så.

Man kan också köpa en begagnad mer exotisk bil om man är beredd att gambla lite för en spottstyver av vad en exklusivare vardagsbil kostar idag. Finns mycket pengar över till annat. Säg för diskussionens skull en äldre Maserati Quattroporte med V8:an från Ferrari. Hade varit väldigt trevligt att lyssna på den motorn oavsett årstid. Skulle tro att många av dessa bilarna har varit väl omhändertagna. Det är mer en entusiastbil på sitt sätt, men om man nu inte har ett riktigt behov av en ”bruksbil” eller för den delen en åretrunt bil kan man ju välja något utanför ramarna. Värdeminskningen på en exklusivare bil lär ju vara mer än värdet på exemplet ovan över 2- 3 år. Man skulle kunna skriva av den helt.

Hade inte låst in mig vid tanken att köpa ny bil. Vidga vyerna och se vad du kan köpa som ditt hjärta och logik säger dig.
 
Såg att du fick några andra förslag inkl Tesla.

Skulle fundera på vilka behov du verkligen har och sedan sätta upp kriterierna. Det är väldigt svårt att ge andra råd.

Behöver ni två bilar vintertid? Tänkte mot bakgrund av att du nämnde att ni kunde dela bil med frun.

Kör du inte så mycket eller behöver en extra bil ibland vintertid skulle du t ex kunna köra med en M2:an utan problem med en uppsättning vinterdäck. Det bör inte vara några som helst bekymmer. Det är en ny bil med alla säkerhetssystem som finns. Det är rätt få tillfällen fyrhjulsdrift egentligen är nödvändigt. Kan vara trevligt att ha men inte mer än så.

Man kan också köpa en begagnad mer exotisk bil om man är beredd att gambla lite för en spottstyver av vad en exklusivare vardagsbil kostar idag. Finns mycket pengar över till annat. Säg för diskussionens skull en äldre Maserati Quattroporte med V8:an från Ferrari. Hade varit väldigt trevligt att lyssna på den motorn oavsett årstid. Skulle tro att många av dessa bilarna har varit väl omhändertagna. Det är mer en entusiastbil på sitt sätt, men om man nu inte har ett riktigt behov av en ”bruksbil” eller för den delen en åretrunt bil kan man ju välja något utanför ramarna. Värdeminskningen på en exklusivare bil lär ju vara mer än värdet på exemplet ovan över 2- 3 år. Man skulle kunna skriva av den helt.

Hade inte låst in mig vid tanken att köpa ny bil. Vidga vyerna och se vad du kan köpa som ditt hjärta och logik säger dig.

Vinterkörde min M2, var ingen superhöjdare. Dubbfritt var för mjuka för kraften och ESP:n, triggade konstant antisladd och antispinn även på torr asfalt. Fick slänga på dubb, som ju i regel är mindre sajpade och lite mindre mjuka i sin konstruktion. Det var en bullrig historia!

Bor man så till att centraleuropeiska vinterdäck är ett alternativ funkar det bra, men annars ingen höjdare tyvärr. M-diffbromsen var i alla fall väldigt bra för framkomligheten :)
 
Vinterkörde min M2, var ingen superhöjdare. Dubbfritt var för mjuka för kraften och ESP:n, triggade konstant antisladd och antispinn även på torr asfalt. Fick slänga på dubb, som ju i regel är mindre sajpade och lite mindre mjuka i sin konstruktion. Det var en bullrig historia!

Bor man så till att centraleuropeiska vinterdäck är ett alternativ funkar det bra, men annars ingen höjdare tyvärr. M-diffbromsen var i alla fall väldigt bra för framkomligheten :)

Nu bor jag i Skåne. Här är det för det mesta barmark. Har kört med centraleuropeiska vinterdäck i minst 15 år. Det var inga problem ens de där vintrarna runt 2012 när det var riktig vinter här nere.

Även om en M2 inte är en optimal bil på vintern tror jag nog att går utmärkt att köra en sådan som enda bil större delen av tiden oavsett var man bor. Jag förstår problematiken med en låg bil, motorstark turbo motor med vrid och bakhjulsdrift. I M2:ans fall kort hjulbas. Hade sett det som en rolig utmaning istället för ett hinder. Behöver man inte använda bilen varje dag kan man ju låta den stå när det är som sämst.
 
