• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Funktion före design, varenda plastbit sitter där av en anledning.
Sök på youtube; "yellow bird"
Det är ett mycket sevärt varv på ringen :)
Jo jag vet, men nu pratade vi bara utseende. Har stor respekt för prestanda, men min kommentar var bara ytlig och gällde hur jag tycker bilar ska se ut. Är på gränsen fanatisk till att de ska se ut som om det kom direkt från fabrik till en person som bara behöver en bil. Gäller även fina bilar. Insåg att jag uttryckte mig slarvigt när jag skrev obegripligt med all plast.
 
Senast ändrad:
Föredrar ni ditec eller mr cap? Jag förutsätter att min bil inte har någon grundbehandling.
Jag har två bilar i garaget som fått proffs-behandling, den ena med mr cap och den andra med ditec, båda har bästa/dyraste behandling som respektive erbjuder.
Ditec kör sin keramiska, mr cap mer traditionell. Glansen var jämförbar men mr cap fick jobba betydligt hårdare då den bilen hade några år på nacken, trots det var ditec några tusen dyrare, vilket jag kan tycka är märkligt då rubbandet och polerandet är det som borde kosta..

Ditec har jag på pickupen, som får se ganska tråkiga vägar, trädgrenar och buskar osv, jag drog på den en massvis med repor när jag kulle upp till skjutbanan i sommras, svor lite när jag kom hem och såg det, men jag tvättade den grundligt och handpolerade sedan bort alla repor på nån timme i garaget, vad jag vill säga med det, ditecs keramiska beläggning känns ganska tjock och den klarar en hel del stryk innan den mekaniska åverkan når klarlacken.

Men viktigast av allt är personen som applicerar produkterna och hur väl han gör underarbetet.
Släng ut frågan, vilken stad och firma du överväger kanske du kan få lite input?
 
Enig med ovan, mycket viktigare vem som håller i trissan än vilket system som används.

Jag har två bilar i garaget som fått proffs-behandling, den ena med mr cap och den andra med ditec, båda har bästa/dyraste behandling som respektive erbjuder.
Ditec kör sin keramiska, mr cap mer traditionell. Glansen var jämförbar men mr cap fick jobba betydligt hårdare då den bilen hade några år på nacken, trots det var ditec några tusen dyrare, vilket jag kan tycka är märkligt då rubbandet och polerandet är det som borde kosta..

Ditec har jag på pickupen, som får se ganska tråkiga vägar, trädgrenar och buskar osv, jag drog på den en massvis med repor när jag kulle upp till skjutbanan i sommras, svor lite när jag kom hem och såg det, men jag tvättade den grundligt och handpolerade sedan bort alla repor på nån timme i garaget, vad jag vill säga med det, ditecs keramiska beläggning känns ganska tjock och den klarar en hel del stryk innan den mekaniska åverkan når klarlacken.

Men viktigast av allt är personen som applicerar produkterna och hur väl han gör underarbetet.
Släng ut frågan, vilken stad och firma du överväger kanske du kan få lite input?
Tack för väldigt utförligt svar! Jag hade mr cap i Uppsala på min svarta Dodge Challenger, vilket jag tror att jag var rätt nöjd med. Det var deras dyra behandling jag valde. Men jag har inget att jämföra med. Min mamma gjorde ditecs behandling du nämner ovan, men jag tror inte hon var helt nöjd. Det var i Skövde.

Mercedes i Skövde hade sålt in det som att allt skulle rinna av bilen så fort det regnade, och det var ju en överdrift.. men det kanske är mer ett skydd mot mekanisk åverkan snarare än att underlätta tvätt?

Min M3 som borde få en behandling kommer aldrig komma nära buskar, men den kommer gå på grusväg.

Sommaren 19 spolade jag av min Dodge hemma hos mina föräldrar, då den var dammig från deras grusväg. Det var ett grovt misstag - bilen blev helt vitfläckig av kalk. De har egen brunn.
 
