• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Visst är det lätt att bli imponerad när man ser senaste 992 Turbo S göra 0- 100 under 3 sekunder och utan att svettas fortsätta dra hela vägen upp till 300 km/h. Frågan är bara när man ska ha någon glädje av all den prestandan. En elbil har ju nästan samma prestanda och kanske t om bättre i vissa fartregister eftersom den svarar direkt. Däremot har de vikten mot sig.

Med det resonemanget faller det mesta. Lambo, Ferrari osv. blir onödigt. Samma med Patek, AP osv. Finns annat som gör jobbet bättre och billigare. Men det är inte därför man köper det. Man köper ovan nämnda för att man vill och att man kan.
 
Den här värstingen gör 0-100 på fan vet när. :D
Snuskigt bränslesnål i alla fall. Grymt miljövänlig är den oxå, nästan ekologisk.
Trafiksäker.. Tveksamt:bag:
Men den är riktigt bra att transportera klockor på:)
IMG_20200605_160309.jpg
Just det.. Det är ju en Saab oxå:watching:
 
Med det resonemanget faller det mesta. Lambo, Ferrari osv. blir onödigt. Samma med Patek, AP osv. Finns annat som gör jobbet bättre och billigare. Men det är inte därför man köper det. Man köper ovan nämnda för att man vill och att man kan.

Nu blir det där ett lösryckt citat. Det ska läsas i sin helhet från ursprungsinlägget och den diskussion som pågick dessförinnan och efter.

Som du säger köper man inget av ovan nämnda varumärken för dess prestanda främst. Man köper exklusivitet. Folk hade köpt en motorsvagare Ferrari också. Det är jag helt på det klara med. Man köper varumärket och det som det symboliserar. Ferrari för att ta det exemplet är mer än bara prestanda. Finns andra kärnvärden också som man skulle kunna lyfta fram mer och ändå bygga en fantastik bil.

Frågan jag ställer mig är om man behöver bygga dessa exklusiva bilar med den prestandan man gör idag. Om inte det racet har nått sitt slut. Man hade kunnat bygga en fantastisk Ferrari utan att ge den gränser som ligger långt över den miljö de framförs i. Detsamma gäller övriga tillverkarna också givetvis.

Bara för att man kan behöver det inte betyda att man måste. De kan bygga show case som en Bugatti Veyron, McLaren F1, Ferrari F40 etc. De symboliserar drömmar. De har knappt gått 1000 mil efter 25 år.

Nu har det kommit elbilar som matchar och överträffar åtminstone accelerationsprestandan som bara superbilar hade i bästa fall tidigare. Jag kan inte låta bli att se det patetiska i att ställa upp Tesla på flygrakor för att påvisa att de har fartresurser i klass med supersportbilar upp till en gräns. Inget av det skulle få mig att köpa en elbil.

Som jag ser det är en elbil och en fossilbil två olika upplevelser. Lite som att segla en segelbåt eller åka motorbåt eller för den delen flyga ett segelflygplan utan motor och ett motordrivet flygplan. De har alla sin tjusning och sin plats. Varken bättre eller sämre. Bara annorlunda.
 
Nu blir det där ett lösryckt citat. Det ska läsas i sin helhet från ursprungsinlägget och den diskussion som pågick dessförinnan och efter.

Som du säger köper man inget av ovan nämnda varumärken för dess prestanda främst. Man köper exklusivitet. Folk hade köpt en motorsvagare Ferrari också. Det är jag helt på det klara med. Man köper varumärket och det som det symboliserar. Ferrari för att ta det exemplet är mer än bara prestanda. Finns andra kärnvärden också som man skulle kunna lyfta fram mer och ändå bygga en fantastik bil.

Frågan jag ställer mig är om man behöver bygga dessa exklusiva bilar med den prestandan man gör idag. Om inte det racet har nått sitt slut. Man hade kunnat bygga en fantastisk Ferrari utan att ge den gränser som ligger långt över den miljö de framförs i. Detsamma gäller övriga tillverkarna också givetvis.

Bara för att man kan behöver det inte betyda att man måste. De kan bygga show case som en Bugatti Veyron, McLaren F1, Ferrari F40 etc. De symboliserar drömmar. De har knappt gått 1000 mil efter 25 år.

