• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tror Yarisen blir roligare :), om man vill ha en rolig liten bil vill säga
1280kg kontra runt 1500kg
4WD mot FWD
HK liknande i båda
360NM kontra 400

Fast vill man ha AWD finns ju M135 med mer sprutt.

Inte för att jag tillhör målgruppen som småbarnsfar men med framhjulsdrift finns det så mycket att välja på i segmentet. Vad gör denna speciell?

För att testkörningen dom hade gjort av en förseriebil fick journalisten att prata om back to the roots bland hot hatches. En vad det verkar som rätt seriös diffbroms, bland annat.

Snacka om att framhjulsdriften förstör den potentiella charmen med den bilen.

Pyttsan! Finns ju många sjukt roliga framhjulsdrivna bilar, det där kan med lite tur vara ytterligare en sådan. Vore väl skitkul om någon kan leverera sådan körglädje, och BMW borde kunna det om dom gör rätt.

Håller med. Lika bra att köpa sig en 135/140i från förra generationen och behålla det som gör bilen rolig, bakhjulsdriften.

Majoriteten bryr sig inte, och det går att bygga kul fwd. Jag gillar det, precis som jag kan ha skitkul med rätt rwd- eller awdbil.



Rent generell reflektion, helskotta så enkelspåriga folk är här. Tro fan att Rolex sportstål säljer bra :D
 
Snacka om att framhjulsdriften förstör den potentiella charmen med den bilen.

BMW har ju byggt Mini Coopern i dess moderna tappning. Deras första försök till framhjulsdrift var en succé. Sedan hade man kanske inte trott att BMW skulle bygga en framhjulsdriven bil under sitt egna märke. Men det kan man säga om andra tillverkare också som har slängt ut heliga kor i jakt på marknadsandelar. Lite som att man inom politiken söker sig mot mitten för att fånga väljarna istället för att driva den politik man brinner för. Det är den tidsandan vi lever i idag.

Gissar att BMW har kommit fram till att de kunder som köper den bilmodellen kanske inte är traditionella BMW kunder som vill ha bakhjulsdrift. De vill ta andelar från VAG koncernen och Mercedes i premium segmentet.
 
Fast vill man ha AWD finns ju M135 med mer sprutt.
den väger dock inga 1285kg :p

Yarisen kommer komma i två versioner en med lull lull mer för gata och en för banåkning utan lull lull men med bland annat diffbroms fram och bak, annan hjulupphägning etc.

Tror den kommer vara i en grym sweet spot vad gäller prestanda rakt fram, svänga och främst att vara rolig på alla typer av underlag och situationer. Jag överväger att byta men det känns lite sådär att ha en helt optraktisk bil och en halvt opraktisk bil då Yarisen är tvådörrars. Samtidigt så vill jag inte göra mig av med Mazdan

eller så bara skiter jag i allt och går på en Mustang igen haha
 
den väger dock inga 1285kg :p

Yarisen kommer komma i två versioner en med lull lull mer för gata och en för banåkning utan lull lull men med bland annat diffbroms fram och bak, annan hjulupphägning etc

Inte ens nära :D

Yarisen verkar helt bonkers, på ett bra sätt. Tror att återupplivningen av Ti-traditionen hos BMW kan ge oss kul bilar också.
 
Inte ens nära :D

Yarisen verkar helt bonkers, på ett bra sätt. Tror att återupplivningen av Ti-traditionen hos BMW kan ge oss kul bilar också.
Den blir säkert rolig, även med framhjulsdrift. Men bakhjulsdrift hade i mitt tycke gjort den ännu bättre och charmigare. Det är väl inte enkelspårigt att vilja ha det som är roligare, sportigare och charmigare? Det är ju inte så att det prompt måste vara bakhjulsdrift för att det är det BMW alltid kört med, det hade varit enkelspårigt.
 
