Svår att eftermontera baraBritt-Jonas på pappas gata har en nedsänkt lyft, riktigt smidig och inte ivägen vid daglig användning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Svår att eftermontera baraBritt-Jonas på pappas gata har en nedsänkt lyft, riktigt smidig och inte ivägen vid daglig användning.
Klart att det är något man bygger vid ett nybygge eller en helrenovering, men riktigt smidig lyft och ett hyfsat pris.Svår att eftermontera bara![]()
Månadens inlägg! Vilka bilarJag är genuint bilintresserad ända sedan jag var riktigt liten grabb (klockintresset kom inte förrän i högstadiet). Har en förkärlek till de italienska ädlingarna, men även andra europeiska märken kan intressera i vissa fall. T o m ett fåtal japanska 60- och 70-talare. Uppskattar också udda modeller, sådana som aldrig sålde i större volymer, även om jag också har favoriter som var succéer på sin tid. Amerikanskt däremot, det är oftast inte för mig. Har dock för lite tid, och framförallt vettig plats, för att ha fler hobbybilar än en, och det är kanske lika bra det. Men försöker ändå hålla mig ajour och surfar kul grejer helt enkelt. En dag kan det ju dyka upp något som helt enkelt inte går att motstå.
Nu är vi i fel årstid för framförandet av de riktiga gammelbilarna på våra vägar, men rätt tid att börja drömma och planera inköp, så jag tänkte tipsa om ett antal skojiga bilar jag fastnat för under de senaste månaderna. Riktiga bakåtsträvande bilar som både bullrar och luktar, och sannolikt inget av intresse för elbilsfalangen. Med pandemirestriktioner är det förstås svårare att kvista iväg utomlands för att inspektera bilar, men jag har ju bara suttit hemma i soffan jag.. Finns bilar här klart under 100000 kr och jag satte den övre gränsen vid c:a 500000 kr. Mycket pengar förvisso, men ofta tappar de inte i värde så länge man sköter om dem. Här finns 60-tal fram till ganska modernt, men alla med åtminstone lite entusiaststämpel över sig.
Prisvärd som bara den. Knappast toppskick heller men jag skulle inte rädas till det priset. Rallyklassiker. Lancia Fulvia 1.3S, NL, €8500
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ace43bd8-01e1-34d2-dc1f-28b3e6919d87
Ibland är fyra dörrar bra om du vill få med dig hela familjen på söndagsutflykterna. Lancia Fulvia 2C, IT, €10000
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=fcf7481d-087e-484d-ae2b-fcc5163be850
För dig som uppskattar liten, nätt och framförallt lätt. Roligt på riktigt utan hästar i överflöd. Du gillar det udda som Zagatoritade bilar oftast innebär, samtidigt som du inte besväras av att vanligt folk inte har en aning om vad du rattar. Det är ju bara kul.
Lancia Fulvia 1.3 Sport Zagato, DE, €29900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=383dbec0-ef16-88a8-024a-8245004ce00b
Klassiska E21-karossen, alltså BMWs första 3-serie, kanske för sista gången under 50000 Euro som Alpina?
Alpina C1 2.3, DE, €49900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=3d9170a9-420c-3c56-dfee-bbc10297676b
E21 igen men i standardutförande och vad som förefaller vara superskick. Själv haft en exakt likadan, samma årsmodell och färg, men mörkare inredning och med original sportstolarna som saknas på denna. I gengäld finns klimator(!) vilket är ganska unikt för modellen.
BMW 323i, DE, €28900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=42c31da2-43f4-5727-a6cd-e4d51344c5ec
Ett slagskepp med 4.2-motorn som är att föredra framför 3.6. 6-växlad manuell men man behöver inte växla ofta med det vridmomentet. När såg du en sådan här senast? Det här är ju en förhållandevis modern bil men de är numera väldigt ovanliga, därav hamnar den i listan.