Nu har det kommit elbilar som matchar och överträffar åtminstone accelerationsprestandan som bara superbilar hade i bästa fall tidigare. Jag kan inte låta bli att se det patetiska i att ställa upp Tesla på flygrakor för att påvisa att de har fartresurser i klass med supersportbilar upp till en gräns. Inget av det skulle få mig att köpa en elbil.

Som jag ser det är en elbil och en fossilbil två olika upplevelser. Lite som att segla en segelbåt eller åka motorbåt eller för den delen flyga ett segelflygplan utan motor och ett motordrivet flygplan. De har alla sin tjusning och sin plats. Varken bättre eller sämre. Bara annorlunda.

Klart man ska fortsätta bygga snabba fosilbilar. Kolla bara vad kul det kan vara. :)

https://www.instagram.com/reel/CF2ijJvJYFO/?igshid=zxa85s61c9aj
 
Klart man ska fortsätta bygga snabba fosilbilar. Kolla bara vad kul det kan vara. :)

https://www.instagram.com/reel/CF2ijJvJYFO/?igshid=zxa85s61c9aj

Det ena utesluter inte det andra. Finns så klart utrymme för att bygga snabba prestandabilar också. Det är inte så att jag är motståndare till dem bara för att man kan ifrågasätta nyttan av dem på allmänna vägarna där det är mest frustrerande att använda dem och en fara för sig själv och andra när man väl gör det. Man vill använda prestandan varje gång man får möjlighet till det. När gränserna är så höga blir det svårt att hitta tillfällena.

Såg Henry Catchpole’s provkörning i juli av 992 turbo s. Fanns tydligen en annan bil på plats som du ser i länken som man la upp nyligen. Klart det imponerar när man ser den i relation till vad som anses en snabb vardagsbil till supersportbil som i videon.

https://m.youtube.com/watch?v=ioTaVBVdtCs
 
Det ena utesluter inte det andra. Finns så klart utrymme för att bygga snabba prestandabilar också. Det är inte så att jag är motståndare till dem bara för att man kan ifrågasätta nyttan av dem på allmänna vägarna där det är mest frustrerande att använda dem och en fara för sig själv och andra när man väl gör det. Man vill använda prestandan varje gång man får möjlighet till det. När gränserna är så höga blir det svårt att hitta tillfällena.

Såg Henry Catchpole’s provkörning i juli av 992 turbo s. Fanns tydligen en annan bil på plats som du ser i länken som man la upp nyligen. Klart det imponerar när man ser den i relation till vad som anses en snabb vardagsbil till supersportbil som i videon.
https://m.youtube.com/watch?v=ioTaVBVdtCs

Detta klipp var också kul:
 
Om du gör ett bra research jobb behöver inte en gammal bil innebära mer bekymmer. Mycket beror på hur tidigare ägare har tagit hand om bilen och hur du själv sedan gör i din ägo. Klart ett man måste lägga lite pengar på underhåll på en äldre bil. Men det kan vägas upp mot väldigt liten värdeminskning och att du får något du gillar.

Om du inte kört allt många mil tycker jag det låter som om du skulle kunna ha en klassiker eller semi klassiker som andra bil. Bara hitta en bilmodell som du hade kunnat leva med som uppfyller vissa kriterier du sätter upp.

Köper man en ny bil bör man använda den. Den kommer ofrånkomligen att rasa i värde oavsett om den står i ett garage och samlar damm eller används i ur och skur och milen rullar på.

Tror många moderna bilar med en bra motor kommer att bli som din RS3:a. De kommer aldrig att krypa under skinnet på dig. Tycker det låter som du letar efter något mer unikt som talar till dig.

Även om de har krupit upp lite i pris. Ett mer realistiskt val om man inte behöver en praktisk bil hade kunnat vara en 997 turbo. Säga vad man vill men en 911 är en unik körupplevelse oavsett eftersom motorn är placerad där den är. 997 turbo har en bättre fyrhjulsdrift ur framkomlighet hänseende än föregångarna (frånsett 964 C4 som var mekanisk). Markfrigången kan vara en begränsning, men är det inte hårt packad snö lär bilen ta sig fram utan större problem. 2:a generationen 997 fick nog samma fyrhjulsdrift som turbon. Där får du mer karaktär eftersom turbon saknas. Det är vad man föredrar.

