• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Detta är min kompis de närmaste tre åren, privatleasing, inte så spännande som många andra bilar här i tråden men kommer nog bli en pålitlig kamrat.
Subaru Forester, inte så vanlig bland alla Volvo och Volkswagen, har bara kört några mil än så länge men känns bra så här långt :). Hoppas på en lång och snöig vinter så den får bekänna färg men det är väl inte så troligt här i Stockholm.

20201210_065454.jpg

Detta är min kompis de närmaste tre åren, privatleasing, inte så spännande som många andra bilar här i tråden men kommer nog bli en pålitlig kamrat.
Subaru Forester, inte så vanlig bland alla Volvo och Volkswagen, har bara kört några mil än så länge men känns bra så här långt :). Hoppas på en lång och snöig vinter så den får bekänna färg men det är väl inte så troligt här i Stockholm.

20201210_065454.jpg

Subaru är väl lite som Grand Seiko. Svåra att förstå sig på för utomstående. Men ägarna verkar väldigt nöjda. :)

Pick-up time
Se om den funkar eller om jag blir stående någonstans..... :D

Fick inte med någon laddare och har ingen laddbox heller......

09F87119-6A8A-47CF-84A1-C267C7400FC5.jpeg
Jag har en gammal träningscykel du kan få och 5G 6m2 kabel du kan få att fixa till så du kan ladda bilen medans du tränar. ;)

Skämt å sido, har du bytt Bmwn nu eller är det frun som ska ha denna? är lite fundersam på om det skulle vara en vettig bil till tjejen dock går det inte att köra privatleasing för henne då hon kör närmare 3.000mil/år och köp innan vi köpt nytt boende är inte aktuellt...

Är det någon som har erfarenhet av detta? https://mhdtuning.com/products/mhd-super-license-for-s55

Att få ny mjukvara kostar runt 15k om jag åker ner till Nynäshamn. Mhd är prisvärt, och har fått väldigt fina omdömen vad jag kan se. Men det känns ändå läskigt att pilla själv.

Kan inte säga mer än att Stertmans gamla M3 går som ett jävla as! Åkt med en gång med ägaren efter Stertman och vet vad jag skulle valt om jag var M3/M4 S55 ägare.

Pick-up time
Se om den funkar eller om jag blir stående någonstans..... :D

Fick inte med någon laddare och har ingen laddbox heller......

09F87119-6A8A-47CF-84A1-C267C7400FC5.jpeg

Nej, jag hörde att man snålade med den där och inte skickade med någon schuko-laddare. Men det är väl bara att åka till en Ica-parkering och ställa bilen där ett par timmar... ;) Du fick ju med en Fas 2-kabel.

Jag surar litet idag. Kom på osunda tankar i veckan, och kollade lite på blocket efter något med specen ”kul att äga, minimal risk för värdeminskning”. Gärna muskelbil, det stuket gillar jag
Då insåg jag allt ALLT kul har blivit asdyrt.
Det var rätt länge sedan jag hade lite koll på marknaden för jänkebilar, då kunde man köpa intressanta och rimligt bra bilar för runt hundringen. Det får man ju knappt en pilsnerbil för idag.
Ska jag ha något enligt mina krav så är det ju över 200K som måste fram. Och då är ändå mina krav enkla: bilskrället måste kännas hyfsat fräsch inuti, och bara fungera när man är åksugen.
Vill ju inte betala 175K och få detta.
934F27B2-90B6-48E6-89EC-B0306040A1ED.png

Jag har en gammal träningscykel du kan få och 5G 6m2 kabel du kan få att fixa till så du kan ladda bilen medans du tränar. ;)

Skämt å sido, har du bytt Bmwn nu eller är det frun som ska ha denna? är lite fundersam på om det skulle vara en vettig bil till tjejen dock går det inte att köra privatleasing för henne då hon kör närmare 3.000mil/år och köp innan vi köpt nytt boende är inte aktuellt...
BMWn får tyvärr lämna. Kan inte motivera kostnaden med de få mil jag kör. Corona och ökat förmånsvärde efter Jan blev droppen.

Fick en bra deal i mina ögon på en 1st edt Max på 24 mån privat lease så jag slog till.

Senast ändrad:
Nej, jag hörde att man snålade med den där och inte skickade med någon schuko-laddare. Men det är väl bara att åka till en Ica-parkering och ställa bilen där ett par timmar... ;) Du fick ju med en Fas 2-kabel.
Haha ja det är en variant :D

Måste få tag på en elektriker som inte tar ockerpris.... För att få boxen installerad

Senast ändrad:
Jag surar litet idag. Kom på osunda tankar i veckan, och kollade lite på blocket efter något med specen ”kul att äga, minimal risk för värdeminskning”. Gärna muskelbil, det stuket gillar jag
Det var rätt länge sedan jag hade lite koll på marknaden för jänkebilar, då kunde man köpa intressanta och rimligt bra bilar för runt hundringen. Det får man ju knappt en pilsnerbil för idag.
Ska jag ha något enligt mina krav så är det ju över 200K som måste fram. Och då är ändå mina krav enkla: bilskrället måste kännas hyfsat fräsch inuti, och bara fungera när man är åksugen.
Usch ja, det finns oerhört mycket skit där ute... För 10-12år sedan gick det att få hyfsade kärror i bruksskick(ev US-lack förvisso) för 100-120k. Hade en 2dr HT Belvedere 67 med 440 som köptes/såldes för dom pengarna. Kan fortfarande komma på mig själv att vara sugen på en Nova eller Chevelle 66-69...

Den chevellen låg ute för typ 130k en vecka tidigare typ.

Chevrolet är för dyrt. Därför jag åker Ford....

Usch ja, det finns oerhört mycket skit där ute... För 10-12år sedan gick det att få hyfsade kärror i bruksskick(ev US-lack förvisso) för 100-120k. Hade en 2dr HT Belvedere 67 med 440 som köptes/såldes för dom pengarna. Kan fortfarande komma på mig själv att vara sugen på en Nova eller Chevelle 66-69...

Köp typ Oldsmobilr Cutlass, Ford Torino eller liknande istället.
Som sagt, Chevrolet är extremt överprisade idag. Speciellt Impala.....

Schuko är ingen bra lösning. Visst, det går att överleva som reserv men som enda lösning på en 100% elbil är det inte vettigt. Hela konstruktionen av ett Schukouttag är klent. Detta känns dock som ett ämne för en el/laddbilstråden.

Trenden är väl iofs att ”bil” tenderar att vara hybrid/elbil minst lika ofta som förbränningsmotor? Lite som när det gick från att heta ”TV” och ”platt-TV” till att heta ”tjock-TV” och ”TV”.

Blev gubbe påriktigt och böt in quattro A4 mot fwd V90. Modern och rolig teknik så det ska nog bli kul :) plus jävligt bra deal när V90 är manuell.

Bilagor

• F40B3DE2-48BB-4B39-9B89-33695816B2EF.jpeg
    F40B3DE2-48BB-4B39-9B89-33695816B2EF.jpeg
    750.6 KB · Visningar: 77
AA7FF82A-9918-47C7-8C1F-9B2399C737BA.jpeg

Tung last på vintern med elbil? Inga problem. Bästa dragbilen på marknaden när alla viktiga aspekter är medräknade!

I uppförsbackarna där min gamla Bmw från forntiden bara lät ansträngd så flyger den här fram. Man får lastsäkra väldigt noggrant bakåt så att man inte lämnar det som ligger på släpen bakom sig. :D

Tillbaka
Topp