• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
E30 är kul men vilket pris, har de verkligen stuckit så mkt? Sålde min sista E30 en 92a 325iA cab M sport i 100% originalskick på 10000 mil för 75k för 10 år sedan. Borde behållt den men var less på automatlådan....
Vet ärligt talat inte riktigt hur de ligger till i pris numera, men visst har de stuckit. Ska jag gissa tror jag att det är ett rimligt pris numera. Låter som att du hade en riktigt grym bil, även om jag förstår att du ledsnade på lådan..
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kör, utöver BMW, även Hyundai. En Santa Fe 2017, vår andra likadana. Aldrig haft några problem, utmärkta bilar kvalitetsmässigt och som du noterat mkt bra utrustningsnivå till hyfsade pengar.
Precis,
Det är en sak att köpa dyrare märken för att man kan/vill ha något extra. Men de bilägare som ständigt måste klanka ner på bilar i "lägre" klass kan ingenting, eller så har de någon sorts mindervärdeskomplex som gör att de ständigt måste köpa dyrare och dyrare grejer för att "komma upp". Jag kör själv en snikutrustad BMW. Men satan vad Hyundai, Kia, Subaru och Toyota med flera gör bra bilar nu för tiden!
Som många säger - "Ta en Land Rover till regnskogen, ta en Land Cruiser om du vill komma hem igen". ;)
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Tips på kul annonsobjekt är aldrig fel.
Om någon till äventyrs känner för att gå sin egen väg, och inte köra på standardalternativen, så är här något smått unikt numera. Vill poängtera att jag inte känner till vare sig exemplaret i fråga eller säljaren. Men vore jag in the market för entusiastfordon upp till 250 Tkr så hade jag garanterat kollat upp denna.

https://www.blocket.se/vi/90140353.htm

DD8E2B39-3E1C-476B-8152-2B540E0E9D20.jpeg
 

Marli

Cartier
:)
A72329ED-8ECC-4A42-9046-9ED5474A820F.jpeg

ja, visst var den fin. Sonderlack calypsorot metallic. En tysk beställde bilen att ha i sitt sommarställe, han hade en 850i i samma färg - givetvis skulle de matcha....

Vet ärligt talat inte riktigt hur de ligger till i pris numera, men visst har de stuckit. Ska jag gissa tror jag att det är ett rimligt pris numera. Låter som att du hade en riktigt grym bil, även om jag förstår att du ledsnade på lådan..
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Får känslan av att alla här kör BMW/Audi/Mercedes/Volvo, men vad tror ni om Hyundai Kona? Förstabil att pendla 5 mil t o r på motorväg. Ny med utrustningsnivå jag vill ha ligger på 170 k. 1,0 turbo, 120 hk, bensin.

Gillar CX-/liten SUV-stuket.
Har testat Kona litet, fast elversionen. Jag tycker också den verkar välbyggd och trevlig för pengen. Känn lite på ljudnivån i den, verkar väl finnas som demo i många butiker, så låna den en helg eller så. Jag tyckte den var ”rimligt tyst”, men kanske inte tystast i världen. Då jag pendlar så lyssnar jag på musik/pod/radio, så det här med att det måste vara knäpptyst i bilen i 130 är inte min topprioritet.
 

Edin

Panerai
Precis,
Det är en sak att köpa dyrare märken för att man kan/vill ha något extra. Men de bilägare som ständigt måste klanka ner på bilar i "lägre" klass kan ingenting, eller så har de någon sorts mindervärdeskomplex som gör att de ständigt måste köpa dyrare och dyrare grejer för att "komma upp". Jag kör själv en snikutrustad BMW. Men satan vad Hyundai, Kia, Subaru och Toyota med flera gör bra bilar nu för tiden!
Som många säger - "Ta en Land Rover till regnskogen, ta en Land Cruiser om du vill komma hem igen". ;)

Tycker många gånger, som du säger, att Asiaterna gör bra bilar. Det jag dock alltid tycker är kasst med de asiatiska bilarna är att jag som 197 cm lång aldrig sitter särskilt bra. Inte så konstigt iof då de är byggda för Asiater i första hand och dom är mindre. Dom har ju allt man vill och kan önska sig men är kanske lite "enklare" i sitt utförande vilket är helt förståeligt. Inte konstigt heller att Kia och liknande kommit stort i Sverige då Audi, Bmw, Mercedes och Volvo är sjukt dyra! En ny 3-serie touring kostar ju för sjutton snabbt 600k! för en 3-serie?

En sak som Asiaterna ska ha skit för (och det är då inte lite) är hur i h-e dom kan göra en bil som inte har halvljusautomatik eller koppla så att inte instrumentbelysningen lyser när ljusinställningen står på "av". Blir fan galen på alla dessa Asiater (och även Fransyskor) som åker runt efter skymning med ingen belysning!!! Och ja, Ägarna ska ha en skopa av denna skit med.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Är väl lite av ett långskott, men har vi någon här som möjligtvis har en gammal BMW E36 tillbehörskatalog? Funderar nämligen på vilka olika fälgar som E36an gick att beställa med.
 