Sedan kan det vara onödigt med motorstarka prestanda bilar vintertid. Det är för det mesta inget man har någon glädje av i vardagen på vinterväglag utom på en stor sjöis med rallydubb. Däremot får man mer fokusera unika egenskaper för bilmodellen. Dess balans, väggrepp etc. Men om du kör bilen året runt finns det ju tillfällen att njuta av den typen av bil sett över hela året.

Man kan ju också bara hitta en bil som har karaktär i överflöd. Bara njut av att den har en fin motorn, interiör, exteriör och överseende med andra brister. Vissa bilar är oerhört trevliga utan att man behöver pressa dem. Där man kör maximalt 7/10. Över det överkör man dem. Det är ingen stor sak eftersom man sällan kör så på allmänna vägar.

En 997 turbo kan t ex vara rätt frustrerande där precis som alla 911 turbos före och efter den. De kan vara stumma och livlösa eftersom de kommer till sin rätt körd i högre farter än vad som är tillåtet på allmän väg. Tyvärr är det något som i mångt och mycket gäller de flesta prestandabilar idag.

Ibland hade man önskat att tillverkarna kunde ta fram en prestandabil som inte nödvändigtvis gick ut på maximal prestanda. Mer få den där rätta känslan där man kan njuta av bilen mer av tiden under verkliga förhållanden.

Visst är det lätt att bli imponerad när man ser senaste 992 Turbo S göra 0- 100 under 3 sekunder och utan att svettas fortsätta dra hela vägen upp till 300 km/h. Frågan är bara när man ska ha någon glädje av all den prestandan. En elbil har ju nästan samma prestanda och kanske t om bättre i vissa fartregister eftersom den svarar direkt. Däremot har de vikten mot sig.
Stort tack för input och idéer, det uppskattas oerhört. Absolut skulle detta kunna vara en väg att gå, gäller bara att hitta den där ”rätta” bilen. :)
Fastnade igår i surfträsket då jag fortsatte leta runt. Mycket olika bilar svepte förbi i sökningarna, allt från Nissan GT-R, Audi R8 till EVO VI och även gamla GMC Typhoon. ;)
Ska fortsätta letandet nu men absolut kolla in Porsche, bra tips där. Tackar!
Bör man ha några funderingar gällande miltalet? Tänker om man ska sätta en gräns någonstans eller hur är kvaliten på dessa bilar? Ser att en del har gått 10-12.000 mil. Något man bör tänka på?
 
Senast ändrad:
Stort tack för input och idéer, det uppskattas oerhört. Absolut skulle detta kunna vara en väg att gå, gäller bara att hitta den där ”rätta” bilen. :)
Fastnade igår i surfträsket då jag fortsatte leta runt. Mycket olika bilar svepte förbi i sökningarna, allt från Nissan GT-R, Audi R8 till EVO VI och även gamla GMC Typhoon. ;)
Ska fortsätta letandet nu men absolut kolla in Porsche, bra tips där. Tackar!
Bör man ha några funderingar gällande miltalet? Tänker om man ska sätta en gräns någonstans eller hur är kvaliten på dessa bilar? Ser att en del har gått 10-12.000 mil. Något man bör tänka på?

Porsche är byggda för att användas. Att ägarna har blivit lika löjliga som ägarna av Ferrari och andra exotiska bilar kan man inte klandra bilarna för. Det är nog en mer finansiell aspekt att de inte har råd att verkligen köra dem där de tror att de kan skydda sig mot värdeminskningen.

Sök runt lite på nätet så ser du att det finns ägare som har kört sina bilar i ur och skur i 20 års tid.

