• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

evki

Audemars
2-Faktor
vem snackade skit om något märke? Om inte annat så var det du som indirekt snackade skit om andra bilmärken/modeller genom att hävda dig om att du har en E-klass och att den minsann har ballare inredning än en Mazda. Nu tycker jag inte att din högst opersonliga, generiska vita inredning är snyggare än den jag har i min Mazda och jag är inte på något sätt avundsjuk(om det är det du tror jag är) över att du har en e-klass eller vad det nu är för det är totalt ointressant för mig.

Vet inte om du varit med i eller kring någon bilkrets, men när jag växte upp så sades det ironiskt, heroinsläde, hitlerpulka etc om tyska bilar. Så det har inget att göra med att snacka skit om något märke eller att dyrka Hitler.
Där jag växte upp och bland människor runtomkring mig är det ingen som använder ordet hitler utan att räkna med en viss reaktion. Visst, jag har aldrig umgåtts i bilentusiastkretsar men betyder det att jag måste acceptera ett visst språkbruk vara för att du är van vid det? Så ja, jag tolkade det som att snacka skit och du behöver vara försiktigare med ord. De har betydelse, ibland ganska tunga sådana beroende på vem du pratar med, även om du menade bara tyska bilar vilket jag inte tror.

Sedan behövde du inte heller kommentera något om min bil om du inte är intresserad eller rentav ogillar den. Däremot hade jag velat se inredningen i din Mazda eftersom jag är nyfiken på om stilskillnaderna är fortfarande lika påtagliga som de var när jag körde Honda och Lexus.
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Där jag växte upp och bland människor runtomkring mig är det ingen som använder ordet hitler utan att räkna med en viss reaktion. Visst, jag har aldrig umgåtts i bilentusiastkretsar men betyder det att jag måste acceptera visst språkbruk vara för att du är van vid det? Så ja, jag tolkade det som att snacka skit och du behöver vara försiktigare med ord. De har betydelse, ibland ganska tunga sådana beroende på vem du pratar med, även om du menade bara tyska bilar vilket jag inte tror.

Sedan behövde du inte heller kommentera något om min bil om du inte är intresserad eller rentav ogillar den. Däremot hade jag velat se inredningen i din Mazda eftersom jag är nyfiken på om stilskillnaderna är fortfarande lika påtagliga som de var när jag körde Honda och Lexus.
Ber om ursäkt för mitt vilda språkbruk och att vissa ord inte användes under din fina barndom i förortsidyllen. Detta ifrån en som har 240 högskolepoäng och två examen.... så jag kan leka fin också men har inget behov av att göra det på ett klockforum där det diskuteras bilar.

Är du helt seriös nu och dra detta till någon form av ideologisk disksussion?
Detta leder ingenstans att du inte kan ta till dig ironi och hakar upp dig är upp till dig.

"Däremot hade jag velat se inredningen i din Mazda eftersom jag är nyfiken på om stilskillnaderna är fortfarande lika påtagliga som de var när jag körde Honda och Lexus." eller hur det det var precis det du tänkte när du skickade in en bild på din inredning. Du kan försöka skönmåla bäst du vill men visst är det skönt att försöka "sätta" dit folk innerst inne?
 
Senast ändrad:

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Ska byta klossar fram och bak på en Toyota Auris -15. Världens tråkigaste bil. Tidigare på andra bilar tryckt tillbaka kolvarna i bromsoken med en större polygrip när jag monterat men kan ibland vara lite knepigt. Hittade den här på Amazon som jag beställde. Funkar den så är den smart, och billig. Någon annan som använt en sådan här?
D5A04E37-9383-4CAE-8B66-8782050DFF8A.jpeg
Ett enkelt knep är annars att använda en tving och en träbit, fungerar hur bra som helst!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ett enkelt knep är annars att använda en tving och en träbit, fungerar hur bra som helst!
Jag använder liknande

Funkar givetvis bara på vanlig kolvtyp de som skruvas in får man använda annat till

 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ska byta klossar fram och bak på en Toyota Auris -15. Världens tråkigaste bil. Tidigare på andra bilar tryckt tillbaka kolvarna i bromsoken med en större polygrip när jag monterat men kan ibland vara lite knepigt. Hittade den här på Amazon som jag beställde. Funkar den så är den smart, och billig. Någon annan som använt en sådan här?
D5A04E37-9383-4CAE-8B66-8782050DFF8A.jpeg
Biltema säljer sånt här för 179kr om du inte vill vänta på Amazon. Det har funkat de gånger jag behövt.
1670670799417.png
 

1965ek

Patek
2-Faktor

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Mustang kommer bli ett eget brand tror jag framåt där allt kommer heta Mustang i någon form.

