• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Master J

Audemars
2-Faktor
Tack! Vad sjukt, hade jag ingen som helst aning om. Detta var mer komplicerat än jag trodde, Fattar inte vad jag skall gå på för däckdimensioner än. Alls 😄. Vill egentligen bara att bilen skall gå bra på dåliga grusvägar med mycket hål i och samtidigt se lite terrängig ut.

Man vill väl egentligen ha smalare däck då bilen går mycket på grus?

Screenshot_20220421-160243_Samsung Internet.jpg


@Strindberg Blir nog lite brett tror jag 😀.

Bra komfort uppnår du bäst genom att ha så små fälgar som möjligt.
Går det på mindre fälgar över bromsskivorna så byt ner dej.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Bra komfort uppnår du bäst genom att ha så små fälgar som möjligt.
Går det på mindre fälgar över bromsskivorna så byt ner dej.

Har redan bytt ner mig från 19" till 17". Enligt MB förstår jag det som att 17" är minsta rekommenderade, fick tag på 17"-fälgar som suttit på en annan GLK så slog till på dom för 1600:-.

Frågan är nu vad som ser bäst ut, 235/65/17 eller 225/70/17. Den senare har någon % större rullomkrets och båda håller sig inom +-5%.

Eller är det skitsamma om man överstiger 5% med tanke på besiktning, däcktrycksvarnare, några andra system eller säkerhet?
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Har redan bytt ner mig från 19" till 17". Enligt MB förstår jag det som att 17" är minsta rekommenderade, fick tag på 17"-fälgar som suttit på en annan GLK så slog till på dom för 1600:-.

Frågan är nu vad som ser bäst ut, 235/65/17 eller 225/70/17. Den senare har någon % större rullomkrets och båda håller sig inom +-5%.

Eller är det skitsamma om man överstiger 5% med tanke på besiktning, däcktrycksvarnare, några andra system eller säkerhet?

Håll dej inom 5%, helst så nära noll avvikelse från originaldimensionen som möjligt.
De 2 däckstorlekarna du nämner är snarlika. 225-alternativet lite större och därmed även marginellt bekvämare. Men det är så små skillnader att valet av däck, märke och modell, påverkar mkt mer.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håll dej inom 5%, helst så nära noll avvikelse från originaldimensionen som möjligt.
De 2 däckstorlekarna du nämner är snarlika. 225-alternativet lite större och därmed även marginellt bekvämare. Men det är så små skillnader att valet av däck, märke och modell, påverkar mkt mer.
Fast det ser ju generellt alltid bättre ut med lite större hjul i hjulhusen. Har maxat på min bil och är mycket nöjd.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För att större hjul gör bilen högre.
Och? Det är klart mindre iögonfallande på standardfjädrar än små hjul. Sänker man hamnar ju övre skärmkant för nära hjulet, då ser bilen trasig ut. Såklart en smakfråga men tycker inte det stör. Är detta något du noterat och stört dig på? är ju rätt små mått vi pratar om i sammanhanget.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Och? Det är klart mindre iögonfallande på standardfjädrar än små hjul. Sänker man hamnar ju övre skärmkant för nära hjulet, då ser bilen trasig ut. Såklart en smakfråga men tycker inte det stör. Är detta något du noterat och stört dig på? är ju rätt små mått vi pratar om i sammanhanget.

Ja... jag tycker att bilar som har större hjul utan sänkning ofta ser oproportionella ut.
Menar inte att man ska toksänka men iaf. Så att höjden är åter till standard. Dvs sänka lika mkt som hjulen höjer... eller lite mer.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja... jag tycker att bilar som har större hjul utan sänkning ofta ser oproportionella ut.
Menar inte att man ska toksänka men iaf. Så att höjden är åter till standard. Dvs sänka lika mkt som hjulen höjer... eller lite mer.
Förstår inte logiken. Jag höjde min bil 14 mm, de som ser eller stör sig på det är nog väldigt lätträknade. Hittade bilder men från olika vinklar så lite värdelösa.
85C4EBF0-C785-4072-A2B2-1A36F97847D8.jpeg
7BC16996-42CA-4BE1-88B2-861000AFCD66.jpeg

1651682588524.png
 
Senast ändrad:

mueller

Omega
Hjulhuset skall fyllas upp proportionerligt i min mening. Dvs samma avstånd mellan däck och skärmkant i ovan som i sidled. Däckprofilen kan variera beroende på biltyp, finns ingen logik men ibland ser det rätt ut och ibland fel.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Förstår inte logiken. Jag höjde min bil 14 mm, de som ser eller stör sig på det är nog väldigt lätträknade. Hittade bilder men från olika vinklar så lite värdelösa.
85C4EBF0-C785-4072-A2B2-1A36F97847D8.jpeg
7BC16996-42CA-4BE1-88B2-861000AFCD66.jpeg

1651682588524.png

14 mm är som sagt inte jättemkt, men jag tycker den ser lite hög ut på den mittersta bilden.

Men en del fläskar ju på större hjul än så.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Det är den nedre som är hög.

