• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Spontant ska det ju mycket till innan de ändrar sig om det står i avtalet som du skrev på. Du kan ju se om ARN kan hjälpa dig men kolla med Konsumentverket först. De har en telefonlinje där deras jurister kan vägleda dig. Tror inte ARN har en sådan. Jag drev nyss ett ärende mot Toyota i Uppsala som totalt blåste mig vid begagnatköp.

Fick väldigt bra hjälp av den här byrån: https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/biljuridik/

De har 15 min gratis rådgivning och har drivit flera prejudicerande ärenden inom fordonsbranschen.

Vidhåller att det backades på många frågor där vi hade rätt i, rent avtalsmässigt, om kunden ifråga bara var besvärlig nog.
Lättast när det bara gällde lokala frågor för oss som ÅF, men många gånger fick kunden också gehör hos generalagent.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det är ju så fruktansvärt orimligt.
Med den skrivningen bör man ju också, som någon skrev tidigare, annullera eventuella garantier om man servar vid 1498 mil eller 364/366:e dagen.

Kommer du vilja köpa/leasa nån ny Kia? Om ja - är det viktigt att göra det från samma ÅF?
Om inte så hade jag främst sparkat och skrikit lite hos dem. Oaktat om kunden verkligen hade rätt i sak eller ej så var det vad som funkade hos min tidigare arbetsgivare.
De lär ju inse det fullkomligt orimliga i att bilen rullat 60 km över och att det då innebär att man får betala 333 kr för var och en av dessa kilometrar.
De har ju så klart tät kontakt med generalagenten, som rimligtvis kan rucka på reglerna och godkänna att bilen säljs med Kias garantier om de vill.
Är det obekvämt att gå helt bananas själv så hade jag absolut pratat med ARN för rådgivning.

Klart orimligaste cash grab jag varit med om.
Kommer inte köpa Kia igen och absolut inte från denna återförsäljare, jag har redan försökt reda ut orimligheten i detta på plats med säljaren utan resultat.
Både lugnt och sansat och sedan med hårdare ton, men det enda säljaren hänvisar till är att de har direktiv ovanifrån att följa och att de då inte kan göra något oavsett hur orimligt kravet är.

Jag ska kontakta ARN och konsumentverket samt försöka få kontakt med någon på Kia, och se hur återförsäljaren agerar när jag bestrider fakturan.

Tack för all hjälp!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Kommer inte köpa Kia igen och absolut inte från denna återförsäljare, jag har redan försökt reda ut orimligheten i detta på plats med säljaren utan resultat.
Både lugnt och sansat och sedan med hårdare ton, men det enda säljaren hänvisar till är att de har direktiv ovanifrån att följa och att de då inte kan göra något oavsett hur orimligt kravet är.

Jag ska kontakta ARN och konsumentverket samt försöka få kontakt med någon på Kia, och se hur återförsäljaren agerar när jag bestrider fakturan.

Tack för all hjälp!

Går de endast på tripmätaren i bilen också? Tror inte den är så exakt så man kan avgöra om bilen faktiskt har kört mer än 4500 "verkliga" mil när mätaren visar 4506?

Jävligt märkligt hanterat av KIA....
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kommer inte köpa Kia igen och absolut inte från denna återförsäljare, jag har redan försökt reda ut orimligheten i detta på plats med säljaren utan resultat.
Både lugnt och sansat och sedan med hårdare ton, men det enda säljaren hänvisar till är att de har direktiv ovanifrån att följa och att de då inte kan göra något oavsett hur orimligt kravet är.

Jag ska kontakta ARN och konsumentverket samt försöka få kontakt med någon på Kia, och se hur återförsäljaren agerar när jag bestrider fakturan.

Tack för all hjälp!
Nej, dessvärre behöver man väl göra dem ordentligt obekväma.
...vilket ju i sin tur kan vara tämligen obekvämt för en själv.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kommer inte köpa Kia igen och absolut inte från denna återförsäljare, jag har redan försökt reda ut orimligheten i detta på plats med säljaren utan resultat.
Både lugnt och sansat och sedan med hårdare ton, men det enda säljaren hänvisar till är att de har direktiv ovanifrån att följa och att de då inte kan göra något oavsett hur orimligt kravet är.

Jag ska kontakta ARN och konsumentverket samt försöka få kontakt med någon på Kia, och se hur återförsäljaren agerar när jag bestrider fakturan.

