• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Leif

Cartier
Spelar det någon roll menar du om det är för få "hela" mynt i omlopp? Det borde väl kvitta om man har hela eller delar av en Bitcoin?
Ja i princip kvittar det givetviss. Det som är intressant är att priset nu är så högt att tanken att köpa bitcoin i hela delar minskar fort bland köpare. Detta är bra, då det snabbt kommer in mer pengar iform av andelsköp i Bitcoin.
 

Veratio

Cartier
Roller-coaster, som vi alla vet. Sista två dagarna, 3 000 usd ner.... :D

Någon som har något spännande att rekommendera, som man kan läsa in sig på lite? Gärna något som ligger lågt, som man kan vinna stort/förlora allt på. :bookworm:
 

mega

Rolex
Roller-coaster, som vi alla vet. Sista två dagarna, 3 000 usd ner.... :D

Någon som har något spännande att rekommendera, som man kan läsa in sig på lite? Gärna något som ligger lågt, som man kan vinna stort/förlora allt på. :bookworm:
Tycker att Ethereum har stått hyfsat still ett litet tag nu. Zcash har sjunkit lite grand. Jag testar och köper en tacka av varje.
Sålde av mina BCH med en liten vinst tack och lov. Vad tror ni den plötsliga uppgången beror på?
 

mega

Rolex
Märker hur jag har gått från långsiktigt "chansande" (kan inte gärna skriva investerande) till nästan daytrading.
Riktigt kul att det svänger så mycket och så fort.
Kul när det går uppåt, men riktigt svettigt när det går nedåt eftersom man till skillnad från ex. aktier inte vet om valutan ens kommer att överleva natten...
 

joca

Patek
2-Faktor
Köpte på 350 respektive 770usd så lite vinst iaf :)

Har varit iskall från start då det inte är pengar jag behövt men nu börjar det närma sig bra mycket över 100k och jag börjar nojja för crash :/

Ibland är det OK att känna "nu har jag gjort bra vinst, nu cashar jag hem" även om aktien sedan visar sig fortsätta uppåt..
Alltid svårt att köpa på lägsta och sälja på topp..
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Hoho. Det är INTE lämpligt att fuska med det jobb jag har. Rent hypotetiskt bara... Såklart. :happyhappy:
Heter du möjligen Stefan?
lofven_820677c.jpg









;)
 

Veratio

Cartier
Det är väl som all annan handel att du sammanställer årets resultat i deklarationen

När man läser på nätet verkar det ju inte så tyvärr. Anskaffningsvärdet, vinst på varje försäljning genererar en skatt. Daytradar man, eller bara som mig, gjort ett femtiotal affärer, blir det jättesvårt. Anskaffningsvärde 0,00012255 BTC x 117,566408 andelar, sedan köpte man kanske 0,00010831 BTC x 80,088142 efter några timmar. Vad låg BTC i då? BTC just då x dollarkurs.... Det känns i stort sett omöjligt att få det rätt.

Skv borde ha gjort det lättare, man borde ju iaf kunna använda 20 %-regeln, men icke. Jämnställs inte med aktier. Bläh.

Har någon annan förstått det annorlunda än mig?
 

mega

Rolex
När man läser på nätet verkar det ju inte så tyvärr. Anskaffningsvärdet, vinst på varje försäljning genererar en skatt. Daytradar man, eller bara som mig, gjort ett femtiotal affärer, blir det jättesvårt. Anskaffningsvärde 0,00012255 BTC x 117,566408 andelar, sedan köpte man kanske 0,00010831 BTC x 80,088142 efter några timmar. Vad låg BTC i då? BTC just då x dollarkurs.... Det känns i stort sett omöjligt att få det rätt.

Skv borde ha gjort det lättare, man borde ju iaf kunna använda 20 %-regeln, men icke. Jämnställs inte med aktier. Bläh.

Har någon annan förstått det annorlunda än mig?
Dessutom drar man väl av avgifterna för varje affär? (motsv. courtage)
 

JohnDoe

Rolex
Svårigheten är ju att hela tiden ha en fullständig dokumentation på alla transaktioner. Fast när man läser https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/327766.html så undrar jag när vinsten uppstår. I ett exempel så är t.ex när du köper något med bitcoin så uppstår en skattemässigt transaktion eftersom du får en vara. Men borde man inte bara kunna titta på in/ut transaktioner från kraken till ditt bankkonto med avstämning per kalenderår. Alla kryptos är ju samma tillgångsslag dvs "övriga tillgångar". Att du tradar krypto mot krypto som håller sig kvar på kraken är ju inte som olika värdepapper och valutor. Fast hur fungerar det med "övriga tillgångar" då är det väl som när du köper/säljer allt annat löst, dvs bara om du går plus mer än 60tkr per år som du behöver deklarera för vinsten.
 

SSL

Audemars
Svårigheten är ju att hela tiden ha en fullständig dokumentation på alla transaktioner. Fast när man läser https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/327766.html så undrar jag när vinsten uppstår. I ett exempel så är t.ex när du köper något med bitcoin så uppstår en skattemässigt transaktion eftersom du får en vara. Men borde man inte bara kunna titta på in/ut transaktioner från kraken till ditt bankkonto med avstämning per kalenderår. Alla kryptos är ju samma tillgångsslag dvs "övriga tillgångar". Att du tradar krypto mot krypto som håller sig kvar på kraken är ju inte som olika värdepapper och valutor. Fast hur fungerar det med "övriga tillgångar" då är det väl som när du köper/säljer allt annat löst, dvs bara om du går plus mer än 60tkr per år som du behöver deklarera för vinsten.

Tycker dina förslag låter vettigast.
 

JohnDoe

Rolex
Haha! Tycker jag med, även om jag är osäker om det är rätt. ;)
Nä det har jag inte heller koll på men här finns ju helt klart utrymme för tolkning. När det gäller försäljning av övriga tillgångar som konst etc så brukar de vilja se det per objekt så att man inte kan kan kvitta tavla x mot y osv men det borde finnas domar här. Tricket är väl att inte se bitcoin som något nytt utan som typ tavlor/klockor. Tyvärr verkar man inte kunna ackumulera förluster utan de är bara intresserade av vinsterna, förluster är "hobbyverksamhet". Samma om du står på loppis och säljer dina gamla grejer. Normalt sett får du typ 2% av anskaffningsvärdet i fsgpris så du gör alltid förlust men skulle du sälja ett enskilt objekt med vinst så får du inte kvitta vinsten mot alla andra grejer du sålt med förlust. ( här skulle jag ju ha miljoner i förlustavdrag) Men som sagt gränsen för detta är 60tkr per år i vinst. Finns väl någon på skatten här som kan redogöra för det här lite bättre.
Edit: om man jämför med klockflippning borde vi väl ha en oändlig kunskap här, för alla skattar väl ev plus på flippandet, eller?
 
Topp