• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Robbie

Omega
En riktigt go, tysk bakdel…
0FE2C5EF-E74D-4B18-A46E-324091ACD3CB.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ni som kan era mercor, hur är det med det här mini-baksätet egentligen? Verkar finnas på både äldre och semi-äldre. De bilarna är dock bara godkända för en passagerare, men är det ”möjligt” att sitta därbak? Den nyare har ju till och med bälten bak.
595BDE63-75A3-4A9C-8ED5-727439EEC10A.png
7CE23B57-AA01-44FC-9D8F-7439A67961AC.png
 

Lello

Omega
Efter några år av suktande efter TT mk3 slog jag för några veckor sedan till på en TTS.

Bilen går ju kanonbra osv. Men nä. Audi är verkligen inte BMW. Så nu skall den säljas till förmån för typ M235 eller 230. Eller Cayman.....

Nån som är sugen? :D

1639652535718.png
 
Ni som kan era mercor, hur är det med det här mini-baksätet egentligen? Verkar finnas på både äldre och semi-äldre. De bilarna är dock bara godkända för en passagerare, men är det ”möjligt” att sitta därbak? Den nyare har ju till och med bälten bak.
595BDE63-75A3-4A9C-8ED5-727439EEC10A.png
7CE23B57-AA01-44FC-9D8F-7439A67961AC.png

Det finns folk på forumet som äger eller har ägt dem vad jag sett. De kan säkert svara mer utförligt.

Jag åkt bak i den äldre av dem där vi satt tre i bilen. Skulle inte säga att baksätet är särskilt användbart egentligen. Satt med benen bakom ena passagerare stolen och överkroppen lutandes likt en boxare i ringhörnan på andra sidan. Skulle gissa att man sitter likadant den modernare R129.

En annan sak är att ryggstödet är upprätt lodrätt mer eller mindre. Det är obekvämt även för ett litet barn att åka mer än kortare sträckor.

Se dem som ett nödsäte eller förvaringsplats för medhavt garage eller kläder. Lite som i en äldre 911. Det saknas benutrymme bakom stolarna i alla dessa bilar.

Jag har använt en äldre luftkyld 911 och åkt fyra. Man sitter i framrutan som förare om den bakom ska kunna sätta fötterna på golvet bakom. Det är ok om man ska förflytta sig kortare sträckor. Köra hem några vänner från restaurang eller bio och dylikt. En SL är inte mer användbar än så rent praktiskt. Bekvämare långfärdsvagn för två. Det är dess styrka.

Hade nog köpt en R129 om man ska använda den mycket och åka på resor och dylikt. Även den äldre SL fixar det, men det är en äldre generation bil på gott och ont när det gäller komfort och trafiksäkerhet. Tänker mer bromsar och modernt högt trafiktempo på kontinenten.

Lycka till!
 

Enzo

Omega
Härliga bilar! Har haft både 450SL och en 129 SL500 men nä det är inget baksäte att sitta i. Om du är normallång kommer stolen vara såpass att det finns någon enstaka cm benutrymme bak.
Har du ett litet litet barn som sitter skräddare går det. Jag tror det där baksätet gjordes för att män skulle kunna övertyga sina fruar om att det var praktiska bilar.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Låter som om det är ”släpp” på det alltså.
Suck, de här cabfunderingarna har verkligen rört till det i huvudet.
Jag har ju vädrat dem tidigare här i tråden också, fått lite bra tips, men inget känns så där sug-i-magen-bra.

Aja, ingen brådska, och helt klart ett i-landsproblem!
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Låter som om det är ”släpp” på det alltså.
Suck, de här cabfunderingarna har verkligen rört till det i huvudet.
Jag har ju vädrat dem tidigare här i tråden också, fått lite bra tips, men inget känns så där sug-i-magen-bra.

Aja, ingen brådska, och helt klart ett i-landsproblem!

Mercedes E cab, Volvo C70 cab, BMW 3 cab och Saab 900/9-3 cab är ju kompetenta med plats för både (mindre) baksätespassagerare och lite packning
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Låter som om det är ”släpp” på det alltså.
Suck, de här cabfunderingarna har verkligen rört till det i huvudet.
Jag har ju vädrat dem tidigare här i tråden också, fått lite bra tips, men inget känns så där sug-i-magen-bra.

Aja, ingen brådska, och helt klart ett i-landsproblem!
Är det barn som ska sitta bak?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Mercedes E cab, Volvo C70 cab, BMW 3 cab och Saab 900/9-3 cab är ju kompetenta med plats för både (mindre) baksätespassagerare och lite packning

Är det barn som ska sitta bak?
Japp. Den ena har en sådan där jätte-barnstol, men å andra sidan har hon nog ingen större glädje av att vara med.

E-klass känns som vår bil när jag var liten, C70 blir lite dyr i skatt (vill helst ha skattefritt, låg driftkostnad är bäst), och Den är inte superkul. 900/9-3 kittlar inget alls. Förlåt @roosterman och @LyxfällanNästa .

Det som känns mest intressant är BMW e36 eller Golf mk1. Fast där är det nästan bara förnuft, och hur kul är det liksom? Eller Wrangler, men jag har ju redan en offroadbil.

Det enda som egentligen får det att hugga till i maggropen är någon amerikansk cab, men då blir det så mycket pengar att låsa om man inte ska ha sönderraggat ”skit”.
Jag har funderat så mycket på det här nu, så jag tror inte jag missat mågra alternativ, tyvärr.
Specen ”typ en 100K, låga driftkostnader, plats för fyra” är svår.
 
Topp