På rennlist är det en bl a en ägare av en 996 turbo som har 633,500+ så sent som i våras när jag sökte precis om han skrivit något om nuvarande miltal. De tål att användas. Finns exempel på ägare av såväl äldre som nyare generationer 911 som använts på samma sätt av dedikerade ägare. Tvivlar inte på att dagens 911 inte kommer att hålla lika bra. Det är Porsches signummodell. Lite som Golf är för WV. Klassledare i sin klass.

https://rennlist.com/forums/996-turbo-forum/662617-high-mileage-996-tt-27.html

Man får fundera åter igen på vad man ska ha bilen till. Ska man köra med den och fundera mindre på att hålla nere på miltalen är det ju ingen mening att köpa en lågmilare. Då är det bättre att köpa en med medelmiltal och av en ägare som har tagit väl hand om bilen. Det gäller ju inte bara en Porsche utan rent generellt.

Tyvärr är det väl så att många köpare är nervösa att köpa en bil med över 10 000 mil. Ut kvalitetshänseende skulle jag inte vara det. Men det kanske är så att det inte blir lika enkelt att sälja en 911 med höga mil. Köper du en bil som redan har tagit den ekonomiska smällen där de inte längre räknas som en lågmilare. Då kan du köra bilen med gott samvete så som den var byggd att användas.

Finns massvis med information på nätet om vad du ska titta på vid begagnat köp. Som alltid får man ta en kalkylerad risk. Gör man ett informerat köp och går in med öppna ögon så blir det säkert bra. Sedan kan man ha otur och så gäller det att ha en buffert så att man kan åtgärda det.
 
Senast ändrad:
Köper man 996 eller 997 så ska man ha mezgermotorn, som sitter i gt2, gt3 och turbo om jag inte har helt fel.
Enligt porsche mekar är den bombsäker, den "vanliga" har endel inbyggda problem som kan bli kostsamma.


Porsche är byggda för att användas. Att ägarna har blivit lika löjliga som ägarna av Ferrari och andra exotiska bilar kan man inte klandra bilarna för. Det är nog en mer finansiell aspekt att de inte har råd att verkligen köra dem där de tror att de kan skydda sig mot värdeminskningen.

Sök runt lite på nätet så ser du att det finns ägare som har kört sina bilar i ur och skur i 20 års tid.

På rennlist är det en bl a en ägare av en 996 turbo som har 633,500+ så sent som i våras när jag sökte precis om han skrivit något om nuvarande miltal. De tål att användas. Finns exempel på ägare av såväl äldre som nyare generationer 911 som använts på samma sätt av dedikerade ägare. Tvivlar inte på att dagens 911 inte kommer att hålla lika bra. Det är Porsches signummodell. Lite som Golf är för WV. Klassledare i sin klass.

https://rennlist.com/forums/general-porsche-discussions-forum/977413-in-the-market-996-a.html

Man får fundera åter igen på vad man ska ha bilen till. Ska man köra med den och fundera mindre på att hålla nere på miltalen är det ju ingen mening att köpa en lågmilare. Då är det bättre att köpa en med medelmiltal och av en ägare som har tagit väl hand om bilen. Det gäller ju inte bara en Porsche utan rent generellt.

Tyvärr är det väl så att många köpare är nervösa att köpa en bil med över 10 000 mil. Ut kvalitetshänseende skulle jag inte vara det. Men det kanske är så att det inte blir lika enkelt att sälja en 911 med höga mil. Köper du en bil som redan har tagit den ekonomiska smällen där de inte längre räknas som en lågmilare. Då kan du köra bilen med gott samvete så som den var byggd att användas.

Finns massvis med information på nätet om vad du ska titta på vid begagnat köp. Som alltid får man ta en kalkylerad risk. Gör man ett informerat köp och går in med öppna ögon så blir det säkert bra. Sedan kan man ha otur och så gäller det att ha en buffert så att man kan åtgärda det.
 
Köper man 996 eller 997 så ska man ha mezgermotorn, som sitter i gt2, gt3 och turbo om jag inte har helt fel.
Enligt porsche mekar är den bombsäker, den "vanliga" har endel inbyggda problem som kan bli kostsamma.

Metzger motorn är legendarisk. Den sägs vara pålitlig och driftsäker, men även dessa drabbas av haverier. Finns ingen motor som är bombsäker.