”Nya” bilen levererad. Bensinsexa, automat och fullutrustad liten mysbil!
09498929-EB87-49EE-A7A4-9EDF8A30D0A7.jpeg
 

En GT2 hade ju varit ännu ballare men faaaaasen vad jag var såld på Gemballa ett tag. De gjorde properly snabba bilar dessutom. Speciellt 996or.

...sen ballade det ur rätt rejält och slutade med någon smuggelhärva med Cayenner och cash till Sydafrika om jag minns rätt.



Magiskt bra!

min dröm har alltid varit en 993 gt2, älskar hur någon hos Porsche bestämde sig för att popnita fast skärmbreddningen. Funktionen först

C02FEDA8-8CEA-43E2-BD4B-E8FE1A7EDB38.jpeg



En evo som är en hårdare tolkning känns också ball men inte lika ”gatig”

9D8D045A-48B0-4753-999E-8CCD8DDED118.jpeg
D1FBBFAF-8F10-40CF-910E-FF3C70A10BD8.jpeg

Edit: Great minds...

Det där är bland det bästa Porsche gjort. Senaste auktionsresultaten är rätt bananas.
 
Senast ändrad:
En GT2 hade ju varit ännu ballare men faaaaasen vad jag var såld på Gemballa ett tag. De gjorde properly snabba bilar dessutom. Speciellt 996or.

...sen ballade det ur rätt rejält och slutade med någon smuggelhärva med Cayenner octill Sydafrika om jag minns rätt.





Edit: Great minds...

Det där är bland det bästa Porsche gjort. Senaste auktionsresultaten är rätt bananas.

Och ett mord.
 
Tack för väldigt utförligt svar! Jag hade mr cap i Uppsala på min svarta Dodge Challenger, vilket jag tror att jag var rätt nöjd med. Det var deras dyra behandling jag valde. Men jag har inget att jämföra med. Min mamma gjorde ditecs behandling du nämner ovan, men jag tror inte hon var helt nöjd. Det var i Skövde.

Mercedes i Skövde hade sålt in det som att allt skulle rinna av bilen så fort det regnade, och det var ju en överdrift.. men det kanske är mer ett skydd mot mekanisk åverkan snarare än att underlätta tvätt?

Min M3 som borde få en behandling kommer aldrig komma nära buskar, men den kommer gå på grusväg.

Sommaren 19 spolade jag av min Dodge hemma hos mina föräldrar, då den var dammig från deras grusväg. Det var ett grovt misstag - bilen blev helt vitfläckig av kalk. De har egen brunn.
Jörgen Sandell / Stockholms bilvård, alla dagar i veckan.
 
Vad är egentligen vettigast idag vid byte av bil? Köpa en ny, köpa en nästan ny eller privatleasa?

När vissa märken kör kampanjer på privatleasung ser det ju ut som man kan få rätt schyssta deals.

Jag är egentligen ute efter så billigt ägande som möjligt men ändå hyfsat vettig bil i typ golf-storlek. Ända kravet är automat och minst 1500mil/år, gärna 2000mil.

Det enda jag egentligen är rädd för vid privatleasing är övermil och betala för parkeringssksdor etc vid återlämning.
 
Vad är egentligen vettigast idag vid byte av bil? Köpa en ny, köpa en nästan ny eller privatleasa?

När vissa märken kör kampanjer på privatleasung ser det ju ut som man kan få rätt schyssta deals.

Jag är egentligen ute efter så billigt ägande som möjligt men ändå hyfsat vettig bil i typ golf-storlek. Ända kravet är automat och minst 1500mil/år, gärna 2000mil.

Det enda jag egentligen är rädd för vid privatleasing är övermil och betala för parkeringssksdor etc vid återlämning.

