• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Dags igen för en skön liten nedgång?
Bra sugen på att sälja rubbet och hoppas på djupare nedgång för att köpa tillbaka.
Har blivit lite för kär i mina LTC som jag köpte på förrförra rean för USD 340.

Swingat lite nu under veckan med hyfsat resultat. Utökat hela portföljen med ca 10% mer coins. Är dock inte tillräckligt duktig på TA för att vinna på det i längden, så ska hålla mig i skinnet. Kmr köpa på mig mer nu idag samt under helgen dock.

Känns som det alltid stiger lite på fredag/lördag och sedan dippar det tillbaka lite mot kvällen på söndag/måndag. Håller ni med om den analysen? Isåfall någon som har en förklaring varför? :)

crypto.png

Säger en del om förväntningarna när folk är som galna att det ligger still. Än så länge så har det ju inte tappat något sedan förra stora raset. Det har bara inte gått upp 30-40-50%. :)
Det är som de populära cannabisaktierna. Folk skriker i panik när en aktie går ner 5-10% på en vecka.
- VAD ÄR DET SOM HÄNDER? MIN AKTIE GÅR NER! HUR ÄR DET MÖJLIGT?"

Sen screenshottar de sin portfölj med 6 aktier och ett totalt värde på 1.500:-

:D

Samtidigt så investerar man i högrisksaker för att det ska utvecklas starkt. Står det still så kan man lika gärna lägga pengarna i typ räntefonder där man inte behöver offra sömnen varje natt. :)

Det ska bli spännande att se vad som händer när nov/dec-yran nu är över. Kommer nya investerare att ha tålamod eller kommer de att dra när de inte fördubblar sin insats varje månad.

Senast ändrad:
Det ska bli spännande att se vad som händer när nov/dec-yran nu är över. Kommer nya investerare att ha tålamod eller kommer de att dra när de inte försubblar sin insats varje månad.
Market cap är på ungefär samma nivå som i december, den var som högst i början av januari. Tycker marknaden har stabiliserat sig och det dröjer nog ett tag tills det blir någon större uppgång, om den nu ens kommer.

Om/när Coinbase lägger till XRP eller andra coins så kommer det förmodligen ge en bra skjuts uppåt (igen). Det var det som hände sist, men det var ju en fejknyhet så den gick tillbaka igen.

Om/när Coinbase lägger till XRP eller andra coins så kommer det förmodligen ge en bra skjuts uppåt (igen). Det var det som hände sist, men det var ju en fejknyhet så den gick tillbaka igen.
Frågan är hur mycket förtroende folk har för XRP nu när den gått ner från 3.8$ (4.5$ på Koreanska exchanges) till under 1$..

Funderar på om jag kanske ska köpa in mig i XLM igen... Har rört sig ganska fint senaste tiden.

Frågan är hur mycket förtroende folk har för XRP nu när den gått ner från 3.8$ (4.5$ på Koreanska exchanges) till under 1$..
Alla större cryptos dök, tex BTC med 220%, så förtroendet har gått ner på alla och inte bara XRP (som dock gick ner med 300% men det kanske gick upp mer också, inte räknat). Hur som helst ligger både tex BTC och XRP kvar på samma nivå som de låg på innan nyår.

Edit: GLÖM PROCENTEN!

Senast ändrad:
Alla större cryptos dök, tex BTC med 220%, så förtroendet har gått ner på alla och inte bara XRP (som dock gick ner med 300% men det kanske gick upp mer också, inte rälnat). Hur som helst ligger både tex BTC och XRP kvar på samma nivå som de låg på innan nyår.
Den gick ju inte ner till -9$ så 300% nedgång var det ju inte :D Men ja, du har rätt. Det har ju hänt tidigare..

Förlåt att jag postar frågorna igen, någon som kan svara med en enkel mening per fråga?

Hur tas kursen som visas här fram?
https://www.coindesk.com/price/
Medel från många börser, eller vad då? Det står inget på sidan hur de gör (vad jag kan hitta)?

Hur lätt är det att medvetet "köra" / flytta kursen? Hur mycket pengar krävs? Hur mycket omsätts varje dag? T.ex. skulle jag lätta kunna flytta på aktiekursen i en småaktie på börsen, med säg 100 000 kr i omsättning per dag. Om jag däremot försökte flytta på kursen i Volvo, då skulle jag bli "överkörd" omgående, pga att jag har för lite kapital att satsa i förhållande till daglig omsättning.

