• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

mega

Rolex
Har gått in lite i Zcash som klättrar så sakteliga. Jmf. med Monero så är det valfritt att vara helt anonym (köpare och säljare) vid en transaktion.
***MAINTENANCE ANNOUNCEMENT***

Kraken is presently offline for maintenance.

While maintenance is underway, the website and API will not be reachable, and orders will not be able to be placed or canceled.

The Kraken Team

Hur länge ska detta pågå måntro? :facepalm:
Dom verkar lida ac svår överbelastning. Tyvärr har dom även nyligen tagit bort möjligheten för lite mer avancerad orderlägging.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vad tror ni om att Kraken har så mycket problem med överbelastning?
Är det nu det "händer" för krypto eller är det bara en liten topp?
 

Lowe92

Cartier
Vad tror ni om att Kraken har så mycket problem med överbelastning?
Är det nu det "händer" för krypto eller är det bara en liten topp?
Personligen tror jag bara på en topp. Kraken ser ju väldigt seriöst ut och är lättanvänt vilket jag tror är det till att många börjar där vilket leder till att dem får mer än vad dem klarar av.
Men såklart kan jag mycket väl ha fel.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vafinans hissar bitcoin i helgen.
IMG_7138.PNG
 

Jimpa

Panerai
Har köpt Nano S stickan nu. Har ni cold storrage också eller ligger ni ute på t ex. Kraken med stora summor ?
 

mega

Rolex
Har köpt Nano S stickan nu. Har ni cold storrage också eller ligger ni ute på t ex. Kraken med stora summor ?
Kör bara Kraken. Inbillar mig att det är som t.ex. Avanza. Deras sida där dom berättar om säkerhet känns iaf betryggande.
https://www.kraken.com/security/practices

Jag har förresten slagit på tvåfaktorsinloggning samt tvåfaktor för trade. Tvåfaktor är enkelt att använda och gör i alla fall att lösenorden blir omöjliga att gissa.
Man kan även låsa alla inställningar så att det tar ex. vis en dag att ändra någonting.
 

SSL

Audemars
Kör bara Kraken. Inbillar mig att det är som t.ex. Avanza. Deras sida där dom berättar om säkerhet känns iaf betryggande.
https://www.kraken.com/security/practices

Jag har förresten slagit på tvåfaktorsinloggning samt tvåfaktor för trade. Tvåfaktor är enkelt att använda och gör i alla fall att lösenorden blir omöjliga att gissa.
Man kan även låsa alla inställningar så att det tar ex. vis en dag att ändra någonting.

Datorer kan få fram vilka lösenord som helst vid säkerhetslucka. Hade föredragit touch id tex
 

mega

Rolex
Datorer kan få fram vilka lösenord som helst vid säkerhetslucka. Hade föredragit touch id tex
Det är därför det är så bra med 2fa/engångslösenord. Kontot lär bli spärrat långt innan en dator kan gissa ett lösenord som bara gäller en gång.
Säkerhetsluckor är ju upp till Kraken, det kan man ju inte påverka alls, som på alla andra handelssiter.

Touch-ID är egentligen bara en variant på temat. Du låser upp en token med en kod (ditt fingeravtryck) istället för en "vanlig" pin-kod. Fördelen är att koden i detta fall är väldigt lång och dessutom enkel att komma ihåg, du har den alltid med dig. När du låst upp din token med fingeravtrycket kan den i sin tur skicka ett engångslösenord.
 
  • Like
Reactions: SSL

mega

Rolex
Är det någon som testat mining?
Vilken valuta i så fall? Är det olika tillvägagångssätt vid olika valutor?
Jag och en kompis har två miners. Det skiljer lite beroende på vad man skall majna (ja, i denna tråd heter det "majna"). Bitcoin kräver i princip speciella CPU:er om man skall gå plus. Andra valutor gynnas av mycket minne etc. Strömkostnaden är en stor del i pusslet då dessa riggar drar mycket ström och går dygnet runt.
Skulle gissa lite mellan tummen och pekfingret att en ny majner för ca 15k SEK betalar sig på ca sex månader, efter det går man plus.
Bitcoin fluktuerar oerhört mycket upp och ner, så det går ju gå dubbelt så snabbt om Bitcoin går upp 100%.
Det finns online räknare där man kan knappa in alla värden och få en uppskattning på brake even.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag och en kompis har två miners. Det skiljer lite beroende på vad man skall majna (ja, i denna tråd heter det "majna"). Bitcoin kräver i princip speciella CPU:er om man skall gå plus. Andra valutor gynnas av mycket minne etc. Strömkostnaden är en stor del i pusslet då dessa riggar drar mycket ström och går dygnet runt.
Skulle gissa lite mellan tummen och pekfingret att en ny majner för ca 15k SEK betalar sig på ca sex månader, efter det går man plus.
Bitcoin fluktuerar oerhört mycket upp och ner, så det går ju gå dubbelt så snabbt om Bitcoin går upp 100%.
Det finns online räknare där man kan knappa in alla värden och få en uppskattning på brake even.
Tack, nu kommer jag en bra bit på väg!
 

mega

Rolex
Litecoin är en gammal spelare (i sammanhanget)(2011), dom har börjat krypa uppåt lite sakta och diskret senaste månaden. Tycker inte dom gör så mycket väsen av sig och är inte så dyrt att köpa "ganska många" jämfört med andra valutor som exploderat. Sitter med fingret på "Lägg i varukorgen" men kan inte riktigt bestämma mig med tanke på att dom börjat dippa lite... Som vanligt velig...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Litecoin är en gammal spelare (i sammanhanget)(2011), dom har börjat krypa uppåt lite sakta och diskret senaste månaden. Tycker inte dom gör så mycket väsen av sig och är inte så dyrt att köpa "ganska många" jämfört med andra valutor som exploderat. Sitter med fingret på "Lägg i varukorgen" men kan inte riktigt bestämma mig med tanke på att dom börjat dippa lite... Som vanligt velig...
Jag har också velat där. Har ingen koll på det "bakom", så jag kanske ska läsa på litet.
 

Jimpa

Panerai
Litecoin är en gammal spelare (i sammanhanget)(2011), dom har börjat krypa uppåt lite sakta och diskret senaste månaden. Tycker inte dom gör så mycket väsen av sig och är inte så dyrt att köpa "ganska många" jämfört med andra valutor som exploderat. Sitter med fingret på "Lägg i varukorgen" men kan inte riktigt bestämma mig med tanke på att dom börjat dippa lite... Som vanligt velig...
Litecoin ska man äga en del tror jag. (En av dom större långsiktiga). Hör/hört mycket gott på blandade kanaler. Köp är min åsikt :) men jag köper bara, säljer inte just nu. Finns många vägar att gå verkligen :artist:
 

SSL

Audemars
Bra! Fortsätt ner ett tag nu. Gärna lite hat från Calle här på KS och vad var det jag sa-artiklar. Sen...tystnad. Gillar inte att precis alla pratar Bitcoin just nu.
 
Topp