Metzger motorn satt i 911:an t om 997:1 turbo, GT3 och GT2. Generationerna efteråt fick nya direktinsprutade motorer. Hur driftsäkra dessa är vet jag inte. 991 GT3 har ju lite saker rapporterade med förlängda garanter (USA och kanske andra marknader).

IMS problemet på standard versionen av 996/997:1 och samtida Boxsters 986/987:1. Den direktinsprutade motorn som ersatte har varit driftsäker vad jag sett.

Alla bilar har sina brister. Vissa allvarligare än andra. Det behöver inte betyda att man råkar ut för dem. Kan hända precis allt med en bil. Något helt annat går sönder och så har man gått och oroat sig för helt fel saker. Man får göra ett informerat val och ta reda på vad saker och ting kostar om det händer. Köper man en begagnad bil så är det en gambling. Samma sak med en ny bil faktiskt. Även om den har garanter och annat är det inte säker att allt löses ändå på ett smidigt sätt.

Finns ägare som har kört utan bekymmer även med de Porsche modeller som har fått lite sämre rykte omkring sig. Att vissa modeller har fått lite sämre rykte kan faktiskt vara till glädje för de som inte är så brydda. Tar saker som det kommer. Man får väldigt mycket bil i en 996/986 för att kanske nämna den generation som har fått sämst rykte omkring sig med IMS lagret. Det har många insett som köpt dem och verkligen använt dem eftersom värdet är vad det är på dem. Kanske ökat något för fina exemplar och att de har fått en viss upprättelse genom åren.

Var en av dem som tänkte att jag bara skulle köpa Turbo, GT3 sam GT2 när de fortfarande hade Metzger motorn efter det man sett, läst och hört. Skulle inte vara så kategorisk idag. Man får en nyktre syn på saker och ting med åren. Omvärderar vissa saker. Kan tycka att det är kul att se någon köra runt i en ganska standard 996:a. Det är opretentiöst och slapp. Det är garanterat någon som har ett genuint bilintresse idag. Han eller hon visste vad de ville ha. Alla bryr sig inte om att motorn saknar torrsump, har ett IMS rykte etc. De löser saker som det kommer.
 
Dubbelhäftande tejp kanske??  :rolleyes::D
Får mig att tänka på den gaaaamla försäkringsreklamen när en kille får taket på sig Audi avkört av en grävmaskin..
"Det är en... Cab.." :D


Den där reklamfilmen har jag inte sett sedan man hyrde videobox och film i videobutik. Någon gammal James Bond med Roger Moore i huvudrollen som inledes med reklamen du just länkade och kommande filmer. En nostalgi trip tillbaka till 80-talet.
 
Metzger motorn är legendarisk. Den sägs vara pålitlig och driftsäker, men även dessa drabbas av haverier. Finns ingen motor som är bombsäker.

Metzger motorn satt i 911:an t om 997:1 turbo, GT3 och GT2. Generationerna efteråt fick nya direktinsprutade motorer. Hur driftsäkra dessa är vet jag inte. 991 GT3 har ju lite saker rapporterade med förlängda garanter (USA och kanske andra marknader).

IMS problemet på standard versionen av 996/997:1 och samtida Boxsters 986/987:1. Den direktinsprutade motorn som ersatte har varit driftsäker vad jag sett.

Alla bilar har sina brister. Vissa allvarligare än andra. Det behöver inte betyda att man råkar ut för dem. Kan hända precis allt med en bil. Något helt annat går sönder och så har man gått och oroat sig för helt fel saker. Man får göra ett informerat val och ta reda på vad saker och ting kostar om det händer. Köper man en begagnad bil så är det en gambling. Samma sak med en ny bil faktiskt. Även om den har garanter och annat är det inte säker att allt löses ändå på ett smidigt sätt.

Finns ägare som har kört utan bekymmer även med de Porsche modeller som har fått lite sämre rykte omkring sig. Att vissa modeller har fått lite sämre rykte kan faktiskt vara till glädje för de som inte är så brydda. Tar saker som det kommer. Man får väldigt mycket bil i en 996/986 för att kanske nämna den generation som har fått sämst rykte omkring sig med IMS lagret. Det har många insett som köpt dem och verkligen använt dem eftersom värdet är vad det är på dem. Kanske ökat något för fina exemplar och att de har fått en viss upprättelse genom åren.

Var en av dem som tänkte att jag bara skulle köpa Turbo, GT3 sam GT2 när de fortfarande hade Metzger motorn efter det man sett, läst och hört. Skulle inte vara så kategorisk idag. Man får en nyktre syn på saker och ting med åren. Omvärderar vissa saker. Kan tycka att det är kul att se någon köra runt i en ganska standard 996:a. Det är opretentiöst och slapp. Det är garanterat någon som har ett genuint bilintresse idag. Han eller hon visste vad de ville ha. Alla bryr sig inte om att motorn saknar torrsump, har ett IMS rykte etc. De löser saker som det kommer.
Mezger motorn är utan tvekan riktigt bra. Men det går utmärkt att köra en vanlig 996:a också och IMS problemet kan förebyggas med ett uppgraderat lager. Med det och lite annat smått och gott så känner jag mig inte det minsta oroad :) Har kört x antal hundra varv med min 996:a på bana utan minsta bekymmer.

02C60AFD-7828-4A1A-9C8D-737EDD6FC30B.jpeg
 
Mezger motorn är utan tvekan riktigt bra. Men det går utmärkt att köra en vanlig 996:a också och IMS problemet kan förebyggas med ett uppgraderat lager. Med det och lite annat smått och gott så känner jag mig inte det minsta oroad :) Har kört x antal hundra varv med min 996:a på bana utan minsta bekymmer.

02C60AFD-7828-4A1A-9C8D-737EDD6FC30B.jpeg

Härligt. Precis min mening. Gör man ett informellt val kan man fixa vissa tillkortakommanden beroende på hur man använder bilen. T ex få bättre oljetillförsel om man nu ska köra bana med r-däck. Finns lite olika val med IMS om man nu bryr sig om att byta det. Alla har sin tro där och delade meningar.
 
Funderar på skaffa följande chip:
98EDF8A2-5F4F-4A67-8D8A-7C77FE777708.png
70B20E80-1F44-4A37-B5A8-63CA2B7D35BD.png



Har 18 månader kvar på leasingen, frågan är om motorn lever kvar efter leasing tiden? Det kostar ändå nästan 2 SKX :D
 
Porsche är byggda för att användas. Att ägarna har blivit lika löjliga som ägarna av Ferrari och andra exotiska bilar kan man inte klandra bilarna för. Det är nog en mer finansiell aspekt att de inte har råd att verkligen köra dem där de tror att de kan skydda sig mot värdeminskningen.

Sök runt lite på nätet så ser du att det finns ägare som har kört sina bilar i ur och skur i 20 års tid.

På rennlist är det en bl a en ägare av en 996 turbo som har 633,500+ så sent som i våras när jag sökte precis om han skrivit något om nuvarande miltal. De tål att användas. Finns exempel på ägare av såväl äldre som nyare generationer 911 som använts på samma sätt av dedikerade ägare. Tvivlar inte på att dagens 911 inte kommer att hålla lika bra. Det är Porsches signummodell. Lite som Golf är för WV. Klassledare i sin klass.

https://rennlist.com/forums/general-porsche-discussions-forum/977413-in-the-market-996-a.html

Man får fundera åter igen på vad man ska ha bilen till. Ska man köra med den och fundera mindre på att hålla nere på miltalen är det ju ingen mening att köpa en lågmilare. Då är det bättre att köpa en med medelmiltal och av en ägare som har tagit väl hand om bilen. Det gäller ju inte bara en Porsche utan rent generellt.

Tyvärr är det väl så att många köpare är nervösa att köpa en bil med över 10 000 mil. Ut kvalitetshänseende skulle jag inte vara det. Men det kanske är så att det inte blir lika enkelt att sälja en 911 med höga mil. Köper du en bil som redan har tagit den ekonomiska smällen där de inte längre räknas som en lågmilare. Då kan du köra bilen med gott samvete så som den var byggd att användas.