Audi V8 4.2 Quattro, DE, €13900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=50bb107e-31af-1a95-141a-9e82617a1909
Specialaren S6 Plus Avant har jag ägt. Min var Nogaroblau (RS-blå). Den första modell som byggdes av Audis då nystartade Quattro GmbH - motsvarande BMWs M-avdelning. 855 byggda i Avantutförande (samtliga årsmodell 97), färre än 100 som Sedan. Finns endast med manuell 6-växlad låda. En av de första bilarna som fick Xenonstrålkastare som standard. Annars fanns det nog bara på Porsche och då som tillval vid den här perioden. Modellunika fälgarna sitter på, de liknar S8ans och vissa andra, men är inte samma. Underbar bil att köra, särskilt vintertid.
Audi S6 Plus Avant Quattro 4.2, DE, €16900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=6b8bdbb5-2348-949c-f197-ecbb63c35dc7
Älskar de här. Så ettriga och svintuffa. Går ofta som as i racesammanhang.
NSU TT Rallye, DE, €30990
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=7c950c52-e57f-b47b-c685-242a6521e941
Sällan så här lågt prissatta nuförtiden men den här har stått oanvänd i decennier och renovering rekommenderas tydligen. Snygg färgkombination även om den inte har originalkulören längre.
Alfa Romeo Montreal, DE, €36500
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=312438010&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=900&maxFirstRegistrationDate=1976-12-31&minFirstRegistrationDate=1960-01-01&pageNumber=13&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&usage=USED&action=eyeCatcher&fnai=prev&searchId=f6f6f25c-31ec-f74c-89a4-
Döpt efter F1-banan i Sydafrika är detta Maseratis variant av De Tomaso Longchamp. In-housemotor istället för amerikansk, samt omdesignad av Frua. Resultatet blev en 2+2 sitsig lyxcoupé som är så ovanlig att du kanske aldrig sett en ens på bild. Drygt 200 tillverkade, en enda finns i Sverige. Vore kul med ytterligare en.
Maserati Kyalami 4.9, CZ, €45000
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4c88112a-63e0-0a24-78bd-956c6f3bf6bf
Ett stycke bilhistoria i form av årets bil 1978. Enda gången en ”sportbil” kammat hem titeln. Svensksåld, förvånansvärt låga mil och tacksamt nog har den klarat sig från alla former av synliga modifieringar som oftast drabbat de här tidiga bilarna.
Porsche 928, SE, 125000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/porsche_928__manuell_/93307781
Cabriolet är egentligen inget för mig men undantag kan göras när det är så charmerande som den här babyblåa lilla roadstern. En röd dök upp billigt i Sverige för något år sedan, men jag var för långsam i svängarna. Den försvann fort.
Datsun 2000 Roadster, BE, €27500
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=5d33cd4d-9bba-0f70-45de-68d48e211d01
Ibland spårar det ur alldeles på Renaults utvecklingsavdelning. Kanske när det blivit lite för mycket rödvin under fredagslunchen. Då kan det resultera i sånt som Spyder eller den här bakhjulsdrivna mittmotorförsedda köttbullen. Seriöst kul!
Renault Clio V6, SE, 249000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/renault_clio_v6_sport/91960722
En klassisk fransos, den så kallade Gordini efter tävlingsstallet. Tävlades flitigt i rallysammanhang då det begav sig och än idag inom klassisk racing. Rätta franska racingfärgen för modellen.
Renault 8, SE, 310000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/renault_r8_gordini_r_1135/88577733
Inte mycket original längre men tufft så det räcker och blir över. Zakspeed tävlade då i saloonracing, senare även i F1. Hörselkåporna ingår. Godkänd för gatbruk.
