• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Överskriden service påverkar absolut.
Står i service handboken om Max överskridelse och tror det var typ 1 månad/300 mil eller så.
Att det inte är gjort på auktoriserad verkstad har ingen betydelse dock. Det räknas ändå.

Sedan har det nog föga verklig betydelse. Är nog skitsamma.

Ska man hårddra det är det även nej från försäkringsbolagen om tiden gått över så lite som en dag. Milen är de lite mer tillåtande med men när jag läste på i somras är den snabba förklaringen utan att hamna i en tvist/diskution att har du ett serviceintervall på 1 år och 1 dag är du körd förutsatt milen är inom tillverkarens intervall (Volvo i detta fall).

Ska man hårddra det är det även nej från försäkringsbolagen om tiden gått över så lite som en dag. Milen är de lite mer tillåtande med men när jag läste på i somras är den snabba förklaringen utan att hamna i en tvist/diskution att har du ett serviceintervall på 1 år och 1 dag är du körd förutsatt milen är inom tillverkarens intervall (Volvo i detta fall).
Nej jag kollade det där när polaren skulle köpa V90.
Det står uttryckligen tid/mil som är OK att gå över.

Nej jag kollade det där när polaren skulle köpa V90.
Det står uttryckligen tid/mil som är OK att gå över.

Var det då tillverkarens acceptans? Eller försäkringsbolaget?

Läste olika vad gäller dessa nämligen. Kollade IF och Trygghansa. Sen ska jag säga att jag var hård och totalt dissade bilar som inte var inom kraven på mil och tid till 100%.-

@BadkarsPiraten @Edin Såhär säger iaf service & garantimanualen (noterar dock att tid för överskriven service enbart är specificerat för nybilsgaranti); försäkringen jag ringde sa att det som gäller är tillverkarens angivna.

Har iaf bokat in en underhållsservice på torsdag som också ska kolla om det är något större problem som finns som behöver åtgärdas.

Försäkringen sa att maskinskadedelen är förbrukad eftersom 1; service är överskriden samt 2 att det antagligen inte gjorts helt fackmannamässigt (Bilia kunde iaf se att senaste mjukvaruuppdateringen skedde 2019). Oavsett är det överskridet enligt punkt 1 vilket gör punkt 2 obetydlig. Men som sagt är det ju bara typ 2 år kvar på den ändå.
20221212_115722.jpg
20221212_115749.jpg

@BadkarsPiraten @Edin Såhär säger iaf service & garantimanualen (noterar dock att tid för överskriven service enbart är specificerat för nybilsgaranti); försäkringen jag ringde sa att det som gäller är tillverkarens angivna.

Har iaf bokat in en underhållsservice på torsdag som också ska kolla om det är något större problem som finns som behöver åtgärdas.

Försäkringen sa att maskinskadedelen är förbrukad eftersom 1; service är överskriden samt 2 att det antagligen inte gjorts helt fackmannamässigt (Bilia kunde iaf se att senaste mjukvaruuppdateringen skedde 2019). Oavsett är det överskridet enligt punkt 1 vilket gör punkt 2 obetydlig. Men som sagt är det ju bara typ 2 år kvar på den ändå.
20221212_115722.jpg
20221212_115749.jpg
”Antagligen inte gjorts fackmannamässigt” är direkt diskutabelt.
Vad grundar dom det på? Trams!
Men tiden kan man ej argumentera om.

Farsan köpte denna billigt med felkod på DPF och lite annat.
DPF är nu rengjord och ett problem med att den (ibland) limiteras till Max 3000rpm kvarstår.
Utöver det en väldigt solid bil på 16500ish mil. En ytterst liten rostfläck (ytrost) som jag fixar på en kväll och lite smutsig. Behöver sig en REJÄL polering.
I övrigt väldigt bra.
Funderar på att köpa den av honom till frugan, är det skit att ha? Han köpte den för 10 så priset till oss vet jag inte, han vill väl tjäna en liten hacka men säg halva marknadspriset? Ca 30k?
2007 Mini Cooper D.
B64DFF0A-F362-42C6-ABBB-AB71FAF624DB.jpeg

DPF är nu rengjord och ett problem med att den (ibland) limiteras till Max 3000rpm kvarstår.
Utöver det en väldigt solid bil på 16500ish mil. En ytterst liten rostfläck (ytrost) som jag fixar på en kväll och lite smutsig. Behöver sig en REJÄL polering.
I övrigt väldigt bra.
Funderar på att köpa den av honom till frugan, är det skit att ha? Han köpte den för 10 så priset till oss vet jag inte, han vill väl tjäna en liten hacka men säg halva marknadspriset? Ca 30k?
2007 Mini Cooper D.
Häftig backspegel (inner), har jag inte sett tidigare.

Har ingen koll alls på bilen som sådan....

I övrigt väldigt bra.
2007 Mini Cooper D.
En jag känner hade en sådan bil. Hon var ingen bilmekaniker direkt men hade hög lön. Trots det hade hon inte råd att betala alla räkningar för det var alltid något fel på den. Mer designbil än en bra bruksbil.

