• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

I dessa däcksbytardagar kan kanske Vi Bilägares senaste test av fälgrengöring vara läsvärd:
Fälgrengöring 1.jpg
Fälgrengöring 2.jpg

Själv har jag nyligen gjort rent fälgarna till både mina och fru laketwigs vinterdäck med Hamron Wheel Clean. :happyhappy:
BMW 420 GC 2025-04-07 (vinterfälgar).jpg

Hyundai 2025-04-04 (vinterdäck).jpg

Senast ändrad:
Kör ganska uteslutande Sonax Xtreme wheel cleaner

Har dock köpt på mig en del av Koch chemies fälgrengöring, skall bli kul att testa.

Men att köra med rengöring som består av saltsyra som autoglyms hade jag hoppat!

Senast ändrad:
Är det någon som har en oljeavskiljare hemma i garaget? Är det tillräckligt för att det ska vara lagligt att tvätta hemma?
Förmodligen inte lagligt. Mer än olja som ska tas bort. Kolla med din kommun, detta saxat från Lidköpings kommuns hemsida:

Mindre privata garage Mindre privata garage, exempelvis villagarage, som nyuppförs och som har plats för ett fåtal fordon ska som regel inte ha golvbrunn. Eftersom fordon ska tvättas hos fordonstvättar med extra reningssteg finns det ingen anledning för garage att ha golvavlopp kopplat till det kommunala spillvattennätet. Smältvatten som uppkommer i garaget ska inte avledas till spillvattennätet eftersom det inte innehåller några behandlingsbara näringsämnen. Det finns också en risk att dagvatten kan tränga in i källaren/ garaget vid kraftigt regn. Garage ska i första hand torrstädas genom sopning.

Förmodligen inte lagligt. Mer än olja som ska tas bort. Kolla med din kommun, detta saxat från Lidköpings kommuns hemsida:

Mindre privata garage Mindre privata garage, exempelvis villagarage, som nyuppförs och som har plats för ett fåtal fordon ska som regel inte ha golvbrunn. Eftersom fordon ska tvättas hos fordonstvättar med extra reningssteg finns det ingen anledning för garage att ha golvavlopp kopplat till det kommunala spillvattennätet. Smältvatten som uppkommer i garaget ska inte avledas till spillvattennätet eftersom det inte innehåller några behandlingsbara näringsämnen. Det finns också en risk att dagvatten kan tränga in i källaren/ garaget vid kraftigt regn. Garage ska i första hand torrstädas genom sopning.
Tur att man bor i ett gammalt hus med gammalt garage. Men oavsett, jag förstår ju att det är ett problem. Jag vet inte om jag skulle orka släpa bilarna till en hall.

Låter som överförmyndare.. klart man ska ha av avlopp i garaget om man vill. Räcker med en Purus Bolja för 400kr för att klara kraven vid nybyggnation. Men med det sagt, så räcker det inte för tvätt utan do behövs andra grejer :)

Är det någon som har en oljeavskiljare hemma i garaget? Är det tillräckligt för att det ska vara lagligt att tvätta hemma?
Det är inte olagligt att tvätta hemma. Det är dock en massa folk som påstår det. Tittar man i kommunens riktlinjer står det alltid "bör", "helst inte", "undvikas" osv.

Jag installerade inte golvbrunn i garaget när jag byggde nytt just på grund av att jag lyssnade på en massa olyckskorpar. Det är ett av de största misstag jag gjorde under bygget. Inte för att jag vill tvätta inomhus utan för att en bil som är full av slask innehåller vansinnigt mycket vatten och det blir en sjö inomhus.

Det är inte olagligt att tvätta hemma. Det är dock en massa folk som påstår det. Tittar man i kommunens riktlinjer står det alltid "bör", "helst inte", "undvikas" osv.

Jag installerade inte golvbrunn i garaget när jag byggde nytt just på grund av att jag lyssnade på en massa olyckskorpar. Det är ett av de största misstag jag gjorde under bygget. Inte för att jag vill tvätta inomhus utan för att en bil som är full av slask innehåller vansinnigt mycket vatten och det blir en sjö inomhus.
Det är väl en fem sex år sedan man pratade om att förbjuda men än är det inte annat än rekommendation att inte tvätta hemma.

