• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Willed

Cartier
2-Faktor

Men jag förstår verkligen inte vad du menar. Så länge krypto ökar som det gjort så är skatten mindre än 30% på vinsten.
IMG_5563.PNG
 
D

Deleted member 5780

Guest
Eller så tar du dig en funderare på vad diskussionen faktiskt handlar om. Dvs ISK på Avanza vs köpa hos broker. Nog om det nu.
Jaha så när du inte orkar svara så är det "nog"? ;)
Det vore ju grejt om du kunde hjälpa oss som inte begriper varför certifikathandel i ISK med dess schablonbeskattning INTE är en vettig ide när man har för avsikt att köpa en kryptovaluta som man tror ska stiga med raketfart?
Jag förstår nackdelarna med köp/säljavgifter, motpartsrisk och spread samt att Avanza har stängt när man ev vill handla, men I övrigt då?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jaha så när du inte orkar svara så är det "nog"? ;)
Det vore ju grejt om du kunde hjälpa oss som inte begriper varför certifikathandel i ISK med dess schablonbeskattning INTE är en vettig ide när man har för avsikt att köpa en kryptovaluta som man tror ska stiga med raketfart?
Jag förstår nackdelarna med köp/säljavgifter, motpartsrisk och spread samt att Avanza har stängt när man ev vill handla, men I övrigt då?
Man kanske kan tänka sig en situation där man har för avsikt att handla för sina "ny-stigna" valutor, och då tänker sig att det via någon form av manöver ska vara något mindre transparent än Avanza?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Självklart lönar det sig vid uppgångar att använda ISK och KF, så vida man inte har massor förluster att kvitta mot. Det behövs bara några procents årlig uppgång för att schablonkontona ska vara mer fördelaktiga än att hålla på med vinstbeskattning. I bitcoin/ethers fall även trots dess avgift på certen, tack vare uppgången.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Man kanske kan tänka sig en situation där man har för avsikt att handla för sina "ny-stigna" valutor, och då tänker sig att det via någon form av manöver ska vara något mindre transparent än Avanza?
Jo, visst, men om vi nu antar att den gode Gordon är laglydig och likt Måååna tycker det är "häftigt att betala skatt", så håller inte den infallsvinkeln.
Eller så är det precis därför han inte vill diskutera.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Fan, jag önskar jag kunde tacka den på forumet här som fick mig att få upp ögonen för Ripple..
Får se om det håller i sig, men sett till nyheterna och användningsområdena ser jag inget hinder för att vi smäller förbi 1 usd (speciellt om coinbase plockar in XRP i sitt utbud).
Jag kan tycka att det är lite märkligt att det inte händer förän nu, ärligt talat.
Min -svaga och bristfälliga- "analys" säger att Ripple har hyfsat med substans i sig. Därför köpte jag en ytte-pytte post i det, känns bra i dag!
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Efter en lång tids frånvaro känner jag att det är dags att återvända till tråden. Spännande utveckling i kryptovärlden. Kul för oss som höll i pengarna och red ut vågen under sensommaren och hösten.

Nejdå. Det är en ny ekonomi.
Där vi koleldar våra kraftverk för att generera ström till processorerna som majnar och processar transaktioner.
Och där alla blir hur rika som helst. Det finns inget tak. Och det finns ingen som kan säga emot för ingen kan sätta ett fundamental värde på något så fantastiskt som våra nya digitala monopolpengar.
Med det sagt - hatten av för er som spekulerat ihop en slant.

Det talas för mycket om riskerna med kryptovalutor och om avsaknad av fundamenta. Med sånt resonemanget borde de som vet bäst - d.v.s. finansprofessorer och andra typer av forskare - vara rikast. Nä, livet handlar om att våga riskera. Kalkylerade risker javisst, men ändå risker. Ibland är det bra att inte vara alltför insatt och analytisk. Ibland måste man våga ta steget och låta bli att överanalysera allting när tillgång till perfekt information ändå inte ger någon påtaglig säkerhet.

Har ni inte hört grundare till mycket framgångsrika bolag berätta om att de lyckades tack vare att de var så naiva och inte kunde förutse mödan som skulle krävas? Att de aldrig ens skulle ha satsat på att starta och driva bolaget om de på förhand visste exakt hur mycket jobb och möda som skulle krävas och all skit som de skulle behöva gå igenom?

Nu menar jag inte att man ska pantsätta huset, men att då och då investera några tusenlappar i någonting som verkar nytt och spännande är väl inte så farligt. I våras övertalade jag en polare att sätta in lite pengar i krypton. I dagarna hörde han av sig att både han och hans gamla mamma som knappt vet vad en dator är satte in ca 5 000 kr var. De är uppe i ca 50 000 kr idag. Med den extra fördelen att de båda i och med den mindre investeringen har "tvingats" hålla sig uppdaterade kring utvecklingen av krypton och IT-världen generellt på ett sätt som har gjort själva resan rolig också (speciellt för mamman som nu tycker att det är jättekul att läsa om IT-utvecklingen och har önskat sig en "sån där smart mobil" till julklapp).

Fan, jag önskar jag kunde tacka den på forumet här som fick mig att få upp ögonen för Ripple..
Får se om det håller i sig, men sett till nyheterna och användningsområdena ser jag inget hinder för att vi smäller förbi 1 usd (speciellt om coinbase plockar in XRP i sitt utbud).

Jag har alltid haft ett stort förtroende för Ripple och vill minnas att jag pushade för den tidigt i tråden. Jag tror fortfarande starkt på den. Kommer inte sälja av mitt innehav förrän vi är uppe i 10 USD.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Jag köpte ETH-cert i måndags så i dag är jag glad :)

Nästan lite obehagligt när något stiger med 30-40% på två dagar. Vanliga aktier känns plötsligt sega och lusten att ösa in mer pengar i certen ökar.
Uppenbarligen tänker de flesta som dig, då det totala antalet $ i kryptovalutor ständigt ökar. Idag är vi uppe på 511 miljarder $.. Igår var det 500.. Dagen innan det var det 440... Ja du fattar

Bara att använda det till ens fördel :D
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Japp, man ångrar sig varje gång när allt börjar bli grönt igen.. Men så kan man inte heller tänka
Tror han menar köp :D Rimligen i all tradinghysteri kommer det sjunka in att vissa valutor de facto är mer eller mindre lämpade att faktiskt fungera som valutor. Sannolikt kommer således den största/första kryptovalutan som skalar väl och som är lämpad för transaktioner skjuta i taket. Frågan är bara vilken valuta det är? Närmast ligger väl litecoin antar jag?
 
Topp