Någon som gått in i Raiblocks? Sugen på att gå in med hyfsat belopp typ nu / nästa gång det är rött. Kan nog finnas stor uppsida med tanke på att XRB ej är listad på en enda stor exchange än - samt rebrand + lite annat smått och gott på G. Vad tror ni?

Förlåt att jag postar frågorna igen, någon som kan svara med en enkel mening per fråga?

Hur tas kursen som visas här fram?
https://www.coindesk.com/price/
Medel från många börser, eller vad då? Det står inget på sidan hur de gör (vad jag kan hitta)?

Kan inte svara på just den specifika sidan men tittar du på coinmarketcap https://coinmarketcap.com/ som jag och många andra använder så går du in på ett coin, klickar därefter på ”markets” och där finns kurserna på handelsplatserna coinen handlas på samt vilket par den handlas i (xxx/BTC, xxx/ETH osv.)
Coinmarketcap tar sedan ett snitt från alla handelsplatser.
Förmodar att det fungerar samma på sidan du länkar till, eller om de gör det lätt för sig och tar siffran direkt från coinmarketcap? Ingen aning.

Hur lätt är det att medvetet "köra" / flytta kursen? Hur mycket pengar krävs? Hur mycket omsätts varje dag? T.ex. skulle jag lätta kunna flytta på aktiekursen i en småaktie på börsen, med säg 100 000 kr i omsättning per dag. Om jag däremot försökte flytta på kursen i Volvo, då skulle jag bli "överkörd" omgående, pga att jag har för lite kapital att satsa i förhållande till daglig omsättning.

Hur lätt det är beror väl på vilket kapital du sitter på samt vilken omsättning coinet har.
Tittar du på Bitcoin så omsätter den ca. 7.5 miljarder dollar per dygn vilket gör att man skulle behöva hyffsat stor kassa för att kunna påverka.
Är inte säker på hur man gör för att påverka kursen men om jag får gissa så köper man helt enkelt upp alla coins till salu tills kursen hamnar där man vill ha den. För att räkna ut vad det skulle kosta så tittar man väl på orderdjupet upp till målkursen och sedan lägger ordrar på coinsen till salu på alla nivåer upp.
Hur man driver kursen nedåt får någon blankare svara på :)
Edit: För att sänka kursen gör man väl bara tvärt om?
Dvs. lägger säljordrar på en lägre summa än vad valutan handlas i just då. Det förutsätter så klart att man redan har köpt på sig en massa coins för att kunna sälja ner kursen. Antagligen säljer man då med en förlust men har man samtidigt blankat för en större summa så blir det ju vinst netto ändå.
Det är detta som det spekuleras om är det som hänt i senaste dippen. Att det öppnades kontrakt i Bitcoin på Wall Street så de kunde blanka valutan. Pumpa in typ 10 miljarder i Bitcoin (vilket dessutom höjer kursen när de köps in), blanka för 100 miljarder, dumpa dina 10 för underpris och driv ner kursen. Casha in.
Ovan är bara gissningar från min sida, om någon vet så rätta gärna.

Men det är antagligen både enklare och billigare att påverka kursen genom influensers, media och inlägg på forum, reddit, telegram osv. Går det att köpa likes på instagram går det säkert att köpa en inläggs-kampanj på ovanstående plattformar.
Det är ändå en helt oreglerad marknad med allt vad det innebär, eget ansvar gäller. Allt är inte sant som står online..

Senast ändrad:
Tack Genève @Geneva för ditt utförliga svar! Du får gärna försöka svara på en annan fråga: Jag förstår att blockkedjeteknik har en mängd fördelar och användningsområden. Men varför denna extrema fokus och värdeuppgång hos just bitcoin? Vad är det som säger att Bitcoin inte blir kryptovalutornas Netscape Navigator?

On August 9, 1995, Netscape made an extremely successful IPO. The stock was set to be offered at US$14 per share, but a last-minute decision doubled the initial offering to US$28 per share. The stock's value soared to US$75 during the first day of trading, nearly a record for first-day gain. The stock closed at US$58.25, which gave Netscape a market value of US$2.9 billion. While it was unusual for a company to go public prior to becoming profitable, Netscape's revenues had, in fact, doubled every quarter in 1995.[24] The success of this IPO subsequently inspired the use of the term "Netscape moment" to describe a high-visibility IPO that signals the dawn of a new industry.[25][26] During this period, Netscape also pursued a publicity strategy (crafted by Rosanne Siino, then head of public relations) packaging Andreessen as the company's "rock star."[27] The events of this period ultimately landed Andreessen, barefoot, on the cover of Time magazine.[28]
https://en.wikipedia.org/wiki/Netscape

500x_netscape_share.jpg

I övrigt:
Den nedåtgående trenden i Bitcoin blev inte så snabb och tydlig som jag hoppats på. Jag har därför helt avslutat min position via Betfair för avslut sista januari. Jag vill inte hamna i en situation där det är som att satsa på färg i roulette, vilket "över under 11000 USD sista januari" kändes som nu mot slutet - därtill har kursen mestadels legat över 11000 det senaste så sannolikheten för "under" kändes dålig. Jag vill ha en tydligare trend.