Utan att vara speciellt insatt i privatleasing skulle jag säga att vettigast är att sikta på en ca tre år gammal bil. Största värdeminskningen är redan klar och helförsäkring täcker skador både på kaross och drivlina.
Sen är det ju ett plus att ha värde kvar i bilen och kunna sälja efter några år.
 
Vad är egentligen vettigast idag vid byte av bil? Köpa en ny, köpa en nästan ny eller privatleasa?

När vissa märken kör kampanjer på privatleasung ser det ju ut som man kan få rätt schyssta deals.

Jag är egentligen ute efter så billigt ägande som möjligt men ändå hyfsat vettig bil i typ golf-storlek. Ända kravet är automat och minst 1500mil/år, gärna 2000mil.

Det enda jag egentligen är rädd för vid privatleasing är övermil och betala för parkeringssksdor etc vid återlämning.

Räkna på det.

(Leasingkostnad + ev. tillägg såsom vinterdäck och serviceavtal) x antal månader <> Lätt begagnad bil påställd innan bonus/malus + service + ((skatt + försäkring) x antal månader).

Kostnader för däckskifte, bränsleförbrukning och tvätt och sånt får man anta är lika.
 
Senast ändrad:
Det enda jag egentligen är rädd för vid privatleasing är övermil och betala för parkeringssksdor etc vid återlämning.
Det gör du även om du äger bilen. Det är samma avdrag vid inbyte av en privatleasad bil som en ägd bil hos ÅF. Det är bara lättare att glömma bort vad man får betala...

Just nu är p-lease grisbilligt och det är billigare att p-leasa exempelvis en Golf än att köpa en begagnad. Fördelen med begagnat dock är att man kan få exemplar med mer utrustning för samma pengar om man gillar sånt.
 
Vissa åf driver volym genom att vräka ut privatleasingbilar på marknaden, gärna hyllvärmare. Jag hade aldrig köpt en Alfa Stelvio men leasa för 3995:- / 36 mån INKL försäkring och service. Tja varför inte? 144k på tre år täcker knappast värdetappet på en sådan.

 
Vill minnas att man kunde leasa en Audi A5/A6 för typ 3000 kr för ett litet tag sedan. Då var det ändå bra motor och mkt utrustning, quattro och automat osv.
Det måste ha varit en förlustaffär för Audi?
 
ta den här exv, bra utrustad med


360kr i skatt, serviceavtal ingår, försäkring går att få för runt 300/månad. Det enda som är man får räkna lite på hur många mil man kör och om man vill binda sig i 3 år. Går nog att deala ner till 24 mån med ok månadskostnad

Elbilarna gå nog för tillfället få bra deals på, de flesta märken behöver få ner sina utsläpp över året.
 
Utan att vara speciellt insatt i privatleasing skulle jag säga att vettigast är att sikta på en ca tre år gammal bil. Största värdeminskningen är redan klar och helförsäkring täcker skador både på kaross och drivlina.
Sen är det ju ett plus att ha värde kvar i bilen och kunna sälja efter några år.

Räkna på det.

(Leasingkostnad + ev. tillägg såsom vinterdäck och serviceavtal) x antal månader <> Lätt begagnad bil påställd innan bonus/malus + service + ((skatt + försäkring) x antal månader).

Kostnader för däckskifte, bränsleförbrukning och tvätt och sånt får man anta är lika.

Det gör du även om du äger bilen. Det är samma avdrag vid inbyte av en privatleasad bil som en ägd bil hos ÅF. Det är bara lättare att glömma bort vad man får betala...

Just nu är p-lease grisbilligt och det är billigare att p-leasa exempelvis en Golf än att köpa en begagnad. Fördelen med begagnat dock är att man kan få exemplar med mer utrustning för samma pengar om man gillar sånt.
Jag har räknat lite snabbt på det och har svårt att få ihop det billigare med att köp en 3år gammal bil, en golf går ju att få för 2500kr/mån exklusive försäkring tex. Då ska man ju dessutom ligga ute med en rejäl slant som man kanske hade kunnat lägga på något annat under tiden. Vinter däck kan man tex köpa själv istället för att lägga in på leasingkostnaden, de kan man ju då sälja sen efter 3år och de bör inte kostat så mycket.

