• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Med tanke på utsläppsskandalen, kan det vara en orsaken till de stora rabatten som verkar erbjudas?
helt rätt!
Men jag tror den trenden kommer vända nu lite i EU, här har man hittat en lösning för de utsatta och har fått det godkänt av högre instancer. Dock kommer Vw ha det kämpigt i USA eftersom det kom fram nu att USA stämmer VW officellt. Det märks inte minst på börsen, idag...
 
Mycket trevlig bil, Porschen, min Cayman S åker till Porsche Center Syd nu idag. Dom köper in den rakt av. Men, den där bilen, visst är det en 2008? Den har inte 2009ans front?

Min nya bil blev en ny Scirocco R. Otroligt vad dom har rabatterat den, gick inte att motstå. Hade tänkt köpa en 1-3 år gammal men det fanns ingen som motsvarade mina krav och då har jag ändå kollat någon månad nu!

Scirocco.jpg


Grymt nöjd hittills, förutom att jag lite svårt att vänja mig med turbolaggen. 280 hk iaf!
Grymt fin bil o bra pris på dem som du skrev
 
Jag kanske kommer behöva köpa (min första) bil framåt våren. Detta innebär mindre pengar till klocka i nuläget :( (Dock innebär bilen högre inkomst så jämnar ut sig i längden).

Jag som aldrig ägt bil. Hur mycket pengar ska jag ha i åtanke för en vanlig bruksbil (Vi snackar åka till och från jobbet, användas i jobbet samt handla, typ).
Får man något OK för 20-30k?

Eller ska man leasa något?
 
Jag kanske kommer behöva köpa (min första) bil framåt våren. Detta innebär mindre pengar till klocka i nuläget :( (Dock innebär bilen högre inkomst så jämnar ut sig i längden).

Jag som aldrig ägt bil. Hur mycket pengar ska jag ha i åtanke för en vanlig bruksbil (Vi snackar åka till och från jobbet, användas i jobbet samt handla, typ).
Får man något OK för 20-30k?

Eller ska man leasa något?
Ditt ekonomiskt säkraste val är en äldre japansk bil. Desto tråkigare, desto bättre!
 
+1 på mig där med.
Nackdelen med japanska bilarna är att de ofta har sämre rostskydd än tex Volvo. Men Volvo har nog å andra sidan en större benägenhet att småsaker går sönder.
Köp en Honda eller Toyota och den lär rulla obekymrat förutsatt du sköter service som sig bör. Billiga och serva är de för det mesta med.
 
Min nyrenoverade framvagn gick så här långt, cirka 130 mil.
Snubben som gjorde hjul inställningen drog inte åt två av dom viktigaste muttrarna.
Resultatet?
Hjulet stod såhär efter att det small till I höger framvagn. (Ratten och vänster framhjul rakt)
20160105_122639.jpg

Lite mekade i sköna -10 på parkeringen.
Pajade polarens domkraft och fick nästan bilen över mig.
Placerade som tur var pallbocken under bilen 5 sekunder (över driver inte) innan domkraften vek sig.
20160106_120553.jpg


Kul att återigen få betala för en hjul inställning för att dom tidigare var oförmögna att dra åt det.
Ska ringa dom på måndag när dom öppnar igen och skälla på dom, men jag lär säkert inte få pengarna tillbaka.
 
Sådärja era bilnördar, håller på med en sammanställning över tänkbara bilar inför nästa bilkäöp som troligen kommer ske Q4 2016 eller i värsta fall Q1 2017 beroende på hur hårt föräldraledigheten tär på ekonomin :)

