mega
Guld
Dags igen för en skön liten nedgång?
Bra sugen på att sälja rubbet och hoppas på djupare nedgång för att köpa tillbaka.
Har blivit lite för kär i mina LTC som jag köpte på förrförra rean för USD 340.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bra sugen på att sälja rubbet och hoppas på djupare nedgång för att köpa tillbaka.
Har blivit lite för kär i mina LTC som jag köpte på förrförra rean för USD 340.
Fylleköp?Känns som det alltid stiger lite på fredag/lördag och sedan dippar det tillbaka lite mot kvällen på söndag/måndag. Håller ni med om den analysen? Isåfall någon som har en förklaring varför?![]()
Jag tycker att det ofta händer spännande saker runt midnatt i Sverige, ofta då kurserna går upp.Känns som det alltid stiger lite på fredag/lördag och sedan dippar det tillbaka lite mot kvällen på söndag/måndag. Håller ni med om den analysen? Isåfall någon som har en förklaring varför?![]()
Det är som de populära cannabisaktierna. Folk skriker i panik när en aktie går ner 5-10% på en vecka.Säger en del om förväntningarna när folk är som galna att det ligger still. Än så länge så har det ju inte tappat något sedan förra stora raset. Det har bara inte gått upp 30-40-50%.![]()
Folk blir nervösa.Det är som de populära cannabisaktierna. Folk skriker i panik när en aktie går ner 5-10% på en vecka.
- VAD ÄR DET SOM HÄNDER? MIN AKTIE GÅR NER! HUR ÄR DET MÖJLIGT?"
Sen screenshottar de sin portfölj med 6 aktier och ett totalt värde på 1.500:-
![]()
Market cap är på ungefär samma nivå som i december, den var som högst i början av januari. Tycker marknaden har stabiliserat sig och det dröjer nog ett tag tills det blir någon större uppgång, om den nu ens kommer.Det ska bli spännande att se vad som händer när nov/dec-yran nu är över. Kommer nya investerare att ha tålamod eller kommer de att dra när de inte försubblar sin insats varje månad.
Frågan är hur mycket förtroende folk har för XRP nu när den gått ner från 3.8$ (4.5$ på Koreanska exchanges) till under 1$..Om/när Coinbase lägger till XRP eller andra coins så kommer det förmodligen ge en bra skjuts uppåt (igen). Det var det som hände sist, men det var ju en fejknyhet så den gick tillbaka igen.
Visst, men de som investerar i aktier borde vara medvetna om att kurserna går upp och ner. Men branscher som hypas verkar dra till sig naiva människor som Aftonbladet drar till sig sexförbrytare.Folk blir nervösa.
Alla större cryptos dök, tex BTC med 220%, så förtroendet har gått ner på alla och inte bara XRP (som dock gick ner med 300% men det kanske gick upp mer också, inte räknat). Hur som helst ligger både tex BTC och XRP kvar på samma nivå som de låg på innan nyår.Frågan är hur mycket förtroende folk har för XRP nu när den gått ner från 3.8$ (4.5$ på Koreanska exchanges) till under 1$..
Den gick ju inte ner till -9$ så 300% nedgång var det ju inteAlla större cryptos dök, tex BTC med 220%, så förtroendet har gått ner på alla och inte bara XRP (som dock gick ner med 300% men det kanske gick upp mer också, inte rälnat). Hur som helst ligger både tex BTC och XRP kvar på samma nivå som de låg på innan nyår.
Jag tror att det som poängteras är att de knappast gick ner över 100%.Nej men nästan, 9.1 eller nåt var den nere i:
![]()
Rött är det nya grönaEmbrace the red!
Förlåt att jag postar frågorna igen, någon som kan svara med en enkel mening per fråga?
Hur tas kursen som visas här fram?
https://www.coindesk.com/price/
Medel från många börser, eller vad då? Det står inget på sidan hur de gör (vad jag kan hitta)?
Hur lätt är det att medvetet "köra" / flytta kursen? Hur mycket pengar krävs? Hur mycket omsätts varje dag? T.ex. skulle jag lätta kunna flytta på aktiekursen i en småaktie på börsen, med säg 100 000 kr i omsättning per dag. Om jag däremot försökte flytta på kursen i Volvo, då skulle jag bli "överkörd" omgående, pga att jag har för lite kapital att satsa i förhållande till daglig omsättning.
Kan inte svara på just den specifika sidan men tittar du på coinmarketcap https://coinmarketcap.com/ som jag och många andra använder så går du in på ett coin, klickar därefter på ”markets” och där finns kurserna på handelsplatserna coinen handlas på samt vilket par den handlas i (xxx/BTC, xxx/ETH osv.)
Coinmarketcap tar sedan ett snitt från alla handelsplatser.
Förmodar att det fungerar samma på sidan du länkar till, eller om de gör det lätt för sig och tar siffran direkt från coinmarketcap? Ingen aning.
Hur lätt det är beror väl på vilket kapital du sitter på samt vilken omsättning coinet har.
Tittar du på Bitcoin så omsätter den ca. 7.5 miljarder dollar per dygn vilket gör att man skulle behöva hyffsat stor kassa för att kunna påverka.
Är inte säker på hur man gör för att påverka kursen men om jag får gissa så köper man helt enkelt upp alla coins till salu tills kursen hamnar där man vill ha den. För att räkna ut vad det skulle kosta så tittar man väl på orderdjupet upp till målkursen och sedan lägger ordrar på coinsen till salu på alla nivåer upp.
Hur man driver kursen nedåt får någon blankare svara på
Edit: För att sänka kursen gör man väl bara tvärt om?
Dvs. lägger säljordrar på en lägre summa än vad valutan handlas i just då. Det förutsätter så klart att man redan har köpt på sig en massa coins för att kunna sälja ner kursen. Antagligen säljer man då med en förlust men har man samtidigt blankat för en större summa så blir det ju vinst netto ändå.
Det är detta som det spekuleras om är det som hänt i senaste dippen. Att det öppnades kontrakt i Bitcoin på Wall Street så de kunde blanka valutan. Pumpa in typ 10 miljarder i Bitcoin (vilket dessutom höjer kursen när de köps in), blanka för 100 miljarder, dumpa dina 10 för underpris och driv ner kursen. Casha in.
Ovan är bara gissningar från min sida, om någon vet så rätta gärna.
Men det är antagligen både enklare och billigare att påverka kursen genom influensers, media och inlägg på forum, reddit, telegram osv. Går det att köpa likes på instagram går det säkert att köpa en inläggs-kampanj på ovanstående plattformar.
Det är ändå en helt oreglerad marknad med allt vad det innebär, eget ansvar gäller. Allt är inte sant som står online..