Pictor

Audemars
Är väl lite av ett långskott, men har vi någon här som möjligtvis har en gammal BMW E36 tillbehörskatalog? Funderar nämligen på vilka olika fälgar som E36an gick att beställa med.
Är väl lite av ett långskott, men har vi någon här som möjligtvis har en gammal BMW E36 tillbehörskatalog? Funderar nämligen på vilka olika fälgar som E36an gick att beställa med.
Har en massa BMW kataloger/ tillbehör. Kollar, svar via P.M inom två dagar.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Tycker många gånger, som du säger, att Asiaterna gör bra bilar. Det jag dock alltid tycker är kasst med de asiatiska bilarna är att jag som 197 cm lång aldrig sitter särskilt bra. Inte så konstigt iof då de är byggda för Asiater i första hand och dom är mindre. Dom har ju allt man vill och kan önska sig men är kanske lite "enklare" i sitt utförande vilket är helt förståeligt. Inte konstigt heller att Kia och liknande kommit stort i Sverige då Audi, Bmw, Mercedes och Volvo är sjukt dyra! En ny 3-serie touring kostar ju för sjutton snabbt 600k! för en 3-serie?

En sak som Asiaterna ska ha skit för (och det är då inte lite) är hur i h-e dom kan göra en bil som inte har halvljusautomatik eller koppla så att inte instrumentbelysningen lyser när ljusinställningen står på "av". Blir fan galen på alla dessa Asiater (och även Fransyskor) som åker runt efter skymning med ingen belysning!!! Och ja, Ägarna ska ha en skopa av denna skit med.
Tillägg till att EU regler nu innebär att DLR ljus är super bra och bakljus inte behöver vara på under dagtid... därav den kassa halvljusatuomatiken med avstängda bakljus...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tillägg till att EU regler nu innebär att DLR ljus är super bra och bakljus inte behöver vara på under dagtid... därav den kassa halvljusatuomatiken med avstängda bakljus...
Problemet är inte DRL i sig utan att vissa japanska märken främst inte har någon automatik som nästan alla andra märken har. I kombination med att instrumentbelysningen är tänd i 0-läge så fattar inte personen bakom ratten (som inte sällan är helt bilointresserad) att bakljusen inte är på.
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Har testat Kona litet, fast elversionen. Jag tycker också den verkar välbyggd och trevlig för pengen. Känn lite på ljudnivån i den, verkar väl finnas som demo i många butiker, så låna den en helg eller så. Jag tyckte den var ”rimligt tyst”, men kanske inte tystast i världen. Då jag pendlar så lyssnar jag på musik/pod/radio, så det här med att det måste vara knäpptyst i bilen i 130 är inte min topprioritet.
Ja, nej jag tyckte det var bra låg ljudnivå. Kändes ändå stabil på motorväg i 130 km/h. Det är klart att den kändes lite "piggare" eller livligare i styrningen än den Mitsubishi ASX jag provkörde, men det är ju också en tyngre och större bil. Jag upplevde till Konans fördel att den var mer lättmanövrerad i stan och kändes inte lika trög i styrningen. Har fått ner priset till 165k respektive 172k med vinterdäck. Känns kanske rimligt för en bil som gått 900 mil?
 

Robbie

Omega
Någon som vet på ett ungefär vad avställningsförsäkringen brukar ligga på i förhållande till trafikförsäkring? Något billigare? Mailade IF men de kunde först säga det när jag tecknat försäkring (?). Rätt viktigt att veta då jag mest lär ha bilen avställd..
Jag har en 991.1 2012, bor i mellan ort i Skåne. Betalar 335kr för 1/2 år försäkring när den står avställd.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Heinrich.a, problemet är inte DRL eller EU reglerna utan det som alfgren skriver. Ser ett antal varenda dag efter skymning. Värst är nog ändå taxiförare som inte ens fattat detta!!!
Problemet är inte DRL i sig utan att vissa japanska märken främst inte har någon automatik som nästan alla andra märken har. I kombination med att instrumentbelysningen är tänd i 0-läge så fattar inte personen bakom ratten (som inte sällan är helt bilointresserad) att bakljusen inte är på.
Ja, exakt? Problemet ligger i att man manuellt måste aktivera bakljusen när man har "halvljustautomatik på" eller "auto" på vredet .. en halvdant utvecklad halvljus automatik används för att EUs krav tillåter en pissig konstruktion? Eller missförstår jag er båda?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Problemet är inte DRL i sig utan att vissa japanska märken främst inte har någon automatik som nästan alla andra märken har. I kombination med att instrumentbelysningen är tänd i 0-läge så fattar inte personen bakom ratten (som inte sällan är helt bilointresserad) att bakljusen inte är på.

Oavsett vad man tycker om konstruktionen så lägger jag ju personligen det mest på personen bakom ratten.
Om inte annat så måste man ju försöka tänka ett varv extra, om det innebär något särskilt att folk jämnt kör runt och helljustutar på en.

Kör för övrigt japanskt med autoläge som gör som det ska.
Även här händer det dock att jag får köra manuellt - främst vid dimma eller liknande. Förutsätter att tyskarna är ungefär lika smarta när det avser detta? D.v.s. att dimma i dagsljus uppfattas som tillräckligt ljust för att ljusen inte ska hoppa igång?
 
Topp