Ford Escort MkII ”Zakspeed”, SE, 229000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/uppsala/ford_escort_mk_ii_1300l_zakspeed_replika/91298524
Finns det några bra trick att ta till för att undvika att bli yr i huvudet när man ger full pelle från stillastående? Finns ju lite raktframräsers här![]()
ja jag funderade på detta nät vi byggde garaget. Men jag hoppade det ....Vart ju riktigt bra, vill se väggarna eller taket i orange färg samma som bilen.
Britt-Jonas på pappas gata har en nedsänkt lyft, riktigt smidig och inte ivägen vid daglig användning.
Precis, kör den inte dagligen så det är lugnt ur det perspektivet.Säker? Det blir ett jäkla hoppande varje gång man kör in och ut. Nu är kanske inte den bilen något du använder varje dag dock så då kan det kanske vara ok.
quickjack har jag tittat på också men känns lite dyra när en ”riktig” lyft kostar samma pengar. De räcker inte riktigt heller till stora bilar kapacitetsmässigt.
Tackar för ett mycket trevligt inlägg som öppnar mina ögon mycket för nya roliga bilar!!!Jag är genuint bilintresserad ända sedan jag var riktigt liten grabb (klockintresset kom inte förrän i högstadiet). Har en förkärlek till de italienska ädlingarna, men även andra europeiska märken kan intressera i vissa fall. T o m ett fåtal japanska 60- och 70-talare. Uppskattar också udda modeller, sådana som aldrig sålde i större volymer, även om jag också har favoriter som var succéer på sin tid. Amerikanskt däremot, det är oftast inte för mig. Har dock för lite tid, och framförallt vettig plats, för att ha fler hobbybilar än en, och det är kanske lika bra det. Men försöker ändå hålla mig ajour och surfar kul grejer helt enkelt. En dag kan det ju dyka upp något som helt enkelt inte går att motstå.
Nu är vi i fel årstid för framförandet av de riktiga gammelbilarna på våra vägar, men rätt tid att börja drömma och planera inköp, så jag tänkte tipsa om ett antal skojiga bilar jag fastnat för under de senaste månaderna. Riktiga bakåtsträvande bilar som både bullrar och luktar, och sannolikt inget av intresse för elbilsfalangen. Med pandemirestriktioner är det förstås svårare att kvista iväg utomlands för att inspektera bilar, men jag har ju bara suttit hemma i soffan jag.. Finns bilar här klart under 100000 kr och jag satte den övre gränsen vid c:a 500000 kr. Mycket pengar förvisso, men ofta tappar de inte i värde så länge man sköter om dem. Här finns 60-tal fram till ganska modernt, men alla med åtminstone lite entusiaststämpel över sig.
Prisvärd som bara den. Knappast toppskick heller men jag skulle inte rädas till det priset. Rallyklassiker. Lancia Fulvia 1.3S, NL, €8500
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ace43bd8-01e1-34d2-dc1f-28b3e6919d87
Ibland är fyra dörrar bra om du vill få med dig hela familjen på söndagsutflykterna. Lancia Fulvia 2C, IT, €10000
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=fcf7481d-087e-484d-ae2b-fcc5163be850
För dig som uppskattar liten, nätt och framförallt lätt. Roligt på riktigt utan hästar i överflöd. Du gillar det udda som Zagatoritade bilar oftast innebär, samtidigt som du inte besväras av att vanligt folk inte har en aning om vad du rattar. Det är ju bara kul.
Lancia Fulvia 1.3 Sport Zagato, DE, €29900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=383dbec0-ef16-88a8-024a-8245004ce00b
Klassiska E21-karossen, alltså BMWs första 3-serie, kanske för sista gången under 50000 Euro som Alpina?
Alpina C1 2.3, DE, €49900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=3d9170a9-420c-3c56-dfee-bbc10297676b
E21 igen men i standardutförande och vad som förefaller vara superskick. Själv haft en exakt likadan, samma årsmodell och färg, men mörkare inredning och med original sportstolarna som saknas på denna. I gengäld finns klimator(!) vilket är ganska unikt för modellen.
