Fått svar från Skatteverket nu.
"
Hej,
Av inkomstskattelagen (IL) framgår följande.
- Skattskyldighet för kapitalvinst och avdragsrätt för kapitalförlust inträder när tillgången avyttras (44 kap. 26 § första stycket IL).
- För att kapitalvinst eller kapitalförlust ska uppkomma krävs att en avyttring har skett (41 kap. 2 § IL).
- Med avyttring avses försäljning, byte eller därmed jämförlig överlåtelse av egendom (44 kap. 3 § IL).
I skattehänseende anses därmed vinsten vara realiserad när du säljer eller växlar virtuella valutor. Du har givetvis möjlighet att göra ett öppet yrkande, men mig veterligen finns inget stöd i praxis eller lag för att en avyttring anses ha skett först när ersättningen lämnas i SEK eller någon annan traditionell valuta.
Med vänlig hälsning,
Erik
Fråga/ärende:"
Mitt svar:
"
Hej,
Då kommer jag att lämna ett öppet yrkande. Det är beklagligt att ni gör den tolkningen ni gör, eftersom det leder till en felaktig beskattning.
Omräkningarna går lätt att göra för att få beskattningen både högre och lägre än vad de egentligen ska vara, men det går inte att få beskattningen att stämma exakt med vad den ska vara - utifrån den modell ni har idag. Som sagt, omräkningar mellan fyra olika valutor gör att det blir decimalfel i de uträkningarna och det i kombination med värdeförändringar som sker på sekunder och med flera procent gör att det inte gör att räkna ut en korrekt skattesats med dagens modell.
Jag har exakt summa på vad jag plockade ut i totalt vinst och hur stor % av denna vinst som plockades ut under 2017 - men som befann sig på mitt konto först under 2018.
Därför får jag helt enkelt göra så att jag skriver ett öppet yrkande och förklarar läget. Problemet jag ställs inför är att jag inte kommer att skriva med mina transaktioner i min K4 i den form som ni begär, dvs jag kommer endast att redovisa vinsten för 2017 och skriva kryptovaluta, sedan räknar jag ut hur många % av mitt innehav jag sålt och drar sedan av samma procentsats från mina 35000 (vilket är beloppet jag satt in). Skatten bör då bli korrekt och även om den kan skilja med några öre då, är den en stor skillnad mot flera tusen som det kan skilja med er beräkningsmodell.
Sedan får jag helt enkelt göra samma sak på 2018 års deklaration där min bank kommer att redovisa hela vinstsumman, trots att avyttring skett under två olika år, och där får jag dra av den summan som nu kommer att redovisas under 2017. Jag behöver få vettiga svar från er, då jag inte vill bli anklagad för några felaktiga deklarationsuppgifter. Jag informerar er nu om att det är ett katastrofalt system ni har nu, som gör att det blir felaktig beskattning om man räknar utifrån er modell. Jag har även satt in ett belopp på mitt skattekonto så att det inte ska vara något snack om att jag undanhållit några pengar. På så vis bör vi väl kunna lösa övriga frågor under resans gång, eftersom pengarna finns insatta hos er under tiden som vår diskussion fortgår? Dvs så länge som jag har pengarna insatta hos er ska jag inte behöva oroa mig för att ni gör en annan tolkning än jag, så länge som pengarna som är insatta även räcker till enligt er tolkning?
Jag hoppas att vi kan komma fram till en vettig lösning. Annars tvingar ni mig att göra en felaktig deklaration - om ni väljer att hålla fast vid er modell. I och med detta ställer jag nu en rak fråga.
Ska jag deklarera med er modell och göra en felaktig deklaration? Eller ska jag deklarera med ett öppet yrkande utifrån min modell? Vad är ev. komplikationer beroende på vilken modell jag väljer?"
Börjar tröttna ur nu. Jag vill bara betala rätt skatt, men med deras modell blir det fel skatt. Helt absurt.