• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Helt sant! LC verkar ligga väldigt dyrt med tanke på mil och år på nacken. Tror nog Pajero blir bättre om det blir en riktigt stor bil ändå...

Blir ju så lockad av Range Rovers tuffa lyxiga aura 😁

Sitter faktiskt i ganska precis samma sits som du gör just nu.
Alla modellerna som nämnts är sådana jag kollat på. I mitt fall är det dock Discovery som är ett alternativ.
Kan inte riktigt se bortom "footballer-auran" på Range Rover och Range Rover Sport.
Men sånt är ju så klart personligt.
 
Gör man sig olycklig om man köper något dylikt?

https://www.blocket.se/annons/skane/land_rover_range_rover_sport_2_7_tdv6_4wd_taklucka_drag/93964503
Screenshot_20210129-142745_Blocket.jpg



Förutom skatten på över 9000:- och kostnaden för diesel...

Ja, och du får kriga med alla köpare som vill bygga a-traktor. Måste vara underbart som säljare, äntligen finns en marknad för dom bilarna.
 
@LongCon Tyvärr över budget och rätt ovanliga i Sverige, men ett roligare alternativ till Land Cruiser / Range Rover? FJ Cruiser
2012-Toyota-FJ-Cruiser-1024x683.jpg


Varit sugen på en de senaste 5-6 åren, men alltid slutat med annat dumt, eller praktiskt. Men, dyker det upp en med rätt historik och färg så blir det nog en. Perfekt för Stockholm...
Säljs ju f.ö. nya FJC i UAE, hade jag faktiskt ingen aning om förrän några månader sedan. Om det är ngn skillnad på komponenterna mot gamla låter jag vara osagt.
 
Nja, tack för erbjudandet men känner att jag inte vill bli strandsatt i skogen heller. Har övervägt någon skruttig bil men tror det kan bli drygt med.

XC 90 har jag alltid varit impad av när jag sett en. Skall kika på blocket om det finns någon kul kandidat.
Passerar du mina hoods så kan du prova min.
För övrigt, Range Rover dreglar jag också över, men man hör om så många mysko fel på dem, och svårlagade. Lite AP liksom.
 
Sitter faktiskt i ganska precis samma sits som du gör just nu.
Alla modellerna som nämnts är sådana jag kollat på. I mitt fall är det dock Discovery som är ett alternativ.
Kan inte riktigt se bortom "footballer-auran" på Range Rover och Range Rover Sport.
Men sånt är ju så klart personligt.
Discovery är coolare, helt klart!
 
Jag siktar på att eventuellt importera en W140 från Tyskland framåt våren, den står på min shortlist tillsammans med BMW 7-serie, 6-serie och några till.

Jag siktar på en hygglig bil likt denna och räknar med att ge upp till 85.000kr. Ska jag ge 85’ vill jag dock helst ha en lite nyare w140.

Men är den lite sämre än väntat är det kanske ändå något som går att leva med, värst är ju om det blir strul med pappersexercisen.
Hej. Bästa är att importera w140 från Japan. Mindre miltal och bättre skick
 

Blir nog mindre bekymmer med denna, och som en bonus kommer du att få julkort av Statoils vd... 😁
 

Klarar man sig utan gummistövlar hade jag kikat på denna, snygga ursprungliga icke faceliftade designen, rätt drivlina och verkar vara i bra skick!
 
Det var ingen som har personliga erfarenheter av Porsche Panamera 970 gen?

Jag har tittat lite vad som skriva på märkestrogna forum, men hade tyckt det hade varit intressant vidga spektrumet lite.

Just lyxsedan segmentet har jag ingen större personlig erfarenhet av. Biltypen har aldrig riktigt fallit mig i smaken. Tänkte eventuellt ge det en chans.

Angående nuvarande diskussionen om drivlinor och vinterväglag.

För ca 10 år sedan var det sist en riktig vinter här i södra delarna av landet. Det var rapporterat snöstorm där de inte skulle ha möjlighet att underhålla vägarna. Kollektivtrafiken inställd. En annan tänkte perfekt. Äntligen en möjlighet att plocka ut en gammal 911 ur garaget som stod förvarad på vinterdäck (finns en förklaring till det men det är en annan historia).