Majoriteten bryr sig inte, och det går att bygga kul fwd. Jag gillar det, precis som jag kan ha skitkul med rätt rwd- eller awdbil.
Rent generell reflektion, helskotta så enkelspåriga folk är här. Tro fan att Rolex sportstål säljer bra :D

1 serien var väl den sista hot-hatchen med RWD? Jag sa aldrig att det det inte går att bygga bra bilar med FWD, men varför bygga FWD som alla andra? Nu är min egna 1'a en rent bedrövlig vinterkärra p.g.a detta dock:oops:
 
1 serien var väl den sista hot-hatchen med RWD? Jag sa aldrig att det det inte går att bygga bra bilar med FWD, men varför bygga FWD som alla andra? Nu är min egna 1'a en rent bedrövlig vinterkärra p.g.a detta dock:oops:

För att majoriteten köper en typ 116i eller d och bryr sig om innerutrymmen och annat oväsentligt. Säga vad man vill om gamla 1-serien, men få bilar har väl varit så dåligt packade utrymmesmässigt :) Så kan man bara göra en riktigt buskul fwd kan man ju både få volymen och nåt kul.
 
För att majoriteten köper en typ 116i eller d och bryr sig om innerutrymmen och annat oväsentligt. Säga vad man vill om gamla 1-serien, men få bilar har väl varit så dåligt packade utrymmesmässigt :) Så kan man bara göra en riktigt buskul fwd kan man ju både få volymen och nåt kul.
80% av ägarna av förra 1-serien trodde redan att deras bil var framhjulsdriven. Så mycket brydde de sig :oops:
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmwagare-tror-att-de-kor-framhjulsdrivet-1182
 
Med risk för att få en skottpeng på sig tror jag många av de som kör bas 1-, 2-, 3-, 4-, och 5- serie är folk som har tjänstebil/leasar och bara vill ha en "fin bil"/statussymbol och har inte den blekaste aning om vad det är mer än märket och lacken. Vet flera vänner som är på denna nivå och dom undrar varför jag kör runt i en 12 år gammal bmw. Svårt att få dom förstå vad som gör min e92 325 N53 med manuell låda speciell mot deras f30/g30 320d med automat...

Med det sagt kör jag denna vecka en G30 330 med automat och den är inte dålig. Dock inte alls samma bil som min egna. Inget fel alls men fy fan för den billiga växelväljaren som man känner gjutskarven på framsidan av...
 
Senast ändrad:
Med risk för att få en skottpeng på sig tror jag många av de som kör bas 1-, 2-, 3-, 4-, och 5- serie är folk som har tjänstebil/leasar och bara vill ha en "fin bil"/statussymbol och har inte den blekaste aning om vad det är mer än märket och lacken. Vet flera vänner som är på denna nivå och dom undrar varför jag kör runt i en 12 år gammal bmw. Svårt att få dom förstå vad som gör min e92 325 N53 med manuell låda speciell mot deras f30/g30 320d med automat...

Med det sagt kör jag denna vecka en G30 330 med automat och den är inte dålig. Dock inte alls samma bil som min egna. Inget fel alls men fy fan för den billiga växelväljaren som man känner gjutskarven på framsidan av...
En mycket stor andel av BMW (och andra fina märken) köps av personer med lågt bilintresse. "Entusiaster" utgör kanske på sin höjd några procent av försäljningen om ens det. Sist jag kollade var 96% av BMWs 5-serie försäljning tjänstebilar och dessa säljs idag i princip på TCO. Dvs de får kosta en viss peng, annars kvalar de inte in. Därav att paketutrustade 520d (numera allt oftare 530e) är det som dominerar försäljningen.
 
För att testkörningen dom hade gjort av en förseriebil fick journalisten att prata om back to the roots bland hot hatches. En vad det verkar som rätt seriös diffbroms, bland annat.
Fair enough. Personligen har jag aldrig ens ägt en bakhjulsdriven bil och har inga möjligheter att köra så att bakhjulsdriften skulle spela roll. Men det känns bara märkligt med en sportig BMW utan bakhjulsdrift.
 
En mycket stor andel av BMW (och andra fina märken) köps av personer med lågt bilintresse. "Entusiaster" utgör kanske på sin höjd några procent av försäljningen om ens det. Sist jag kollade var 96% av BMWs 5-serie försäljning tjänstebilar och dessa säljs idag i princip på TCO. Dvs de får kosta en viss peng, annars kvalar de inte in. Därav att paketutrustade 520d (numera allt oftare 530e) är det som dominerar försäljningen.

Så är det. Samma sak med Mercedes fleet edition som dom i vart fall hade förr (tror de heter samma sak idag). Ok utrustade bilar men inga roliga motorer för oss som kanske vill ha något roligare än "standard". Även därför jag inte kör tjänstebil (när jag inte behöver en kombi) då jag skulle ruttna fort.
 