Nu bor jag i Skåne. Här är det för det mesta barmark. Har kört med centraleuropeiska vinterdäck i minst 15 år. Det var inga problem ens de där vintrarna runt 2012 när det var riktig vinter här nere.

Även om en M2 inte är en optimal bil på vintern tror jag nog att går utmärkt att köra en sådan som enda bil större delen av tiden oavsett var man bor. Jag förstår problematiken med en låg bil, motorstark turbo motor med vrid och bakhjulsdrift. I M2:ans fall kort hjulbas. Hade sett det som en rolig utmaning istället för ett hinder. Behöver man inte använda bilen varje dag kan man ju låta den stå när det är som sämst.

I Skåne skulle jag inte tveka en sekund! Längre norrut, njae. Det är en bil som kräver en hel del fäste :) Jag hade ju den som enda bil och dessutom tjänstepulka, så att låta den stå mitt i högsäsong hade blivit dumt.

På riktiga dubbdäck var den till och med kul när det snöade, det var bara det där jäkla däckbullret på bar asfalt.
 
I Skåne skulle jag inte tveka en sekund! Längre norrut, njae. Det är en bil som kräver en hel del fäste :) Jag hade ju den som enda bil och dessutom tjänstepulka, så att låta den stå mitt i högsäsong hade blivit dumt.

På riktiga dubbdäck var den till och med kul när det snöade, det var bara det där jäkla däckbullret på bar asfalt.

Lite annat läge om det är en tjänstebil och man måste köra oavsett väderlek. Dessa dagar kanske man inte borde ge sig ut oavsett bil. Svårt att avgöra.

Dubbdäcken gör nytta på is. På snö är skillnaden nog rätt liten mellan bra dubbfria och dubbdäck. Kört med rallydubb på en sjöis och det gav en full kontroll. Däck är verkligen A & O. Det är lite där jag är. Med rätt däck kan man köra vilken bil som helst vintertid. Begränsningen är markfrigången. Resten är upp till föraren.

Behöver man framkomlighet. Start i backiga miljöer etc. Då kanske en bakhjulsdriven bil med frontmotor är fel eller för den delen en bil med mittmotor. En 911:a med motorn bak och drivning bak kanske hade räckt, men en fyrhjulsdriven bil optimalt.

Hade dock inte valt bil för några få dagar eller tillfällen. Hade en M2:a fungerat större delen av tiden då är det dumt att köpa en bil som man kanske vantrivs med majoriteten av tiden för de där få tillfällena.
 
  • Like
Reactions: Tim
Lite annat läge om det är en tjänstebil och man måste köra oavsett väderlek. Dessa dagar kanske man inte borde ge sig ut oavsett bil. Svårt att avgöra.

Dubbdäcken gör nytta på is. På snö är skillnaden nog rätt liten mellan bra dubbfria och dubbdäck. Kört med rallydubb på en sjöis och det gav en full kontroll. Däck är verkligen A & O. Det är lite där jag är. Med rätt däck kan man köra vilken bil som helst vintertid. Begränsningen är markfrigången. Resten är upp till föraren.

Behöver man framkomlighet. Start i backiga miljöer etc. Då kanske en bakhjulsdriven bil med frontmotor är fel eller för den delen en bil med mittmotor. En 911:a med motorn bak och drivning bak kanske hade räckt, men en fyrhjulsdriven bil optimalt.

Hade dock inte valt bil för några få dagar eller tillfällen. Hade en M2:a fungerat större delen av tiden då är det dumt att köpa en bil som man kanske vantrivs med majoriteten av tiden för de där få tillfällena.

Här blir det mindre snö och mer återfrysning och frosthalka för varje vinter känns det som, det enda som biter är bra dubbdäck.

På lastbilarna kör vi det värsta av vinterdäck som går att hitta utan dubb, dubbarna håller inte här. Men kan lägga över så att drivaxeln får 20+ ton vid behov, då tar man sig fram. Lite som en 911 på vintern skulle jag tro :D
 
Riktiga bilar låter.
20201004_221356.jpg
 
När vi ändå är inne på dubbdäck. Hamnar på Söder ibland, kör dubbat. Är förbudet på Hornsgatan ett reellt problem då eller mer en pappersprodukt?
 
