• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Lowe92

Cartier
Jag ligger hårt i ETC, 40%. ETC ser väldigt undervärderat ut relativt ETH, ett förhållande på 1:10 är vettigt, inte 1:17 som idag.
Men varför ETC? Vad ser du för potential i det? Har ju egentligen ingen koppling med Etherum förutom att dem stannade kvar på den gamla blockchainen eller?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag ligger hårt i ETC, 40%. ETC ser väldigt undervärderat ut relativt ETH, ett förhållande på 1:10 är vettigt, inte 1:17 som idag.
Intressant. Motivera gärna hur du värderar 1:10 som en rimlig relation. Jag själv är helt lost och förstår inte öht vad man ska ta avstamp i för att komma fram till detta.

Då är jag utbildad civ ing och civ ek med lång erfarenhet av värdering av finansiella instrument. Kanske det som är problemet...
 

Leif

Cartier
Intressant. Motivera gärna hur du värderar 1:10 som en rimlig relation. Jag själv är helt lost och förstår inte öht vad man ska ta avstamp i för att komma fram till detta.

Då är jag utbildad civ ing och civ ek med lång erfarenhet av värdering av finansiella instrument. Kanske det som är problemet...
Kolla hur deras relation senaste året. EMA 20 (Vit linje) ligger på 7% och EMA 200 på 8,6%. Passerar den igenom EMA 200 så lär vi hamna runt 10%.
Att handla mellan ETH och ETC är inte helt jättesvårt. Jag förväntar mig gröna staplar inom de närmasta dagarn i grafen nedan.
Kollar vi 4h så ser den väldigt bra ut

Tycker inte alls detta är så svårt att se, ETC/ETH ligger under EMA20/200 och 4h visar nu 4 gröna staplar.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Kolla hur deras relation senaste året. EMA 20 (Vit linje) ligger på 7% och EMA 200 på 8,6%. Passerar den igenom EMA 200 så lär vi hamna runt 10%.
Att handla mellan ETH och ETC är inte helt jättesvårt. Jag förväntar mig gröna staplar inom de närmasta dagarn i grafen nedan.
fZywbTef

Kollar vi 4h så ser den väldigt bra ut

PFKsMiCG

Tycker inte alls detta är så svårt att se, ETC/ETH ligger under EMA20/200 och 4h visar nu 4 gröna staplar.
Ok. Och utan teknisk "analys"?
Vad är fundamenta som avgör värderingsskillnaden?
 

Leif

Cartier
Men varför ETC? Vad ser du för potential i det? Har ju egentligen ingen koppling med Etherum förutom att dem stannade kvar på den gamla blockchainen eller?

Det finns skillnader som härrör dels till rent filosofiska där ETC lever efter mottot "Code is law" medans ETH valde att göra en hardfork för att det sket sig med DAO. Då skapades två kedjor. En där man inte ändrar historien bara för att en bugg upptäcks, denna kedja blev ETC medans den återställda kedjan blev ETH.
Ur ett filosofisk perspektiv så kan man säga att om någon lyckas t.ex. tömma ett stort konto av vikt på ethereumnätverket (Microsoft) så finns det inga garantier för att det inte "återställs" för att rädda Microsoft. Detta skulle aldrig tillåtas på ETC nätverket. ETC är omutbart, det är inte ETH.
Läs om DAO-hacken som är bakgrunden till att Ethereum splittrades i ETH och ETC. Läs t.ex: http://www.coindesk.com/understanding-dao-hack-journalists/

Sedan har de olika företag och sponsorer som stöttar dem.
 

Leif

Cartier
Ok. Och utan teknisk "analys"?
Vad är fundamenta som avgör värderingsskillnaden?
Vitalik Buterin skulle jag säga. Han har lyckats få upp priset något otroligt på ETH, hans besök i Kina och mötet med Putin förra veckan har skapat en hel del hype.
Jag har både ETH och ETC men jag är väldigt skeptisk mot ETH p.g.a. DAO händelsen.
 
Då jag inte är verifierad på kraken fick jag köpa btc via bt.cx och föra över till kraken, betalade via swish... tycker dock kursen var ganska dålig. Utav 10.000 insatta blev de ca 950Euro att handla alts med på kraken efter överföringen... Finns de bättre alternativ? Blir jag inte verifierad på kraken måste jag ju då föra tillbaka till bt.cx, sälja btc och då få dålig kurs ännu en gång... @Leif
 

JohnDoe

Rolex
Nu kan ni vara helt säkra på att kryptovalutorna kraschar. Blev verifierad förra veckan och förde över lite kaffepengar. Ligger ca 10% back just nu på bitcoin. Låg säkert plus inatt när det peakade runt 3000$ men nu är ordningen återställd. Alla typer av "värdepapper/fonder/etc" jag köper går alltid back. Så har det varit sedan mitten av nittiotalet. Inte ens pensionsförsäkringar köpta då har nått upp i insatt kapital. Alla säger ju att aktier/fonder/xxx "ska" ge avkastning på lång sikt. Uppenbarligen är inte 20+ år långsiktigt nog trots att fonderna ska vara skötta av "proffs". Nej jag ska fortsätta som vanligt, konsumera varenda krona. Att spara o spekulera är enbart lönsamt för de som säljer "tjänsten" och skimmar oss kunder på "procenten".
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Nu kan ni vara helt säkra på att kryptovalutorna kraschar. Blev verifierad förra veckan och förde över lite kaffepengar. Ligger ca 10% back just nu på bitcoin. Låg säkert plus inatt när det peakade runt 3000$ men nu är ordningen återställd. Alla typer av "värdepapper/fonder/etc" jag köper går alltid back. Så har det varit sedan mitten av nittiotalet. Inte ens pensionsförsäkringar köpta då har nått upp i insatt kapital. Alla säger ju att aktier/fonder/xxx "ska" ge avkastning på lång sikt. Uppenbarligen är inte 20+ år långsiktigt nog trots att fonderna ska vara skötta av "proffs". Nej jag ska fortsätta som vanligt, konsumera varenda krona. Att spara o spekulera är enbart lönsamt för de som säljer "tjänsten" och skimmar oss kunder på "procenten".