Dina kommentarer är motsägelsefulla ena gången så går det fetbort med en Mustang som inte är en två dörrars GT men säger samtidigt säger du att du inte bryr dig om vad den heter :p

Vad Ford väljer att göra är upp till dem om det blir rätt eller inte får vi se. Majoriteten som köper en Ford bryr sig föga om vad Mustang är

Och ja jag gillar Mustang
15E37710-9177-49AE-AF1B-F97CEBBEB66F.jpeg
Ja det kan tyckas motsägelsefullt. :cool:
Och jag tokgillar Mussen (ja den äkta), därav ogillar jag at Ford profiterar på namnet.
Kört el-mussen och den var inget imponerande bygge direkt.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Ja, antar att det enda gemensamma som tyska och japanska bilar har är ländernas gemensamma historia under andra världskriget. Visa mig din inredning ;)

1BE3FC7F-AE40-47B2-B184-1F3EAEC6814F.jpeg
Är detta din bil är jag avundsjuk!
Som familjefar är det omöjligt att ha en dylik (vit) inredning, då jag har klar OCD över skräp och smuts från barn o hustru...
Man är noga med sina bilar!!
Grattis till fin bil !!
 

NickG

Cartier
För de som gärna prioriterar senaste tekniken men vill ha en lite äldre och billigare bil, så kan jag varmt rekommendera en MMI Box för trådlös Apple Carplay och Android Auto (Installerad bakom huvudenheten och behåller originalutseendet, vilket jag uppskattar).
Stöd för alla standardkontroller så som iDrive styrhjul, inbyggda mikrofonen och rattknappar, även lätt att byta mellan Carplay och standard iDrive systemet.

Finns för en mängd olika märken.

Installerat i min BMW 318 2013:
20221203_144431.jpg
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
För de som gärna prioriterar senaste tekniken men vill ha en lite äldre och billigare bil, så kan jag varmt rekommendera en MMI Box för trådlös Apple Carplay och Android Auto.
Stöd för alla standardkontroller så som iDrive styrhjul, inbyggda mikrofonen och rattknappar, även lätt att byta mellan Carplay och standard iDrive systemet.

Finns för en mängd olika märken.

Installerat i min BMW 318 2013:
20221203_144431.jpg
Vilken leverantör, länk? Funderar på något liknande till min 335 E93. Installerade en sådan i min polares GLK och helt plötsligt kändes bilen 10 år nyare!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
För de som gärna prioriterar senaste tekniken men vill ha en lite äldre och billigare bil, så kan jag varmt rekommendera en MMI Box för trådlös Apple Carplay och Android Auto.
Stöd för alla standardkontroller så som iDrive styrhjul, inbyggda mikrofonen och rattknappar, även lätt att byta mellan Carplay och standard iDrive systemet.

Finns för en mängd olika märken.

Installerat i min BMW 318 2013:
20221203_144431.jpg
Installeras den bakom själva enheten? Har för mig USB i tidigare BMW var rätt begränsad. Eller installerar man något där usb-uttaget är?

"Installerade" nyligen en dongle för att få wireless carplay/AA. Men bilen har stöd för trådart carplay/AA så det var bara att plugga in donglen via USB. Har nu även att köra Netflix/YT om man vill det. Då donglen har android OS så går det att köra Chrome, Gmail etc också :)
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Om någon har ett tips om androidbox eller liknande för en gammal tråkig Auris 2016 så tar jag tacksamt emot. Det jag hittat själv verkar inte längre tillverkas.
 

NickG

Cartier
Vilken leverantör, länk? Funderar på något liknande till min 335 E93. Installerade en sådan i min polares GLK och helt plötsligt kändes bilen 10 år nyare!
Installeras den bakom själva enheten? Har för mig USB i tidigare BMW var rätt begränsad. Eller installerar man något där usb-uttaget är?

"Installerade" nyligen en dongle för att få wireless carplay/AA. Men bilen har stöd för trådart carplay/AA så det var bara att plugga in donglen via USB. Har nu även att köra Netflix/YT om man vill det. Då donglen har android OS så går det att köra Chrome, Gmail etc också :)
@alfgren
Det tycker jag verkligen att du ska!
Efter lite efterforskning valde jag Andream, upplevdes som mest seriös och rimligt pris:

@MaziK
Den installeras bakom huvudenheten, egentligen imellan huvudenheten och skärmen bakom panelerna.
Kopplar upp automatiskt när du sätter dig i bilen, har du inte med dig telefonen så visas iDrive systemet som vanligt. Genom att hålla i meny så byter du mellan iDrive systemet och Android Auto/Apple Carplay.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Är detta din bil är jag avundsjuk!
Som familjefar är det omöjligt att ha en dylik (vit) inredning, då jag har klar OCD över skräp och smuts från barn o hustru...
Man är noga med sina bilar!!
Grattis till fin bil !!

He-he, tack! Måste erkänna att det är ingen familjebil utan vi har en stor tråkig kombi som hela familjen brukar åka i. Men som min pendelbil funkar MBn klockrent: dieselsnål, oerhört komfortabel (adaptiv luftfjädring) och väldigt säker men samtidigt kan den vara lagom rolig att köra om man slår på Sport+ läge.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Ett år/3500mil med keramisk behandling. Har torkat av den med biltemas shake and shine några ggr under året, utöver det några avspolningar med högtryckstvätt. Fortfarande i bra skick. Några märken i huven och på taket som förhoppningsvis går bort när den ska in på översyn. Avrinningen är helt klart sämre än när det var nylagt men ytan känns fortfarande slät/behandlad.
20221210_132745.JPG
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Ber om ursäkt för mitt vilda språkbruk och att vissa ord inte användes under din fina barndom i förortsidyllen. Detta ifrån en som har 240 högskolepoäng och två examen....