På en väg upp från sidogatorna är det trafikljus. En fwd Audi stannar där det är rött. Jag rullar upp bakom i 911:an. Det slår om till grönt och han kommer ingenstans. Släpper upp kopplingen och rullar tillbaka någon meter och sätter i 1:an och passerar Audin och fortsätter min färd i jakt på några säkra ställen att leka av mig lite och testa 911:ans köregenskaper på vinterväglag. Motorn bak över drivhjulen har sina fördelar. Finns en gammal reklamfilm på youtube där man gör reklam för den första VW bubblan. En som arbetar som plogbilsförare åker till jobbet i en bubbla på oplogade vägar...

Porsche 911:a är en fantastisk året runt bil gammal som ny. Gäller ett förstå den dynamiken de har. De är så klart giftiga för en oerfaren förare. För en erfaren bilförare är de hur kul som helst ett köra på halt underlag.

Samma natt tog jag ut en motorstark awd Audi och lekte av mig med den också. Den är som en katapult oavsett hur dåligt väggrepp det finns så länge den har markfrigång. Man kan köra aktivt med den där det finns utrymmen för det.

I ärlighetens namn är dock fyrhjulsdrift rätt överskattat. Största delen av tiden är det inget man har någon nytta av. Kör man passivt är de lika understyrda som en framhjulsdriven bil. En fyrhjulsdriven bil är stabilare vid omkörningar där det är snösträngar. Man kommer enklare iväg vid halka även på svagare sluttningar där både bak och framhjulsdrift är till en nackdel. Man kommer ut från inplogade parkeringar utan att skotta. De bromsar inte bättre. Styr inte bättre. Det enskilt viktigaste är att man har rätt däck på bilen oavsett drivlina.

Även om en framhjulsdriven bil inte är det roligaste på vinterväglag är det tryggt och säkert. Dagens bilar har antisladd och antispinn. Även en oerfaren förare kan köra i princip vilken bil som helst med allt aktiverat. Om det av någon anledning skulle upphöra att fungera vet jag vilken drivlina jag hade valt i vilken ordning och sist hamnar en motorstark bakhjulsdriven sedan bil.
Kommer alltid köra 4x4 så länge det finns risk för en dag med snö per år.....sista veckorna i sthlm hade sugit utan 4x4....
 

Blir nog mindre bekymmer med denna, och som en bonus kommer du att få julkort av Statoils vd... 😁
Det där är bra grejor, vi får se vad den landar på. Rätt skött har den minst 15000 mil kvar.
 
Gör man sig olycklig om man köper något dylikt?

https://www.blocket.se/annons/skane/land_rover_range_rover_sport_2_7_tdv6_4wd_taklucka_drag/93964503
Screenshot_20210129-142745_Blocket.jpg



Förutom skatten på över 9000:- och kostnaden för diesel...
Jag har haft en Disco 3, det är ju i allt väsentligt samma bil som RR Sport.

Den var hemsk, precis allt gick sönder hela tiden, efter att jag sålt den höll den dock nästan 10 mil innan näste ägare fick kosta på 35.000kr i reparationer. Det var nog nytt rekord, för så långt gick den aldrig för mig utan att behöva servas eller repareras.

Dessutom är de inte SÅ ombonade och och bekväma som man kan tro, inte tidiga Disco/Sport.

Även Disco 4 är ju rätt så dåliga med diverse elfel och allt för många motorras på sitt cv.

Med detta sagt, man gillar dem ändå.
 
Kommer alltid köra 4x4 så länge det finns risk för en dag med snö per år.....sista veckorna i sthlm hade sugit utan 4x4....

Fungerar inte snöröjningen är tillvaron enklare med fyrhjulsdrift. Även jag är inne på en fyrhjulsdriven bil trots att jag vet att det är sällan jag kommer att ha nytta av det. Är ute efter något som kompletterar det jag kör med idag. Något som har en mer praktiskt dimension. Bekväm långfärdsvagn året runt. Därav frågorna om Panamera.
 

Klarar man sig utan gummistövlar hade jag kikat på denna, snygga ursprungliga icke faceliftade designen, rätt drivlina och verkar vara i bra skick!
Jag hade en sån. Dock utan 4matic. Men jäkligt trevlig bil.
Håller med om att den är snyggare än faceliften.
 
Tillbaka
Topp