Ok, nu när du har gett dig in i leken är det bäst att sälja av hela innehavet innan skiten kraschar :).

Skämt åsido, ha lite is i magen. Bitcoin är en sjujäkla volatil tillgång, men hittills har den återhämtat sig rätt fort efter varje nedgång. Snart vänder det igen ;)
 

JohnDoe

Rolex
Ok, nu när du har gett dig in i leken är det bäst att sälja av hela innehavet innan skiten kraschar :).

Skämt åsido, ha lite is i magen. Bitcoin är en sjujäkla volatil tillgång, men hittills har den återhämtat sig rätt fort efter varje nedgång. Snart vänder det igen ;)
Nä jag är lugn, skickade bara 4000 som är värda typ 3500. Är inte ens en bra middag på krogen. Tyckte mest det var skoj eftersom jag har typ 100% utfall på att alla finansiella placeringar jag gör sjunker direkt och alla jag funderar på att göra men avstår från åker raket uppåt. Personligen skulle jag helst satsa i "oetiska inventeringar" som historiskt alltid gått bra, typ vapen, spel, sex, sprit, droger men det är ont om lagliga alternativ. Möjligen skulle Monero eller vad den nu heter vara ett bra alternativ. Frågan är om den inte har för låg volym och det är för mycket pump&dump där.
 

Yrsnö

Cartier
Vilken intressant tråd!
Var sugen på att skaffa lite bitcoins för ett par år sedan men fick aldrig tummen ur.... Men nu jäklar :)

Verifieringen mot kraken verkar vara omständligt som tusan, blir nog bt.cx för att sedan överföra till Kraken.
Men hur fungerar det? Har men en wallet hos kraken då eller?

Tack för bra läsning och att ni taggar igång en segstartad jäkel som mig :D
 
Jag körde via bt.cx och betalade via swish, fick dock ganska dålig kurs. 10.000sek blev bara 950Euro. Överföringen från bt.cx till kraken går på ca 1h. Väldigt smidigt. Om jag förstod de rätt så har man en wallet hos kraken där man förvarar sina cryptos, ända sättet att "förlora" sina pengar är om kraken blir hackat. Mitt tips är att @Leif får svara då han är kunnig. Jag har väntat på att bli verifierad i 4 veckor hos kraken, uppdaterade ett dokument igår och blev då verifierad på 2h. Nu har jag testat en SEPA betalning direkt till Kraken, borde ta 1-5 dagar...
 

Yrsnö

Cartier
Jag körde via bt.cx och betalade via swish, fick dock ganska dålig kurs. 10.000sek blev bara 950Euro. Överföringen från bt.cx till kraken går på ca 1h. Väldigt smidigt. Om jag förstod de rätt så har man en wallet hos kraken där man förvarar sina cryptos, ända sättet att "förlora" sina pengar är om kraken blir hackat. Mitt tips är att @Leif får svara då han är kunnig. Jag har väntat på att bli verifierad i 4 veckor hos kraken, uppdaterade ett dokument igår och blev då verifierad på 2h. Nu har jag testat en SEPA betalning direkt till Kraken, borde ta 1-5 dagar...

Så för att komma igång skaffar man ett kraken konto(wallet) i tier 1 och anger det sedan när man köper bitcoins från bt.xc, stämmer det?

Känner mig lite lätt förvirrad :p
 
Jag skapade ett kraken konto och ett konto på bt.cx. Köpte btc på bt.cx och sedan förde över till kraken. Du får en wallet adress dit du för över!
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
ETH hade ju en skaplig rush över helgen och igår. Det verkar nu som att kursen har stabiliserat sig kring 300-330 EUR/ETH.
Var det någon nyhet som kom i helgen?
 

Leif

Cartier
Vitalik Buterin var i förra/förrförra veckan i Kina och pratade med regeringen där. Därefter släpptes restriktionerna mot börserna där. Han åkte därefter till Ryssland och träffade Putin. Putin gillar ethereum.
Det är några av de nyheter som pressar upp priset nu.
 

M021

Rolex
2-Faktor

Det finns skillnader som härrör dels till rent filosofiska där ETC lever efter mottot "Code is law" medans ETH valde att göra en hardfork för att det sket sig med DAO. Då skapades två kedjor. En där man inte ändrar historien bara för att en bugg upptäcks, denna kedja blev ETC medans den återställda kedjan blev ETH.
Ur ett filosofisk perspektiv så kan man säga att om någon lyckas t.ex. tömma ett stort konto av vikt på ethereumnätverket (Microsoft) så finns det inga garantier för att det inte "återställs" för att rädda Microsoft. Detta skulle aldrig tillåtas på ETC nätverket. ETC är omutbart, det är inte ETH.
Läs om DAO-hacken som är bakgrunden till att Ethereum splittrades i ETH och ETC. Läs t.ex: http://www.coindesk.com/understanding-dao-hack-journalists/

Sedan har de olika företag och sponsorer som stöttar dem.

Så certifikat via ISK känns som fördelaktigt? Men hur fungerar det med certifikaten, annan kurs? Uppskattar all skillnad i tillvägagångssätt mellan ISK/Kraken. Tänkte ge mig in i kryptodjungeln, bara det låter som en sci-fi film! Sedan blir det nog lite ETC och Ripple, ev lite Monero.
 
Topp