Har alltså fått uppdraget av min sambo att sammanställa tänkbara bilar med kraven, något högre markfrigång, AWD, bra lastutrymme samt så billig som möjlig att äga och max 200.000 i inköp. Hon är sjukt ointresserad av bilar och vill bara ha något bra och så billigt som möjligt. Hon vägrar Mercedes och BMW men KAN tänka sig Audi. I dagsläget kör vi en V50 som hon är mycket nöjd med förutom i vinterföre samt att hon sitter lågt och ser dåligt (hon är 1,55) vi kör en del i Norrbotten och även till Norrbotten ca: 140 mil enkel resa. Så det var en lååång introduktion, hoppas någon orkat med ända hit. skulle gärna ta er input på följande bilar:
Volvo XC70 (volvo smäller högt hos henne)
VW Passat Alltrack
Subaru Outback
Audi A4 allroad
Skoda Superb Alldrive
Audi Q5
Någon jag missat och vad är era erfarenheter av ovan, själv är jag förtjust i Allroad, Outback främst pga deras AWD tror jag :)
 
Sådärja era bilnördar, håller på med en sammanställning över tänkbara bilar inför nästa bilkäöp som troligen kommer ske Q4 2016 eller i värsta fall Q1 2017 beroende på hur hårt föräldraledigheten tär på ekonomin :)

Har alltså fått uppdraget av min sambo att sammanställa tänkbara bilar med kraven, något högre markfrigång, AWD, bra lastutrymme samt så billig som möjlig att äga och max 200.000 i inköp. Hon är sjukt ointresserad av bilar och vill bara ha något bra och så billigt som möjligt. Hon vägrar Mercedes och BMW men KAN tänka sig Audi. I dagsläget kör vi en V50 som hon är mycket nöjd med förutom i vinterföre samt att hon sitter lågt och ser dåligt (hon är 1,55) vi kör en del i Norrbotten och även till Norrbotten ca: 140 mil enkel resa. Så det var en lååång introduktion, hoppas någon orkat med ända hit. skulle gärna ta er input på följande bilar:
Volvo XC70 (volvo smäller högt hos henne)
VW Passat Alltrack
Subaru Outback
Audi A4 allroad
Skoda Superb Alldrive
Audi Q5
Någon jag missat och vad är era erfarenheter av ovan, själv är jag förtjust i Allroad, Outback främst pga deras AWD tror jag :)
Kan rekommendera E klass ändå.
4matic ska även vara riktigt bra.

Alltid kul när någon som är ointresserad ska bestämma...
 
Sådärja era bilnördar, håller på med en sammanställning över tänkbara bilar inför nästa bilkäöp som troligen kommer ske Q4 2016 eller i värsta fall Q1 2017 beroende på hur hårt föräldraledigheten tär på ekonomin :)

Har alltså fått uppdraget av min sambo att sammanställa tänkbara bilar med kraven, något högre markfrigång, AWD, bra lastutrymme samt så billig som möjlig att äga och max 200.000 i inköp. Hon är sjukt ointresserad av bilar och vill bara ha något bra och så billigt som möjligt. Hon vägrar Mercedes och BMW men KAN tänka sig Audi. I dagsläget kör vi en V50 som hon är mycket nöjd med förutom i vinterföre samt att hon sitter lågt och ser dåligt (hon är 1,55) vi kör en del i Norrbotten och även till Norrbotten ca: 140 mil enkel resa. Så det var en lååång introduktion, hoppas någon orkat med ända hit. skulle gärna ta er input på följande bilar:
Volvo XC70 (volvo smäller högt hos henne)
VW Passat Alltrack
Subaru Outback
Audi A4 allroad
Skoda Superb Alldrive
Audi Q5
Någon jag missat och vad är era erfarenheter av ovan, själv är jag förtjust i Allroad, Outback främst pga deras AWD tror jag :)

Har också varit i valet och kvalet kring att uppdatera V50 till 4WD och går nu och väntar på leverans (saknade min tidigare A4 Quattro). Kollat på några av alternativen du nämner själv, blev dock inget av dem till slut, och min kommentar kring din lista är att du har ett ganska stort spann när det gäller storlek på bil. Superb är enorm, Passat är stor, och Q5, enligt mig, är trång. Hur viktig är storleken/lastutrymme för er kan vara värt att tänka igenom.

...och av listan ovan hade jag själv valt A4 Allroad alla dagar i veckan. Hade dock inte fått in någon jag egentligen skulle vilja ha i form av utrustning etc. i den budgeten tyvärr.
 