Jag lyckades komma ur min negativa position ("under 11000 USD sista jan") med en total förlust inklusive avgifter på ungefär 5%, vilket känns helt ok, och skall jag erkänna så kanske jag hade lite tur där.

Men så kan det vara med Betfair, det gäller att ha tur att hitta eller locka fram rätt motpart. Mitt tips till alla som använder Betfair är att frigöra sig från att bara spela på de "spel" som ligger där, och istället lägga in egna omatchade erbjudanden. Ofta kan en motpart först vilja upptäcka, sedan fundera på det, och till sist slå till. Ofta har jag fått mina bästa bets genom att själv lägga in omatchade bet-erbjudanden som lockat andra till spel.

Jag kommer nu vända blickarna mot Bitcoins lite mer långsiktiga bets på Betfair - de har dessutom introducerat några nya marknader, så här ser hela menyn ut nu:

Bitcoin - Stängningspris januari
Ripple - Stängningspris januari
Ethereum - Stängningspris januari
Bitcoin - Stängningspris mitt på året
Bitcoin - Stängningspris 2018
Ethereum Close Price - 2018
Ripple Close Price - 2018
Will Bitcoin drop below $5,000 in 2018?
Will Bitcoin drop below $1,000 in 2018?
Bitcoin Close Price 2018? U/O $19,000
Ethereum Close Price 2018 - U/O $1,700
Ripple Close Price 2018 - U/O $2.50

Kan inte svara på just den specifika sidan men tittar du på coinmarketcap https://coinmarketcap.com/ som jag och många andra använder så går du in på ett coin, klickar därefter på ”markets” och där finns kurserna på handelsplatserna coinen handlas på samt vilket par den handlas i (xxx/BTC, xxx/ETH osv.)
Coinmarketcap tar sedan ett snitt från alla handelsplatser.
Förmodar att det fungerar samma på sidan du länkar till, eller om de gör det lätt för sig och tar siffran direkt från coinmarketcap? Ingen aning.

Hur lätt det är beror väl på vilket kapital du sitter på samt vilken omsättning coinet har.
Tittar du på Bitcoin så omsätter den ca. 7.5 miljarder dollar per dygn vilket gör att man skulle behöva hyffsat stor kassa för att kunna påverka.
Är inte säker på hur man gör för att påverka kursen men om jag får gissa så köper man helt enkelt upp alla coins till salu tills kursen hamnar där man vill ha den. För att räkna ut vad det skulle kosta så tittar man väl på orderdjupet upp till målkursen och sedan lägger ordrar på coinsen till salu på alla nivåer upp.
Hur man driver kursen nedåt får någon blankare svara på :)
Edit: För att sänka kursen gör man väl bara tvärt om?
Dvs. lägger säljordrar på en lägre summa än vad valutan handlas i just då. Det förutsätter så klart att man redan har köpt på sig en massa coins för att kunna sälja ner kursen. Antagligen säljer man då med en förlust men har man samtidigt blankat för en större summa så blir det ju vinst netto ändå.
Det är detta som det spekuleras om är det som hänt i senaste dippen. Att det öppnades kontrakt i Bitcoin på Wall Street så de kunde blanka valutan. Pumpa in typ 10 miljarder i Bitcoin (vilket dessutom höjer kursen när de köps in), blanka för 100 miljarder, dumpa dina 10 för underpris och driv ner kursen. Casha in.
Ovan är bara gissningar från min sida, om någon vet så rätta gärna.

Men det är antagligen både enklare och billigare att påverka kursen genom influensers, media och inlägg på forum, reddit, telegram osv. Går det att köpa likes på instagram går det säkert att köpa en inläggs-kampanj på ovanstående plattformar.
Det är ändå en helt oreglerad marknad med allt vad det innebär, eget ansvar gäller. Allt är inte sant som står online..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp