• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Norda

Panerai
Det är så många att BMW har slut på delar och därför inte kan uppdatera dem snabbt nog. En av de drabbade i tråden (men hans brann inte upp lyckligtvis) https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=307793&sida=6 har fått bilen stående i 2 månader pga BMW kan inte få fram delar. Det är ett väldigt stort vattenglas i så fall...
Fast det där stämmer väl ändå inte? Det är nog någon annan del man väntar på i det fallet.
Återkallelsen och tekniska kampanjen har pågått i över 1år, så det är ingen nyhet.
Mer än att det blir stora rubriker nu och då får folk panik..!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fast det där stämmer väl ändå inte? Det är nog någon annan del man väntar på i det fallet.
Återkallelsen och tekniska kampanjen har pågått i över 1år, så det är ingen nyhet.
Mer än att det blir stora rubriker nu och då får folk panik..!
Det är två olika problem som gör att BMWs brinner upp just nu vad jag förstår. Det ena är EGR relaterat och det andra är relaterat till strömförsörjningen. Jag kan tyvärr inte se det som annat än oerhört allvarligt att bilarna självantänder oavsett vilken av de två som orsakat det i det specifika fallet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick också brev på posten, låter dock lite tamt. Inte ett ord om hollywoodexplosioner.
472DDFC6-B952-4D40-8A26-6DC591A47464.jpeg
 
Tyvärr inte jag som sportar men detta är den fetaste bil som någonsin skapats. Punkt. Dessutom i det fetaste utförandet. En av mycket få bilar jag skulle vilja ha istället för min egen italienare om jag tvingades välja. På Sveavägen i staden ikväll

7D8DDD78-123A-4602-AE5B-7B5801397759.jpeg

Nu är det kanske en meningslös tävling, men när det kommer till det fetaste i bilväg som skapats så är dessa två på topp 3. Vilken som är först respektive sist på den listan vette fan egentligen.

1992-mercedes-benz-500e.jpeg
1993-Mercedes-Benz-500E-interior-HR-300dpi-2000px.jpg
large_234273-3652804.jpg
large_234273-2454478.jpg
 

Isodor

Audemars
Måste slå ett slag för E-klassen (220d) som jag sportar som tjänstekärra..
0.40L/per mil T/R Sthlm Åre och då låg jag rätt mkt över tillåten hastighet på motorvägarna.. minst sagt imponerande för den storlek på bil..
 

Tapiren

Cartier
Måste slå ett slag för E-klassen (220d) som jag sportar som tjänstekärra..
0.40L/per mil T/R Sthlm Åre och då låg jag rätt mkt över tillåten hastighet på motorvägarna.. minst sagt imponerande för den storlek på bil..
Helt otroligt, den hybrid jag kör och som är kraftigt subventionerad drar över 1.2l/mil vid rask motorvägskörning.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Helt otroligt, den hybrid jag kör och som är kraftigt subventionerad drar över 1.2l/mil vid rask motorvägskörning.
Det är sant det du skriver men siffrorna blir väldigt annorlunda om man ser mängden bränsle som förbrukas under ett år istället. Snittavståndet för bilpendling läste jag nånstans var 20 km i Sverige så om person 1 har en E-klass och person 2 har en Outlander så kommer ändå Outlandern att förbruka mindre bränsle totalt. Ungefär så är logiken bakom hybrider.

Men absolut, om man enbart använder bilen till motorvägspendling så är en E-klass ett bättre val än en Outlander
 

demondave

Rolex
Måste slå ett slag för E-klassen (220d) som jag sportar som tjänstekärra..
0.40L/per mil T/R Sthlm Åre och då låg jag rätt mkt över tillåten hastighet på motorvägarna.. minst sagt imponerande för den storlek på bil..

Äh, fixade Värmland-Sthlm tur och retur för 45:- härom veckan. Bra tempo. El FTW :D
Enda bränslet jag varit med om att få gratis för att vara kund någonstans.

Hade det varit tjänsteresa hade jag fått dryga 400 spänn efter bränslekostnaden skattefritt för besväret.
 

Tapiren

Cartier
Det håller jag helt med om. Mitsubishi skulle knappt sälja en enda Outlander utan hybriddriften och de förmåner det innebär. Tror inte jag mött en enda ägare som varit nöjd med bilen i sig utan det är hela tiden bara prat om hur billigt det är.

Ja, att gnälla på att Outlandern är törstig (som jag gör) är ju lite töntigt, det är som att gnälla på att en sportbil är trång i baksätet. Kör man motorväg så vet man ju att Outlander dricker som en törstig kamel, det är inget att gnälla över.

Men det är konstigt att den drar tre gånger så mycket som en Mercede E-klass. Jag förstår det inte!

I 120km/h drar min Outlander lika mycket bensin som min Jaguar med sex liter stor v12. Hur är det ens fysiskt möjligt?