På lastbilarna kör vi det värsta av vinterdäck som går att hitta utan dubb, dubbarna håller inte här. Men kan lägga över så att drivaxeln får 20+ ton vid behov, då tar man sig fram. Lite som en 911 på vintern skulle jag tro :D

Underbar liknelse.

Känns tryggt att höra att ni satsar på bra vinterdäck på lastbilarna. Som privatbilist har man ofta funderat på hur det står till med det när man ser lastbilarna ligga vid sidan av motorvägen i samband med snöoväder.

Man känner sig rätt liten i en personbil när en tung långtradare blåser förbi i omkörningsfilen i full snöstorm. Man antar att de har bra grepp när man själv inte har det.

Om man bodde norrut hade man sannolikt testat köra dubbat om man stått ut med ljudet på barmark.

Här i söder är det ju blixthalka eftersom temperaturen pendlar runt nollan ofta. Det får inte mig att överväga dubbdäck här. Tror inte de hade överlevt motorvägstempo som sommartid utan att tappa dubb och jag hade inte stått ut med ljudet. Sedan hade jag inte sett fram emot att rycka ut dubben om man tänkt sig en resa nere i Europa över Tyskland.
 
Underbar liknelse.

Känns tryggt att höra att ni satsar på bra vinterdäck på lastbilarna. Som privatbilist har man ofta funderat på hur det står till med det när man ser lastbilarna ligga vid sidan av motorvägen i samband med snöoväder.

Man känner sig rätt liten i en personbil när en tung långtradare blåser förbi i omkörningsfilen i full snöstorm. Man antar att de har bra grepp när man själv inte har det.

Om man bodde norrut hade man sannolikt testat köra dubbat om man stått ut med ljudet på barmark.

Här i söder är det ju blixthalka eftersom temperaturen pendlar runt nollan ofta. Det får inte mig att överväga dubbdäck här. Tror inte de hade överlevt motorvägstempo som sommartid utan att tappa dubb och jag hade inte stått ut med ljudet. Sedan hade jag inte sett fram emot att rycka ut dubben om man tänkt sig en resa nere i Europa över Tyskland.

Vi har ju som sagt högsäsong vintertid, så bilarna måste gå oavsett väder mer eller mindre. ESP på alla ekipagen, även släpen. Driv och styrhjul det bästa pengar kan köpa, åker på på senhösten. På resten av axlarna vinterklassade rulldäck, ser ut som typ racingdäck men biter förvånansvärt bra. Snökedjor, lagkrav för Norge, ärligt talat mest för att uppfylla lagkravet. Ytterst sällan dom behöver användas med sådana däck och tunga lass.

Inte haft en vinterincident på dom tio åren vi haft företaget, nu fyra ekipage som går 10-13 000 mil var om året. Jo, ett släp i ett dike, men det var när det var plogat utanför vägen på en grusväg. Gick att dra upp för egen maskin när det var lossat.

Dels en arbetsmiljöfråga, men såklart också leveranskvalité och ekonomi. Går inte att köra i diket billigare än vad bra däck kostar, så enkel kalkyl.
 
Toyota GR Yaris verkar bli en hit. Helt ok prismässigt och troligtvis grymt mycket kul året om på bana och väg :)

Inte riktigt i klass med de bilar du tittar på men låg vikt och den motorn den kommer ha i kombinerat med 4wd ...

Alla har olika preferenser om vad som är bra, kul, snabbt, snyggt, skall det låta en del eller inte, skall bilen sticka ut eller inte, el eller inte, hybrid eller inte.....
Ah, detta är oxå helt nytt territorium för min del. Tack för tips, ska spana in denna modell. :)
 
Då har du ju roliga sommarbilar, då kanske inte en X5M eller liknande (kan inte mercedes motsvarighet) känns urvattnad efter några månader.
Tror inte du egentligen kan göra fel med någon av dom men en stor diesel 7 serie är nog inte heller så tråkig. Typ 740d, om du gillar lyx och lull-lull som en annan gör.
Så kan det ju vara, men känner mig lite osäker just nu iom att mitt drömbilsköp RS3 Sedan inte blev som jag hade tänkt mig så måste nog spendera tid hos olika bilfirmor och surfande på nätet för att komma framåt i alla funderingar. Väga för och emot och låta hjärtat få vara med samtidigt. :)
 
Såg att du fick några andra förslag inkl Tesla.