Kan rekommendera E klass ändå.
4matic ska även vara riktigt bra.

Alltid kul när någon som är ointresserad ska bestämma...
Hade mycket gärna tagit den då den bäst motsvarar kraven skulle jag tro. Även uppväxt med Mercedes så de ligger mig varmt om hjärtat :)

Har också varit i valet och kvalet kring att uppdatera V50 till 4WD och går nu och väntar på leverans (saknade min tidigare A4 Quattro). Kollat på några av alternativen du nämner själv, blev dock inget av dem till slut, och min kommentar kring din lista är att du har ett ganska stort spann när det gäller storlek på bil. Superb är enorm, Passat är stor, och Q5, enligt mig, är trång. Hur viktig är storleken/lastutrymme för er kan vara värt att tänka igenom.

...och av listan ovan hade jag själv valt A4 Allroad alla dagar i veckan. Hade dock inte fått in någon jag egentligen skulle vilja ha i form av utrustning etc. i den budgeten tyvärr.
Aha intressant! Det stämmer att det är ganska stor bredd vad gäller storlek och jag tror därför att Q5 går bort av den anledningen, bara det att jag gillar den och ville ha med ett SUV alternativ, kanske XC60 är lite större?
Vad gäller priset och Audi är ju alltid det en käpphäst tyvärr, ska det motsvara någorlunda vad man önskar är man nere på en -10 med 10-15.000 mil ungefär verkar det som.
 
Nu är jag lite partisk :)
Vi kör en Q5 -13 sedan början av november, förutom lite utrustning som jag tycker saknas (tex. motorvärmare hade varit skönt nu) så är vi nöjda. Med utgångspunkt att tjejen var helnöjd med sin V40 -15 och jag tyckte min MB S500 var lite törstig så skulle det enas om en bil vilket inte var lätt. Q5an är väl som en A4 i storlek om jag har förstått det rätt, tycker lastutrymmet duger bra, vi kan flytta fram och bak baksätet samt fälla ryggstödet i olika vinklar. Jag sitter rätt bra bakom mig själv (185cm) och bra bakom tjejen. 4st åker bekvämt och 5st skulle inte heller vara något problem i 2-3 timmar.
Jag gillar att köra mer aktivt och vill ha en bil som svarar tillbaka, tycker inte jag fick det alls i X3 eller XC60, X3 kändes lastbil med dålig vinkel på ratten och och inte så ombonad interiör och XC60 kändes gammal trots provkörning av en -15, känslan i XC60 var lika upphetsande som i V40 (dvs inte alls) vi har förvisso sportchassi och på sommardäcken var den tom kul att köra vilket jag inte hade trott innan provkörning.
Tycker inte Q5 är direkt mindre än en XC60 faktiskt.

2016-01-07 11_18_19-egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com_ams_biltester_pdf_090102.pdf.png
 
Hade mycket gärna tagit den då den bäst motsvarar kraven skulle jag tro. Även uppväxt med Mercedes så de ligger mig varmt om hjärtat :)


Aha intressant! Det stämmer att det är ganska stor bredd vad gäller storlek och jag tror därför att Q5 går bort av den anledningen, bara det att jag gillar den och ville ha med ett SUV alternativ, kanske XC60 är lite större?
Vad gäller priset och Audi är ju alltid det en käpphäst tyvärr, ska det motsvara någorlunda vad man önskar är man nere på en -10 med 10-15.000 mil ungefär verkar det som.



Hade valt A4:an men fattas nog 100k tyvärr i budget då iaf. Det blir lätt att övertala tjejen :D
 
Funderar också på byte behöver 4wd igen, har en -10 V70 nu men behöver inte en sån stor bil då vi bara är två. Hur är BMW:s x-drive? Tycker 3-serien är trevlig att titta på.
 