Tack för all hjälp!
Stod mätaren på 0 km när du fick bilen? Troligtvis inte och då är det ju inte du som kört alla km på mätaren 👀
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Går de endast på tripmätaren i bilen också? Tror inte den är så exakt så man kan avgöra om bilen faktiskt har kört mer än 4500 "verkliga" mil när mätaren visar 4506?

Jävligt märkligt hanterat av KIA....
Gissar det, jag ringde och dubbelkollade med verkstaden i deras system också så de inte skrivit in fel siffror i serviceboken bara men var samma miltal där.

Servicen gjordes på 4462mil men problemet är att servicen innan gjordes på 2956mil dvs det är mer än 1500mil mellan servicetillfällena, några mil avvikelser är såklart helt naturligt i verkligheten om man inte ska anpassa hela sitt liv efter verkstädernas lediga servicetider men det verkar inte Kia tycka.

Stod mätaren på 0 km när du fick bilen? Troligtvis inte och då är det ju inte du som kört alla km på mätaren 👀
Nää vill minnas den hade gått kanske 50-60mil när jag hämtade ut den men det har inte riktigt med tvisten att göra
 

Josa

Omega
2-Faktor
Gissar det, jag ringde och dubbelkollade med verkstaden i deras system också så de inte skrivit in fel siffror i serviceboken bara men var samma miltal där.

Servicen gjordes på 4462mil men problemet är att servicen innan gjordes på 2956mil dvs det är mer än 1500mil mellan servicetillfällena, några mil avvikelser är såklart helt naturligt i verkligheten om man inte ska anpassa hela sitt liv efter verkstädernas lediga servicetider men det verkar inte Kia tycka.


Nää vill minnas den hade gått kanske 50-60mil när jag hämtade ut den men det har inte riktigt med tvisten att göra
Sjukt tråkig sits, och märkligt agerande av Kias ÅF. En tanke, ring till andra Kia ÅF i andra delar av Sverige och kör något om att du läste det här med serviceintervaller och undra lite försynt hur de hanterar det? Just dagar och exakt kilometer, för så som det är skrivet är ju båda innan och efter fel.
Kanske till och med kan maila så får du det i skrift. Tänker nämligen att det inte är så hårt som det låter.
Då får du lite vikt mot generalagenten samt din ÅF.
Vet ju inte om det kommer hjälpa men kan vara värt några minuter.
 

Veratio

Cartier
Oerhört konstigt och trist. En god vän till mig gick över med någon vecka på tiden, ringde honom nu och han skulle kolla upp det, helst få skriftligt såklart. Han har sin kvar än.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ska byta ut Cayenne E-Hybrid 2023 mot något. Frågan är vad? Rullar en EV9 med som familjesläde så behovet av något stort är inte lika aktuellt längre.


Bild för saks skull.

IMG_1401.jpeg
 

EHR

Cartier
2-Faktor
jag försöker övertala främmande makt att vi kör på en sådan som var vardagsbil.
Men får veto....

Hade vi inte haft 90% korta körningar så hade jag propsat på mer

Lite oklart vad @hook vill ha. Verkar som att han byter bil en gång i månaden med :D

Bara att hålla i förhandlingarna!
Lite synd med bristen på dragkrok på M3an bara, det är väl den enda bristen och där ligger Audi steget före i allroundaspekten 😄
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Bara att hålla i förhandlingarna!
Lite synd med bristen på dragkrok på M3an bara, det är väl den enda bristen och där ligger Audi steget före i allroundaspekten 😄
Har inget drag på nuvarande bil (bor i hus). Löser det genom att hyra skåpbil när det behövs.
Har ännu inte haft behov av släp för längre körning (peppar peppar) så just det problemet kan jag argumentera bra för här hemma :D
 
  • Like
Reactions: EHR

Owaysis

Cartier
Ja +-100mil eller 1månad låter mycket mer rimligt och något alla borde tillämpa.

Tyvärr står det i underhållsguiden av Kia som man skrev på:
"Det är viktigt att samtliga servicar har utförts på fordonet enligt service och garantiboken. Om servicen inte är gjord i enlighet med detta kommer en värdeminskningskostnad debiteras vid återlämnandet på 20.000 SEK inkl. moms."