Är du helt seriös nu och dra detta till någon form av ideologisk disksussion?
Detta leder ingenstans att du inte kan ta till dig ironi och hakar upp dig är upp till dig.

"Däremot hade jag velat se inredningen i din Mazda eftersom jag är nyfiken på om stilskillnaderna är fortfarande lika påtagliga som de var när jag körde Honda och Lexus." eller hur det det var precis det du tänkte när du skickade in en bild på din inredning. Du kan försöka skönmåla bäst du vill men visst är det skönt att försöka "sätta" dit folk innerst inne?
Haha, @MaziK du är sjukt lättkränkt när det gäller bilar, bensin som el, personligt som opersonligt. Det är döda ting. :)

Jacob, är det du?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Haha, @MaziK du är sjukt lättkränkt när det gäller bilar, bensin som el, personligt som opersonligt. Det är döda ting. :)

Jacob, är det du?
Är väl inte hela världen med lite diskussion. Skall även dra till med, det var inte jag som startade med att rikta något specifikt mot någon som någon översittare... Blir inte kränkt blir "upprörd"/trött över människor som skall visa hur grymma dem är genom klanka ner på andra.

Om man nu blir så upprörd över att jag kallade mercedes för hitlerpulka och fortsätter spela på det så kan man ta läsa lite historia kring märket och vad de gjorde under de två världskrig vi haft.
Finns en bra bok om ämnet.

Gick inte på Mittuniversitetet :p men visar att det går att komma långt utan ett papper med lite text på
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Ska byta klossar fram och bak på en Toyota Auris -15. Världens tråkigaste bil. Tidigare på andra bilar tryckt tillbaka kolvarna i bromsoken med en större polygrip när jag monterat men kan ibland vara lite knepigt. Hittade den här på Amazon som jag beställde. Funkar den så är den smart, och billig. Någon annan som använt en sådan här?
D5A04E37-9383-4CAE-8B66-8782050DFF8A.jpeg
Tving och träkloss/gammalt belägg räcker..
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Tving och träkloss/gammalt belägg räcker..
Säkert så och har bytt ett gäng belägg tidigare utan problem med hjälp av en större polygrip. I morse slösurfade man och såg den här så köpknappen trycktes. Inbillar mig att den här omvända tvingen kommer kommer ge mig stor glädje inom andra användningsområden. Har bara inte kommit på vilka än🤓
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Sedan premiumkänslan utan premiumpris. Upplever den mer premium än både vw och volvos motsvarigheter men för ca 75% av priset. Och då med mer utrustning
Helt enig, kör själv en Mazda 6 med Optimum paket sen tre år tillbaka (2016 års modell) och är hur nöjd som helst. Skulle jag haft samma utrustning från nått av de klassiska märkena hade jag fått ge 50% till minst. Och kvalitetskänslan är typ densamma, kanske något högre ljud i kupen. Sen att jag inte behövt göra något mer på tre år än den årliga servicen känns också bra. Stark rekommendation!
 

Marli

Cartier
Helt enig, kör själv en Mazda 6 med Optimum paket sen tre år tillbaka (2016 års modell) och är hur nöjd som helst. Skulle jag haft samma utrustning från nått av de klassiska märkena hade jag fått ge 50% till minst. Och kvalitetskänslan är typ densamma, kanske något högre ljud i kupen. Sen att jag inte behövt göra något mer på tre år än den årliga servicen känns också bra. Stark rekommendation!
Håller med om Mazda och nya CX60 är en kanonbil. Upplever dock lite väl mycket vägljud i CX5. Provkör ordentligt på olika typer av underlag innan köp….
 

evki

Audemars
2-Faktor
Ber om ursäkt för mitt vilda språkbruk och att vissa ord inte användes under din fina barndom i förortsidyllen. Detta ifrån en som har 240 högskolepoäng och två examen.... så jag kan leka fin också men har inget behov av att göra det på ett klockforum där det diskuteras bilar.

Är du helt seriös nu och dra detta till någon form av ideologisk disksussion?
Detta leder ingenstans att du inte kan ta till dig ironi och hakar upp dig är upp till dig.

"Däremot hade jag velat se inredningen i din Mazda eftersom jag är nyfiken på om stilskillnaderna är fortfarande lika påtagliga som de var när jag körde Honda och Lexus." eller hur det det var precis det du tänkte när du skickade in en bild på din inredning. Du kan försöka skönmåla bäst du vill men visst är det skönt att försöka "sätta" dit folk innerst inne?

Jag växte upp i Ukraina på 90-talet. Min morfar dog av lungsjukdom när min mor var 17. Orsaken? 3 år i Buchenwald under andra världskriget. Men fortsätt att inbilla dig att du vet vem jag är och varför jag säger det jag säger.
 
Topp