Då är det nog vinklarna då... 🤣

Det brukar ju dock framför allt vara en "problem" på lite sportigare bilar och med betydligt större hjul än så...

Du har om jag förstår rätt bytt till större däck på samma fälgar. Problemet blir mer tydligt om man byter från tex. 17 till 20 tum på fälgarna.
Eller från 18 till 22 på en 6-serie
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då är det nog vinklarna då... 🤣

Det brukar ju dock framför allt vara en "problem" på lite sportigare bilar och med betydligt större hjul än så...

Du har om jag förstår rätt bytt till större däck på samma fälgar. Problemet blir mer tydligt om man byter från tex. 17 till 20 tum på fälgarna.
Varför större problem med nya fälgar? Blir ju samma sak. Har du däremot en tok-sänkt/-pimpad bil kan du såklart se en skillnad på 14 mm. Men slickar den inte asfalten eller hjulhuset från början är det nog svårt att se höjdskillnaden. Det är 275/40 R19 på nedersta bilden. Rätt stora hjul.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Varför större problem med nya fälgar? Blir ju samma sak. Har du däremot en tok-sänkt/-pimpad bil kan du såklart se en skillnad på 14 mm. Men slickar den inte asfalten eller hjulhuset från början är det nog svårt att se höjdskillnaden. Det är 275/40 R19 på nedersta bilden. Rätt stora hjul.

Stora hjul ja, men mkt däck också.
Testa får du se. Skulle du köra 275×30×21 skulle det se skumt ut utan sänkning.

Jag föredrar dock stilen på din.

Det blir tydligast på typ en vanlig passat eller något sådant. Den kanske har 17 tummare som standard. Smäller nån på 20-tummare och aningen större hjul måste man sänka om det inte ska se för jävligt ut.
Blir inte snyggt sen heller, det är ju en passat, men det blir iaf.något bättre.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Stora hjul ja, men mkt däck också.
Testa får du se. Skulle du köra 275×30×21 skulle det se skumt ut utan sänkning.

Jag föredrar dock stilen på din.

Det blir tydligast på typ en vanlig passat eller något sådant. Den kanske har 17 tummare som standard. Smäller nån på 20-tummare och aningen större hjul måste man sänka om det inte ska se för jävligt ut.
Blir inte snyggt sen heller, det är ju en passat, men det blir iaf.något bättre.
Det ser alltid märkligt ut med lite gummi, men bilen hade inte sett högre ut enligt mig. Däremot hänger lite gummi ofta ihop med folk som försöker få sina bilar att se snabba ut. Så lite sänkning hör oftast till då och då blir det normen. Iaf på 21 tum...

Har de där passaterna har större rulldiameter? Däremot tycker jag inte de ser högre ut bara för att hjulen är större. Ser mest bara idiotiska ut med så lite gummi på en trött familjebil.

Största vinsten tycker jag iaf det är rent estetiskt att fylla ut hjulhusen lite mer. Oftast så tillverkarna gör på sina prestandabilar, något större rulldiameter.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Det ser alltid märkligt ut med lite gummi, men bilen hade inte sett högre ut enligt mig. Däremot hänger lite gummi ofta ihop med folk som försöker få sina bilar att se snabba ut. Så lite sänkning hör oftast till då och då blir det normen. Iaf på 21 tum...

Har de där passaterna har större rulldiameter? Däremot tycker jag inte de ser högre ut bara för att hjulen är större. Ser mest bara idiotiska ut med så lite gummi på en trött familjebil.

Största vinsten tycker jag iaf det är rent estetiskt att fylla ut hjulhusen lite mer. Oftast så tillverkarna gör på sina prestandabilar, något större rulldiameter.

Vi tycker nog rätt lika. Särskilt om trötta familjebil med stora AM-fälgar....

Sen vidhåller jag att en liten sänkning ofta blir bra med större fälgar/hjul
 

Edin

Panerai
Precis börjat kolla men det kan inte bli fel med denna lineup.


CLK GTR - Absoluta ultimata drömbilen!
Lär aldrig ske dock. Men har iaf fått sitta i en och stirrat på den i nära en hel dag.

Dom andra två är inte helt fel heller. :D
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fick hem dom "nya" fälgarna idag. Bra att ha vinterdäck i reserv med. Såg fina ut tycker jag.

Någon som erfarenhet av Nokian Rotiiva AT? Funderar på dom. Borde väl fungera?

Screenshot_20220504-044500_Samsung Internet.jpg

20220505_144941-01.jpeg

20220505_145011-01.jpeg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Igår nåddes en milstolpe med Miatan. Jag har äntligen kommit till punkten att återmontera delar isf att ta bort. Först ut var svåråtkomliga kylslangar bakom motorn och nu vattenpump och packbox mot vevaxel. Lite trist dock att allt förutom nedre gummibälgen till växelspaken sett ut som nytt. Hade sannolikt klarat sig minst 10 år till. Men, men… det är iaf kul att skruva på rostfria bilar utan läckage.
3765D7D8-F3D3-4E07-BF57-32FF9F203301.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp