• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ny kommer jag aldrig köpa. Minst tre år gammal.

Den blå var ju faktiskt riktigt cool! Det kanske är något sådant jag ska kolla på. Även om jag kanske hade kollat på lite nyare.

Nu är det ju som sagt bara fönstershoppa, men jag tycker man får riktigt vassa grejer för runt 8-900 k och årsmodell runt 21.

Det kanske också är en variant. Men nu ska jag ju kosta på mig att drömma lite, och då är det RS eller M.
Nu körde jag gubbigare, men brukskörde (pendlar- och enda-bil) en gammal BMW 645 i 9 år. Mysigt med v8 i vardagen. Fungerade utmärkt.

Nu körde jag gubbigare, men brukskörde (pendlar- och enda-bil) en gammal BMW 645 i 9 år. Mysigt med v8 i vardagen. Fungerade utmärkt.
Ja den kommer jag ihåg att du har pratat om. Det gränsar väl till lyxkryssare?
Jag har gått i liknande drömmar för RS6 Performance C7 2017, svensksåld. Billigaste försäkringen var strax under 5K per månad. Nu ska jag titta på alternativ..
Det låter ju helt galet? Min M3 2017 betalade jag strax över tusen kronor per månad.
Räcker platsen, M2 utan tvekan.
RS-modellerna har för mycket trimmad-VW över sig.
Annars låter MB AMG bäst!!
Värt mycket i min bok
M2 finns inte med xdrive, eller hur?
Hur är ditt körmönster?
Den här bilen kommer gå kortare sträckor men då och då till jobbet. Sju mil tur och retur. Jag gissar på tusen mil om året.

Det låter ju helt galet? Min M3 2017 betalade jag strax över tusen kronor per månad.

Den här bilen kommer gå kortare sträckor men då och då till jobbet. Sju mil tur och retur. Jag gissar på tusen mil om året.
om du mestadels kör kortare sträckor så vettefasiken om jag hade kört på en sådan bil. Men det är jag det!

Efter 17km så var diff och motorolja in min Mustang i temp. Då hade jag den stående i garage! mao gick knappt att stå på innan jag var framme på jobbet ca 25km :D
Det är därför jag har svårt för att köpa en roligbil för vardagsbruk och därför jag kör el

Senast ändrad:
Nu blir det snillen spekulerar, cab-funderingar, igen!
Har hålli på med projekt taklös i flera år nu utan resultat, mest för att jag är rädd att det blir en till grej som bara står.
Men i morse kom jag på en superidé! Jag skulle ju kunna ha en sommar-bruksbil, och ställa undan SAAB-kombin över sommaren. Då behöver jag ju inte byta däck heller, sjukt bra. 👍🏼
önske-spec:
-dragvikt runt 1500 kg
-rimlig kostnad, både service- och reparationsmässigt
-plats för fyra, varav två barn.
-Under hundringen i inköp
-måste fungera klockrent med tätt tak.

Tänkbara bilar: a4, typ 07 (har haft flera a4, gillar dem)
SAAB 9-3 (kul med två SAAB)
CLK typ sekelskifte (de bilarna påminner mig om min barndom)
c70 (alltid gillar modellen, och plåtcab verkar bra)
EOS (verkar sjukt praktisk).

Vad tycker panelen? Både om tankegången och om alternativen?

Har hålli på med projekt taklös i flera år nu utan resultat, mest för att jag är rädd att det blir en till grej som bara står.
Men i morse kom jag på en superidé! Jag skulle ju kunna ha en sommar-bruksbil, och ställa undan SAAB-kombin över sommaren. Då behöver jag ju inte byta däck heller, sjukt bra. 👍🏼
önske-spec:
-dragvikt runt 1500 kg

Tycker personligen det låter som ett kanonupplägg 🤗

Saab Cab hade jag kört på av de alternativen. Men A4 är väl inget dumt alternativ heller.
CLK, just cabben kan ju gå att hitta i bra skick. Men gäller o köpa en som inte körts på vintern, rostar ju snabbare än en Opel på 60-talet…
Plåtcab hade jag personligen skippat, de förtar halva cab-känslan, finns det något mysigare än att lyssna på regnet som faller på ett tygtak?

Hade kikat på nya M3 med xdrive som går att stänga av. Lekte själv med tanken på en rolig bil för ett tag sen och den var betydligt billigare i försäkring än de andra alternativen, och prestandan är riktigt bra. Den körde ju ifrån nya RS6an i carwows tester.

önske-spec:
-dragvikt runt 1500 kg

Bara att EOS har rykte om sig att krångla.
VW har haft några sorgliga år med sina drivlinor (motorer o vxlådor på vissa modeller) så kolla det innan köp.
9-3 cab är skitfina!

Låter som en bra plan! Jag har ägt en Saab 9-3 från år 2000. Trevlig bil och känns hyfsat sportig. Min hade 185 hk, men finns i 150 och 205 hk vill jag minnas. Annars är ju en Mercedes CLK det andra alternativet av dessa för mig. De är ju eleganta och lite mer av glidarbil med lite mer tyngd och kvalitetskänsla, men skulle kolla efter rost noga såsom i hjulhuskanter (hade en CLK ett kort tag). Har nu en SLK 320 från år 2002, som är en mycket roadster med V6:a, men finns ju inget baksäte om man är fyra åkande, som du vill ha.

Sprillans ny vinterbil, säger bara så här… skit bil 🤮 tur att man bara leasar skiten 🤮🤮🤮
IMG_1757.jpeg
IMG_1754.jpeg

Vad är det som ser ut som en Tesla? Måste ha fel styrka på mina glasögon.
Enda jag kan komma att tänka på är interiören med endast en mittskärm och inget bakom ratten. Är väl så att Tesla gjort detta någorlunda accepterat och då använder Volvo konceptet som kostnadsbesparing i sin billigaste bil. Men designmässigt exteriört så ser jag ingenting heller. Ser ut som en liten EX90 och den liknar då inte Tesla överhuvudtaget.

Vad är det som ser ut som en Tesla? Måste ha fel styrka på mina glasögon.
Det tråkiga är ju att flera biltillverkare bara tittat på Tesla och tänkt "jaha, man tar bort alla knappar och stoppar in dem i skärmen så blir allt billigare att bygga" men inte förstått det grundarbete som Tesla gjort. Bilen har en fullständigt briljant profilstyrning, man behöver aldrig ställa in någonting i bilen oavsett hur många förare man är. Bilen har välfungerande automatiska funktioner för klimat, stolsvärme, rattvärme, vilken låt man lyssnade på sist osv - allt sånt är igång redan från början vid behov när man rör dörrhandtaget.

Värsta exemplet jag testat är VW ID där man hela tiden måste in i skärmen och ner 4 steg i menyer för att ställa zin saker eftersom bilen behöver justeringar för att funka bra. Mest talande för dumheten är väl att bilen hela tiden frågar om man vill vara i onlineläge: VARFÖR SKULLE MAN NÅNSIN VILJA NÅGOT ANNAT OCH VARFÖR BEHÖVER DU FRÅGA VARJE GÅNG!!!!????

I Tesla är jag nästan aldrig inne i några menyer överhuvudtaget. Allt man behöver finns i rattknapparna trots att det inte ser ut så. Den hemläxan har inte VW gruppen gjort och inte Volvo heller.

Tillbaka
Topp