Trist att det inte blev avlopp, särskilt när du byggde nytt och hade alla chanser att lösa det enkelt

Trist att det inte blev avlopp, särskilt när du byggde nytt och hade alla chanser att lösa det enkelt
Ångrar det bittert. Men det var all möjlig skrämsel från byggare och förståsigpåare "jamen då måste den slammsugas varje år för 10 tusen", "det är inte säkert du får bygglov då" mm mm så för att komma vidare så hoppade vi över den. Resultatet är att jag får stå med grovdammsugaren varje kväll när det är slaskigt ute. Det är främst då det är ett problem, är det bara fin snö på bilen så blir det inga mängder. Det vattnet är dessutom trevligare än slaskvattnet så det kan ibland få ligga kvar.

Ångrar det bittert. Men det var all möjlig skrämsel från byggare och förståsigpåare "jamen då måste den slammsugas varje år för 10 tusen", "det är inte säkert du får bygglov då" mm mm så för att komma vidare så hoppade vi över den. Resultatet är att jag får stå med grovdammsugaren varje kväll när det är slaskigt ute. Det är främst då det är ett problem, är det bara fin snö på bilen så blir det inga mängder. Det vattnet är dessutom trevligare än slaskvattnet så det kan ibland få ligga kvar.
Som golvet såg ut innan lyften kom på plats(helkaklat). Så satte vi en kakelplatta uppepå där brunnen ligger Ifall någon skulle komma och kolla. Men dem godkände via email :D.

Knackade upp biten och avslutade brunnen.

Såhär skriver Linköpings kommun om ämnet.

Tvätta inte bilen på gatan​

Tvätta inte bilen på gatan, gården eller p-platsen. Då hamnar oljerester, tungmetaller och andra kemikalier i mark, sjöar och hav. Det är ämnen som är skadliga för både människor och miljö.

Tvätta bilen i biltvätt​

Tvättvattnet innehåller både föroreningar från bilen och kemikalier från bilvårdsmedlet, till exempel kadmium, zink, krom, nickel, bly, koppar, tensider, olja och bränslerester. Därför ska du välja att tvätta bilen i en biltvätt eller i en gör-det-själv-hall där vattnet renas vid anläggningen innan det leds vidare till kommunens reningsverk.

I många fall använder automattvättar recirkulation av tvättvattnet, vilket bidrar till att hushålla med färskvatten som resurs. Bilen sköljs alltid av med rent vatten i det sista tvättsteget. Att spara på vatten kommer att bli allt mer nödvändigt i takt med att klimatförändringarna påverkar oss med extrema vädersituationer som till exempel långvarig torka.

Om du tvättar bilen på garageuppfarten eller på gatan så kommer inte vattnet att ledas till något reningsverk. Vatten förorenat med olja och tungmetaller rinner då orenat via gatubrunnar ut i närmaste sjö eller vattendrag där djur och växter kan förgiftas. Det kanske är där som ni fiskar eller badar på somrarna?

Lagstiftning gällande biltvätt​

Miljöbalkens hänsynsregler gäller alla och där står det att vi är skyldiga att göra vad som krävs och är möjligt för att undvika skador i miljön eller för människors hälsa. Det innebär att vi ska undvika kemikalier som kan medföra risk för miljön och att vi ska välja miljövänligare alternativ. Att tvätta bilen på gatan är alltså inte acceptabelt enligt miljöbalkens regler.

Om du ändå väljer att tvätta bilen hemma någon enstaka gång, gör det då på en gräsmatta eller grusad yta och välj en plats där inte vattnet rinner ner gatubrunnar och vattendrag. Använd miljöanpassade bilvårdskemikalier som har lättare att brytas ner i marken.

Om du tvättar bilen själv, se till att föroreningar och kemikalier inte hamnar i våra vattendrag.

Använd miljömärkta produkter​

När du tvättar din bil bör du använda miljömärkta rengöringsmedel och avfettningsmedel. Tänk på att det i regel bara är under vinterhalvåret som bilen behöver avfettas och på att avfettningsmedel endast ska användas fläckvis för särskilt svårborttagen smuts som exempelvis asfaltsfläckar. Biltvättmedel är bättre på att klara av övrig smuts på bilen.