Som några nämnt tidigare kan man få väldigt mycket bil för rätt låg månadskostnad när märken kör kampanjer. Men skulle vara kul att höra av de som haft privatleasade bilar i 3år och deras erfarenheter.
 
Vill minnas att man kunde leasa en Audi A5/A6 för typ 3000 kr för ett litet tag sedan. Då var det ändå bra motor och mkt utrustning, quattro och automat osv.
Det måste ha varit en förlustaffär för Audi?
Dom måste ju få ut bilar, dom tjänar ju på när dom säljer dom BEG sen också.
Speciellt med tjänstebilsdöden som kommer.
 
Är inne på andra vändan med privatleasing.
Första bilen var en VW Golf Alltrack, där vi hade avtal på 36 mån och 1500 mil per år. Körde 3000 mil och lämnade tillbaka 3 månader tidigare pga att leveransen av nuvarande bil (Skoda Kodiaq) tidigarelades. Alltracken var i fantastiskt bra skick helt utan skador. Lämnade tillbaka utan avgifter och betalade inte för de återstående månaderna. Processerna för tidigare återlämning var inte helt på plats (och är nog fortfarande inte 100%), men i regel har man inom VAG rätt att avsluta 3 månader tidigt utan avgift. Egentligen var ju restvärdet betydligt högre än det beräknade och man hade nog kunnat få pengar tillbaka (utöver undermilen, som i mitt fall kvittades mot innemånadsavgift).

Vi kör som sagt väldigt lite och det hade säkert varit billigare att köpa begagnat, men för egen fel väger bekvämligheten upp. Jag har även en vän som jobbar med detta inom VAG vilket så klart underlättat initialt när jag hade 1000 frågor.
Vad gäller skador vid återlämnande görs en för-besiktning någon månad innan faktiskt inlämnande, vilket innebär att man har tid på sig att reparera inom försäkringsperioden mot självrisk. Lämnas bilen in med skadorna kvar blir det dyrt.

Som nämnt i tidigare inlägg - köp vinterhjul själv. Lägger man dem på privatleasingavtalet kan man få avdrag för fälgskador eller överdrivet däckslitage, medan månadskostnaden x36 är densamma som en uppsättning t ex Hakka9 på alufälg som man får tillbaka drygt hälften på efter 3 år, mer eller mindre beroende på slitage givetvis.
 
Vad är egentligen vettigast idag vid byte av bil? Köpa en ny, köpa en nästan ny eller privatleasa?

När vissa märken kör kampanjer på privatleasung ser det ju ut som man kan få rätt schyssta deals.

Jag är egentligen ute efter så billigt ägande som möjligt men ändå hyfsat vettig bil i typ golf-storlek. Ända kravet är automat och minst 1500mil/år, gärna 2000mil.

Det enda jag egentligen är rädd för vid privatleasing är övermil och betala för parkeringssksdor etc vid återlämning.
Den stora frågan är vad är en nästan ny bil värd om 3 år med nuvarande utveckling av elbilar. 2030 ska väl inga bilar säljas med bensin/ diesel.
Leasa och överlåt risken
 
Så kanske det blev till och med. Mycket knasigt.

Jag vill hellre minnas dem så här.

C190F411-F967-4ACF-BA1D-31F831B43009.jpeg


Minns att jag var rätt starstruck när det stod en 996 GTR Evo i något hörn på bilsalongen i STHLM någon gång under första halvan av 2000-talet.


Hade exakt denna bilden hängandes på vägen som tonåring och en 993 Gemballa var min drömbil... man blir lite sugen att köra en tradein men lite svårt att lägga dem pengarna på en ren leksak jämfört med en "daily capable" bil :banghead:
 
Tillbaka
Topp