Sådärja era bilnördar, håller på med en sammanställning över tänkbara bilar inför nästa bilkäöp som troligen kommer ske Q4 2016 eller i värsta fall Q1 2017 beroende på hur hårt föräldraledigheten tär på ekonomin :)

Har alltså fått uppdraget av min sambo att sammanställa tänkbara bilar med kraven, något högre markfrigång, AWD, bra lastutrymme samt så billig som möjlig att äga och max 200.000 i inköp. Hon är sjukt ointresserad av bilar och vill bara ha något bra och så billigt som möjligt. Hon vägrar Mercedes och BMW men KAN tänka sig Audi. I dagsläget kör vi en V50 som hon är mycket nöjd med förutom i vinterföre samt att hon sitter lågt och ser dåligt (hon är 1,55) vi kör en del i Norrbotten och även till Norrbotten ca: 140 mil enkel resa. Så det var en lååång introduktion, hoppas någon orkat med ända hit. skulle gärna ta er input på följande bilar:
Volvo XC70 (volvo smäller högt hos henne)
VW Passat Alltrack
Subaru Outback
Audi A4 allroad
Skoda Superb Alldrive
Audi Q5
Någon jag missat och vad är era erfarenheter av ovan, själv är jag förtjust i Allroad, Outback främst pga deras AWD tror jag :)
Jag har en Outback 2011. Mekaniken i den håller absolut toppklass, bilen är både bekväm och kul att köra, men inredningen ser ut att vara gjord 1995. Det är stor skillnad i kvalitetskänsla upp till premiumbilarna. Du kan bara fråga dig själv hur mycket det betyder, själv stör jag mig faktiskt en del på det. Känns liksom inte kul att sätta sig i bilen. Överraskande snål trots sin storlek och fyrhjulsdrift, jag snittar 0,7. Med samma körning drog min v60 d5 awd 0,85.
 
Nu är jag lite partisk :)
Vi kör en Q5 -13 sedan början av november, förutom lite utrustning som jag tycker saknas (tex. motorvärmare hade varit skönt nu) så är vi nöjda. Med utgångspunkt att tjejen var helnöjd med sin V40 -15 och jag tyckte min MB S500 var lite törstig så skulle det enas om en bil vilket inte var lätt. Q5an är väl som en A4 i storlek om jag har förstått det rätt, tycker lastutrymmet duger bra, vi kan flytta fram och bak baksätet samt fälla ryggstödet i olika vinklar. Jag sitter rätt bra bakom mig själv (185cm) och bra bakom tjejen. 4st åker bekvämt och 5st skulle inte heller vara något problem i 2-3 timmar.
Jag gillar att köra mer aktivt och vill ha en bil som svarar tillbaka, tycker inte jag fick det alls i X3 eller XC60, X3 kändes lastbil med dålig vinkel på ratten och och inte så ombonad interiör och XC60 kändes gammal trots provkörning av en -15, känslan i XC60 var lika upphetsande som i V40 (dvs inte alls) vi har förvisso sportchassi och på sommardäcken var den tom kul att köra vilket jag inte hade trott innan provkörning.
Tycker inte Q5 är direkt mindre än en XC60 faktiskt.

2016-01-07 11_18_19-egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com_ams_biltester_pdf_090102.pdf.png
Tack för en recension av Q5, gjorde mig mer sugen igen, precis när jag tagit steget till att ta bort den från topplistan ;)

Hade valt A4:an men fattas nog 100k tyvärr i budget då iaf. Det blir lätt att övertala tjejen :D
Ja det är ju lite så, visst för 200 eller däromkring verkar man kunna få en 2012 med en 10k på mätaren men frågan är om det är ett bra köp då jämfört med de andra som kan vara både 2 och 3 år nyare.

Jag har en Outback 2011. Mekaniken i den håller absolut toppklass, bilen är både bekväm och kul att köra, men inredningen ser ut att vara gjord 1995. Det är stor skillnad i kvalitetskänsla upp till premiumbilarna. Du kan bara fråga dig själv hur mycket det betyder, själv stör jag mig faktiskt en del på det. Känns liksom inte kul att sätta sig i bilen. Överraskande snål trots sin storlek och fyrhjulsdrift, jag snittar 0,7. Med samma körning drog min v60 d5 awd 0,85.
Tack för input! Du beskriver precis det jag har föreställt mig, de är ju så in i norden tråkiga interiört vilket är väldigt synd. Visst det är inte viktigast men som du säger det är ju den miljön man själv ser när man kör, hellre då den är ful exteriört då :) Men den är absolut kvar i topp på min lista tills jag provat den tillsammans med tjejen ordentligt.
 
