• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Livet händer. En normal funtad hade sålt efter ett tag. Ingen av oss hade köpt 2011 och ridit vågen till 2018.



Ingen vet, ingen kan till 100%.


9f72dd6.jpg
 
Mellandagsrean startade verkligen tidigt med alla coins...
Man tror att botten är nådd, sen sjunker det 25% mer på ett par timmar :eek:
Bubbelbristning fast man inte vill inse det? Tror inte det personligen, men man har ju haft fel förr :rolleyes:
På väg upp igen... :)
Är nog inte den sista kraschen och uppgången vi sett. Lär väl bli lite fler adrenalinkickar..... Förhoppningsvis :)
 
Fascinerande att man blir missnöjd när man sjunker ner till en nivå man för en månad sen hoppades man någon gång skulle komma upp till...
För en månad sen hade min ursprungliga "kaffepeng" från i somras blivit 2,3.
Sen har jag tagit ut min "investering" under december och har trotts det 3,9 kvar just nu. Nej 3,8... 3,7.... 3,9... :)
 
Livet händer. En normal funtad hade sålt efter ett tag. Ingen av oss hade köpt 2011 och ridit vågen till 2018.

Ingen vet, ingen kan till 100%.

Tvärt om. Det har funnits väldigt rationella skäl att inte sälja av på vägen imho.

Det finns någon slags sanning att man som sund investerare stiger av en tillgång och tar hem vinst efter att man fått en viss uppgång. För mig så är det någon sorts börsklipparmentalitet och man kan fundera på hur det blivit en vida spridd sanning.

För att det ska vara vettigt att göra så ska man ju när man kliver av en tillgång kliva på en annan tillgång som man tror har bättre framtida utveckling. Ett sådant beslut är i stort sett identiskt med att fortsätta hålla, med skillnaden att man om man byter måste avväga två alternativ samt skatteeffekter p.g.a. upplupen vinst.

I fallet bitcoin/krypto så finns och har alltid funnits fundamenta för en kraftig långsiktig investering. Det har även funnits väldigt stora risker. En strategi som jag själv nyttjat är att kliva av stegvis för att inte få en portfölj som är helt viktad åt krypto och att rida även nergångarna. (Dvs inte hoppa in och ur).

Har man gjort sin analys och tror på caset är det ju bara att hålla långsiktigt, då har det inte varit så svårt att rida senaste 5 åren.

Titta ex på Berkshire-Hataway som använt ungefär samma hold em strategi på aktier med enorm framgång.
 
Tvärt om. Det har funnits väldigt rationella skäl att inte sälja av på vägen imho.

Det finns någon slags sanning att man som sund investerare stiger av en tillgång och tar hem vinst efter att man fått en viss uppgång. För mig så är det någon sorts börsklipparmentalitet och man kan fundera på hur det blivit en vida spridd sanning.

För att det ska vara vettigt att göra så ska man ju när man kliver av en tillgång kliva på en annan tillgång som man tror har bättre framtida utveckling. Ett sådant beslut är i stort sett identiskt med att fortsätta hålla, med skillnaden att man om man byter måste avväga två alternativ samt skatteeffekter p.g.a. upplupen vinst.

I fallet bitcoin/krypto så finns och har alltid funnits fundamenta för en kraftig långsiktig investering. Det har även funnits väldigt stora risker. En strategi som jag själv nyttjat är att kliva av stegvis för att inte få en portfölj som är helt viktad åt krypto och att rida även nergångarna. (Dvs inte hoppa in och ur).

Har man gjort sin analys och tror på caset är det ju bara att hålla långsiktigt, då har det inte varit så svårt att rida senaste 5 åren.

Titta ex på Berkshire-Hataway som använt ungefär samma hold em strategi på aktier med enorm framgång.

Att sälja vinstandelen av en investering är för mig ett sätt att riskjustera, att ta lägre risk genom att vinsten investeras i något med låg korrelation med ursprunget. Förväntan är då, hur underligt det än kan verka, lägre (men säkrare) total avkastning.
 
Att sälja vinstandelen av en investering är för mig ett sätt att riskjustera, att ta lägre risk genom att vinsten investeras i något med låg korrelation med ursprunget. Förväntan är då, hur underligt det än kan verka, lägre (men säkrare) total avkastning.

Precis, sedan behöver man kanske inte sälja av hela vinstandelen. Jag har i de fall jag haft extrem värdetillväxt först hämtat hem ursprungsinvesteringen och sedan sålt av 1/3 eller 1/2 av det jag haft kvar vid vid 2-3x värdeökning. Ökar det på mer så har jag avyttrat en ny runda.

I fallet bitcoin/krypto som haft en fantastisk värdeutveckling på ca 150.000% har det varit en lysande strategi.
Sedan kräver det ju ett visst psyke att ha nerver nog att hålla kvar.
 
Försökt sälja Bitcoin på Coinbase flera gånger nu. ”Försäljningen lyckades” kommer varje gång men inte ett skit händer. Vad fan pysslar dom med?
 
Tillbaka
Topp