• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

MaxAnd

Omega
Folk som har en del pengar i detta. Hur tänker ni nu?? Just nu har jag gått +/- 0 efter denna crashen, men ser bara ut att bli sämre. Skulle ni sålt?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Förstår inte riktigt vad du menar. Handlar du via isk och avanza så schablonbeskattas det. Handlar du via ex kraken eller dylikt är du själv ansvarig för att redovisa vinst till skattmasen när du realiserar. Ifall du aldrig säljer, kommer du inte skattas.
Det är just själva realisationen jag menar. Om jag säljer en aktie för kronor/dollar/euro så är det ju simpelt att räkna ut min vinst, och skatta på den. I det här fallet köper man ju en valuta, som jag i teorin/framtiden kan handla exempelvis en rolex för. Om jag idag köpt bitcion för exempelvis en tusenlapp, och om tio år kan jag köpa en 1675 på en vintagebutik för den summan bitcion, hur skattas det? Jag kan (väl?) inte betala någonstans med att ge bort SCA-aktier till butiken?
 

Oew

Rolex
Det är just själva realisationen jag menar. Om jag säljer en aktie för kronor/dollar/euro så är det ju simpelt att räkna ut min vinst, och skatta på den. I det här fallet köper man ju en valuta, som jag i teorin/framtiden kan handla exempelvis en rolex för. Om jag idag köpt bitcion för exempelvis en tusenlapp, och om tio år kan jag köpa en 1675 på en vintagebutik för den summan bitcion, hur skattas det? Jag kan (väl?) inte betala någonstans med att ge bort SCA-aktier till butiken?
Tänk på det som en vanlig råvara såsom guld, om de har ett värde av 100kr idag, och går upp till 1000kr varpå du handlar något för dem måste du skatta på de 900kr du tjänat.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tänk på det som en vanlig råvara såsom guld, om de har ett värde av 100kr idag, och går upp till 1000kr varpå du handlar något för dem måste du skatta på de 900kr du tjänat.
Mja... Byt ut "guld" mot USD eller annan fiatvaluta.
Tänk att du köper USD för en tusing idag och på något automagiskt vis kraschar SEK/USD så att dina USD blir värda 10000 SEK. Du tar sen dina USD och shoppar loss I NY. Var någonstans I denna processen ringer du SKV och ber att få blir beskattad?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Folk som har en del pengar i detta. Hur tänker ni nu?? Just nu har jag gått +/- 0 efter denna crashen, men ser bara ut att bli sämre. Skulle ni sålt?

Krasch skulle jag inte kalla det ännu. En väntad nedgång snarare. För egen del har jag gjort så som jag har predikat: investerat endast pengar som jag verklige har råd att förlora. Så jag rider ut vågen. Kursen vänder förr eller senare tänker jag, och om den inte gör det så är det ingen större fara. Faller valutorna med 80% så ser jag till att investera lite kaffepengar till istället:). I dagsläget ligger jag på ca +1000% sett utifrån mina totala investeringar.

Jag skulle inte klara av att ha betydande summor i volatila tillgångar som krypto. Även om man skulle tjäna en milion på det så är det inte värt den dagliga oron och allt som kommer med det.
 

Oew

Rolex
Mja... Byt ut "guld" mot USD eller annan fiatvaluta.
Tänk att du köper USD för en tusing idag och på något automagiskt vis kraschar SEK/USD så att dina USD blir värda 10000 SEK. Du tar sen dina USD och shoppar loss I NY. Var någonstans I denna processen ringer du SKV och ber att få blir beskattad?
Nja tror inte det är så, men kan gvs ha fel. Tror inte kryptovalutor klassas som valutor. I USA tror jag de klassas ungefär som bostäder.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag trodde halva grejen var att slippa betala skatt?
Det beror på vem man frågar. Man kan ju ana att inte alla vinster från krypto tas upp i alla deklarationer överallt...

Men fråga @Leif hur han gjorde rent praktiskt med sin Rolex som han visat upp som ett kvitto på sina spekulationsframgångar. Antar att det var noga att räkna ut värdet på klockan och meddela SKV?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Det är just själva realisationen jag menar. Om jag säljer en aktie för kronor/dollar/euro så är det ju simpelt att räkna ut min vinst, och skatta på den. I det här fallet köper man ju en valuta, som jag i teorin/framtiden kan handla exempelvis en rolex för. Om jag idag köpt bitcion för exempelvis en tusenlapp, och om tio år kan jag köpa en 1675 på en vintagebutik för den summan bitcion, hur skattas det? Jag kan (väl?) inte betala någonstans med att ge bort SCA-aktier till butiken?

För bok över allt du köper och säljer då du inte får samma förteckning eller kontoutdrag som när du handlar aktier.

Säg att du köpte en bitcoin för 5.000kr för ett tag sedan.
Om X antal år byter/överlåter du den bitcoinen mot en 1675 som i fiat pengar säljs för 75.000kr.
Då är din bitcoin värd 75.000 när du "sålde" den. Försäljningpris minus inköpspris = 70.000 som du då ska betala 30% skatt på.

Eller så köper du bitcoin certifikat i en ISK för 5.000kr och säljer för 75.000kr om X antal år skattefritt (typ).
Eller så förlorar du hela investeringen och slipper fundera på några vinster överhuvud taget ;)

Disclaimer:
Jag arbetar varken på skatteverket eller har juridiska kunskaper i skatterådgivning, bara sunt förnuft(?) så jag kan ha fel.. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
För bok över allt du köper och säljer då du inte får samma förteckning eller kontoutdrag som när du handlar aktier.

Säg att du köpte en bitcoin för 5.000kr för ett tag sedan.
Om X antal år byter/överlåter du den bitcoinen mot en 1675 som i fiat pengar säljs för 75.000kr.
Då är din bitcoin värd 75.000 när du "sålde" den. Försäljningpris minus inköpspris = 70.000 som du då ska betala 30% skatt på.

Eller så köper du bitcoin certifikat i en ISK för 5.000kr och säljer för 75.000kr om X antal år skattefritt (typ).
Eller så förlorar du hela investeringen och slipper fundera på några vinster överhuvud taget ;)
Men vem "vet" vad 1675:an är värd? Den jag köper av kanske gör en asdålig affär, eller så gör jag det?
Om framtids-Strindberg ska göra rätt för sig ska han alltså anmäla (?) att "nu har jag blåst ett bitcion på en klocka som jag tror är värd 75k-ish", och sedan skatta på det?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Men vem "vet" vad 1675:an är värd? Den jag köper av kanske gör en asdålig affär, eller så gör jag det?
Om framtids-Strindberg ska göra rätt för sig ska han alltså anmäla (?) att "nu har jag blåst ett bitcion på en klocka som jag tror är värd 75k-ish", och sedan skatta på det?

Men krångla inte till det nu! :D
Då får du värdera klockan?
Eller skriva upp den i din crypto bok/excel och skatta på hela kedjan den dagen du säljer din fina och opolerade 1675.
Om du aldrig säljer den så är det dina barn som tar hem storvinsten då arvsskatten är avskaffad :D
P.S. Jag är ute på djupt vatten nu..
 

Oew

Rolex
Men vem "vet" vad 1675:an är värd? Den jag köper av kanske gör en asdålig affär, eller så gör jag det?
Om framtids-Strindberg ska göra rätt för sig ska han alltså anmäla (?) att "nu har jag blåst ett bitcion på en klocka som jag tror är värd 75k-ish", och sedan skatta på det?
1675 är värd det du betalar för den? Annars skulle jag lika gärna kunna säga att fpc aktien jag köpte för 50kr egentligen är värd 100kr?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
1675 är värd det du betalar för den? Annars skulle jag lika gärna kunna säga att fpc aktien jag köpte för 50kr egentligen är värd 100kr?
Jo, så är det ju absolut, men en aktie har ju en "värdering" i en kurs.

Om jag tar mat i stället då? Jag går (i framtiden) in på Frasses och köper en burgare för 0,nånting bitcoin. Denna bitcoin-skvätt köpte jag 2017 för 0,01 öre, men nu kan jag handla grejer till ett värde på runt 200 för den.
Hamburgaren är ju värdelös i samma sekund som jag lämnat butiken, och jag har ju inte realiserat bitcoin-skvätten i fiatvaluta.
 

hedbrg

Panerai
Jo, så är det ju absolut, men en aktie har ju en "värdering" i en kurs.

Om jag tar mat i stället då? Jag går (i framtiden) in på Frasses och köper en burgare för 0,nånting bitcoin. Denna bitcoin-skvätt köpte jag 2017 för 0,01 öre, men nu kan jag handla grejer till ett värde på runt 200 för den.
Hamburgaren är ju värdelös i samma sekund som jag lämnat butiken, och jag har ju inte realiserat bitcoin-skvätten i fiatvaluta.
Jag tänker mig att man bara tar antalet bitcoins multiplicerat med aktuell kurs på densamme så har du ett realiserat värde
 

Oew

Rolex
Jo, så är det ju absolut, men en aktie har ju en "värdering" i en kurs.

Om jag tar mat i stället då? Jag går (i framtiden) in på Frasses och köper en burgare för 0,nånting bitcoin. Denna bitcoin-skvätt köpte jag 2017 för 0,01 öre, men nu kan jag handla grejer till ett värde på runt 200 för den.
Hamburgaren är ju värdelös i samma sekund som jag lämnat butiken, och jag har ju inte realiserat bitcoin-skvätten i fiatvaluta.
Precis som skrivet ovan gör man. Länkade även till skatteverket tidigare där det också står beskrivet.
 

Bitars

Omega
Gick på ett par Bitcoins som en chanspost under "dippen" till 2250 för ett par dagar sen och nu står den i 2615.
Tänkte köpa Ripple och LiteCoin nu men den sistnämnda har stuckit 40% dom senaste 24h.
Vilka andra valutor är mest intressanta just nu?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det beror på vem man frågar. Man kan ju ana att inte alla vinster från krypto tas upp i alla deklarationer överallt...

Men fråga @Leif hur han gjorde rent praktiskt med sin Rolex som han visat upp som ett kvitto på sina spekulationsframgångar. Antar att det var noga att räkna ut värdet på klockan och meddela SKV?
Noterar att Leffe inte svarat ;)
 

Leif

Cartier
Noterar att Leffe inte svarat ;)
Får svara då. Det är först under 2017 jag har börjat ta ut stora summor och jag tänker lite såhär. Jag går helt på att det är det som jag har växlat in från krypto till fiat som ska beskattas. Så länge jag håller i coinsen eller har dem coldstorage så beskattas det inte. Men kan ha fel såklart. Men varje enskild affär mellan olika kryptos?
Vad jag inte riktigt fattar är om jag köper t.ex etc med eth på börsen när etc är lågt värderat och sedan säljer etc för eth när etc har gått upp relativt eth, hur funkar det då? Jag har ju då ökat mitt innehav av krypto utan att varit i fiat alls. Sen kan ju dessa totalt ha minskat i värde i fiat men jag har ökat i antal genom trading. Vad händer då?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Får svara då. Det är först under 2017 jag har börjat ta ut stora summor och jag tänker lite såhär. Jag går helt på att det är det som jag har växlat in från krypto till fiat som ska beskattas. Så länge jag håller i coinsen eller har dem coldstorage så beskattas det inte. Men kan ha fel såklart. Men varje enskild affär mellan olika kryptos?
Vad jag inte riktigt fattar är om jag köper t.ex etc med eth på börsen när etc är lågt värderat och sedan säljer etc för eth när etc har gått upp relativt eth, hur funkar det då? Jag har ju då ökat mitt innehav av krypto utan att varit i fiat alls. Sen kan ju dessa totalt ha minskat i värde i fiat men jag har ökat i antal genom trading. Vad händer då?
Vet ej, men hur gjorde du med Råååålexen?
 

Leif

Cartier
Fattar det men hu räknar du ut vad du ska skatta?
30% på reavinsten av försäljningen av bitcoins som sålts till fiat som i sin tur köpt klockan.
Om det köpts bitcoin för 500$, därefter sålts för 2700$ så ger det 2200$ i vinst vilket ska beskattas med 660$/bitcoin. Sen multiplicera med antalet bitcoin som tagits ut vid försäljningstillfället. Så har jag uppfattat regelverket.
 

MaxAnd

Omega
30% på reavinsten av försäljningen av bitcoins som sålts till fiat som i sin tur köpt klockan.
Om det köpts bitcoin för 500$, därefter sålts för 2700$ så ger det 2200$ i vinst vilket ska beskattas med 660$/bitcoin. Sen multiplicera med antalet bitcoin som tagits ut vid försäljningstillfället. Så har jag uppfattat regelverket.

Dum fråga, men håller skatteverket koll på Kraken?
 

Leif

Cartier
Äntligen bröt ethereum classic ut ordentligt! ATH inatt. Koreanerna köper etc som galningar. Litecoin har gått helt bananas senaste dygnet. Just nu +39%. Synd att man knappt har några men grattis till er som ligger i LTC.
 

JohnDoe

Rolex
Äntligen bröt ethereum classic ut ordentligt! ATH inatt. Koreanerna köper etc som galningar. Litecoin har gått helt bananas senaste dygnet. Just nu +39%. Synd att man knappt har några men grattis till er som ligger i LTC.
Ja det är helt sjukt men nu har jag bara bitcoin o den andra "ethern" så vi får väl se om det någonsin kommer upp i insatt kapital :)
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Gick på ett par Bitcoins som en chanspost under "dippen" till 2250 för ett par dagar sen och nu står den i 2615.
Tänkte köpa Ripple och LiteCoin nu men den sistnämnda har stuckit 40% dom senaste 24h.
Vilka andra valutor är mest intressanta just nu?

Kika på valutorna som är topp 10 på coinmarketcap.com och läs på om varenda en (exempelvis på wikipedia). Men för att ge ett konkret svar så kan du kika på Monero, Ethereum, Ethereum Classic, Zcash, Stellar Lumen, IOTA etc.
 

Oew

Rolex
En fråga till er mer insatta, vad skulle ni säga är den största fördelen med att använda krypto i framtiden mot för ex att utveckla något system vi har idag? Snabba betalningar är ju inget speciellt och det skulle man kunna ordna lätt idag likt swish. Har svårt att se något som inte skulle kunna gå att ordna mha mer traditionella system.
Säkerhet är väl en sak, men samtidigt riskerar du att någon hackar din plånbok i vilket fall du inte har någon chans att få något tillbaka. Länsar någon mitt shb konto får jag iaf tillbaka pengarna.
Ifall man är emot centralbanker är det ju klart en fördel, men känns inte som att misstron är så utbredd.
Så berätta, vad är det jag missat?
 
Topp