Finns massvis med information på nätet om vad du ska titta på vid begagnat köp. Som alltid får man ta en kalkylerad risk. Gör man ett informerat köp och går in med öppna ögon så blir det säkert bra. Sedan kan man ha otur och så gäller det att ha en buffert så att man kan åtgärda det.
Det låter riktigt bra det! Gör att jag blir mera sugen. :)
Känns som ett bra resonemang där vad gäller miltalen, ganska så skönt att köpa en som gått en del så behöver man inte känna att man lägger en massa mil på en bil som är en lågmilare. Kan man ju bruka den utan någon större tanke på milen. Gäller då bara att läsa på lite om just den specifika modell man väljer och sedan kolla upp att den blivit väl omhändertagen.
Ah, kul att läsa om de där bilarna som rullat långt. :)
Kollade lite tidigare om jag ev. skulle införskaffa en 997 GT3 RS av 2010 årsmodell som sommarbil, den andra generationen med 450hk. Den har väl just den där Mezger motorn som är så omtalad.
Tanken är inte bortslagen ännu, men lite annat står före i kön just nu.
Drömmen får finnas kvar!
 
Senast ändrad:
Det låter riktigt bra det! Gör att jag blir mera sugen. :)
Känns som ett bra resonemang där vad gäller miltalen, ganska så skönt att köpa en som gått en del så behöver man inte känna att man lägger en massa mil på en bil som är en lågmilare. Kan man ju bruka den utan någon större tanke på milen. Gäller då bara att läsa på lite om just den specifika modell man väljer och sedan kolla upp att den blivit väl omhändertagen.
Ah, kul att läsa om de där bilarna som rullat långt. :)
Kollade lite tidigare om jag ev. skulle införskaffa en 997 GT3 RS av 2010 årsmodell som sommarbil, den första generationen med 450hk. Den har väl just den där Mezger motorn som är så omtalad.
Tanken är inte bortslagen ännu, men lite annat står före i kön just nu.
Drömmen får finnas kvar!

Upptäckte att jag klippte in fel länk i det där inlägget. Kommer klippa in rätt där också.

Rätt inlägg ska vara den här. T2 kallar sig ägaren på rennlist. Bara kolla tillbaka så ser du att den 996 turbon är dokumenterad genom åren. Har bara sporadiskt sett att bilen används än vilket är imponerande minst sagt.

https://rennlist.com/forums/996-turbo-forum/662617-high-mileage-996-tt-27.html

Finns fler som också har kört sina bilar på liknande sätt och säkert ett stort mörkertal av ägare som inte förekommer på sociala medierna.

Tycker det är mycket intressantare att höra om folk som kör sina bilar. Berättar historier om vad som hänt än någon som har en bil som samlar damm.

997 GT3 RS har Mezger motorn. Gillar du bankörning så är den rätt. På landsväg tror jag faktiskt att en vanlig 911 eller turbo är en bättre bil. Bättre som i mer användbar. När man köper drömmar så kanske inte det är så viktigt. Ta och provkör olika typer av 911:eek:r och bilar i allmänhet och fundera på deras styrkor och svagheter. Tror du kommer fram till vad du vill ha tillslut.
 
Upptäckte att jag klippte in fel länk i det där inlägget. Kommer klippa in rätt där också.

Rätt inlägg ska vara den här. T2 kallar sig ägaren på rennlist. Bara kolla tillbaka så ser du att den 996 turbon är dokumenterad genom åren. Har bara sporadiskt sett att bilen används än vilket är imponerande minst sagt.

https://rennlist.com/forums/996-turbo-forum/662617-high-mileage-996-tt-27.html

Finns fler som också har kört sina bilar på liknande sätt och säkert ett stort mörkertal av ägare som inte förekommer på sociala medierna.

Tycker det är mycket intressantare att höra om folk som kör sina bilar. Berättar historier om vad som hänt än någon som har en bil som samlar damm.