”Antagligen inte gjorts fackmannamässigt” är direkt diskutabelt.
Vad grundar dom det på? Trams!
Men tiden kan man ej argumentera om.
Kan du inte visa vad som är gjort (protokoll) så är du körd. Att bilen "varit inne på Volvo" räcker inte.
Sen kommer man oftast undan ändå om man är en "bra" försäkringskund, åtminstone första gången.
Men jag vet personligen en BMW som fick avslag på maskinskada för att han inte kunde visa vilken olja som använts vid servicen. Det fanns inget protokoll utan bara ett kvitto på service.

En jag känner hade en sådan bil. Hon var ingen bilmekaniker direkt men hade hög lön. Trots det hade hon inte råd att betala alla räkningar för det var alltid något fel på den. Mer designbil än en bra bruksbil.
Det låter mindre bra…

Kan du inte visa vad som är gjort (protokoll) så är du körd. Att bilen "varit inne på Volvo" räcker inte.
Sen kommer man oftast undan ändå om man är en "bra" försäkringskund, åtminstone första gången.
Men jag vet personligen en BMW som fick avslag på maskinskada för att han inte kunde visa vilken olja som använts vid servicen. Det fanns inget protokoll utan bara ett kvitto på service.
Och hur många får ett sådant protokoll från auktoriserad verkstad? Och de som får det - hur många sparar det?
Låter som löjliga grunder.
Men jag kan påvisa på min bil att det är korrekt utfört i form av min servicebok (som jag fullt i själv) och bevis i form av kvitto på samtliga inköpta delar och olja.
Men nu gick min garanti ut förra veckan (15k mil) så det har ju ingen betydelse längre ändå…

Svärfar fick inte pengar på försäkringen när vänster bakdäck exploderade på E22. För hjulbytet hade inte skett på bavaria :rolleyes:

Svärfar fick inte pengar på försäkringen när vänster bakdäck exploderade på E22. För hjulbytet hade inte skett på bavaria :rolleyes:
Det står i villkoren att bilen ska skötas fackmannamässigt enligt tillverkarens anvisningar och det är upp till försäkringstagaren att visa att så skett.

Det är ju helt sjukt.
Bara för att något är utfört av en fackman så betyder det inte att det är fackmannamässigt utfört.
Två vilt skilda saker.

Bara för att något är utfört av en fackman så betyder det inte att det är fackmannamässigt utfört.
Fast det funkar inte att ha det så. Nånstans måste man bestämma sig för vad som definierar fackmannamässigt och i det här fallet har rättsystemet valt att - utfört av fackman enligt tillverkarens anvisningar (dvs licens på verkstadsprogrammen) är vad som gäller. Det går inte att ha en tillämpning där enskilda personer ska testas om de är duktiga nog för att anses fackmannamässiga ;) Som försäkringstagare ska du sedan spara vad som är gjort. Alla får ut ett protokoll (jo!) och det är man skyldig att spara. En rimlig verkstad hjälper också till att skriva ut det som är noterat vid ett försäkringsärende.

Fast det funkar inte att ha det så. Nånstans måste man bestämma sig för vad som definierar fackmannamässigt och i det här fallet har rättsystemet valt att - utfört av fackman enligt tillverkarens anvisningar (dvs licens på verkstadsprogrammen) är vad som gäller. Det går inte att ha en tillämpning där enskilda personer ska testas om de är duktiga nog för att anses fackmannamässiga ;) Som försäkringstagare ska du sedan spara vad som är gjort. Alla får ut ett protokoll och det är man skyldig att spara. En rimlig verkstad hjälper också till att skriva ut det som är noterat vid ett försäkringsärende.

Citat:
”Marknadsdomstolen diskuterade i MD 2012:13 frågan om biltillverkare får uppställa ett krav på att fordonet ska servas på en auktoriserad verkstad för att bibehålla sin garanti. Svaret blev nej.”

Men ja, nu handlade detta om biltillverkare och inte försäkringsbolag men bör vara grund till någonting.

Citat:
”Marknadsdomstolen diskuterade i MD 2012:13 frågan om biltillverkare får uppställa ett krav på att fordonet ska servas på en auktoriserad verkstad för att bibehålla sin garanti. Svaret blev nej.”

Men ja, nu handlade detta om biltillverkare och inte försäkringsbolag men bör vara grund till någonting.
Jag har aldrig skrivit auktoriserad ;) KIA fick avslag på det, men i den domen (läs domen, inte ViB artikeln) stadgas tydligt vilka krav som ska ställas på en verkstad för att garantier ska gälla. Maskinskadan är en annan sak men principiellt är det samma villkor.

Jag har aldrig skrivit auktoriserad ;) KIA fick avslag på det, men i den domen (läs domen, inte ViB artikeln) stadgas tydligt vilka krav som ska ställas på en verkstad för att garantier ska gälla. Maskinskadan är en annan sak men principiellt är det samma villkor.
Men fackmannamässigt utfört bör väl gälla precis som vanligt?
Exempelvis omläggning av tak på hus osv. Det får man göra själv och så länge det är fackmannamässigt utfört får man ut på försäkringen.

