Porsche är byggda för att användas. Att ägarna har blivit lika löjliga som ägarna av Ferrari och andra exotiska bilar kan man inte klandra bilarna för. Det är nog en mer finansiell aspekt att de inte har råd att verkligen köra dem där de tror att de kan skydda sig mot värdeminskningen.
Sök runt lite på nätet så ser du att det finns ägare som har kört sina bilar i ur och skur i 20 års tid.
På rennlist är det en bl a en ägare av en 996 turbo som har 633,500+ så sent som i våras när jag sökte precis om han skrivit något om nuvarande miltal. De tål att användas. Finns exempel på ägare av såväl äldre som nyare generationer 911 som använts på samma sätt av dedikerade ägare. Tvivlar inte på att dagens 911 inte kommer att hålla lika bra. Det är Porsches signummodell. Lite som Golf är för WV. Klassledare i sin klass.
https://rennlist.com/forums/general-porsche-discussions-forum/977413-in-the-market-996-a.html
Man får fundera åter igen på vad man ska ha bilen till. Ska man köra med den och fundera mindre på att hålla nere på miltalen är det ju ingen mening att köpa en lågmilare. Då är det bättre att köpa en med medelmiltal och av en ägare som har tagit väl hand om bilen. Det gäller ju inte bara en Porsche utan rent generellt.
Tyvärr är det väl så att många köpare är nervösa att köpa en bil med över 10 000 mil. Ut kvalitetshänseende skulle jag inte vara det. Men det kanske är så att det inte blir lika enkelt att sälja en 911 med höga mil. Köper du en bil som redan har tagit den ekonomiska smällen där de inte längre räknas som en lågmilare. Då kan du köra bilen med gott samvete så som den var byggd att användas.
Finns massvis med information på nätet om vad du ska titta på vid begagnat köp. Som alltid får man ta en kalkylerad risk. Gör man ett informerat köp och går in med öppna ögon så blir det säkert bra. Sedan kan man ha otur och så gäller det att ha en buffert så att man kan åtgärda det.