997 GT3 RS har Mezger motorn. Gillar du bankörning så är den rätt. På landsväg tror jag faktiskt att en vanlig 911 eller turbo är en bättre bil. Bättre som i mer användbar. När man köper drömmar så kanske inte det är så viktigt. Ta och provkör olika typer av 911:eek:r och bilar i allmänhet och fundera på deras styrkor och svagheter. Tror du kommer fram till vad du vill ha tillslut.
Tackar! :)
Det är härligt att läsa och höra talas om bilar som varit med och använts,det ger även en inblick vad dessa verkligen klarar av så länge de sköts om på ett bra sätt. Ja, det är mkt funderingar och jag vågar inte tänka på hur mkt tid som är nedlagt på att surfa och läsa om olika modeller av bilar (och motorcyklar). ;)
Har ju ett tag till att läsa på om Porscharna innan det är dags. RS-modellen etsade sig fast i minnet då jag vid en semesterresa blev omkörd av just en 997 som var grå med röda fälgar och dekaler som verkligen stack ut. Men har ju aldrig varit i närheten av någon eller provsuttit så kanske stolarna är för hardcore och en ”vanlig” GT3 skulle vara bättre. Eller en turbo. Vill ju gärna ha en med någon vinge iaf. :)
 
Tackar! :)
Det är härligt att läsa och höra talas om bilar som varit med och använts,det ger även en inblick vad dessa verkligen klarar av så länge de sköts om på ett bra sätt. Ja, det är mkt funderingar och jag vågar inte tänka på hur mkt tid som är nedlagt på att surfa och läsa om olika modeller av bilar (och motorcyklar). ;)
Har ju ett tag till att läsa på om Porscharna innan det är dags. RS-modellen etsade sig fast i minnet då jag vid en semesterresa blev omkörd av just en 997 som var grå med röda fälgar och dekaler som verkligen stack ut. Men har ju aldrig varit i närheten av någon eller provsuttit så kanske stolarna är för hardcore och en ”vanlig” GT3 skulle vara bättre. Eller en turbo. Vill ju gärna ha en med någon vinge iaf. :)

Det var en populär färg combo när det begav sig.

Avråder dig absolut inte från en GT3:a. Säger bara att du ska tänka igenom varför du vill ha den och även provköra bilen och se om du tror sig kunna leva med bilen så som du tänker använda den.

GT3:an fanns med komfortstolar också utan baksäte och utan buren. De flesta köper en GT3 för hela upplevelsen med clubsport paketet dock. Det är så jag själv hade velat ha en. Men det finns andra som gjort ett annat val när de beställde dem nya.

Det är rätt individuellt hur man ser på skalstolarna. Tycker inte i sig de är obekväma, men om du ska ta dig in och ut ur bilen är de en sådan sak som påverkar användbarheten helt klart.

Vidare är en GT3:á stummare på många olika sätt. Det är inte bara hårdare stötdämpare. Den har en annan utväxling. Motorn behöver varvas. Kör du då på landsväg i huvudsak kommer du kanske att tycka att bilen inte riktigt kommer till sin rätt eller så kör du så sällan att du inte tycker dig märka det. Allt det där är subjektivt egentligen och vad man har för egna preferenser.

Turbon har mer vrid på lägre varv och den behöver inte varvas ur. På så sätt kan den vara en bättre landsvägsbil. Likaså standardbilen. Sedan kan man föredra GT3:an för att den är mer ett exakt vapen. Mer av en skalpell medan turbon är trubbig. De vanliga 911:eek:rna däremellan.

Många ägare modifierar sina bilar efterhand. Sätter dit värre grejer. Andra stötdämpare, hårdare bussningar, skalstolar, halvbur. Allt efter preferenser och användning.

Det finns inget rätt och fel här. Det är det som är det fantastiska.

Personligen hade jag köpt en GT3:a om jag körde bana eller hade ett mål på landsväg som slutar i någon form av bankörning. Det ska till riktigt fina landsvägar och aktiv körning för att göra en att en GT3:a kommer till sin rätt.

GT3:eek:rna är fantastiska bilar. Alla old school ägare av 911 dras naturligt åt en GT3 men de är inte för alla.

Värt att notera är att försäkringar inte täcker bankörning. Det fanns en tid för drygt 10 år sedan och dessförinnan där folk vallfärdade med sina lånefinansierade GT3or till ringen och använde försäkringsbolagen som sponsor. Hade granskat bilarna väldigt noga efter gamla reparationer och skador om jag tittade på den generationen 996/997 GT3. I synnerhet idag när bilarna har ökat i värde igen från sina tidigare bottennoteringar.
 
Tillbaka
Topp