När du som konsument köper bilvårdsprodukter, välj då sådana som är märkta med Svanen eller Bra Miljöval. Då vet du att du köper en vara som uppfyller likartade krav som de Miljöavdelningen ställer. Behållare med överblivna kemikalier som använts till biltvätt är farligt avfall och ska lämnas till en återvinningscentral.

Golvavlopp i garage?​

Många villaägare vill ha en golvbrunn i sitt garage, men detta är inte bra ur miljösynpunkt eftersom föroreningar (exempelvis drivmedel och olja) från bilen kan läcka ut i sjöar och vattendrag. Om man ändå vill ha en golvbrunn i sitt garage, bör en oljespärr installeras som hindrar föroreningar från att släppas ut. Även om en oljespärr har installerats så är det inte okej att tvätta sin bil i garaget.

Jag brukar tvätta hos Glimra i närheten och utgått från att det är ok. Verkar som det är det också @spammerstakeahike :)
Edit: länk till Glimras info

Senast ändrad:
Såhär skriver Linköpings kommun om ämnet.

Jag brukar tvätta hos Glimra i närheten och utgått från att det är ok.
Som sagt: "Bör", "Undvik", "Helst inte" osv.

Det är avgjort, tror det var Falkenbergs kommun som försökte förbjuda helt, att kommunen inte kan lagstifta om miljöbestämmelser på det sättet. Miljöbalken gäller, inte kommunens egna regler.

Med det sagt så kan man ju om man har möjlighet försöka ställa sig så att vattnet hamnar i sin egen gräsmatta eller grusgång istället för att rinna ner i dagvattenbrunn. Det är bättre för reningsverken och grannarna blir gladare.

Som sagt: "Bör", "Undvik", "Helst inte" osv.

Det är avgjort, tror det var Falkenbergs kommun som försökte förbjuda helt, att kommunen inte kan lagstifta om miljöbestämmelser på det sättet. Miljöbalken gäller, inte kommunens egna regler.

Med det sagt så kan man ju om man har möjlighet försöka ställa sig så att vattnet hamnar i sin egen gräsmatta eller grusgång istället för att rinna ner i dagvattenbrunn.
Exakt, lite tandlöst kan tyckas :)
Då får man lita på folks goda omdöme.

Lkpg nämner också att det är bättre att vara på gräsmattan eller grusplanen som du säger.

Vid användande av kallavfettning så gör jag det i hall!

@spammerstakeahike har KEW-quickconnect i vår lokala hall! Kan exv koppla på underredes-dolly (liknande)

1747053452856.png

Med bilt hambers alkaliska så kör jag hemma(som är nedbrytbar), har inga lösningsmedel, fosfat etc!
Visst inte optimalt sett ur miljösynpunkt men bättre än att köra petroleumbaserat hemma!
Vattnet går ner i gruset

Senast ändrad:
Jag har ju dundrat på med lite olika medel från autodude. Bland annat en aromatfri kallavfettning samt en alkalisk förtvätt.

De själva säger om den alkaliska förtvätten: "om bilen inte är så smutsig och kan bara vill göra en lätt tvätt är det perfekt att bara dra på skummet och spola av"

Det måste ju innebära att jag inte kan schamponera eller torka av bilen efter. Utan bokstavligen bara spola av den.

Jag har ju dundrat på med lite olika medel från autodude. Bland annat en aromatfri kallavfettning samt en alkalisk förtvätt.

De själva säger om den alkaliska förtvätten: "om bilen inte är så smutsig och kan bara vill göra en lätt tvätt är det perfekt att bara dra på skummet och spola av"

Det måste ju innebära att jag inte kan schamponera eller torka av bilen efter. Utan bokstavligen bara spola av den.
Klart du kan. Och du lär behöva också ;) Tror ingenting på att bilen kommer bli helt ren av bara alkalisk avfettning.

Har du en bil med bra skydd och tvättar ofta kan det räcka med en enkel mellantvätt likt dom nämner. Är det sen en fullgod tvätt? Nej. Men OM man har ett bra skydd på bilen så KAN det räcka och bli riktigt bra. Som mellantvätt...

Sen är ju frågan om du är Svensson som kör bilen i biltvätten på OKQ8 en gång i kvartalet eller Ove som tvättar bilen varje torsdag klockan 17.30. då är ju kravet på resultat olika.

Tillbaka
Topp