BMW 323i, DE, €28900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=42c31da2-43f4-5727-a6cd-e4d51344c5ec
Ett slagskepp med 4.2-motorn som är att föredra framför 3.6. 6-växlad manuell men man behöver inte växla ofta med det vridmomentet. När såg du en sådan här senast? Det här är ju en förhållandevis modern bil men de är numera väldigt ovanliga, därav hamnar den i listan.
Audi V8 4.2 Quattro, DE, €13900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=50bb107e-31af-1a95-141a-9e82617a1909
Specialaren S6 Plus Avant har jag ägt. Min var Nogaroblau (RS-blå). Den första modell som byggdes av Audis då nystartade Quattro GmbH - motsvarande BMWs M-avdelning. 855 byggda i Avantutförande (samtliga årsmodell 97), färre än 100 som Sedan. Finns endast med manuell 6-växlad låda. En av de första bilarna som fick Xenonstrålkastare som standard. Annars fanns det nog bara på Porsche och då som tillval vid den här perioden. Modellunika fälgarna sitter på, de liknar S8ans och vissa andra, men är inte samma. Underbar bil att köra, särskilt vintertid.
Audi S6 Plus Avant Quattro 4.2, DE, €16900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=6b8bdbb5-2348-949c-f197-ecbb63c35dc7
Älskar de här. Så ettriga och svintuffa. Går ofta som as i racesammanhang.
NSU TT Rallye, DE, €30990
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=7c950c52-e57f-b47b-c685-242a6521e941
Sällan så här lågt prissatta nuförtiden men den här har stått oanvänd i decennier och renovering rekommenderas tydligen. Snygg färgkombination även om den inte har originalkulören längre.
Alfa Romeo Montreal, DE, €36500
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=312438010&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=900&maxFirstRegistrationDate=1976-12-31&minFirstRegistrationDate=1960-01-01&pageNumber=13&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&usage=USED&action=eyeCatcher&fnai=prev&searchId=f6f6f25c-31ec-f74c-89a4-
Döpt efter F1-banan i Sydafrika är detta Maseratis variant av De Tomaso Longchamp. In-housemotor istället för amerikansk, samt omdesignad av Frua. Resultatet blev en 2+2 sitsig lyxcoupé som är så ovanlig att du kanske aldrig sett en ens på bild. Drygt 200 tillverkade, en enda finns i Sverige. Vore kul med ytterligare en.
Maserati Kyalami 4.9, CZ, €45000
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4c88112a-63e0-0a24-78bd-956c6f3bf6bf
Ett stycke bilhistoria i form av årets bil 1978. Enda gången en ”sportbil” kammat hem titeln. Svensksåld, förvånansvärt låga mil och tacksamt nog har den klarat sig från alla former av synliga modifieringar som oftast drabbat de här tidiga bilarna.
Porsche 928, SE, 125000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/porsche_928__manuell_/93307781
Cabriolet är egentligen inget för mig men undantag kan göras när det är så charmerande som den här babyblåa lilla roadstern. En röd dök upp billigt i Sverige för något år sedan, men jag var för långsam i svängarna. Den försvann fort.
Datsun 2000 Roadster, BE, €27500
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=5d33cd4d-9bba-0f70-45de-68d48e211d01
Ibland spårar det ur alldeles på Renaults utvecklingsavdelning. Kanske när det blivit lite för mycket rödvin under fredagslunchen. Då kan det resultera i sånt som Spyder eller den här bakhjulsdrivna mittmotorförsedda köttbullen. Seriöst kul! Tyvärr felstyrd och sannolikt därför den är osåld.
Renault Clio V6, SE, 249000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/renault_clio_v6_sport/91960722
En klassisk fransos, den så kallade Gordini efter tävlingsstallet. Tävlades flitigt i rallysammanhang då det begav sig och än idag inom klassisk racing. Rätta franska racingfärgen för modellen.
Renault 8, SE, 310000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/renault_r8_gordini_r_1135/88577733
Inte mycket original längre men tufft så det räcker och blir över. Zakspeed tävlade då i saloonracing, senare även i F1. Hörselkåporna ingår. Godkänd för gatbruk.
Ford Escort MkII ”Zakspeed”, SE, 229000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/uppsala/ford_escort_mk_ii_1300l_zakspeed_replika/91298524
Det är den stora va? Det enda problem som jag kan se om man har en låg bil är att den är 9cm i sitt lägsta läge och lite beroende på lift så behöver de en viss "startsträcka" innan de orkar lyfta. Vet inte om det är ett praktiskt problem på quick jack. Inget problem på en SUV men en sänkt Miata kan bli en utmaningQuickjack 7000SLX lär täcka de flesta behoven. Klarar upp över 3ton
Härligt! Grattis, grym bil.Det är den stora va? Det enda problem som jag kan se om man har en låg bil är att den är 9cm i sitt lägsta läge och lite beroende på lift så behöver de en viss "startsträcka" innan de orkar lyfta. Vet inte om det är ett praktiskt problem på quick jack. Inget problem på en SUV men en sänkt Miata kan bli en utmaning(Jag hade i alla fall försökt ställa frågan till dem)
Funderingarna kommer förstås eftersom jag börjat titta på lyft till mitt nyförvärv, en BMW 335 cab som jag klippte i vintermörkret. 2 ägare och 9000 mil som båda varit så noggranna att varenda kvitto osv är sparat men ingen av dem har varit särskilt noggranna med polermaskinen. Vad säger du om den lacken @MaziK, lite att bita i va? Det får bli mitt vinterprojekt att få ordning på den lacken vilket nog ska gå rätt bra. Har ju 5 månader på mig.
Jo tack det lär bli att köra hela paketet. Lär behöva köra lera, ulltrissor och vidare från det. Lacken är både repig och matt. Jag har lyckligtvis massor med grejer liggandes så det går nog att få fason på det. Det som gör att jag inte kan dra igång nu är att jag har ganska dåliga tvättmöjligheter vid minusgrader här. Vattnet rinner ner för backen och den är så brant att det blir farligt då. Plus att det är iskallt att hålla på...Kan vara så att du behöver gå på med MF-trissor och lite aggressivare medel för att få bukt med det där. Svårt att säga på bild dock.
RIktigt kul, kommer bli mycket bra!Blir alldeles till mig inför tanken på allt roligt som ska göras på denna till våren, kommer transformera bilen helt!
Än så länge ser listan ut enligt följande:
Service:
Motorolja + filter
Växellådsolja (lämnar detta till verkstad)
Tändstift
Luftfilter
Kupefilter
Bränslefilter
Exteriört:
Fullt Hirschpaket
Lackera de svarta listerna
Lättare renovering av bromsok
Polering av lyktglas
Nya lyktor till blinkers fram
Lackering av bakskärmar (lämnas till lackerare)
![]()
Många val i min smak. Var väldigt nära att klippa Fulvia i Italien för drygt 10 år sedan.Jag är genuint bilintresserad ända sedan jag var riktigt liten grabb (klockintresset kom inte förrän i högstadiet). Har en förkärlek till de italienska ädlingarna, men även andra europeiska märken kan intressera i vissa fall. T o m ett fåtal japanska 60- och 70-talare. Uppskattar också udda modeller, sådana som aldrig sålde i större volymer, även om jag också har favoriter som var succéer på sin tid. Amerikanskt däremot, det är oftast inte för mig. Har dock för lite tid, och framförallt vettig plats, för att ha fler hobbybilar än en, och det är kanske lika bra det. Men försöker ändå hålla mig ajour och surfar kul grejer helt enkelt. En dag kan det ju dyka upp något som helt enkelt inte går att motstå.