Tack för en recension av Q5, gjorde mig mer sugen igen, precis när jag tagit steget till att ta bort den från topplistan ;)


Ja det är ju lite så, visst för 200 eller däromkring verkar man kunna få en 2012 med en 10k på mätaren men frågan är om det är ett bra köp då jämfört med de andra som kan vara både 2 och 3 år nyare.


Tack för input! Du beskriver precis det jag har föreställt mig, de är ju så in i norden tråkiga interiört vilket är väldigt synd. Visst det är inte viktigast men som du säger det är ju den miljön man själv ser när man kör, hellre då den är ful exteriört då :) Men den är absolut kvar i topp på min lista tills jag provat den tillsammans med tjejen ordentligt.

Eftersom det är ett tag tills du skall handla så kan det ju dyka upp andra modeller som kommer att passa in på specen också.

Jag var som sagt på jakt efter något 4-hjulsdrivet i höstas för att ersätta V50n. Ville gärna åka Audi igen då jag trivts med dem tidigare men kollade även på annat. 3-serie ligger mig varmt om hjärtat men hittade inga vettigt prissatta. Kollade XC60 men plattformen känns daterad och jag känner lite aversioner mot 'SUV'ar generellt - känns onödigt. Mercedes tycker jag nästan är mest rock 'n' roll nu för tiden då de verkar göra rätt

Var nära på några A4 Q som var runt året gamla, men jag tycker att man för 'vettiga pengar', i mitt fall sub 300' (har tröttnat lite på bilar, speciellt vardagsbilar, och prioriterat ner det på utgiftslistan), bara hittade såna med riktigt tråkig utrustning.

Slutade med att jag beställde en Golf Alltrack. Riktigt mycket utrustning billigare än vad en 1 år gammal snik-A4a kostar.

Kan dock inte recensera än - aldrig suttit i en och hämtar min nästa vecka. Dock gott om utrustning som sagt, helt okej motorer och större bagage än V70. Sen får jag ju leva med att åka riktig svenne-banan-bil iof. Kanske inte så mycket svennigare än en V50 dock...

...om ett år är dom säkert billiga! Tyvärr för mig - bra för dig! :)

Kommer säkert finnas andra alternativ om ett år också än de du listar nu!
 
Eftersom det är ett tag tills du skall handla så kan det ju dyka upp andra modeller som kommer att passa in på specen också.

Jag var som sagt på jakt efter något 4-hjulsdrivet i höstas för att ersätta V50n. Ville gärna åka Audi igen då jag trivts med dem tidigare men kollade även på annat. 3-serie ligger mig varmt om hjärtat men hittade inga vettigt prissatta. Kollade XC60 men plattformen känns daterad och jag känner lite aversioner mot 'SUV'ar generellt - känns onödigt. Mercedes tycker jag nästan är mest rock 'n' roll nu för tiden då de verkar göra rätt

Var nära på några A4 Q som var runt året gamla, men jag tycker att man för 'vettiga pengar', i mitt fall sub 300' (har tröttnat lite på bilar, speciellt vardagsbilar, och prioriterat ner det på utgiftslistan), bara hittade såna med riktigt tråkig utrustning.

Slutade med att jag beställde en Golf Alltrack. Riktigt mycket utrustning billigare än vad en 1 år gammal snik-A4a kostar.

Kan dock inte recensera än - aldrig suttit i en och hämtar min nästa vecka. Dock gott om utrustning som sagt, helt okej motorer och större bagage än V70. Sen får jag ju leva med att åka riktig svenne-banan-bil iof. Kanske inte så mycket svennigare än en V50 dock...

