• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

klarade mig strax över 12 mil i alla fall :D

1607939429227.png

Men knappast på en full laddning?
 
Äh, åk hem och ladda bilen och låt den stå över natten. Det brukar läka det mesta.
den har stått flera nätter med samma fel...
Har tid imorgon. Tydligen har de fått en hotfix i dagarna tills den stora uppdateringen kommer i Q1. Idag så kom inte felet upp.....


Är sju styrsystem som behöver uppdateras... lär väl ta en dag att få allt uppdaterat
 
Hur ska man tänka med försäkring? Jag har en SQ5 från 2013, kör helförsäkring från Audi för 13 ribbor om året.

Finns ju betydligt mindre dyra om jag kollar en jämförelsesite, men vilka försäkringsbolag är okej och vilka villkor ska man titta efter? Behöver man en helförsäkring för övrigt?

Mvh, Lost
 
Hur ska man tänka med försäkring? Jag har en SQ5 från 2013, kör helförsäkring från Audi för 13 ribbor om året.

Finns ju betydligt mindre dyra om jag kollar en jämförelsesite, men vilka försäkringsbolag är okej och vilka villkor ska man titta efter? Behöver man en helförsäkring för övrigt?

Mvh, Lost

Tycker absolut du ska köra helförsäkring på en sån bil, får du t.ex. ett tråkigt dörruppslag eller råkar skada bilen själv så är det skönt att bara behöva betala en självrisk.
För mig har Trygg-Hansa varit billigast när det gäller prestandabilar. De har även funkat väldigt bra när skadan varit framme.
 
Jag har bytt till tryckrör i aluminium, min gamla chargepipe sprack med standard laddtryck, möjligt att S motor har bättre grejer men det är en svaghet på N motorn. Vidare 150% intercooler, downpipe testat både catless (stank bensin ngt djävulskt, rekommenderas inte) och nu en 200 cells racekat från Wagner, slutburk från Eisenmann men den ger nog ingen effekt. I övrigt standard hw.

Kör MHD med steg 2+ map och deras loggmodul. Vad gäller MHD verkar det vara säkert, och hyfsat konservativa mappar = ingen större risk att sabba något. MHD är egentligen sw som öppnar för att ladda en annan map, själva mappen kommer från andra tuners t.ex. twisted tuning. Du kan också logga värden och få hjälp av tuner att bygga en egen map specifikt för din bil.
Sumna summarum, tror inte det är så mycket att oroa sig över och skillnaden i prestanda är väsentlig, största problemet är väl att mycket vill ha mer och plötsligt börjar man byta hårdvarugrejer osv :) Dock är väl en M bil bättre optimerad från fabrik och kanske inte så stora vinster i att byta grejer i insug / kat / avgas.

Alternativet till MHD på en S55 är bootmod3, bm3, som många använder också. Osäker på skillnader.
 
Hur ska man tänka med försäkring? Jag har en SQ5 från 2013, kör helförsäkring från Audi för 13 ribbor om året.

Finns ju betydligt mindre dyra om jag kollar en jämförelsesite, men vilka försäkringsbolag är okej och vilka villkor ska man titta efter? Behöver man en helförsäkring för övrigt?

Mvh, Lost
Vad är den värd och har du cash att köpa en ny om du gör kaos med den?
 
Hur ska man tänka med försäkring? Jag har en SQ5 från 2013, kör helförsäkring från Audi för 13 ribbor om året.

Finns ju betydligt mindre dyra om jag kollar en jämförelsesite, men vilka försäkringsbolag är okej och vilka villkor ska man titta efter? Behöver man en helförsäkring för övrigt?

Mvh, Lost
Har du råd att inte få ut något för bilen om du skulle orsaka en krock?
Om inte, då ska du ha helförsäkring.

13k låter inte allt för farligt faktiskt. Jag pröjsar typ 10 för en sölig lyx Toyota så...
 
Jag har bytt till tryckrör i aluminium, min gamla chargepipe sprack med standard laddtryck, möjligt att S motor har bättre grejer men det är en svaghet på N motorn. Vidare 150% intercooler, downpipe testat både catless (stank bensin ngt djävulskt, rekommenderas inte) och nu en 200 cells racekat från Wagner, slutburk från Eisenmann men den ger nog ingen effekt. I övrigt standard hw.

Kör MHD med steg 2+ map och deras loggmodul. Vad gäller MHD verkar det vara säkert, och hyfsat konservativa mappar = ingen större risk att sabba något. MHD är egentligen sw som öppnar för att ladda en annan map, själva mappen kommer från andra tuners t.ex. twisted tuning. Du kan också logga värden och få hjälp av tuner att bygga en egen map specifikt för din bil.
Sumna summarum, tror inte det är så mycket att oroa sig över och skillnaden i prestanda är väsentlig, största problemet är väl att mycket vill ha mer och plötsligt börjar man byta hårdvarugrejer osv :) Dock är väl en M bil bättre optimerad från fabrik och kanske inte så stora vinster i att byta grejer i insug / kat / avgas.

Alternativet till MHD på en S55 är bootmod3, bm3, som många använder också. Osäker på skillnader.
Tack! och du köpte från hemsidan MHD har? Installerade du själv?

Ja mycket vill ha mer, men jag tänker börja med steg 1. Jag har idag en bil som är helt original.
 
Hur ska man tänka med försäkring? Jag har en SQ5 från 2013, kör helförsäkring från Audi för 13 ribbor om året.

Finns ju betydligt mindre dyra om jag kollar en jämförelsesite, men vilka försäkringsbolag är okej och vilka villkor ska man titta efter? Behöver man en helförsäkring för övrigt?

Mvh, Lost
Själva ersättningen, beräkningen av den, och hanteringen av skador är nära nog identiska mellan svenska försäkringsbolag. Det skiljer väldigt lite i villkoren. Det finns också en hel del lagstiftning som är tvingande för försäkringsbolagen. Det innebär att man kan låta premien styra en hel del och välja den billigaste av de etablerade bolagen. Nu kommer någon säkert skrika högt att bolag X är minsann värdelöst och Y är alldeles perfekt men det beror nästan alltid på den enskilda handläggarens agerande. Det betyder mer än varumärket.

13k låter dock inte särskilt dyrt för en S-märkt Audi. Men har du fått billigare premier så är det bara att köra på. Nåt som skiljer mellan bolagen är dock hur lång deras maskinskadeförsäkring gäller i år och mil - det kan ha betydelse om du ligger på gränsen!
 
Själva ersättningen, beräkningen av den, och hanteringen av skador är nära nog identiska mellan svenska försäkringsbolag. Det skiljer väldigt lite i villkoren. Det finns också en hel del lagstiftning som är tvingande för försäkringsbolagen. Det innebär att man kan låta premien styra en hel del och välja den billigaste av de etablerade bolagen. Nu kommer någon säkert skrika högt att bolag X är minsann värdelöst och Y är alldeles perfekt men det beror nästan alltid på den enskilda handläggarens agerande. Det betyder mer än varumärket.

13k låter dock inte särskilt dyrt för en S-märkt Audi. Men har du fått billigare premier så är det bara att köra på. Nåt som skiljer mellan bolagen är dock hur lång deras maskinskadeförsäkring gäller i år och mil - det kan ha betydelse om du ligger på gränsen!
Tack för alla svar. Behåller helförsäkring och shoppar runt lite. Jag har 1100 kr/mån, fanns neråt 800. Det är ju pengar det med.
 
Tillbaka
Topp