Däremot håller jag inte med om att E-klass är ett ”bättre” val, den är ett trevligare val men den är också mycket, mycket dyrare.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja, att gnälla på att Outlandern är törstig (som jag gör) är ju lite töntigt, det är som att gnälla på att en sportbil är trång i baksätet. Kör man motorväg så vet man ju att Outlander dricker som en törstig kamel, det är inget att gnälla över.

Men det är konstigt att den drar tre gånger så mycket som en Mercede E-klass. Jag förstår det inte!

I 120km/h drar min Outlander lika mycket bensin som min Jaguar med sex liter stor v12. Hur är det ens fysiskt möjligt?

Däremot håller jag inte med om att E-klass är ett ”bättre” val, den är ett trevligare val men den är också mycket, mycket dyrare.

Jag håller med dig.
Men Outlandern är ingen långfärdsbil. Det är en bil för dom som har runt 3 mil till och från jobbet.
Så fort det blir motorvägsfart så är hela grejen med bilen borta.

Dvs, ganska värdelös.

Men en helt okej bil ändock. Tycker bara det är synd att dom har missat på ganska simpla saker men som ändå ger en kvalitetsintryck som t.ex att om du ställer farthållare på 110km/h så kommer bilen upp till det enligt digitala displayen men nålen står på 108km/h.
Gandka banalt men sjukt störande ändå, varit så på båda Outlanders jag har kört.
 

Tapiren

Cartier
Jag håller med dig.
Men Outlandern är ingen långfärdsbil. Det är en bil för dom som har runt 3 mil till och från jobbet.
Så fort det blir motorvägsfart så är hela grejen med bilen borta.

Dvs, ganska värdelös.

Men en helt okej bil ändock. Tycker bara det är synd att dom har missat på ganska simpla saker men som ändå ger en kvalitetsintryck som t.ex att om du ställer farthållare på 110km/h så kommer bilen upp till det enligt digitala displayen men nålen står på 108km/h.
Gandka banalt men sjukt störande ändå, varit så på båda Outlanders jag har kört.
Och att den elektriska bakluckan är så otroligt låååååångsam, att appen är oanvändbar, att den är slö, att menysystemet är obegripligt...

Men absolut, i kombination med förmånsvärdet är den ändå helt ok. Tyvärr slår törsten mycket hårdare än jag trodde, jag trodde jag skulle spara några kronor även på förbrukningen men det blir inte så, den äter nästan upp vinsten med lågt förmånsvärde.

Men vill man ha en stor bil med lågt förmånsvärde är den helt oslagbar, och bristerna är ju inte värre än att man kan leva med dem.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Och att den elektriska bakluckan är så otroligt låååååångsam, att appen är oanvändbar, att den är slö, att menysystemet är obegripligt...

Men absolut, i kombination med förmånsvärdet är den ändå helt ok. Tyvärr slår törsten mycket hårdare än jag trodde, jag trodde jag skulle spara några kronor även på förbrukningen men det blir inte så, den äter nästan upp vinsten med lågt förmånsvärde.

Men vill man ha en stor bil med lågt förmånsvärde är den helt oslagbar, och bristerna är ju inte värre än att man kan leva med dem.

Extremt långsam ja! :D

Jag hade kunnat leva med den absolut.
Men jag hade aldrig köpt en men det är av många andra anledningar med.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Måste (själv förvånad) slå ett slag för nya Kia Ceed.
Köpte precis en Kia Ceed GT Line 2019 som extrabil.
Oroligt mkt bil för pengarna måste jag säga och levererar över förväntan.
Har helt omvärderat min syn på Kia och andra s k budgetmärken.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Jag var inne på Hedins för att prova en ny tjänstebil, och då ska det ekonomiska hamna i fokus....

Trodde jag. Körde dit i min nuvarande Dodge Challenger för att prova en Outlander. Det går bara inte. Det betyder å andra sidan att vi blir billösa i vinter och nästa år ska hela familjen klämma in sig i en tvådörrars.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag var inne på Hedins för att prova en ny tjänstebil, och då ska det ekonomiska hamna i fokus....

Trodde jag. Körde dit i min nuvarande Dodge Challenger för att prova en Outlander. Det går bara inte. Det betyder å andra sidan att vi blir billösa i vinter och nästa år ska hela familjen klämma in sig i en tvådörrars.
Jag förstår inte, finns det inga andra bilar än outlander på Hedin Bil ?
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag var inne på Hedins för att prova en ny tjänstebil, och då ska det ekonomiska hamna i fokus....

Trodde jag. Körde dit i min nuvarande Dodge Challenger för att prova en Outlander. Det går bara inte. Det betyder å andra sidan att vi blir billösa i vinter och nästa år ska hela familjen klämma in sig i en tvådörrars.
Köper du tjänstebil, personalbil eller privat? Det är inte alls säkert att Outlander blir billig i slutänden bara för att förbrukningen är låg. Och det finns väl fler ställen än Hedin att köpa på?
 
Topp