...om ett år är dom säkert billiga! Tyvärr för mig - bra för dig! :)

Kommer säkert finnas andra alternativ om ett år också än de du listar nu!
Jo det är ju faktiskt sant, har inte riktigt tänkt så långt som att nya alternativ kan hinna bli aktuella. Visste inte ens att Golf Alltrack fanns! ser ju riktigt trevlig ut och verkar få bra kritik på testerna med. Helt klart ett alternativ känns det som, något mindre men även då billigare än Passaten och i övrigt ganska jämförbar. Tack för tipset!
 
Funderar också på byte behöver 4wd igen, har en -10 V70 nu men behöver inte en sån stor bil då vi bara är två. Hur är BMW:s x-drive? Tycker 3-serien är trevlig att titta på.

Tänker du på E90 (2005-2013) eller F31 (2013-)? E90 gillar jag inte, tycker de är för små invändigt och för hög ljudvolym då är 1-serien trevligare. F31 däremot gillar jag, känns rymligare och tystare, en på jobbet har en 4a Gran Coupe med X-drive och är nöjd.
Du vill ju ha en GLK :)
 
Tänker du på E90 (2005-2013) eller F31 (2013-)? E90 gillar jag inte, tycker de är för små invändigt och för hög ljudvolym då är 1-serien trevligare. F31 däremot gillar jag, känns rymligare och tystare, en på jobbet har en 4a Gran Coupe med X-drive och är nöjd.
Du vill ju ha en GLK :)

Den nya f31 funderade vi på. Ska även svänga in till Mazda efter jobbet och prova cx-3 fast endast 105hk i den, GLK blir för dyr.
 
Funderar också på byte behöver 4wd igen, har en -10 V70 nu men behöver inte en sån stor bil då vi bara är två. Hur är BMW:s x-drive? Tycker 3-serien är trevlig att titta på.

X-drive är sinnessjuk. Går ju för tusan att stämpla fullt på snö med 326 hästar, det bara drar iväg! Vrider man lite på ratten kör man brett med kontroll. Sorry quattrofans, men x-drive rockar! ;)

Enda F31 jag kört var en 335xd. Den gick :) Cool head up display, sjukt cool 360-vy på kamerorna runt bilen, fick upp en drönarvy rakt ovanifrån när jag körde ner i Mitticity-garaget. Helt säkert tillval, men sjukt coolt! Den finns nog som demo på Autowåx nu, blåmetallic touring.
 
GLK är en grym bil men så kostar den med. Tycker dock dom borde trilla ner då det är rätt många som rullar som tjänstebilar. Mamma har gått och drömt om en ända sedan hon fick låna en för bilsemester när jag jobbade på Sixt. Hon avverkade 450 mil på en vecka och ville inte lämna tillbaka bilen innan hon besökt MB och sett prislappen... :D
Då GLK är för dyr för lilla mamma (egentligen inte) så har även hon (jag pekat med hel hand) på Golf Alltrack just av anledningen att man får riktigt mycket bil för pengarna. Visst, du kan köpa en Golf kombi billigare men du får mycket "med på köpet" i en Alltrack. En sak jag skulle prickat i om hon skulle beställa en ny är svart takhimmel, något jag tror kommer bli extremt svårt att hitta om 6-12 månader då det blir dags för ny bil, om det nu inte blir det om två veckor...

@krämbulle vad har du för spes på din bil och hur länge fick du egentligen vänta? Känns som att det finns en hel del lagerbilar med ok spes hos handlare ändå..
 
Jag kanske kommer behöva köpa (min första) bil framåt våren. Detta innebär mindre pengar till klocka i nuläget :( (Dock innebär bilen högre inkomst så jämnar ut sig i längden).

Jag som aldrig ägt bil. Hur mycket pengar ska jag ha i åtanke för en vanlig bruksbil (Vi snackar åka till och från jobbet, användas i jobbet samt handla, typ).
Får man något OK för 20-30k?

Eller ska man leasa något?

Kolla Saab! Kvalitet för pengarna :)
 
Tillbaka
Topp