Skulle fundera på vilka behov du verkligen har och sedan sätta upp kriterierna. Det är väldigt svårt att ge andra råd.

Behöver ni två bilar vintertid? Tänkte mot bakgrund av att du nämnde att ni kunde dela bil med frun.

Kör du inte så mycket eller behöver en extra bil ibland vintertid skulle du t ex kunna köra med en M2:an utan problem med en uppsättning vinterdäck. Det bör inte vara några som helst bekymmer. Det är en ny bil med alla säkerhetssystem som finns. Det är rätt få tillfällen fyrhjulsdrift egentligen är nödvändigt. Kan vara trevligt att ha men inte mer än så.

Man kan också köpa en begagnad mer exotisk bil om man är beredd att gambla lite för en spottstyver av vad en exklusivare vardagsbil kostar idag. Finns mycket pengar över till annat. Säg för diskussionens skull en äldre Maserati Quattroporte med V8:an från Ferrari. Hade varit väldigt trevligt att lyssna på den motorn oavsett årstid. Skulle tro att många av dessa bilarna har varit väl omhändertagna. Det är mer en entusiastbil på sitt sätt, men om man nu inte har ett riktigt behov av en ”bruksbil” eller för den delen en åretrunt bil kan man ju välja något utanför ramarna. Värdeminskningen på en exklusivare bil lär ju vara mer än värdet på exemplet ovan över 2- 3 år. Man skulle kunna skriva av den helt.

Hade inte låst in mig vid tanken att köpa ny bil. Vidga vyerna och se vad du kan köpa som ditt hjärta och logik säger dig.
Ja, det är ett bra upplägg. Behovet då... hmm. Jag tror att jag egentligen inte behöver begränsa mig riktigt då 320:n är kombi och fyrhjulsdriven så den får rulla oftast om den är hemma och ledig. Måste båda ha den en dag går det väl att samåka och lösa det.
Med det sagt så skulle "min" bil liksom vara en reserv åt mig ifall 320:n är borta. Så den kommer ju inte att rulla lika mkt som den nuvarande bilen.

Ser vi sedan vidare på bil nummer två, den jag mest troligtvis skulle vara den enda som kör så är det nog inte så att behovet är begränsningen för vad jag ska välja. Kan tänka mig både liten som stor bil bara den har något av det där lilla extra som gör en glad när man väl ska ut och köra.
Fyradörrars eller ej spelar ingen roll. Det kan ibland vara lite oplogat där vi bor så M2:an inte kunde ta sig fram, provade första vintern i min ägo med vinterdäck (ej dubb). Vid två tillfällen fastnade jag så jag blev tvungen att bli bogserad loss. :)
Motorn då, ja, inte ett måste att det behöver vara ett monster.

Kostar den däremot väldigt mkt i försäkring och skatt känner jag ju att bilen bör vara något utöver det vanliga för att vara värd de pengarna. Som du skriver om Maseratin som exempel så är jag absolut med på resonemanget och känner mig inte främmande för en sådan tanke heller. Det enda jag inte orkar med är om det är för gammalt och avgassystem, fjädrar och grejer pajar hela tiden.


Stort tack för ideer och input! :)
 
Tror du på riktigt att jag är så jävla dum att jag hade bytt från en Model 3 till en ny, dyrare Model 3 om jag var ens lite missnöjd?

Konstigt nog hörde jag inget sådant när jag bytte från en M235 till en M2 innan den fyllde två år. Fick möjligheten att göra en okej affär på roligare bil då, så nu också. Och den är mycket roligare än M2:an, så valet var inte svårt :)

Jag måste räkna någon dag hur många gånger du nämnt att din Tesla är bättre än M2an.;)
393EBD87-2835-4FE6-8FA1-4FBE8B078881.gif
 
Tillbaka
Topp