Och i serviceboken står det att serviceintervallet är 1500mil eller 1år, ingen +- avvikelse varken på mil eller tid.
Otroligt märkligt och dåligt skött av Kia anser jag. Självklart ska man inte dra ut på servicen men vi snackar alltså 6 mil. Det gör absolut ingen som helst skillnad för bilen och det är inte ens något jag hade reflekterat över om jag skulle köpa begagnad bil och kollar igenom serviceboken.
En sak som nästan är ännu värre är att tiden inte alls får dra över heller. Vad händer om man bokar servicen i god tid men att verkstaden har extra mycket att göra samtidigt som det är personalbortfall pga sjukdom och annat som gör att man inte får en tid på flera veckor (hände mig senast när det gäller service på aukt. Volvoverkstad) och så drar man över med en dag eller två.. Skiter det sig då också? Det är helt idiotiskt och orimligt.
 

leicaphile

Panerai
Otroligt märkligt och dåligt skött av Kia anser jag. Självklart ska man inte dra ut på servicen men vi snackar alltså 6 mil. Det gör absolut ingen som helst skillnad för bilen och det är inte ens något jag hade reflekterat över om jag skulle köpa begagnad bil och kollar igenom serviceboken.
En sak som nästan är ännu värre är att tiden inte alls får dra över heller. Vad händer om man bokar servicen i god tid men att verkstaden har extra mycket att göra samtidigt som det är personalbortfall pga sjukdom och annat som gör att man inte får en tid på flera veckor (hände mig senast när det gäller service på aukt. Volvoverkstad) och så drar man över med en dag eller två.. Skiter det sig då också? Det är helt idiotiskt och orimligt.

Äger två Kia och kan bara hålla med. Jag har valt att serva en bra bit i "förväg" pga detta, vilket inte är helt optimalt eftersom det är 1500 mil / 12 min mellan servicar. Nu senast fick jag serva på 4350 mil för att klara mig under "spärren". Tycker bilarna är bra och garantin trevlig men det är lite fånigt att de ska vara så jävla nitiska med övermil.
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Otroligt märkligt och dåligt skött av Kia anser jag. Självklart ska man inte dra ut på servicen men vi snackar alltså 6 mil. Det gör absolut ingen som helst skillnad för bilen och det är inte ens något jag hade reflekterat över om jag skulle köpa begagnad bil och kollar igenom serviceboken.
En sak som nästan är ännu värre är att tiden inte alls får dra över heller. Vad händer om man bokar servicen i god tid men att verkstaden har extra mycket att göra samtidigt som det är personalbortfall pga sjukdom och annat som gör att man inte får en tid på flera veckor (hände mig senast när det gäller service på aukt. Volvoverkstad) och så drar man över med en dag eller två.. Skiter det sig då också? Det är helt idiotiskt och orimligt.
Är det vid privatleasing de är så här hårda eller? Har kört förmånsbil sedan 15 år tillbaka och alltid dragit över i mil eller tid och aldrig straffats. Det har för det mesta berott på brist på tider i verkstaden och kan väl ha blivit 100mil eller så över gränsen.
 

Owaysis

Cartier
Är det vid privatleasing de är så här hårda eller? Har kört förmånsbil sedan 15 år tillbaka och alltid dragit över i mil eller tid och aldrig straffats. Det har för det mesta berott på brist på tider i verkstaden och kan väl ha blivit 100mil eller så över gränsen.
Jag äger ingen Kia så jag vet inte men jag tolkar det som att det gäller deras nybilsgaranti som inte gäller om man drar över tiden/milen. Om den då inte gäller så kan de inte sälja vidare bilen för samma pengar och därmed så tar de ut en straffavgift. Men det är ju helt befängt, självklart bör garantierna fortfarande gälla.
 

leicaphile

Panerai
Jag äger ingen Kia så jag vet inte men jag tolkar det som att det gäller deras nybilsgaranti som inte gäller om man drar över tiden/milen. Om den då inte gäller så kan de inte sälja vidare bilen för samma pengar och därmed så tar de ut en straffavgift. Men det är ju helt befängt, självklart bör garantierna fortfarande gälla.

Det är väl så att om problem som uppstår kan härledas till att man slarvat med service nekar de garantin. Men skulle t.ex. ett dörrhandtag sluta fungera borde de hantera det under garanti oavsett.
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Jag äger ingen Kia så jag vet inte men jag tolkar det som att det gäller deras nybilsgaranti som inte gäller om man drar över tiden/milen. Om den då inte gäller så kan de inte sälja vidare bilen för samma pengar och därmed så tar de ut en straffavgift. Men det är ju helt befängt, självklart bör garantierna fortfarande gälla.
Ja, det låter ju bra märkligt! Har själv sålt KIA men det var över 12 år sedan nu och privatleasing var ingen stor grej vid den tiden. Jag vet att man sålde servicepaket mer eller mindre till varje bil och jag hörde aldrig någon som hade dessa problem.
 
Topp