Båda två är mina absoluta drömbilar. Så sinnessjukt vackra.

De står säkert högt upp på mångas drömlista.

Jag har kört en Taycan och det är en väldigt fin bil hur man än mäter. Porsche har gjort ett väldigt bra jobb och det är möjligt att det är framtiden. Det får visa sig.

Den är tveklöst den elbil med mest ”körglädje” om man jämför med andra elbilar. Även om den hade haft sämre prestanda siffror än Teslan i testen du länkade är det mer i en Taycan än bara råa siffror och det måste man hylla Porsche för.

Oavsett det lämnar Taycan mig helt oberörd på alla plan. Även om man sitter lågt som i en 911 och den har låg tyngdpunkt, väl avvägd känsla i styrning och reglage som är i paritet med en modern 992:á väger Taycan alldeles för mycket. Den kan inte ens Porsches chassimagi trolla bort.

Desto mer digitala moderna fossilbilar upplevs desto mindre blir övergången till framtidens elbilar. Tids nog kanske man får åka runt i elbilar vare sig man vill det eller inte.

Troligtvis kommer elbilarna att bli ännu bättre med tiden. Jag hoppas att man lyckats banta vikt rejält. Det tar bort all körglädje oavsett prestandasiffror de levererar idag.
 
Jepp! Sjukt ful är den. I mina hoods kallas den för tjejteslan. Folk blir mucho kränkta över det. :D

Alla Teslor ser feminina ut. Det är nog medvetet utstuderat av dem för att få maximal försäljning med tanke på målgrupp.

Enligt bilsäljare och klädsäljare har kvinnor mycket makt när det gäller bilköpet och hur deras män ska klä sig.

Det är givetvis något som mannen i familjen förnekar på det bestämdaste. Alla vet att det är sant i de flesta fallen innerst inne. Det är kvinnan som har makten.

Ledsen att jag tog upp det här i biltråden.
 
Alla Teslor ser feminina ut. Det är nog medvetet utstuderat av dem för att få maximal försäljning med tanke på målgrupp.

Enligt bilsäljare och klädsäljare har kvinnor mycket makt när det gäller bilköpet och hur deras män ska klä sig.

Det är givetvis något som mannen i familjen förnekar på det bestämdaste. Alla vet att det är sant i de flesta fallen innerst inne. Det är kvinnan som har makten.

Ledsen att jag tog upp det här i biltråden.
Så är det nog och de som inte klarar av det åker BMW.
 
Alla Teslor ser feminina ut. Det är nog medvetet utstuderat av dem för att få maximal försäljning med tanke på målgrupp.

Enligt bilsäljare och klädsäljare har kvinnor mycket makt när det gäller bilköpet och hur deras män ska klä sig.

Det är givetvis något som mannen i familjen förnekar på det bestämdaste. Alla vet att det är sant i de flesta fallen innerst inne. Det är kvinnan som har makten.

Ledsen att jag tog upp det här i biltråden.

Så alla som kör Tesla är kucks eller hur ska jag tolka ditt inlägg? Av de jag stöter på som kör Tesla så kör de bilen för att de gillar grejen med el. De är allt som oftast ganska lyriska över de saker en Tesla har att erbjuda. Inget med att tanten är dominerande eller så. Sen är de inga bilnördar i den bemärkelsen utan mer praktiska.
 
Troligtvis kommer elbilarna att bli ännu bättre med tiden.

o_Oo_Oo_O
Redan idag är dom ju överlägsna fossilbilar på en absolut majoritet av alla mätbara variabler som inte härrör till eget tyckande, och givetvis blir elbilarna om möjligt ännu bättre.

Ta tex Tesla Model S Plaid,
- Räckvidd över 80 mil per laddning
- 1100hk (typ 350hk mer än den värsta idag)
- 402 meter på under nio(!) sekunder.

Detta är vad som har hänt på bara ett par år liksom. Om ett par år till har vi räckvidd på 500 mil per laddning, 3-4000hk, kvartsmilen på 5-6 sekunder osv.