Nu är vi i fel årstid för framförandet av de riktiga gammelbilarna på våra vägar, men rätt tid att börja drömma och planera inköp, så jag tänkte tipsa om ett antal skojiga bilar jag fastnat för under de senaste månaderna. Riktiga bakåtsträvande bilar som både bullrar och luktar, och sannolikt inget av intresse för elbilsfalangen. Med pandemirestriktioner är det förstås svårare att kvista iväg utomlands för att inspektera bilar, men jag har ju bara suttit hemma i soffan jag.. Finns bilar här klart under 100000 kr och jag satte den övre gränsen vid c:a 500000 kr. Mycket pengar förvisso, men ofta tappar de inte i värde så länge man sköter om dem. Här finns 60-tal fram till ganska modernt, men alla med åtminstone lite entusiaststämpel över sig.
Prisvärd som bara den. Knappast toppskick heller men jag skulle inte rädas till det priset. Rallyklassiker. Lancia Fulvia 1.3S, NL, €8500
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ace43bd8-01e1-34d2-dc1f-28b3e6919d87
Ibland är fyra dörrar bra om du vill få med dig hela familjen på söndagsutflykterna. Lancia Fulvia 2C, IT, €10000
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=fcf7481d-087e-484d-ae2b-fcc5163be850
För dig som uppskattar liten, nätt och framförallt lätt. Roligt på riktigt utan hästar i överflöd. Du gillar det udda som Zagatoritade bilar oftast innebär, samtidigt som du inte besväras av att vanligt folk inte har en aning om vad du rattar. Det är ju bara kul.
Lancia Fulvia 1.3 Sport Zagato, DE, €29900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=383dbec0-ef16-88a8-024a-8245004ce00b
Klassiska E21-karossen, alltså BMWs första 3-serie, kanske för sista gången under 50000 Euro som Alpina?
Alpina C1 2.3, DE, €49900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=3d9170a9-420c-3c56-dfee-bbc10297676b
E21 igen men i standardutförande och vad som förefaller vara superskick. Själv haft en exakt likadan, samma årsmodell och färg, men mörkare inredning och med original sportstolarna som saknas på denna. I gengäld finns klimator(!) vilket är ganska unikt för modellen.
BMW 323i, DE, €28900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=42c31da2-43f4-5727-a6cd-e4d51344c5ec
Ett slagskepp med 4.2-motorn som är att föredra framför 3.6. 6-växlad manuell men man behöver inte växla ofta med det vridmomentet. När såg du en sådan här senast? Det här är ju en förhållandevis modern bil men de är numera väldigt ovanliga, därav hamnar den i listan.
Audi V8 4.2 Quattro, DE, €13900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=50bb107e-31af-1a95-141a-9e82617a1909
Specialaren S6 Plus Avant har jag ägt. Min var Nogaroblau (RS-blå). Den första modell som byggdes av Audis då nystartade Quattro GmbH - motsvarande BMWs M-avdelning. 855 byggda i Avantutförande (samtliga årsmodell 97), färre än 100 som Sedan. Finns endast med manuell 6-växlad låda. En av de första bilarna som fick Xenonstrålkastare som standard. Annars fanns det nog bara på Porsche och då som tillval vid den här perioden. Modellunika fälgarna sitter på, de liknar S8ans och vissa andra, men är inte samma. Underbar bil att köra, särskilt vintertid.
Audi S6 Plus Avant Quattro 4.2, DE, €16900
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=6b8bdbb5-2348-949c-f197-ecbb63c35dc7
Älskar de här. Så ettriga och svintuffa. Går ofta som as i racesammanhang.
NSU TT Rallye, DE, €30990
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=7c950c52-e57f-b47b-c685-242a6521e941
Sällan så här lågt prissatta nuförtiden men den här har stått oanvänd i decennier och renovering rekommenderas tydligen. Snygg färgkombination även om den inte har originalkulören längre.
