• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vill ha. KS, talk me out of it😅

TMP_20210315_220946_8264144304774478882.jpg
 
Discon fanns öven med 3,8 l v8 dieselm o sen komväl 3,0l diesel sexan på nästa gen?
Hur många mil typ? 5-6 år är ju ingen större ålder o va dom välskötta samt gått typ 5-8000 mil så borde dom ju ha hållt bättre
Jag har inte stenkoll på Disco eftersom jag tappade intresset efter alla problem med om man koncentrerar sig till Disco 3/4 fanns den nog bara med 2.7 diesel i Sverige, samma motor som Peugeot/Citroen bland annat. I vissa länder sålde man den också med 4.4 V8, samma som RR.

4:an hade väl i princip samma grundutbud, men uppdaterade versioner av samma motorer, samt på slutet en kompressormatad V6 från Jaguar.

Jag minns inte milen exakt längre men Discon hade gått riktigt långt, typ 20.000 när jag köpte den. Jag vet att "äsch, en så gammal bil, klart den går sönder" men den stod i en klass för sig, enda anledningen till att jag köpte den var att jag kände att den ändå var så billig att jag kunde kasta den när den havererade. Kompisen köpte en nästan ny Disco 4 ganska exakt samtidigt och han var inte så nöjd när motorn rasade på europasemestern, typ 12 mil efter att garantin gått ut. Han borde dock ha förutsett den utvecklingen eftersom bilen åkte sin första tur på bärgare 12 timmar efter köpet, vilket förvisso var bättre än Range Rovern den ersatte som åkte bärgare bara några timmar efter att han köpt den, så på så sätt var Discon "flera hundra procent bättre".

Men, med det sagt, det är otroligt härliga bilar.
 
Det tekniska samt priserna har jag stenkoll på. Även sugit i mej de flesta reviews jag hittat, speciellt Puma 110 vilket det lutar mest åt. Uppdaterade inredningen ett stort plus även om td5’n verkar ”bättre” än td4’n aka Puma.
Drömmen vore en 110 med typ 12-13’mil på mätaren med bra historik samt minimal rost. Sawtorn fälgar ett plus likväl som vinterpaketet med värme i sätena o rutan.
Jag har väl en tro att inte så mycket kan gå galet med dom då jag dels kör max 1000 försiktiga mil per år, är väldigt pedantisk samt har parkering i garage.
Rosten har jag oxå koll på. Skulle byta till Nakatanenga kit samt behandla balkarna kontinuerligt.
Låter som en bra plan! Har ingen erfarenhet av Puman alls, men där är förstås mer elektronik etc. som kan gå galet, men i övrigt så är det väldigt lite som krånglar på dem om man håller de i skick och inte misshandlar dom. Allt är väldigt robust men kräver ändå regelbunden service med byte av alla oljor, vilket inte alla verkar förstå och tror att de håller för allt utan underhåll.
 
Dags för sommardäcken. Blev aldrig vän med de fälgar som är original på shadow edition. Så nu överväger jag att byta till de jag har liggande till min andra F20.
Bra eller anus? Nedre bild mock up.


4.JPG
MockUp.jpg
 
Helt ny bil som får köras 3000 mil under leasingperioden. Vad har den ens för intervall? Servas en gång under leasingen?
Jo det är ju sant. VW har ändrat till 24 månaders serviceintervall från 2019 så det blir ju bara en första service så 36 månader med 99 kr per månad blir ju 3 564 kr för den servicen, så det är ju ganska rimligt. Nu hade jag inte kört 24 månader med en ny bil utan att byta olja, såvida det inte är en leasingbil jag tänkt dumpa tillbaka innan garantin löpt ut.
 
Står ju att vinterhjul, försäkring och serviceavtal kostar 99kr extra...

Helt ny bil som får köras 3000 mil under leasingperioden. Vad har den ens för intervall? Servas en gång under leasingen?

Svar ja, lampan tänds nån gång efter 2500 mil..
VW har 24 mån eller 3000 mil som serviceintervall på de flesta motoroer.
99kr kommer dels av bara 1 service så inte särskilt dyrt men framförallt för att importören häller in en massa pengar i serviceavtalet. Man vill knyta upp dig som kund så du kommer in till verkstaden och etablerar en relation med den. Sen är väl tanken att du ska lämna in den på däcksbyten osv (gigantisk marginal) och lite annat vartefter.

Vinterhjul leasar man inte, de köper man vid sidan till en leasingbil. Vansinne att lämna tillbaka däck man kört 1000 mil på och få noll tillbaka. Försäkring kostar lika oavsett leasing eller privatköp. Du kan välja vilket bolag du vill.
 
Dags för sommardäcken. Blev aldrig vän med de fälgar som är original på shadow edition. Så nu överväger jag att byta till de jag har liggande till min andra F20.
Bra eller anus? Nedre bild mock up.


4.JPG
MockUp.jpg
Ferricgrå som bild 2 är alltid snyggt! Det finns dock två toner på dem Ferric 1 & 2 där 2 är mörkare. //värdelöst vetande....
 

3400 kr/mån för en A5 med bra utrustning och 265hk inkl serviceavtal på 24 mån leasing känns rätt så svårslaget.

Kanske inte lika rolig som en T-roc med 300hk men inte allt för långt ifrån.

Edit: @Tripeiro.
Alla borde teckna en sån där. Det är grisbilligt för att uttrycka det milt.
 
Tillbaka
Topp