Den som i sin mest verklighetsfrånvända fantasi tycker att en Peugeot 206 från -89 med 122hk är mer spännande än en 1100hk helt galen superbil måste vakna upp. Det finns absolut inget spännande med fossiltekniken. Den har sedan länge nått sina maximala förutsättningar, det finns ingen utvecklingspotential och det finns ingen framtid what so ever på den fronten.
 
o_Oo_Oo_O
Redan idag är dom ju överlägsna fossilbilar på en absolut majoritet av alla mätbara variabler som inte härrör till eget tyckande, och givetvis blir elbilarna om möjligt ännu bättre.

Ta tex Tesla Model S Plaid,
- Räckvidd över 80 mil per laddning
- 1100hk (typ 350hk mer än den värsta idag)
- 402 meter på under nio(!) sekunder.

Detta är vad som har hänt på bara ett par år liksom. Om ett par år till har vi räckvidd på 500 mil per laddning, 3-4000hk, kvartsmilen på 5-6 sekunder osv.

Den som i sin mest verklighetsfrånvända fantasi tycker att en Peugeot 206 från -89 med 122hk är mer spännande än en 1100hk helt galen superbil måste vakna upp. Det finns absolut inget spännande med fossiltekniken. Den har sedan länge nått sina maximala förutsättningar, det finns ingen utvecklingspotential och det finns ingen framtid what so ever på den fronten.
Det lär aldrig hända.
Det kommer bli precis som med datorerna när dom kom eller som med mobiler.
Man uppdaterar lite åt gången för att sälja nya bilar hela tiden.
 
Så alla som kör Tesla är kucks eller hur ska jag tolka ditt inlägg? Av de jag stöter på som kör Tesla så kör de bilen för att de gillar grejen med el. De är allt som oftast ganska lyriska över de saker en Tesla har att erbjuda. Inget med att tanten är dominerande eller så. Sen är de inga bilnördar i den bemärkelsen utan mer praktiska.

Absolut inte. Det är din egen projektering av det jag skrev. Många kvinnor har mycket inflytande över val av bil och kläder. Det är många andra bilar också som har en design eller funktioner som är uttänkt att fånga kvinnors intresse.

Lägger ingen värdering i det. Se det jag skrev med glimten i ögat lite. Tror igenkänningsfaktorn finns där. Vem vill inte få höra kvinnliga åsikter och värderingar i sina liv?
 
Absolut inte. Det är din egen projektering av det jag skrev. Många kvinnor har mycket inflytande över val av bil och kläder. Det är många andra bilar också som har en design eller funktioner som är uttänkt att fånga kvinnors intresse.

Lägger ingen värdering i det. Se det jag skrev med glimten i ögat lite. Tror igenkänningsfaktorn finns där. Vem vill inte få höra kvinnliga åsikter och värderingar i sina liv?

Köper man en bil till familjen är det väl klart att alla ska få vara med och bestämma. Om man som mig köper bil för att det är min hobby så är det jag som bestämmer. Spelar väl ingen roll om det är Tesla eller Porsche.
 
2CA70226-15B5-4892-9000-5F888DD57A5F.jpeg


Oklart om den är Sverigeaktuell, men här tror jag verkligen att BMW är nåt på spåren :)

261hk FWD... Varför? Då kan man ju lika gärna köpa en Clio RS, om man nu gillar sådant.

Jag kan inte sluta tänka på Miss Piggy varje gång jag möter en ny 1-serie. Så brutalt fula! :D
 
o_Oo_Oo_O
Redan idag är dom ju överlägsna fossilbilar på en absolut majoritet av alla mätbara variabler som inte härrör till eget tyckande, och givetvis blir elbilarna om möjligt ännu bättre.

Ta tex Tesla Model S Plaid,
- Räckvidd över 80 mil per laddning
- 1100hk (typ 350hk mer än den värsta idag)
- 402 meter på under nio(!) sekunder.

Detta är vad som har hänt på bara ett par år liksom. Om ett par år till har vi räckvidd på 500 mil per laddning, 3-4000hk, kvartsmilen på 5-6 sekunder osv.

Den som i sin mest verklighetsfrånvända fantasi tycker att en Peugeot 206 från -89 med 122hk är mer spännande än en 1100hk helt galen superbil måste vakna upp. Det finns absolut inget spännande med fossiltekniken. Den har sedan länge nått sina maximala förutsättningar, det finns ingen utvecklingspotential och det finns ingen framtid what so ever på den fronten.

