• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilder på din SKX !

Ursäkta..men jag håller på att sätta mig in i Seiko klockorna och framför allt SKX.
Vad heter denna som har svart och rött..är det en moddad? Har en Orient Mako II Pepsi nu som jag gillar men sneglar på en Seiko dykare med svart/blått eller som denna svart/röd krona och svart tavla.
Skenet bedrar ;) Vridningen är blå och så är även tavlan. Men det som är kul med SKX är att du kan modifiera den i princip hur du vill.

Åter blivit med SKX. 013 den här gången. Grym size på en 17,5 cm handled! :D

F1265E57-FB25-4E2B-B1CD-1DDEACD74BF3.jpeg

Yes. Egentligen är det bara måttet på bezeldiametern/bredden (och luggbredd) som skiljer mellan 007/009 och 013. Höjd, längd är den samma. Man ser det ganska tydligt på den här bilden. (Inte min bild)

4EA25253-CFA9-4FD4-AC44-22C7CF0A6058.jpeg

Det här visste du kanske redan men det finns säkert andra som har nytta av den här infon. :)
Ärligt talat hade jag inte koll på det så tackar för infon! Har tyckt att min 009 vart så bra storlek så inte ens sneglat på 013 förens nu när jag har hört så gott om den på sistone samt att jag har börjat dra mig till klockor som är >40 :)

Ärligt talat hade jag inte koll på det så tackar för infon! Har tyckt att min 009 vart så bra storlek så inte ens sneglat på 013 förens nu när jag har hört så gott om den på sistone samt att jag har börjat dra mig till klockor som är >40 :)
Men då var det till nytta iallafall! :)
Känner du att bredden känns lite för stor är 013 the way to go.

Lyckades paja ett bandstift( tjockare varianten) till min Skx013 och gör ett försök här..
Har någon en över så PM:a..
Tillsv. Är det Nato som gäller :)
9D866314-EAC7-4F72-84D1-4E0CC673EEF0.jpeg

Kan gott vara att detta är fel forum för dessa frågor, ber om ursäkt på förhand. Men jag undrar ifall någon av ni SKX-ägare kunde svara på frågan om hur mycket det kostar att fixa en Bezel som vart för "rörlig" och blivit fastpressad manuellt. Har äntligen hittat en SKX007 till salu, men den har ovan nämnda problem. Tusen tack för svar (eller hänvisning till rätt tråd). :)

Kan gott vara att detta är fel forum för dessa frågor, ber om ursäkt på förhand. Men jag undrar ifall någon av ni SKX-ägare kunde svara på frågan om hur mycket det kostar att fixa en Bezel som vart för "rörlig" och blivit fastpressad manuellt. Har äntligen hittat en SKX007 till salu, men den har ovan nämnda problem. Tusen tack för svar (eller hänvisning till rätt tråd). :)

Hänger inte med på vad du menar med ”för rörlig”. Att den inte klickar bra i vridningen?

Hej! Ursäktar ordvalen (översätter från finska). Jag menar att bezeln är lös, och rör sig i praktiken utan att man rör på bezeln.
Klickar den överhuvudtaget?
Om inte så lär den sakna sin ”click spring”.
Klickar den men glappar?
Antingen så saknar den sin o-ring eller så sitter det en för tunn sådan i bezelen.

Det är de två alternativen jag kan komma på.

Okej, tack! Den klickar och glappar (en hel del) så antagligen fråga om en för tunn o-ring då.
Känns rent spontant inte som att det borde vara något större problem att åtgärda. Har du blivit erbjuden ett bra pris på klockan? Så att även ifall du måste fixa den för några hundra så är priset gångbart? :)

Tjaa, priset kändes inte riktigt rätt i och med problemet i fråga (och några andra skavanker) så söker vidare! Tack för hjälpen! :)

Riktigt sugen på en SKX013, eller annan Seiko i liknande storlek, helst Pepsi, men andra också intressant. Dra iväg ett PM om du går i säljtankar!

Hej! Ska köpa en SKX013 då min gamla Omega gått sönder i en olycka. Vill nu ha en klocka som tål lite och som jag inte behöver vara fullt så rädd om.
Funderar en del på storlek, är van vid en liten Seamaster från 60-talet. Någon som råkar ha en bild på en mindre/nättare klocka (typ 35mm) bredvid en SKX013 så man kan få en uppfattning om skillnaden? :)

Hej! Ska köpa en SKX013 då min gamla Omega gått sönder i en olycka. Vill nu ha en klocka som tål lite och som jag inte behöver vara fullt så rädd om.
Funderar en del på storlek, är van vid en liten Seamaster från 60-talet. Någon som råkar ha en bild på en mindre/nättare klocka (typ 35mm) bredvid en SKX013 så man kan få en uppfattning om skillnaden? :)
Jag ska se om jag kan fixa ordning en sån jämförelse bär jag har klockorna framför mig senare idag.

Det vore väldigt vänligt! Är rädd att den ska kännas stor när jag bara burit en såpass nätt klocka. Även om jag vet att många inte anser att SKX013 är en stor klocka..
Jag bär vintage och gärna min Seamaster 30. För att vara dykare är SKX013 en liten ”nätt” klocka (åt skindiverhållet) men i jämförelse med en kostymklocka är den rejäl. Men som sagt, jag återkommer med bilder som förklarar skillnaderna.

Tillbaka
Topp