• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

I dessa däcksbytardagar kan kanske Vi Bilägares senaste test av fälgrengöring vara läsvärd:
Fälgrengöring 1.jpg
Fälgrengöring 2.jpg

Själv har jag nyligen gjort rent fälgarna till både mina och fru laketwigs vinterdäck med Hamron Wheel Clean. :happyhappy:
BMW 420 GC 2025-04-07 (vinterfälgar).jpg

Hyundai 2025-04-04 (vinterdäck).jpg

Senast ändrad:
Kör ganska uteslutande Sonax Xtreme wheel cleaner

Har dock köpt på mig en del av Koch chemies fälgrengöring, skall bli kul att testa.

Men att köra med rengöring som består av saltsyra som autoglyms hade jag hoppat!

Senast ändrad:
Är det någon som har en oljeavskiljare hemma i garaget? Är det tillräckligt för att det ska vara lagligt att tvätta hemma?
Förmodligen inte lagligt. Mer än olja som ska tas bort. Kolla med din kommun, detta saxat från Lidköpings kommuns hemsida:

Mindre privata garage Mindre privata garage, exempelvis villagarage, som nyuppförs och som har plats för ett fåtal fordon ska som regel inte ha golvbrunn. Eftersom fordon ska tvättas hos fordonstvättar med extra reningssteg finns det ingen anledning för garage att ha golvavlopp kopplat till det kommunala spillvattennätet. Smältvatten som uppkommer i garaget ska inte avledas till spillvattennätet eftersom det inte innehåller några behandlingsbara näringsämnen. Det finns också en risk att dagvatten kan tränga in i källaren/ garaget vid kraftigt regn. Garage ska i första hand torrstädas genom sopning.

Förmodligen inte lagligt. Mer än olja som ska tas bort. Kolla med din kommun, detta saxat från Lidköpings kommuns hemsida:

Mindre privata garage Mindre privata garage, exempelvis villagarage, som nyuppförs och som har plats för ett fåtal fordon ska som regel inte ha golvbrunn. Eftersom fordon ska tvättas hos fordonstvättar med extra reningssteg finns det ingen anledning för garage att ha golvavlopp kopplat till det kommunala spillvattennätet. Smältvatten som uppkommer i garaget ska inte avledas till spillvattennätet eftersom det inte innehåller några behandlingsbara näringsämnen. Det finns också en risk att dagvatten kan tränga in i källaren/ garaget vid kraftigt regn. Garage ska i första hand torrstädas genom sopning.
Tur att man bor i ett gammalt hus med gammalt garage. Men oavsett, jag förstår ju att det är ett problem. Jag vet inte om jag skulle orka släpa bilarna till en hall.

Låter som överförmyndare.. klart man ska ha av avlopp i garaget om man vill. Räcker med en Purus Bolja för 400kr för att klara kraven vid nybyggnation. Men med det sagt, så räcker det inte för tvätt utan do behövs andra grejer :)

Är det någon som har en oljeavskiljare hemma i garaget? Är det tillräckligt för att det ska vara lagligt att tvätta hemma?
Det är inte olagligt att tvätta hemma. Det är dock en massa folk som påstår det. Tittar man i kommunens riktlinjer står det alltid "bör", "helst inte", "undvikas" osv.

Jag installerade inte golvbrunn i garaget när jag byggde nytt just på grund av att jag lyssnade på en massa olyckskorpar. Det är ett av de största misstag jag gjorde under bygget. Inte för att jag vill tvätta inomhus utan för att en bil som är full av slask innehåller vansinnigt mycket vatten och det blir en sjö inomhus.

Tillbaka
Topp