Jaja nog snack om detta. Jag kan ju ha fel i vilket fall som helst.
F-bolag verkar vara hit or miss. Har aldrig använt försäkring och nu på 1 år har jag 4 ärenden (husvagn och resten hus) och samtliga har varit totalt smärtfria.

Den här diskutionen kan pågå i oändlighet men det är ju som så många säger, det är en sakt vad serviceboken säger för att garantier ska gälla och det är andra för vad en maskinförsäkring ska gälla. Nottera att det kan skilja, men behöver inte göra det. Men att som privatperson kriga mot ett försäkringsbolag när något skiter sig är inte lätt. Dä är det bättre att ha 100% koll på att man uppfyller försäkringsvilkoret så slipper man bli bestriden.

JAg bokade precis in service av vår V60 till 1 mars så man är ute i god tid. :D

I övrigt väldigt bra.
2007 Mini Cooper D.
Mitt ex åkte runt i dom där med en läskburk fastspänd därbak nånstans runt 2006-08. Väldigt ofta inne på verkstad för en uppsjö av olika konstiga fel. Vet inte om alla krånglar men jag hade nog sålt den långt bort.
Då har jag ändå fri tillgång till verkstad med lyft, alla verktyg man kan tänka sig och en hel del fritid.

Mitt ex åkte runt i dom där med en läskburk fastspänd därbak nånstans runt 2006-08. Väldigt ofta inne på verkstad för en uppsjö av olika konstiga fel. Vet inte om alla krånglar men jag hade nog sålt den långt bort.
Då har jag ändå fri tillgång till verkstad med lyft, alla verktyg man kan tänka sig och en hel del fritid.
Haha Justja dom där korkade jävla sakerna hade jag glömt bort.
En Google sökning senare så önskar jag den ogjord.

Men fackmannamässigt utfört bör väl gälla precis som vanligt?
Som du är inne på, vi kanske ska sluta med det här snart för det kan bli hur långt som helst, men i korthet: Hur ska du visa att du servat bilen fackmannamässigt som privatperson? Det räcker liksom inte med "jag lovar, jag är asbra på att skruva bil!" Du har heller inte tillgång till tillverkarens anvisningar (såvida du inte betalar 30-50k/år i licensavgifter) så du kan inte uppfylla det kravet på något enkelt sätt som privatperson.

I exemplet hantverkartjänster så brukar det finnas en del auktorisationer eller certifieringar att luta sig mot. Jag är inte helt säker på vad som gäller för ditt takexempel men exempelvis våtrum kräver ju intyg från en auktoriserad VVSare för att några försäkringar ska gälla.

Consumer Report 2023:

Ta det för vad det är men intressant, rätt stort underlag i US

What are the most reliable car models?

1. 2023 Toyota Corolla Hybrid

2. 2023 Lexus GX

3. 2023 Mini Cooper

4. 2022 Toyota Prius

5. 2022 Mazda MX-5 Miata

6. 2023 Lincoln Corsair

7. 2023 Toyota Corolla

8. 2023 Subaru Crosstrek

9. 2023 BMW 3 Series

10. 2022 Toyota Prius Prime

What are the most reliable automotive brands?
1. Toyota

2. Lexus

3. BMW

4. Mazda

5. Honda

6. Audi

7. Subaru

8. Acura

9. Kia

10. Lincoln

11. Buick

12. Genesis

13. Hyundai

14. Volvo

15. Nissan

16. Ram

17. Cadillac

18. Ford

19. Tesla

20. Chevrolet

21. GMC

22. Volkswagen

23. Jeep

24. Mercedes-Benz

Benz långt efter kvalitetsgaranter som Buick & Lincoln? (Har detta att göra med vilka modeller som är vanliga på den marknaden? Hur många budget benz säljs procentuellt i staterna?)

That time of the year again ...

Om ni precis som jag kör väldigt lite, glöm inte att underhållsladda batteriet. Ska bli rejält kallt mot slutet på veckan och det kan bli dyrt om du har ett dåligt laddat batteri, vilket jag fick erfara för ett par år sedan ... ;)
Batteriladdare 2022-12-13.jpg

Om ni precis som jag kör väldigt lite, glöm inte att underhållsladda batteriet. Ska bli rejält kallt mot slutet på veckan och det kan bli dyrt om du har ett dåligt laddat batteri, vilket jag fick erfara för ett par år sedan ... ;)
Tack för påminnelsen! Ctek mxs 5.0 inkopplad😊

Bilagor

• 76C9898D-F087-4724-9F3F-32DA48BDFC6A.jpeg
    76C9898D-F087-4724-9F3F-32DA48BDFC6A.jpeg
    46 KB · Visningar: 8

Stod ute i kylan igår kväll och kopplade in laddare för första gången. För min del handlar det mer om att batteriet sjunger på sista versen men samma princip antar jag.

En fråga från en med bilmekartummen mitt i handen: räcker det att koppla bort minuspolen från batteriet och sen på med plus och minus från laddaren? Verkar stå lite olika i manual och i youtubeklipp..

Vågade inte chansa så tog bort både plus och minus innan jag började ladda

Tillbaka
Topp