Alfa Romeo Montreal, DE, €36500
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=312438010&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=900&maxFirstRegistrationDate=1976-12-31&minFirstRegistrationDate=1960-01-01&pageNumber=13&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&usage=USED&action=eyeCatcher&fnai=prev&searchId=f6f6f25c-31ec-f74c-89a4-
Döpt efter F1-banan i Sydafrika är detta Maseratis variant av De Tomaso Longchamp. In-housemotor istället för amerikansk, samt omdesignad av Frua. Resultatet blev en 2+2 sitsig lyxcoupé som är så ovanlig att du kanske aldrig sett en ens på bild. Drygt 200 tillverkade, en enda finns i Sverige. Vore kul med ytterligare en.
Maserati Kyalami 4.9, CZ, €45000
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4c88112a-63e0-0a24-78bd-956c6f3bf6bf
Ett stycke bilhistoria i form av årets bil 1978. Enda gången en ”sportbil” kammat hem titeln. Svensksåld, förvånansvärt låga mil och tacksamt nog har den klarat sig från alla former av synliga modifieringar som oftast drabbat de här tidiga bilarna.
Porsche 928, SE, 125000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/porsche_928__manuell_/93307781
Cabriolet är egentligen inget för mig men undantag kan göras när det är så charmerande som den här babyblåa lilla roadstern. En röd dök upp billigt i Sverige för något år sedan, men jag var för långsam i svängarna. Den försvann fort.
Datsun 2000 Roadster, BE, €27500
![]()
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=5d33cd4d-9bba-0f70-45de-68d48e211d01
Ibland spårar det ur alldeles på Renaults utvecklingsavdelning. Kanske när det blivit lite för mycket rödvin under fredagslunchen. Då kan det resultera i sånt som Spyder eller den här bakhjulsdrivna mittmotorförsedda köttbullen. Seriöst kul! Tyvärr felstyrd och sannolikt därför den är osåld.
Renault Clio V6, SE, 249000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/renault_clio_v6_sport/91960722
En klassisk fransos, den så kallade Gordini efter tävlingsstallet. Tävlades flitigt i rallysammanhang då det begav sig och än idag inom klassisk racing. Rätta franska racingfärgen för modellen.
Renault 8, SE, 310000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/renault_r8_gordini_r_1135/88577733
Inte mycket original längre men tufft så det räcker och blir över. Zakspeed tävlade då i saloonracing, senare även i F1. Hörselkåporna ingår. Godkänd för gatbruk.
Ford Escort MkII ”Zakspeed”, SE, 229000 kr
![]()
https://www.blocket.se/annons/uppsala/ford_escort_mk_ii_1300l_zakspeed_replika/91298524
Tack så mycket! Kul att det uppskattades.Månadens inlägg! Vilka bilar
Tack! Det var lite min tanke att lyfta fram de mer ovanliga men fantastiskt trevliga bilarna som finns därute.Ta
Tackar för ett mycket trevligt inlägg som öppnar mina ögon mycket för nya roliga bilar!!!![]()
To all you BMW-lovers out there![]()
![]()
![]()
![]()
Nice, grattis, riktigt trevlig bil! Vad är det för inredning? Den som heter oyster?Det är den stora va? Det enda problem som jag kan se om man har en låg bil är att den är 9cm i sitt lägsta läge och lite beroende på lift så behöver de en viss "startsträcka" innan de orkar lyfta. Vet inte om det är ett praktiskt problem på quick jack. Inget problem på en SUV men en sänkt Miata kan bli en utmaning(Jag hade i alla fall försökt ställa frågan till dem)
Funderingarna kommer förstås eftersom jag börjat titta på lyft till mitt nyförvärv, en BMW 335 cab som jag klippte i vintermörkret. 2 ägare och 9000 mil som båda varit så noggranna att varenda kvitto osv är sparat men ingen av dem har varit särskilt noggranna med polermaskinen. Vad säger du om den lacken @MaziK, lite att bita i va? Det får bli mitt vinterprojekt att få ordning på den lacken vilket nog ska gå rätt bra. Har ju 5 månader på mig.