Är det inte lite som mekaniska klockor? Visst, det är bara och erkänna att de är sämre på allt än motsvarande batteridito, därav att de dominerar marknaden totalt. Men, trots det, är vi ju ett litet gäng som föredrar mekaniska urverk trots att de kräver service, är mindre pålitliga osv.

Jag är själv oerhört orolig att mitt bilintresse kommer dö ut den dag jag sitter bakom ratten på en elbil, jag har jättesvårt att få känslor för en bil som saknar motor. Sen är jag förstås med på att en Tesla kanske är roligare än en Passat, ingen av dem väcker något direkt begär hos mig.

Det är lite som övergången till digitala kameror, jag hade många kompisar som var väldigt intresserade av fotografering men som helt tröttnade när digitalkameran kom, trots att den förstås är bättre.
 
Är det inte lite som mekaniska klockor? Visst, det är bara och erkänna att de är sämre på allt än motsvarande batteridito, därav att de dominerar marknaden totalt. Men, trots det, är vi ju ett litet gäng som föredrar mekaniska urverk trots att de kräver service, är mindre pålitliga osv.

Jag är själv oerhört orolig att mitt bilintresse kommer dö ut den dag jag sitter bakom ratten på en elbil, jag har jättesvårt att få känslor för en bil som saknar motor. Sen är jag förstås med på att en Tesla kanske är roligare än en Passat, ingen av dem väcker något direkt begär hos mig.

Det är lite som övergången till digitala kameror, jag hade många kompisar som var väldigt intresserade av fotografering men som helt tröttnade när digitalkameran kom, trots att den förstås är bättre.

Jag håller med dig.

I yrkeslivet jobbar jag med elektroniska drivsystem från Siemens och ABB bland annat. Så jag jobbar mycket med elmotor och frekvensomriktare till dessa, kör igång nya och trimmar in och har mig.
Det är riktigt kul faktiskt och mer komplicerat än vad gemene man kan tro.
El-motorn är fullständigt överlägsen något annat oavsett om det är en asynkron, synkron eller BLDC motor, dess effektivitet och simplicitet är oslagbar.

Men på fritiden mekar jag ändå dinosaurier och skulle aldrig kunna tänka mig varken en elbil eller bygga om en gammal bil till eldrift.
 
Köper man en bil till familjen är det väl klart att alla ska få vara med och bestämma. Om man som mig köper bil för att det är min hobby så är det jag som bestämmer. Spelar väl ingen roll om det är Tesla eller Porsche.

Tror nog att om ena partnern har ett genuint bilintresse som hobby har de säkert friare tyglar som följd och troligtvis väger dennes åsikter tungt vid diskussioner gällande val av bil.

Sedan tror jag realiteten för många är att det finns viktigare prioriteringar än en hobbybil eller exklusivare bil av mer opraktiskt sort. Påverkar det valet familjens ekonomi och möjligheter negativt så tror jag nog att ens kvinnliga partner gör sin röst hörd så att det inte blir lika roligt längre att köpa den där nya leksaken även om det är för ”egna pengar”. Det behöver inte gälla bilar utan motorcyklar och andra hobbyprylar som är en egotripp för mannen i familjen.

Sedan tycker jag personligen att det är viktigt att man i en relation har utrymme för egna intressen. Det är ju bara att se sig om i periferin så ser man att så inte är fallet för väldigt många.

Som sagt har tillverkarna av bilar insett att kvinnor har mycket att säga till om vid val av bil även om det kan se ut som att det är mannen som bestämmer valet. Volvo har smarta lösningar i interiören som jag nog tror väger tungt hos kvinnor. Småbilar är små och söta. Det är ingen tillfällighet. Tror heller inte det är någon tillfällighet att Tesla har valt att formge sina modeller med mjuka lite feminina linjer och på sitt sätt en rätt neutral design som kanske för tankarna på en japansk mellanklassbil i sin andemening. Tänk Toyota, Mazda från 90- talet. En bil som var det ”smarta” valet oavsett kön.

Man får väl säga att Tesla på många sätt och vis är en succé. Det är ingen bil som sticker i ögonen på någon trots att det är en exklusiv bil som inte vem som helst kan köpa.
 
Tillbaka
Topp