• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Well... Om han ska slippa så måste market cap för BTC ligga på sexton triljoner USD.
Upp till var och en att bedöma hur sannolikt det är.

Enl. McAfee så handlar det mkt om att USD och andra FIAT kommer sjunka mkt i värde vs krypto.
Men tror ej man ska lita mkt på vad den tjommen säger ö.h.t. Han har sjuka incitament för att shilla b.la BTC. Äger miningbolag osv.

Såg ni det här?
https://www.va.se/nyheter/2018/03/05/bitcoin-kupp-pa-island-den-storsta-stolden-i-landets-historia/
IMG_8556.PNG

Utvecklingen just nu känns som en bilolycka. Man borde inte titta men kan inte låta bli.
Är glad att jag klev av i tid och på plus. Lider med dem som klev in runt ATH.

Är det inte svårt att sälja bitcoin från en stulen adress som blir svartlistad? Alla transaktioner är ju spårbara. Eller handlar det om att fraktionera upp stölden så att det till slut blir svårt att dra en gräns mellan brottsligt och obrottsligt?

Hur används guld rent praktiskt? Dvs som betingar värdet som är idag. Total MC nu verkar va 7-8T USD.
Förutom att det är resurskrävande att bryta, något som visserligen kryptovalutor också är, så kan det ju användas till följande. Bitcoin har alla kvaliteter som guld har förutom att det är helt oandvändbart rent praktiskt.

http://www.uppgang.com/nyheter/uppsala/skatterazzia-mot-bitcoinhandlare-4923374.aspx
Surt sa räven. Kan man handla bitcoin via TOR och VPN tex.? Ändå intressant att han ska behöva skatta 10 av 19miljoner om jag förstått det hela rätt.
Det är väl bra att han får skatta som alla andra? Det borde väl inte vara någon skillnad på om man tillverkar strumpor eller bitcoins för 19 miljoner? Att sedan våra skatter är sjukt höga och att pengarna sedan slösas bort är en annan sak. Men när det nu är som det är ska ingen smita undan.

Det är väl bra att han får skatta som alla andra? Det borde väl inte vara någon skillnad på om man tillverkar strumpor eller bitcoins för 19 miljoner? Att sedan våra skatter är sjukt höga och att pengarna sedan slösas bort är en annan sak. Men när det nu är som det är ska ingen smita undan.
Har jag inte lagt någon värdering i. Skattar man verkligen >50% utav vinster ifrån vanlig aktiehandel med? Eller är det inkl. straffavgifter?

Har jag inte lagt någon värdering i. Skattar man verkligen >50% utav vinster ifrån vanlig aktiehandel med? Eller är det inkl. straffavgifter?
Beror på vilket konto man har för aktiehandel. Med ISK är det en schablonskatt som är väldigt låg. Med AF är det 30% i skatt men då får man kvitta förluster mot vinster.

Nu är det ju skillnad på reavinstbeskattning av aktiehandel och att bedriva en form av företagande där en tillgång skapas, men samtidigt ducka all form av redovisning och försöka undkomma skatt med alla medel.
Bedriver du en vanlig näringsverksamhet så skattar du ofta en bra bit över 50% ja, räknat på löneuttag och inkluderat arbetsgivaravgifter etc.

Har man en rörelse som tillverkar strumpor tar nog staten betydligt mer än 50% av vinsten innan det kan komma ägaren tillgodo. Skatt i företaget och sedan arbetsgivaravgift etc på det som betalas ut som lön. Sedan vanlig skatt för personen. Samma borde gälla en rörelse som tillverkar bitcoins. Eftersom han bara försökt ducka sitt ansvar blir det säkert maximalt dåligt jämfört med om han varit laglig från början, dessutom borde han få skattetillägg.

Rättsläget kan ju inte vara helt klarlagt här? Är det produktion av varor eller bör det beskattas som med handel av aktier? Som jag förstod det var inte merparten av förtjänsten ifrån mining, utan spekulation.

Jag vet hur mycket man skattar i vanliga bolag, men det är inte det jag funderar på.

Monaco har jag reserverat redan :). Drar ut på tiden bara att få det levererat. Men det verkar som sagt inte finnas några fungerande just nu.
Screenshot_20180314-122735.png

http://www.uppgang.com/nyheter/uppsala/skatterazzia-mot-bitcoinhandlare-4923374.aspx
Surt sa räven. Kan man handla bitcoin via TOR och VPN tex.? Ändå intressant att han ska behöva skatta 10 av 19miljoner om jag förstått det hela rätt.
Är väl som sagt bra att det beskattas som allt annat.

Eftersom det låter som att han i princip drivit näringsverksamhet, mineat och sedan sålt bitcoin, så är absolut inte över 50% något konstigt i Sverige.

Att försöka dölja inkomster via TOR/VPN låter som skattebrottslighet, vilket nog knappast är att rekommendera.

Tillbaka
Topp