![]()
Precis, bra öga du harNice, grattis, riktigt trevlig bil! Vad är det för inredning? Den som heter oyster?
Color | Black-sapphire Metallic - 475 |
---|---|
Upholstery | Leder "dakota/oyster" - LCCX |
Tanken har slagit mig. Måste ändå byta bakdäcken och de bakre(?) fälgarna har en del kantskrap. De främre har intressant nog klarat sig. Brukar ju vara tvärtom.Ffa har du de, subjektivt..., sjukt snygga smidda tvåfärgade M style 313 fälgarna. Svindyra då det begav sig och tyvärr lika svindyra att renovera om det behövs.
Tack! Ja hoppas det blir precis som jag tänkt mig, alldeles för få av dessa bilar får någon som helst kärlek.RIktigt kul, kommer bli mycket bra!
Vacker bil.
Den är så fyrcylindriga den bara kan varaKul med ladugårdsfynd men en BMW E21 måste ha raka sexan enligt mig, helst 323i. Det där är antingen en 316 eller 318 misstänker jag. M a o är den fyrcylindrig.
Gott att höraBlir alldeles till mig inför tanken på allt roligt som ska göras på denna till våren, kommer transformera bilen helt!
Än så länge ser listan ut enligt följande:
Service:
Motorolja + filter
Växellådsolja (lämnar detta till verkstad)
Tändstift
Luftfilter
Kupefilter
Bränslefilter
Exteriört:
Fullt Hirschpaket
Lackera de svarta listerna
Lättare renovering av bromsok
Polering av lyktglas
Nya lyktor till blinkers fram
Lackering av bakskärmar (lämnas till lackerare)
![]()
Om det är en sedan så kan jag gärna sno höger bakdörr av din, någon skojjare har ”lagat” minGott att höraHar en lika blå -02 Vector stående in case
![]()
Grymma inlägg! Tack för läsningen!Tack så mycket! Kul att det uppskattades.
Tack! Det var lite min tanke att lyfta fram de mer ovanliga men fantastiskt trevliga bilarna som finns därute.
Skickar in tre till bara för att
Skrev förut att amerikanskt oftast inte är för mig och det stämmer såklart. Men naturligtvis finns det undantag och här är ett sådant. Min far hade en svensksåld 83:a som skogs- och jaktbil i några år. Det var efter hans favoritfilm Jägarna hade haft premiär.
Jeep Cherokee Chief, DE, €34800
![]()
En udda men skön mix av italiensk design och amerikansk mekanik ihopsatt i Storbritannien. Ovanlig som LHD och denna dessutom med original A/C.
Jensen Interceptor II, NL, €39900
![]()
Mercedes representant i min lista får bli lyxbilen med det största motoralternativet, hela 6.9 liter!
Mercedez Benz 450 SEL 6.9, NL, €28900
![]()
Många val i min smak. Var väldigt nära att klippa Fulvia i Italien för drygt 10 år sedan.
Den är så fyrcylindriga den bara kan vara
318i-83. Svågerns första bil. En sån där "nån-dag-ska-den-igång-igen" - bil![]()
Tack, mycket vänligt, och nöjet är helt på min sida när fler uppskattar roliga bilar som varken syns, eller ens skrivs om så ofta längre. Sammanställer en laddning till men måste köra sonen till gymmet nu och handla lite mat på tillbakavägen.Grymma inlägg! Tack för läsningen!
Japp,det var den och röd var den också. Det blev en BMW 2002 Tii -74 istället. Tyvärr inte kvar längre.Ååh, trist att det aldrig blev av då. Var det denna modell alltså?
![]()
Men köpte du kanske något annat kul istället?